Rolf

24. Oktober

IMG_6191.JPG

Onsdag. Rolf var riktig så eksemplarisk baby i natt. Sov fra 22 - 9.30 med kun en liten spisepause i 5-tiden. Vi organiserte oss for en vandretur til sykehusapoteket for å hente mer medisin til storebror. Akkurat i det vi skulle gå ut, begynte det å plaskregne. Vi feiget ut og tok bilen i stedet. Jeg skjønner meg ikke på apoteket. Det er like mye styr hver eneste gang vi skal hente ny ladning av den medisinen, enda vi har med vedtak fra HELFO og har forhåndsbestilt, så det egentlig bare er å hente. Så lang tid tok det, at Rolf ble sulten og måtte få seg litt akuttmat før vi kunne dra hjemover.

IMG_6198.JPG

Akkurat i det vi svingte inn foran garasjen vår, ringte telefonen. Det var en lege fra nyfødt. De første positive RS-prøvene har dukket opp. RS er den store frykten for dårlige lunger. Derfor må Rolf starte med immunisering. En gang i måneden gjennom hele RS-sesongen (vinteren), skal Rolf få injeksjon med antistoffer mot fienden. Synagis heter redningen. Resept er ordnet. Søknad om dekning på blå-resept er skrevet. Håper det er en formalitet, ellers må vi ut med 9200kr måneden det neste halvåret. Det kunne latt seg ordne, men jeg ser helst at vi slipper... Etter en ny runde på sykehusapoteket, er kjøleskapet vårt 12.000kr rikere. I morgen venter time hos fastlegen for første dose med synagis, og Rolf går forhåpentligvis en tryggere vinter i møte.

Influensavaksine kunne Rolf heldigvis slippe første året. Men resten av familien må trå til for å beskytte han. Mye rart man plutselig må tenke på med sykt barn i familien. Først nå jeg innser hvor heldige vi har vært tidligere...

IMG_6195.JPG
Magetreningen går så som så. Bedagelig anlagt den lille her...

Er synagis så dyr? :oops: AHUS var ikke helt enige med seg selv hvorvidt Leah skulle ha. Men når de faktisk leste historien hennes "slapp" vi. Godt heller de som trenger det skal få god oppfølging og beskyttelse :angelic:

Er synagis så dyr? :oops: AHUS var ikke helt enige med seg selv hvorvidt Leah skulle ha. Men når de faktisk leste historien hennes "slapp" vi. Godt heller de som trenger det skal få god oppfølging og beskyttelse :angelic:

IMG_6199.jpg
Ganske solid pris. Hver dose er 15mg/kg. Så det blir jo knall hvis han bikker 6,7 kg i løpet av det neste halvåret, for da må han han ha en av hvert hetteglass til hver dose. [emoji33]
Leah har vært heldig med lungene sine. [emoji173]️ Rolf rakk jo ikke så mye lungemodning akkurat. Ser i notatet fra nyfødtlegen at Rolf seiler under alvorlig lungesykdom [emoji13].

Vis vedlegget 278976
Ganske solid pris. Hver dose er 15mg/kg. Så det blir jo knall hvis han bikker 6,7 kg i løpet av det neste halvåret, for da må han han ha en av hvert hetteglass til hver dose. [emoji33]
Leah har vært heldig med lungene sine. [emoji173]️ Rolf rakk jo ikke så mye lungemodning akkurat. Ser i notatet fra nyfødtlegen at Rolf seiler under alvorlig lungesykdom [emoji13].

Var visst litt rask der.. Fastlegen var totalt uenig og mente Leah skulle ha. Åhhhh, blir så usikker. Ringte AHUS, men de klarer jo ikke gi mer svar enn at vi får ta det opp med nyfødtlegen når vi har time 15/11.. Livredd hun skal få det selv om hun nok er bedre rustet enn Rolf..

Var visst litt rask der.. Fastlegen var totalt uenig og mente Leah skulle ha. Åhhhh, blir så usikker. Ringte AHUS, men de klarer jo ikke gi mer svar enn at vi får ta det opp med nyfødtlegen når vi har time 15/11.. Livredd hun skal få det selv om hun nok er bedre rustet enn Rolf..

Send en mail til nyfødtlegen deres, så kanskje du får svar tidligere...

Send en mail til nyfødtlegen deres, så kanskje du får svar tidligere...

Jeg får prøve ringe imorgen :) Fastlegen mente det var krangel over hvem som skal ta regningen..

For et nydelig smil! [emoji7][emoji7] Fine Rolfern [emoji3590]

25. Oktober

Torsdag. Rolf ser ut til å bli et B-menneske. I hvert fall måtte han vekkes kl 07.30 i dag fordi vi måtte rekke en avtale for storebror kl 08.30. Det ble litt surmuling i bilen da vi dro av sted uten at Rolf hadde fått frokost, men han er heldigvis ikke langsint. Alt var tilgitt da han hadde bøttet innpå en smekkfull pupp. Han kunne til og med godta å ligge på gulvet under hele den timen storebror var i fokus. Stirret intenst på en tårnleke, og fikk den på magisk vis til å velte opptil flere ganger.

IMG_6200.JPG

Etterpå ble det en lengre tur ute i regnet, for å følge storebror tilbake til skolen, og fange noen pokemon. Ikke før var vi kommet inn døren hjemme, måtte vi ut igjen på ekspedisjon nummer to for dagen. Rolf hadde time for RS-virus immunisering. Og det begynte så bra. Første møte med fastlegen. Rolf smilte og synes det var så mye spennende å se på inne på legekontoret. Selv om buksa forsvant ned på knærne, ante han fortsatt fred og ingen fare. Da spritvasken kom, begynte han imidlertid å ane uråd. Like etterpå kom stikket i låret. Rolf vrælte til, og trakk ikke pusten før alle 0,7 ml var satt i lårmuskelen. Da var metningsalarmen gått for lenge siden, og ungen ganske blå. 0,7 ml høres ikke så mye ut, men inni et babylår er det drøyt. Så ut som om han hadde fått implantert en drue under huden. Og Rolf gråt. Helt utrøstelig, så det svei nok godt. En hel halvtime holdt han det gående. Verken pupp eller tutt hjalp. Til slutt sovnet han av utmattelse. Hikstende i søvne, og med passe lav metning og høy puls.

IMG_6202.JPG
IMG_6203.JPG

Utover kvelden har han vekslet mellom sutring, henge på puppen og sove. Aller helst vil han kombinere de to siste punktene der... Heldigvis virker det ikke som om han har spesielt vondt i låret nå lenger, og han har ikke feber. Det har derimot storebror, så i morgen venter ny runde med blodprøver. Lurer på om vi noen gang får sove litt frempå [emoji12][emoji13]. Inntil videre får jeg prøve å legge meg tidlig i stedet [emoji51]

IMG_6205.JPG
IMG_6206.JPG

Så flott og stor han er blitt [emoji173]️ Jeg har ikke fått med meg, men er storebror også syk?

Syns dere er helt rå jeg! Hytte turer, sykehusturer, jobb og permisjon [emoji33][emoji85][emoji28]

Det blir mye stikking stakkar lille, om enn det er bedre enn alternativet. Ikke godt når de ikke forstår hvorfor de har vondt, men forsåvidt på den positive siden at dette husker de ikke.

Sinnsyke priser på legemidler altså, fy søren!

Dere står jammen i mye. Litt sånn; er det ikke det ene, så er det det andre. Dere er skikkelig tøffe som klarer å balansere alt sammen og fortsatt finne tid til kjekke ting som hytteturer og annen kos.

Så flott og stor han er blitt [emoji173]️ Jeg har ikke fått med meg, men er storebror også syk?

Syns dere er helt rå jeg! Hytte turer, sykehusturer, jobb og permisjon [emoji33][emoji85][emoji28]

Minste storebror har en kartumor som han får cellegift/immunbehandling for. Den tuller til immunforsvaret hans innimellom. Derav alle blodprøvene.

26. Oktober

Fredag. En ny dag som startet med vekking av minstemann fordi storebror skulle ta blodprøver. Rolf begynner å bli rutinert. Når han ikke tilbys frokost umiddelbart etter vekking, er det bare å sove videre, for da kan det gå helt til brunsj før det blir noen servering [emoji56][emoji51].

Rolf viser seg stadig som et rolig og harmonisk lite vesen. I dag lå han en hel time under babygymmen og fektet med lekene der. Smilte som en sol hver gang jeg gikk forbi og pratet til han. Det var ganske mange ganger, ettersom jeg løp rundt som en forvirret flue og panikkryddet og vasket det verste rotet som har samlet seg etter en halv uke som alenemamma. [emoji85]

Vi hadde flott besøk av Rolf sine lokale bv-venner. De små lå på gulvet og viste frem triksene sine, da Rolf plutselig bestemte seg for at han kunne holde oppe hodet og støtte set på underarmene. Når lærte han seg det liksom? Han som bare later seg på magen og gnager på knokene sine før han sovner? Nå som jeg vet han kan det, har jeg lokket og lurt så ofte jeg klarer. Såååå søt der han balanserer hodet med mye strev og lite presisjon [emoji12]. Litt frustrert over at viljen overgår evnen enn så lenge.

IMG_6220.jpg
IMG_6215.JPG

Under et bleieskift, fikk jeg også høre Rolf le for første gang. Hjertelig babylatter flommet ut av en smilende munn, direkte sendt fra vidåpne, glitrende øyne som syntes det var hysterisk morsomt og fascinerende at mammas ansikt kunne lage grimaser.

På kvelden oppdaget Rolfs mage at den hadde fått litt lite å bryne seg på i dag. Den sendte klage til Rolf-kroppen, som lagde ulyder. Pupp ble servert både en og to og ti ganger. Mor begynte å bli lei, og forsøkte å legge Rolf på brystet så han kunne slappe av litt. Men Rolf husket sitt nye hodeløft-trix. Nå også kombinert med dådyrøyne-blikket. Som om han ville skrike ut at han visste at godsakene var gjemt rett under han, og at han hadde gjort seg fortjent til minst en runde til...

IMG_6221.JPG

Jeg er svak... [emoji7] Men til slutt gikk jeg kraftig lei, og Rolf måtte ty til det nest beste - Rolfefingre [emoji23][emoji1303]

IMG_6213.JPG
IMG_6212.JPG

For et frustrert og samtidig stolt blikk på den karen når han greier å løfte hodet!

Mini er en reser på det når hun ligger på mammas brystkasse, men nekter plent når hun legges på gulv eller i sofaen .Så kjenner til den der kan-bare-hvis-beg-gidder-attituden. :D

26. Oktober

Fredag. En ny dag som startet med vekking av minstemann fordi storebror skulle ta blodprøver. Rolf begynner å bli rutinert. Når han ikke tilbys frokost umiddelbart etter vekking, er det bare å sove videre, for da kan det gå helt til brunsj før det blir noen servering [emoji56][emoji51].

Rolf viser seg stadig som et rolig og harmonisk lite vesen. I dag lå han en hel time under babygymmen og fektet med lekene der. Smilte som en sol hver gang jeg gikk forbi og pratet til han. Det var ganske mange ganger, ettersom jeg løp rundt som en forvirret flue og panikkryddet og vasket det verste rotet som har samlet seg etter en halv uke som alenemamma. [emoji85]

Vi hadde flott besøk av Rolf sine lokale bv-venner. De små lå på gulvet og viste frem triksene sine, da Rolf plutselig bestemte seg for at han kunne holde oppe hodet og støtte set på underarmene. Når lærte han seg det liksom? Han som bare later seg på magen og gnager på knokene sine før han sovner? Nå som jeg vet han kan det, har jeg lokket og lurt så ofte jeg klarer. Såååå søt der han balanserer hodet med mye strev og lite presisjon [emoji12]. Litt frustrert over at viljen overgår evnen enn så lenge.

Vis vedlegget 279146
Vis vedlegget 279147

Under et bleieskift, fikk jeg også høre Rolf le for første gang. Hjertelig babylatter flommet ut av en smilende munn, direkte sendt fra vidåpne, glitrende øyne som syntes det var hysterisk morsomt og fascinerende at mammas ansikt kunne lage grimaser.

På kvelden oppdaget Rolfs mage at den hadde fått litt lite å bryne seg på i dag. Den sendte klage til Rolf-kroppen, som lagde ulyder. Pupp ble servert både en og to og ti ganger. Mor begynte å bli lei, og forsøkte å legge Rolf på brystet så han kunne slappe av litt. Men Rolf husket sitt nye hodeløft-trix. Nå også kombinert med dådyrøyne-blikket. Som om han ville skrike ut at han visste at godsakene var gjemt rett under han, og at han hadde gjort seg fortjent til minst en runde til...

Vis vedlegget 279143

Jeg er svak... [emoji7] Men til slutt gikk jeg kraftig lei, og Rolf måtte ty til det nest beste - Rolfefingre [emoji23][emoji1303]

Vis vedlegget 279144
Vis vedlegget 279145

Gratulerer med første latter! Helt nydelig! Blir så rørt av å lese om din herlige, lille sønn:)

Back
Topp