Såå klar for å bli mamma - igjen!

B2 - 25+0
Babyen har øyevipper og begynner å åpne øynene! :oops: 30-35 cm lang nå. Jeg har gått opp 0,6 kg på ei uke, og det syns godt på magen!

Forrige uke var jeg ikke emosjonell, men denne uka kom det tilbake i full force, har blitt en del tårer igjen :hilarious: Og jeg hadde rett forrige uke, etter jeg ble kvitt den siste kvisen, har jeg nå vært helt kvisefri! :love017 Tok bare 20 uker :smiley-ashamed004 Tror ikke jeg har vært kvalm heller. Til gjengjeld har andre ting tatt seg opp / blitt verre: utflod, trøtthet, bekkenet, ryggen, hemoroider, kynnere og fosterbevegelser. Kanskje luft i magen også. Men det går greit :happy:

Var hos jordmor på tirsdag, alt var fint, SF målet var likt som i samme uke sist. Tok kikhostevaksine, som jeg faktisk ble øm i armen av i flere dager. Mannen var med, og vi pratet om forrige fødsel og litt om hva som kan gjøres neste gang, i hele 1 time og 20 min. Har en samtale med jordmor på sykehuset på onsdag, har vært veldig spent på den siden forrige gang jeg var hos jordmor. Håper jeg får vite hva de kan gjøre for meg.
Fredag hadde jeg vekstkontroll, der baby ble målt til 834g. Kjønnet var godt synlig, så null tvil om at vi har fått vite riktig! :joyful: En ting vi fant ut er at morkaken min er tykkere på ene siden, og tynnere på den andre siden (den ligger øverst), men navlesnoren er festet i midten, så det var visst ok.

I går tok vi over den nye leiligheten vår :wav De vi kjøpte av er superhyggelige! De hadde med seg sine to barn, som lekte med datteren vår mens vi gjorde de praktiske tingene :D Vi kjøpte ei køyeseng (m ekstra seng i skuff under) av dem, også fikk vi to poser med babyutstyr, som sterilisator, manuell pumpe, flasker m.m.! :love2 Gleder meg til å komme mer på plass der borte, føles ikke så ekte ennå :happy7
Gratulerer så mye med ny leilighet :love7

B2 - 26+0
I morgen er det 100 dager til termin :oops: Babyen er 37 cm lang og nesten 1 kg, og har 90% sjanse til å overleve ved fødsel nå!
Har gått opp 0,7 kg denne uka, så er bikket 6 kg over startvekt :D Tror ikke magen er særlig større, men har kanskje fått sterkere linea nigra.
Har glemt å si at navlen min poppet for sånn 6 uker siden, den ga opp fort denne gangen, men jeg fikk aldri den søte lille navlen min tilbake :hilarious:

Uka har vært ganske ok. Baby sine bevegelser er intense og vonde til tider, og nå har den begynt å hikke! Hemoroidene mine er blitt bedre (tror kanskje fordi jeg ikke bæsjer hver dag nå), derimot er bekkenet og ryggen verre. Det merket manuellterapeuten! Stramt helt opp til skuldrene :smiley-ashamed004
Promper ganske mye for tiden :laughing002 Syns jeg har blitt mer sulten enn i det siste. Er fortsatt en del utflod, men mindre enn forrige uke. Trøtt og sliten, det kan også være fordi jeg har vært alene hjemme med 2-åringen flere dager. Har likevel klart å pakke en del flytteesker og gjøre husarbeid! :happy:

Har endelig hatt samtale på sykehuset, der vi snakket om hvordan vi opplevde forrige fødsel. Jordmoren var veldig sympatisk og syntes det var vondt å høre, spesielt siden det preger meg ennå (ble en del gråt!). Hun lyttet veldig godt, og oppfattet oss som meget oppegående, selv om vi har vært gjennom store traumer. F.eks. også dette med at jeg har tenkt på at PKS kan være betryggende for meg psykisk, men at jeg vet at det ikke er en lett løsning. Jeg vet jo ikke helt hva jeg vil med fødselen min, for jeg tenker at alt kan gå til helvete på et øyeblikk, så jeg vil bare.. at vi skal være trygge og overleve. Hun skrev et bra notat i journalen der det står at jeg MÅ tas på alvor når jeg ber om hjelp, alt annet relevant ift. denne og forrige fødsel osv., og planen videre som blir vekstkontroller i uke 28, 32 og 36, CTG i uke 37, så ukentlig oppfølging frem til fødsel. Jeg trengte ikke engang si til henne at det er mot slutten jeg kommer til å bli redd (det har jeg visst siden etter forrige fødsel), så det var beroligende at de kunne tilby tett oppfølging der på slutten. Hjelper å få satt opp timer, da kan ingen nekte meg å komme inn på tlf. Selv hun her ga oss medhold på at vi burde ha få kommet inn dagen før datteren min ble født, og kunne godt ha dratt inn likevel. Det snakket vi også om hos min vanlige jm sist, så mannen er fast bestemt på at hvis vi trenger å ringe inn en gang, sier vi at vi kommer, uansett hva de sier. Jeg skal bare si at de må lese journalen min, der det står at det skal være lav terskel for å ta meg inn, og at alle behandlere forventes å bli kjent med historien min. Til slutt står det i skrivet hvilke avdelinger jeg skal til og at baby skal overvåkes nøye, pluss at jeg skal få god informasjon gjennom alle fødselens faser. Fornøyd med det! :love2

B2 - 27+0
Sier at jeg er i 3. trimester nå, jeg! :happy: Babyen åpner øynene nå, er bikket 1 kg, og nærmer seg 40 cm lang :woot:
Har bare gått opp et par hekto denne uka (hadde håpet jeg ikke var undervektig lenger nå), men magen og puppene er større.

Enda en grei uke, men merker virkelig at 3. trimester begynner nå. Begynner å få flere kynnere, å bøye seg og reise seg er vanskeligere, hemoroidene var på sitt verste ila uka, og baby sine bevegelser har vært litt annerledes. Mye aktivitet som vanlig, og tidlig denne uka så kjente jeg press, så ned og magen stakkmasse ut på høyre side :hilarious: Etter det kjentes det ut som jeg hadde en stor, buktende pytonslange inni der, var ikke så mye slag / spark lenger, pluss magen så mindre ut. Tror nok hen hadde snudd seg, ja! Men nå virker de tilbake igjen til "normalen", så tror hen har snudd seg tilbake igjen. Råmelka har komt! Samtidig som sist, faktisk :joyful: En annen litt "rar" ting denne uka er at jeg har skikkelig illeluktende promp, hva skjer'a :yuck: Kanskje mer utflod også. Har vært litt trøtt, sliter med å sovne for tiden (vanlig for meg, men har gjerne vært lettere for meg å sovne som gravid). Mindre sulten da, men tror jeg får i meg nok mat likevel, for jeg går jo opp i vekt. Bekkenet og korsryggen har ikke vært særlig happy, men er vanskelig å ta det mer med ro.

Vi er kommet godt på vei med flyttingen, nå er det meste flyttet over, spesielt takket være svigerfamilien. Vi har skaffet brukte senger til begge ungene og satt dem opp, pluss andre nye møbler og t.o.m. ny oppvaskmaskin! Har også kjøpt garderobeinnredning, vi må bare få satt det opp. Så deilig å få ting på plass, det begynner å føles ut som hjemme! Vi føler oss så voksne, spesielt fordi vi blir så glade for disse greiene, og faktisk har pengene til det (IKEA-turen kostet nesten 10k :whacky011). Engangsstønaden har kommet, så det hjelper jo. Har nesten alt til baby (og storesøster) nå :D

Last edited:
B2 - 28+0
Baby er nå ca 1,2 kg og 40 cm, det får vi se på vekstkontroll på fredag ;) Magen min ser ikke større ut, selv om den har klødd en del siste uka. Var hos jm i dag, jeg følger SF kurven min, men hadde evt. blitt henvist til vekstkontroll. Jeg har gått opp 7 kg, det var ca. det jeg gjorde totalt sist! Er endelig ikke undervektig lenger :hello2 Alle andre målinger var også bra, inkl. blodprosent på 11,5. Vi tror begge at baby ligger på tvers, jeg er fornøyd med det fordi jeg får puste :hilarious: Ellers er det det samme gamle. Vondt i bekken (foran også nå, og det stråler litt ned) og rygg, utflod, promper litt ennå, litt neseblod, sult, sliten og trøtt. Full fest inni magen, spesielt når jeg skal legge meg, kjenner hele beinet stikke ut av meg, såå ekkelt :dead:

B1 - 2 år, 8 mnd
Er gått noen mnd siden sist update på henne nå! Lille store jenta mi bruker nå str 86, sier morsomme setninger på 10+ ord, og det er utrolig hvor mye hun husker! Problemløsningen utvikler seg. Veldig gøy alder. Det vi sliter med for tiden er når hun med vilje ikke hører etter / gjør det motsatte av det vi sier. Vi vet hun teknisk sett hører det vi sier, for hun repeterer det, men handlingene matcher ikke. Så når vi må tvinge henne blir alle bare sinte, det er litt tøft. Vanlige tantrums syns jeg ikke er så vanskelig å deale med, jeg klarer å tenke logisk og holde roen, selv i offentlighet :joyful:
Hun har begynt å sove gjennom flere netter nå, men er fortsatt sånn at vi blir litt overrasket. Kommer som regel oppi til oss. Dette blir spennende nå som hun skal få eget rom med stor seng! Hun er veldig glad for det, så det hjelper nok, men forventer det blir en overgangsperiode, og det går bra. Håper bare hun er tilvendt innen baby kommer. Apropos, pottetrening gikk ikke helt sist vi prøvde, så vi prøver på nytt nå snart. Ser litt an, for det blir jo både flytting og slutting i bhg (ikke fått ny plass der vi flytter), og selv om jeg tror hun takler det helt fint, for vi har forberedt henne godt, og hun viser forståelse for det, akkurat som med babyen, så er hun fortsatt liten, og følelsene kan slå ut. Håper det går bra å ha henne hjemme på ubestemt tid, at jeg ikke blir for sliten. Hadde vært fint å kunne hvile så mye jeg kan siste mnd før fødsel, men har ikke hørt noe om ny bhgplass. Skal prøve så godt jeg kan å fylle dagene med aktiviteter. Baking, sang, tegning, lesing, puslespill, leke ute og dra på utflukter. Alt hun liker å gjøre! Blir lettere nå som vi flytter mer sentralt, fins masse kulturtilbud for barn i nærheten, og gode bussforbindelser. Men skal heller ikke føle meg skyldig hvis vi sitter hjemme og ser film. Jeg er sånn som nesten aldri har gitt henne ipaden, men forrige mnd begynte jeg å introdusere filmer. Hun klarer faktisk å sitte gjennom dem, og vi snakker mye om det hun kan forstå av handlingen :happy: Så vi skal nok klare å få tiden til å gå med førjulskos, og jeg må minne meg selv på at dette blir den siste tiden jeg får som bare hennes mamma :sad015 Nyter at vi fortsatt kan ligge og kose uforstyrret :love2

B2 - 28+0
Baby er nå ca 1,2 kg og 40 cm, det får vi se på vekstkontroll på fredag ;) Magen min ser ikke større ut, selv om den har klødd en del siste uka. Var hos jm i dag, jeg følger SF kurven min, men hadde evt. blitt henvist til vekstkontroll. Jeg har gått opp 7 kg, det var ca. det jeg gjorde totalt sist! Er endelig ikke undervektig lenger :hello2 Alle andre målinger var også bra, inkl. blodprosent på 11,5. Vi tror begge at baby ligger på tvers, jeg er fornøyd med det fordi jeg får puste :hilarious: Ellers er det det samme gamle. Vondt i bekken (foran også nå, og det stråler litt ned) og rygg, utflod, promper litt ennå, litt neseblod, sult, sliten og trøtt. Full fest inni magen, spesielt når jeg skal legge meg, kjenner hele beinet stikke ut av meg, såå ekkelt :dead:

B1 - 2 år, 8 mnd
Er gått noen mnd siden sist update på henne nå! Lille store jenta mi bruker nå str 86, sier morsomme setninger på 10+ ord, og det er utrolig hvor mye hun husker! Problemløsningen utvikler seg. Veldig gøy alder. Det vi sliter med for tiden er når hun med vilje ikke hører etter / gjør det motsatte av det vi sier. Vi vet hun teknisk sett hører det vi sier, for hun repeterer det, men handlingene matcher ikke. Så når vi må tvinge henne blir alle bare sinte, det er litt tøft. Vanlige tantrums syns jeg ikke er så vanskelig å deale med, jeg klarer å tenke logisk og holde roen, selv i offentlighet :joyful:
Hun har begynt å sove gjennom flere netter nå, men er fortsatt sånn at vi blir litt overrasket. Kommer som regel oppi til oss. Dette blir spennende nå som hun skal få eget rom med stor seng! Hun er veldig glad for det, så det hjelper nok, men forventer det blir en overgangsperiode, og det går bra. Håper bare hun er tilvendt innen baby kommer. Apropos, pottetrening gikk ikke helt sist vi prøvde, så vi prøver på nytt nå snart. Ser litt an, for det blir jo både flytting og slutting i bhg (ikke fått ny plass der vi flytter), og selv om jeg tror hun takler det helt fint, for vi har forberedt henne godt, og hun viser forståelse for det, akkurat som med babyen, så er hun fortsatt liten, og følelsene kan slå ut. Håper det går bra å ha henne hjemme på ubestemt tid, at jeg ikke blir for sliten. Hadde vært fint å kunne hvile så mye jeg kan siste mnd før fødsel, men har ikke hørt noe om ny bhgplass. Skal prøve så godt jeg kan å fylle dagene med aktiviteter. Baking, sang, tegning, lesing, puslespill, leke ute og dra på utflukter. Alt hun liker å gjøre! Blir lettere nå som vi flytter mer sentralt, fins masse kulturtilbud for barn i nærheten, og gode bussforbindelser. Men skal heller ikke føle meg skyldig hvis vi sitter hjemme og ser film. Jeg er sånn som nesten aldri har gitt henne ipaden, men forrige mnd begynte jeg å introdusere filmer. Hun klarer faktisk å sitte gjennom dem, og vi snakker mye om det hun kan forstå av handlingen :happy: Så vi skal nok klare å få tiden til å gå med førjulskos, og jeg må minne meg selv på at dette blir den siste tiden jeg får som bare hennes mamma :sad015 Nyter at vi fortsatt kan ligge og kose uforstyrret :love2
Så fin oppdatering! Koselig å lese om kommende storesøster også, håper dere får en fin førjulstid sammen :love017:rendeer

B2 - 29+0
Nytt symptom: Leggkramper i senga! Herregud det gjør så vondt, hvordan skal jeg evt. takle vaginal fødsel :hilarious: Kynnerne blir sterkere nå, kjenner dem mer. Blør lett fra nesen. Vært mye trøtt og sliten denne uka, men nå har det jo vært en veldig travel uke, så det er ikke rart. Har gjort så mye! Bekkenet og korsryggen får gjennomgå også. Blitt veldig emosjonell, mest ifm. at datteren min sluttet i bhg. Også prompet sykt mye?! :fart Magen har vært litt varierende, fordøyelsen er for det meste treigere, men noen ganger må jeg gjøre nr 2 ofte, da blir ikke hemoroidene glade :bag: Utfloden har også variert veldig. Har hatt én kvise, det er en stund siden nå :laughing002 Tror jeg har vært mer sulten, men er ikke så flink til å spise ordentlig for tiden :smiley-ashamed004 Var 1 hekto mindre i dag enn for en uke siden. Vi får se om det kommer seg nå i desember, det gjør det nok ;)

Var jo på vekstkontroll nå 28+4 :) Baby har snudd seg med hodet ned, det mistenkte jeg da jeg begynte å kjenne spark høyt oppe :joyful: Morkaka har nå flyttet seg foran?! Håper den ikke tar hele rundturen inni der :dead: Alt var veldig bra, hen vokser kjempejevnt og gjennomsnittlig, nå på 58% som tilsvarer 1432g. Ble litt overrasket, for det er jo litt større enn appene sier, og er litt vilt at baby er så stor allerede! Tiden går så fort, føler jeg ikke er så langt på vei, men jeg kan lett ha under 10 uker igjen :oops: Får uansett nye vekstkontroller i uke 32 og 36, begge de to blir faktisk med legen som gjorde keisersnittet mitt :woot: Fikk også ordnet en ny rådgivningssamtale i uke 36 (samme dag som vekstkontroll) med hun jm som jeg snakket med i uke 25. Har også timer med min faste jm i uke 31 og 35. Føles så sykt at mesteparten av timene mine før fødsel er satt opp allerede! :wideyed:

Ja så datteren min hadde siste dag i bhg på fredag, da hadde de pysjparty som avslutning for henne :smiley-angry017 Hun fikk mange klemmer og gaver fra både ansatte og venner, så jeg klarte jo ikke å holde meg og gråt :sad002 De ansatte begynte også å gråte da, så jeg følte meg litt bedre :laughing014 Datteren min gråt for noen småting, og de sa at hun har vært sånn de siste par dagene, så de tror nok at hun skjønner greia. Vi har forberedt henne godt på flytting, men var usikker på hvor mye hun forsto med å slutte i bhg, at hun aldri skal dit eller se alle der igjen. Hun vet at vi prøver å finne en ny bhg til henne da! Håper på å høre noe snart, hadde vært så fint å få en plass etter nyttår, da kunne vi kanskje også besøkt ila desember.

Lørdag var den store flyttedagen, flyttebyrået var på plass kl 8. Innen et par timer var alt gjort! Det har vært fullt kjør siden, å få møbler og alle småting på plass overalt. Jeg tok med datteren vår på Kiwi rett rundt hjørnet (og hentet en babybox, deres er best!), og senere dro vi på senteret i nærheten for å få gjort en del ærend. Føler vi fikk ting veldig fort på plass, at vi faktisk bor her nå! Jenta vår er veldig glad i rommet sitt, og det ble seff en del tulling ved legging, men hun sovnet ganske fort. Hadde en lang oppvåkning, etter en time ville hun sove med oss. Syns likevel det ikke var helt katastrofe. Ble mye tull i går også, men hun sov faktisk natta gjennom! :D Det gjorde ikke jeg :wacky: Likevel klar for en helt ny hverdag! :happy:

Back
Topp