salami??



andregangstjukka skrev:


filiol skrev:
Nei det er ikke bare leger som uttaler seg om ting de ikke har peiling på, det finnes jordmødre som gjør det også.. Skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt må spørre jordmoren din etter dette, når matportalen, som er eksperter på dette området (noe faktisk hverken leger eller jordmødre er) sier det ikke er greit.. Dessuten har det vel kommet en kokt salami nå, hvorfor ikke bare spise denne i stedet? Jeg tenker som med alkohol, røyk og de andre rådene til oss gravide, at jeg lever gladelig ni måneder uten salami, i stedet for å risikere at barnet mitt skal leve et helt liv med misdannelser (Evt abort)



Så flott at det er kommet en kokt salami! Det visste jeg ikke, den må prøves. Vet du merke? :) Jeg regner med at siden du er så prinsippfast så klarer du også å holde deg unna unødvendig sukker, spiser variert og sunn mat og grønt, samt trener reglemessig? Nå provoserer jeg med vilje, bare for gøy.. ;)
 
Jeg har også hørt at man kan spise både røykelaks, fårepølse og salami så lenge det er nyåpnet og ferskt.
 
Ingen som kaller andre for hysteriske fordi at di velger og følge det helsemyndiighetene anbefaler gravide og spise.. Det er di som står bak dette..
Men jeg som er småspist fra før av syns det er galt at jeg skal bli ''sett ned på'' fordi jeg ikke velger og følge disse anbefalingene..  Er jeg allerede stemplet som dårlig mor fordi jeg ikke tar hensyn til hva man ikke kan spise nå for tiden?
Hysteri er så mangt, poteter var det ikke noe farlig med før, men nå roper helemyndighetene, forkere og andre personer med mange år utdannelse at det er farlig.. Skal jeg da få dårlig samvittighet allerde nå fordi at jeg skal spise poteter i morgen??
 

Så vidt jeg vet så går det ikke ut med anbefalinger om å IKKE spise poteter overhodet, men kanskje tenke litt over inntaket. 

Jeg har ingen planer om å se ned på deg fordi du velger å spise salami, det er jo ditt valg. Sålenge du har informasjonen, så bryr jeg meg fint lite hva du velger å gjøre med det. Men det er jo ikke alle som vet hva helsemyndighetene anbefaler, derfor synes jeg det er viktig å informere om det. Det er ikke noe jeg gjør for å gi folk dårlig samvittighet, det er ikke min jobb her i livet liksom... 

Har du prøvd å tenke på andre ting du kan ha på brødet? Kokt skinke, syltetøy, leverpostei? Ribberull, lammerull, sylte og slike ting er vel også varmebehandlet og burde være ok? Kokt egg osv.  Hjelper jo lite om du ikke liker noen av delene riktignok, er kjedelig når de må putte melk i absolutt alt  Har en sønn som ikke tålte noe særlig melk, så det her har jeg irritert meg over mer enn en gang..

Fint du ikke mente vi var hysteriske som fulgte anbefalingene, følte det litt sånn. Godt å ta feil noen ganger 

 


AnaBanana skrev:

Jeg synes det er drøyt å kalle det hysteri når man velger å følge helsemyndighetenes anbefalinger.

Du må gjerne drite i anbefalingene, det er jo opp til deg. Ditt valg, helt og holdent. Men hysteri er det ikke. Hysteri er å gå rundt med en liten hatt av aluminiumsfolie for å sikre seg mot strålingene fra trådløst nett. Det her er begrunnet med fakta, undersøkelser og kommer fra mennesker med mange års utdannelse og erfaring bak seg. 

Som sagt, så er det opp til hver enkelt hva man velger å gjøre. Det er anbefalinger, ikke loven. Hvis du føler risikoen er lav, og ikke verdt å styre med å unngå de matvarene : ok, deg om det. Det går ikke ut over meg på en måte, så spis all den salamien dere orker for min del. Men det irriterer meg noe inni hampen å kalle andre for hysteriske fordi de lar være.  



Sign!!!
 
Uff, nå gikk d akurat opp for meg at jeg og venninna mi satt å kozte oss med to skiver med dansk salami her om dagen å vi er begge gravide!! Får virkelig håpe vi ikke gjorde noe dumt:( Åååh, jeg som er såå nøye på hva jeg spiser!!!:( Synes det som står på matportalen er sunn fornuft å følge jeg, det er snakk om 9 mnd ikke resten av livet så det er absolutt verdt d spør du meg:) Meeeen så kan man jo glemme, tydelgvis gjorde jeg d!!:(
 
Det er fort gjort å glemme seg, og det går mest sannsynlig helt fint :) Ikke tenk så mye mer på det du *klem*
 
Andregangstjukka.. ;) Nå må jeg på leting etter den salamien tror jeg.. Ingen ICA her, men forhåpentligvis har de den i noen av de andre butikkene også.. :) Flott svar du skrev, diplomatisk og fint. :)
 
Trinemor: at du mener at ingen skal se ned på deg fordi du potensielt setter barnets liv i fare... Vel, deg om det! 

Jeg gikk i fødsel i uke 27 forrige gang, ble lagt inn på føden med feber. En av de tingene de spurte meg om var "har du spist noe som kan være kontaminert?  Upasteurisert mat eller spekemat el.l?" Var med et jævlig lettet hjerte jeg helt klart kunne si  NEI!
(de klarte å stoppe riene mine, og han ble født til termin)

Og rett etter småen var født fikk jeg mat inn på rommet på føden! Og hva var det på dem? Salami og fårepølse! Aldri har skiver smakt så godt, hehe! "det er en av de tingene gravide mest savner", hehe! Gleder meg allerede til den skiven 
 
Stekt salami er forresten godt med pasta, bare et lite mat-tips fra meg. Salamien blir skikkelig sprø, men veldig god selv om den er bedre ustekt selvfølgelig
 


Linemoren skrev:
Jeg har også hørt at man kan spise både røykelaks, fårepølse og salami så lenge det er nyåpnet og ferskt.



Hørt at man kan det med røykelaks (tror det var matportalen eller lignende side)... MEn de andre har jeg ikke hørt det om. Hvor har du hørt det? For salami går jo under spekemat...
 
Back
Topp