Rolf

Han er bare så skjønn [emoji7]

5. November

Mandag. Formiddagen i dag hadde jeg satt av til å leke med Rolf. Bare oss to på gulvet. Men Rolf ville vare sove. Tre minutter i gymmen, og han lå som et slakt. Heldigvis våknet han til utpå dagen.

Rolf har to legeforeldre. Han blir automatisk litt miljøskadet av sånt. Dessuten er det sånn at når han vokser opp og noen skader seg, så vil folk erfaringsmessig snu seg mot han og spørre: «Du som har legeforeldre - hva gjør vi nå?» Vi er forberedt. Så Rolf har fått egen hjerte-lunge-redningsbamse. Det er egentlig en mus da. Men den har hjerte, og den vifter med armene hvis man gjør hjertekompresjoner på den. Veldig søt. Rolf er ivrig, men han virker ikke helt å ha talent for jobb i helsevesenet. Han tror visst han må verve sine egne kunder. For Rolf startet med å denge løs på hjertemusen. Deretter tok han den i halen og prøvde å bite av den øret. Da det ikke funket, prøvde han å drukne den i sikkel. Til slutt smilte han til den og sovnet fra hele redningsaksjonen...

Vis vedlegget 279907
Vis vedlegget 279908
Vis vedlegget 279909
Vis vedlegget 279910

Kvelden gikk med til pupp og sofakos. Og litt TV. Boligjakten var veldig spennende. Så spennende at Rolf glemte at han egentlig hater hodetrening...

Vis vedlegget 279911
Vis vedlegget 279912
Vis vedlegget 279913

Ellers begynner Rolf så smått å bli klåfingret. Han har en utrolig hangup på ledninger. Det har han hatt helt siden han ble født egentlig. Nå følger det jo en ledning med Rolf hele tiden. Det har han oppdaget. Og i dag har jeg fersket han flere ganger i å gnage på ledningen. Kanskje han tror det er sånn man blir trådløs baby?

Vis vedlegget 279914
Så fin!! Hvor er den leken fra? Sanna får vel snart sår på knoklene av den boringen sin..

9. November

IMG_6394.JPG

Fredag. Planleggingsdag på skolen. Eldste hadde overnattet på skolen, og jeg skulle være morgenvakt. 20 glade barn som ville se på Rolf. Han solte seg i glansen en times tid, før smilene var brukt opp og klagingen tiltok. Gjemte seg bak en pupp og sovnet fra det hele. Veldig flink til å skjerme seg selv når det blir for mye. Artig å se.

IMG_6391.JPG

Ungene var treige med å komme seg hjem, så det ble litt travelt der en stund. Vi skulle rekke toget til Mjølfjell. Det gikk med 12 minutters margin [emoji1303]. Nydelig vær og rolige barn på toget. Bittelitt stress igjen da Rolf bestemte seg for å tisse gjennom bodyen 15 min før vi skulle ut på 3 km vandring. Hadde lite lyst å ta med en våt unge ut i 0 grader og 12 m/sek vind. Enda mindre lyst til å skifte på han i den temperaturen. Ble tidenes hurtigskifte av bleie og klær, med Rolf liggende i vogn.

IMG_6393.JPG

Vel fremme på hytten, ble vognbagen med en sovende Rolf båret inn. Eldste ble sendt på tvungen middagslur etter at han begynte å grine fordi mellomste gikk så irriterende ved siden av han. Han tåler altså ikke lite søvn [emoji23][emoji23]. Rolf våknet opp og stirret rett inn i ansiktet til bestemor, morfar og en hund... Det resulterte i et redselsskrik jeg ikke har hørt siden cpap-tiden. [emoji33] Han ble helt hysterisk. Hylte så metningen falt som en stein, og tårene trillet. Måtte til med en hel pupp før han roet seg. Resten av kvelden var han klistret til puppen med superlim. Håper det gir mange timers søvn i natt!! [emoji1303]

IMG_6390.jpg

9. November

Vis vedlegget 280190

Fredag. Planleggingsdag på skolen. Eldste hadde overnattet på skolen, og jeg skulle være morgenvakt. 20 glade barn som ville se på Rolf. Han solte seg i glansen en times tid, før smilene var brukt opp og klagingen tiltok. Gjemte seg bak en pupp og sovnet fra det hele. Veldig flink til å skjerme seg selv når det blir for mye. Artig å se.

Vis vedlegget 280187

Ungene var treige med å komme seg hjem, så det ble litt travelt der en stund. Vi skulle rekke toget til Mjølfjell. Det gikk med 12 minutters margin [emoji1303]. Nydelig vær og rolige barn på toget. Bittelitt stress igjen da Rolf bestemte seg for å tisse gjennom bodyen 15 min før vi skulle ut på 3 km vandring. Hadde lite lyst å ta med en våt unge ut i 0 grader og 12 m/sek vind. Enda mindre lyst til å skifte på han i den temperaturen. Ble tidenes hurtigskifte av bleie og klær, med Rolf liggende i vogn.

Vis vedlegget 280188

Vel fremme på hytten, ble vognbagen med en sovende Rolf båret inn. Eldste ble sendt på tvungen middagslur etter at han begynte å grine fordi mellomste gikk så irriterende ved siden av han. Han tåler altså ikke lite søvn [emoji23][emoji23]. Rolf våknet opp og stirret rett inn i ansiktet til bestemor, morfar og en hund... Det resulterte i et redselsskrik jeg ikke har hørt siden cpap-tiden. [emoji33] Han ble helt hysterisk. Hylte så metningen falt som en stein, og tårene trillet. Måtte til med en hel pupp før han roet seg. Resten av kvelden var han klistret til puppen med superlim. Håper det gir mange timers søvn i natt!! [emoji1303]

Vis vedlegget 280189

Huff, de skrikene har kommet her også som jeg nevnte tidligere.. Og bruker lett 20-30 min på å roe ned, puppen er ikke greit da. Håper det går over for begge to snarlig ❤️

Kos dere på fjellet!

"Gikk så irriterende ved siden av ham" minner meg om min egen barndom og to yngre brødre. [emoji23]

Kos dere på tur! Høres skikkelig koslig ut der. [emoji4]

9. November

Vis vedlegget 280190

Vis vedlegget 280187

Vis vedlegget 280188

Vis vedlegget 280189

Vi har også hatt noen tilfeller av redselshyl denne uka! Den ene gangen fordi pappan snufset med R på fanget. Det var virkelig verdens undergang og tok så lang tid å roe:dummy1::arghh:
Og vi fikk se de første tårene her.

God helg på fjellet :)

10. November

Lørdag. RampeRolf tøyset seg i natt. Våken fra 02.30-04.30. Midt i beste sovetiden. [emoji13] Tror jeg må ha sovet sittende der en god stund. Byttet pupp og plutselig sov ungen på puppen. Merkelig nok var jeg våken og klar for dag kl 08.00 da resten av flokken erklærte morgen. (De har forbud mot å stå opp eller lage lyder før kl 8 i helgene).

Vi feiret litt farsdag på morgenen. En dag fir tidlig, men eldste dro hjemover med toget i ettermiddag for å spille kamp i morgen, så vi tok det mens hele familien var samlet. Mellomste hadde laget kort og skrevet fin hilsen. Vi andre nøyde oss med å gi gaver. Dunjakke, turbukse og fancy tursjokolade.

IMG_6399.jpg

Som seg hør og bør på fjellet, dro vi ut på tur. Været var ikke like fint som i går, og yr lovet 22 m/sek vind i løpet av et par timer. Vi satset på at vindretningen ikke tok tak der vi hadde tenkt oss, og labbet i vei. I starten var det fin grusvei. Et par km senere tok veien brått slutt og gikk over i god gammeldags sti. Ikke plass til vogn, det var i alle fall sikkert. Vinden dukket etter hvert opp der vi var også, og vi hadde sett oss ut en haug litt lenger inn i dalen som vi tenkte ville gi ly mens vi spiste. Dermed måtte Rolf fortsette turen svevende i vognbagen mellom oss. Det så ikke ut til å plage han nevneverdig, for han sov som en stein på hele turen.

IMG_6395.JPG

Tilbake på hytten var det tid for mat, mage/hode/nakketrening. Fyr i peisen er god motivasjon. Rolf var dypt fascinert. Tror vi må gjemme fyrstikkene godt når han blir mobil...
Rolf fikk smake sitt aller første lørdagsgodt. Hva passer vel bedre enn en vingummismokk. Rolf var først litt skeptisk til konsistensen og temperaturen på det som entret ganen og smaksløkene. Men ganske raskt sugde han ivrig med hele seg. Etter bare noen få sekunder, ble det sprekk i smokkekonstruksjonen - i overgangen mellom sugedel og ring. Da måtte godteriet konfiskeres. Rolf ble mildt sagt potte sur. Fikk trøstet han med en pupp eller ti før han til slutt ble godnattet...

IMG_6397.JPG
IMG_6398.JPG

Herlige Rolf [emoji7]
Satt å leste alle oppdateringene nå siden 4 november. Han er en liten herlig gutt. Og lekekampene høres morsomt ut :) kanskje ikke for musa og skvishien, men for Rolf var det vel gøy :)

11. November

Søndag. En deilig, lat morgen hvor alle sov til 8.30. Rolf spiste, og tok seg en tidlig formiddagslur. Mor fikk spist frokost uten barn på fanget! [emoji1303][emoji1303]

Etter frokost ble det en tur ut i regnet. 6 km fordelt på 1,5 t grusvei innover i fjellet. Rolf elsker utelivet og grusveier. Han sov og sov. Innimellom var han våken og stirret ut på verden, før han sov litt til.

Vis vedlegget 280377

Etter middag, var det tid for hjemreise fra fjellet. Pappaen og mellomste kjørte Rolf og meg til togstasjonen, før de dro av gårde med bilen. 30 min senere ble det klart at toget vi skulle ta, hadde mistet strømmen. Ingen visste når de ville komme, og etter kontakt med NSB, fikk vi beskjed om at det ville bli satt opp busstransport. De hadde ikke barnesete til Rolf, og det er over 3 min på smal, kronglete vei ned til der toget kunne gå fra. Dessuten ville det ta 1-3 timer før bussene ankom stasjonen hvor vi ventet. Dermed ble det retur til hytten for Rolf og meg. Rolf tåler så dårlig å kjøre bil. Det var jo derfor vi ville ta toget i utgangspunktet. Satser på toget i morgen formiddag i stedet.

IMG_6402.JPG

Utfordringen blir at strømledningen til Rolfs alarm har reist til Bergen. Håper batteriet holder til vi kommer hjem. Neste utfordring var at jeg kun hadde fem bleier i stellebagen. Turen hjem skulle bare ta to timer, så jeg trodde jeg hadde beregnet rikelig. [emoji85] Det var før Rolf bestemte seg for å levere fire bæsjebleier i løpet av 1,5 time... heldigvis fant jeg en pakke med bleier i str 6 som står igjen fra mellomste. 13-20 kg. Nesten innafor. I hvert fall hvis vi bruker tverrsummen [emoji23]. Fikk litt flashback til nyfødtperioden hvor bleiene rakk til oppunder armene. Håper de klarer å holde tett rundt lårene, for vi har bare ett klesskift tilgjengelig... [emoji13].

IMG_6403.JPG

At mannen drar hjemmefra kl 4 i natt for å rekke et fly i morgen tidlig, barnevakten har fått spysyken, og 12-åringen dermed må fixe både seg selv og 6-åringen til skolen i morgen tidlig, burde gå fint. Alt ordner seg, om enn ikke helt som planlagt [emoji56][emoji6].

Elsker innstillingen din! Ingenting går som planlagt, men det virker som du tar det ganske rolig likevel. Håper toget går som det skal i morgen!

Og hengelåsbildet var skikkelig koselig.

Det er stadig noe som lager litt humper i veien for dere, men du har en fantastisk evne til å se positivt på ting, og til å finne løsninger :)
Håper dere kommer dere fint hjem i morgen, og at mellomste og eldste kommer seg fint avgårde på skolen :Heartred

12. November

IMG_6409.JPG

Mandag. Dagen hvor alt ordnet seg. [emoji1303] Rolf er 3 måneder korrigert alder i dag. En aldri så liten merkedag. Vi feiret allerede i natt, med et par ekstrarunder amming [emoji13]. Jubelen var stor da vi fikk vårt eget private tog fra Mjølfjell til Voss. Det var riktignok satt opp i rutetabellen, men vi var de eneste som ble med akkurat på denne strekningen. Litt artig var det. Rolf var sånn passe interessert. Han sov seg gjennom hele den første delen av reisen. Like før vi ankom Bergen begynte Rolf å «prate» til speilbildet sitt i vinduet. Og det var ikke lite de to hadde å snakke om. Det var lange utredninger om vokaler og konsonanter, litt klaging og mye latter. Følte meg skikkelig slem som måte avbryte samtalen og pakke Rolf i vognen for siste del av reisen hjem.

IMG_6407.JPG

Vel hjemme fikk Rolf et sårt tiltrengt bad. Det var store mengder tåfis-lo mellom tærne som måtte bort. Nesten like mye siklegulpe-lo mellom fingrene og i halsgropen. Dessuten har det endelig begynt å komme litt valker i bleieområdet, så det var behov for rengjøring i dybden flere steder. Til og med ørene er tømt for gulpegørr. Rolf smilte og pratet mens han badet, men hadde ikke mye pent å si om sin mor da badet tok slutt. [emoji23].

IMG_6408.JPG

Storebrødrene hadde klart ser helt fint på egenhånd i dag tidlig. Bonusen var at de fortsatte å oppføre seg eksemplarisk og var usedvanlig hjelpsomme utover kvelden også. Første gangen jeg har tenkt at det er «lett» med tre barn i huset [emoji1303]. Bare å nyte øyeblikket. I morgen er det en ny dag [emoji6].

Så fint med en så herlig dag! Kanskje de to store hadde det så kjekt alene i dag morges, at de ville vise resten av dagen at dette kan de gjøre flere ganger. :)

Kjekt med privattog da! Selv om Rolf tydeligvis trodde han hadde en reisekamerat i vinduet. :D

Back
Topp