salami??

Nei, jeg tro'kke det altså. Det regnes visst som spekemat, dessverre...savner det jeg også..

Det regnes vel som spekemat ja.. 

Jeg er ikke noe glad i salami, så jeg savner det heldigvis ikke :)

Nei...Les på matportalen.no. Velg gravid under ulike grupper og les om toxoplasmose og listeria... Der ser du hva myndighetene anbefaler

Kan man ikke det??
Herregud før en hysteri det er rundt dette med et svangerskap.. Like før jeg ikke har noe mat igjen jeg kan spise.. 

Eg spørte legen om da va ok å spise salami å då sa ho at eg kunne spise litt salami, men måtte passe på at pakken ikkje hadde stått lenge åpen. Så eg spiser litt av og til :)

I følge matportalen som er rådene fra "Mattilsynet i samarbeid med Helsedirektoratet, Nasjonalt folkehelseinstitutt, Veterinærinstituttet, Bioforsk, Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES), Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) og Statens strålevern" - så skal man IKKE spise salami..

Flere gjør det - og dem om det.. Jeg risikerer ikke livet til barnet mitt over SALAMI eller fårepølse..
Fastlegen min sa forrige gang det samme som legen til hun over her har sagt - og da ble jeg kjempesint og printa ut kostholdsrådene til han og klistra de på veggen hans.. Når jeg var på første kontroll denne gangen (nesten 4 år etter forrige gang) sa han at han ikke hadde anbefalt det til noen andre etter den gangen *ler*

Jeg spiste salami idag, men jeg stekte den godt på panna først. Skikkelig crispy. For da dør bakteriene, ikke sant? Er 99% sikker på at det stemmer men ble litt usikker nå

Sylvanas skrev:
Jeg spiste salami idag, men jeg stekte den godt på panna først. Skikkelig crispy. For da dør bakteriene, ikke sant? Er 99% sikker på at det stemmer men ble litt usikker nå

Lurer på om ikke det i tilfellet er stikk motstatt - at den skulle vært fryst?
Men jeg er ikke sikker, unngår å spise spekemat under graviditeten. :-)
Vi får gafle i oss når barna er ute, da er det andre ting vi skal tenke på, mest hva som kan forårsake luft hos barna. ;-)

Hestejenta skrev:

Sylvanas skrev:

Lurer på om ikke det i tilfellet er stikk motstatt - at den skulle vært fryst?
Men jeg er ikke sikker, unngår å spise spekemat under graviditeten. :-)
Vi får gafle i oss når barna er ute, da er det andre ting vi skal tenke på, mest hva som kan forårsake luft hos barna. ;-)

*sniker*

Bakteriene dør når de blir varmebehandlet - stekt eller kokt. Da er jo det jo ikke rått kjøtt lenger :) Går fint an å spise pepperoni på pizza også feks.
Noen sier at bakterien dør under frysing også - men dette er ikke helt trygt ....

Det er ikke bare leger som sier at man kan spise litt salami.. Jordmoren min sa det samme til meg forrige gang. At så lenge det var en helt nyåpnet pakke så er sjangsen for listeria mikroskopiske. Vi lever i Norge og der er det store krav til kvalitetssikring på sånt. Jeg velger å stole på det jormoren min sier.. Selv om jeg ikke tør å spise hvis pakken har vært åpnet mer enn en dag.. ;) Jeg endret innlegget mitt for jeg søkte rundt og fant ut at det var helt rett som flere har skrevet her inne. Salami regnes som spekemat. ;) Tror jeg skal spør jormoren om hun har endret oppfatning på Salami på disse to årene. ;) Jeg spiste salami ved noen få anledninger i forrige svangerskap fra helt nyåpnet pakke..

Er enig at det er et lite hysteri rundt mat og gravide, men etter to aborter er jeg super nøye på hva jeg spiser..Er kanskje litt hysterisk, men det får så være..Bedre føre var enn ettersnar! Uansett om 5-6 mnd kan jeg spise det jeg vil, og er ingenting jeg bare må ha nå uansett!

jeg spiser salami veldig sjeldent, men gjør det om pakken er uåpnet!

Tror det har kommet en ny type salami, kokt salami  Og det er jo varmebehandlet og lov, kanskje titte etter det i butikken?

Det er grett alle disse bakteriene, MEN, alt med måte.
Hvis jeg nå skulle hive meg rundt på denne hystrien, så sitter jeg igjen med nesten ikke noe pålegg..
For jeg reagerer på mat som inneholder melk, eggeplomme og paprika..
Og så kommer jo listen over pålegg som jeg ikke kan spise og pålegg som jeg ikke liker.

Da har jo jeg et valg, enten så spiser jeg ikke, barnet får ikke noe næring og alt blir bare sorgen, eller så tar jeg sjangsen på å spise litt av alt men alt med måte..
Og folk kan si hva di vil om at jeg spiser salami i ny å ne, men næring må jeg  ha skal barnet vokse..

Sylvanas skrev:

Man kan spise det hvis det har vært stekt eller fryst. Det er f.eks. greit å ha spekemat på pizza. Og biffen trenger heller ikke være godt stekt, hvis man tar den opp fra fryseren før man steker den.

Jeg synes det er drøyt å kalle det hysteri når man velger å følge helsemyndighetenes anbefalinger.

Du må gjerne drite i anbefalingene, det er jo opp til deg. Ditt valg, helt og holdent. Men hysteri er det ikke. Hysteri er å gå rundt med en liten hatt av aluminiumsfolie for å sikre seg mot strålingene fra trådløst nett. Det her er begrunnet med fakta, undersøkelser og kommer fra mennesker med mange års utdannelse og erfaring bak seg. 

Som sagt, så er det opp til hver enkelt hva man velger å gjøre. Det er anbefalinger, ikke loven. Hvis du føler risikoen er lav, og ikke verdt å styre med å unngå de matvarene : ok, deg om det. Det går ikke ut over meg på en måte, så spis all den salamien dere orker for min del. Men det irriterer meg noe inni hampen å kalle andre for hysteriske fordi de lar være.  

Back
Topp