Rolf

Du kan nok forhandle på den pustehjelpen altså. Jeg kjenner flere som relativt nylig har hatt babyen på dagtid på familierom, med pustehjelp, og så hadde pleierne den på natten. Men de plinget nok mitt mindre altså. Bare krangletips der ;)

Mikroflow er lov på familierom, men ikke highflow [emoji13]. Det er i hvertfall beskjeden vi har fått de gangene vi har spurt.
 
Fine Rolf ❤️
 
7. Juli

Vis vedlegget 265944

Lørdag. Rolf er 10 (!?) uker i dag. Han feiret med å spise et helt måltid selv igjen. 20 ml fra puppen og 13 fra flaske. Det er egentlig sånne begivenheter som burde utløse flagging på sengen. Vekt og måneder er fint det, men det at Rolf er selvberget i ett av døgnets åtte måltider, er et stort skritt nærmere normal baby, normal babytid, hjemreise...

Vis vedlegget 265945

Nå som Rolf ser mer ut som en skikkelig baby, blir det vanskeligere og vanskeligere å være borte fra han. Jeg skulle gitt mye for å få lov til å sove sammen med han på et familierom. I det hele tatt hatt muligheten til å hvile i en seng sammen med han, enten det er dag eller natt. Med de to andre guttene, har jeg likt best å amme liggende i starten. Det har jeg ikke mulighet til nå, Det er fysisk slitsomt å sitte i en stol 12-14 timer i døgnet. Beina hovner opp, og korsryggen, hoftene og skuldrene verker. Jeg sover 4-5 timer på natten, for jeg må besøke meieriet med jevne mellomrom. Vanligvis ville jeg sovet sammen med babyen på dagtid for å hente inn noen ekstra timer, men jeg får ikke til å sove sittende, med 5-6 andre i rommet. Nedtelling til ukjent hjemreisedato som er anslått å være rundt termin, vil jeg påstå er like nervepirrende som å vente på fødsel. Håpe i det lengste at man slipper overtid, for i de siste ukene er det tungt. Vel, det var dagens frustrasjon...

Vis vedlegget 265946

Rolf ser ut til å klare seg bra uten kaffe og med 5 i flow. Han trenger opp til 26% oksygen, og tegner berg-og-dal-bane med metningskurven, spesielt etter måltid. Det tar litt tid for han å puste seg opp igjen til over 90% i metning, men stort sett klarer han det uten hjelp.

Vis vedlegget 265947

Jeg har fortalt om hvordan Rolf ser ut når han prøver å rømme fra ubehaget med å bli overfylt med mat. I dag fikk jeg oppleve det motsatte. Jeg møtte en våken liten tass da jeg kom til avdelingen. I det han hørte stemmen min, begynte han å slikke seg rundt munnen og stirret strengt inn i den dårlige samvittigheten min, som for å gni inn at jeg forsov meg til halv åtte måltidet pga feber og dårlig form. Dessuten fikk jeg ytterligere minus i boken da jeg prioriterte bleieskift fremfor umiddelbar mating. Jeg fikk en våt flekk på t-skjorten i løpet av de 10 sekundene det tar å løfte han fra sengeboksen og bort til vekten. Ikke mye kresen den ungen der! Endelig på plass i fanget mitt, grep han puppen med begge hender og virret seg på. En halv time og to rapepauser senere, ble han altså notert med 20 ml. 30 min er maxgrensen for pupping på dette stadiet. Rolf var ikke fornøyd. Jeg varmet 13 ml melk og en ivrig Rolf gapte som om han var hos tannlegen. Noen minutter senere var flasken tom. Men Rolf var ikke mett. Han var fortsatt våken, og det som skulle være en rolig pause med sluttrap over skulderen min, ble en øvelse i klatrevegg for premature. Det var gripetak med armene, fraspark med beina, tær i navle mellom ribber og andre naturlige «trinn». Og selvsagt sugekoppen av en munn som ekstra sikring mot fall. Det måtte jo bare ende i en gulp. Heldigvis begynner jeg å bli erfaren nå, så han traff bare seg selv [emoji56]. Men nå var jo ungen dypt ulykkelig. Ingen matutsikter på to timer, og med sugebehov på topp. Han la en plan for å lure sin mor. Vred seg over på siden, åpnet øynene på vidt gap, stirret på sin mor med det fineste, uskyldige dådyrblikket han kunne oppdrive. Strakk tungen litt ut av en halvåpen munn, samtidig som han plantet en hånd midt over ønsket målområde på puppen. Et lite minutt senere, var det en tydelig fornøyd liten gutt som smattet i vei på pupp nr to dette måltidet. Karret til seg noen bonusmilliliter med melk. Lukket øynene halvt, og passende nok kom med et mageknipsmil. Trenger jeg å nevne at han ikke var i nærheten av våken til neste måltid? [emoji23]

Vis vedlegget 265948
Vis vedlegget 265949
Vis vedlegget 265950
Rolf kan vi skryte i skyene av, men du/dere fortjener vel like mye skryt. Det må være tungt og slitsomt å sitte på et rom slik i flere timer, og med andre på samme rom. Rolf er jammen meg heldig så har dere! Husk å unne dere litt god hviletid også! :) høres ut som du fortjener en time og to på massasje benken[emoji23][emoji7]
 
Gratulerer med 10 uker
håper dere har hatt en god dag
 
Gratulerer med 10 uker og et selvberget måltid innimellom. :happy: fremskritt.
 
8. Juli

7516770416_IMG_7807.JPG

Søndag. Hva er det med søndager? Rolf tror visst at det er en hviledag, på alle mulige måter. Ingen bæsj, ingen pust, ingen puls. Bare slappe av en dag liksom... Det har vært økende hyppighet av dingingen i hele dag. Små bevegelser har gitt metningsfall til ca 70%, og så bruker han lang til på å kravle seg opp igjen. På ettermiddagen ble det riktig ille. Tre ganger metningsfall ned til 19%, og samtidig pulsfall til under 80/min. Måtte strekkes og stimuleres ganske kraftig for å komme i gang igjen. Hadde nesten fortrengt hvor stygg farge det blir på huden med så lav metning, og hvor redd jeg blir når Rolf ikke responderer på vanlig småplaging når han «dupper». Rolf virket veldig søvnig og slapp, og orket mindre og mindre utover kvelden.

Det endte opp i en ny runde med tilkalling av barnelege. Blodprøver ble tatt fra hælen uten at lille brydde seg. 1 ml av de 30 ml med blod han fikk forrige mandag, ble levert tilbake. Det er forhåpentligvis noen dråper til overs ennå. Blodprøvene viste litt lav pH i blodet, som er naturlig når ungen har lagt med lav metning over lang tid. Normale infeksjonsprøver. Nattevakten oppdaget at sonden kanskje lå lutt høyt, og fikk ordnet opp i den faktoren. Med forbehold om kort observasjonstid, ser det ut til at det kan ha gitt betydelig bedring.

For andre dag på rad hadde vi et måltid der Rolf spiste opp alt selv. Først 26 ml på puppen, deretter 8 ml på sonde.

Dagens høydepunkt var uansett at minste storebror var på besøk i dag. Han fikk holde Rolf inntil seg på brystet, som kenguru. Var akkurat litt kort for den jobben, så Rolf ble sittende på knærne. Endret stilling til plassering i armkroken på en over middels stolt storebror. I nesten en time satt de to sammen. Kun avbrutt de gangene Rolf tok pustepause. Storebror kjente på fontanellene i hodet, studerte detaljer i Rolfs ansikt, og konkluderte med at Rolf er den søteste babyen han vet om. Klokt utsagn! [emoji1303]

7516770416_IMG_7804.JPG
7516770416_IMG_7806.JPG
 
Åh se på de to da ❤️❤️
 
Beklager litt lite inspirerende innlegg i dag. Pappaen leverte eldstemann på språkreise i London (11 år er typisk akkurat for lite til å reise alene til utlandet). Så jeg har vært alene på NFI i hele dag, og hjernen fungerer ikke helt optimalt. Må prøve å få meg litt søvn [emoji56][emoji1303]
 
Det er da vel så spennende som noe, men når ungen tar søndagsfri så er det jo bare sånn også tenker jeg. Kjedelig han liksom bare kobler heeeelt ut på søndag, men hurra for nok et godt måltid. Jeg håper forresten formen din er bedre?
Spennende for eldste med språkreise da gitt. Og så herlig å se de to minste ha litt tid sammen - skjønne begge to!
 
Såå stolt storebror [emoji7][emoji7] Herlig å se [emoji4] Og håper eldstemann storkoser seg i England!

Er imponert over hvor godt du holder oss oppdatert. Det er superinspirerende i seg selv. Håper sonden løste det meste, og at mor får seg en god natts søvn [emoji6]
 
❤️❤️
 
Så fin de er sammen [emoji7][emoji7] Og så er det nok godt for eldstebror å få kommet seg ut og gjort noe spennende han også :)
 
Nydelig bilde :love7 Skikkelig stolt storebror :Heartred
Liker ikke at Rolf tar seg søndagsfri, håper han har en bedre dag i morgen :) Håper også at din form er blitt bedre krølle :)
 
Blir alltid like rørt hver gang jeg ser bilder av Rolf sammen med storebrødrene:Heartred
Håper dere får en fin dag, og lykke til med eldste på tur!
 
Åååå så fine gutter! Ble så rørt at jeg måtte grine litt ❤️ Tusen takk for at du er så flink å oppdatere oss, Krølle...! Jeg elsker å lese om Rolf, og føler meg aldri helt ferdig med å leve meg inn i dagene hans, når innleggene er slutt. Det var absolutt ikke ment som kritikk, for du skriver jo både lange, fine og innholdsrike tekster for hver dag, det er bare at jeg gjerne kunne lest i det uendelige ❤️ :p God klem fra meg til deg og familien din ❤️❤️
 
Fine brødre altså.
Håper eldste får en fin tur!
 
Beklager litt lite inspirerende innlegg i dag. Pappaen leverte eldstemann på språkreise i London (11 år er typisk akkurat for lite til å reise alene til utlandet). Så jeg har vært alene på NFI i hele dag, og hjernen fungerer ikke helt optimalt. Må prøve å få meg litt søvn [emoji56][emoji1303]

Synes det var et koselig innlegg uansett [emoji4] Fint med nærkontakt med lillebror [emoji7]
 
Så fine brødre!!! Og god tur til andre broren. :happy:
 
Back
Topp