Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Fikk du tvillinger med stor vektforskjell?
Ja, 750g og 1400g. Dobbel veksthemming, toeggede tvillinger.
Min søster fikk eneggede på 2400g og 3100g. Jeg syntes det var stor forskjell. Var litt rart å se på minste. Fullbåren og helt ferdig, bare litt liten. Nå er hun 16 år og godt over 1,70m. Er jentene dine jevnstore nå?Ja, 750g og 1400g. Dobbel veksthemming, toeggede tvillinger.
Min søster fikk eneggede på 2400g og 3100g. Jeg syntes det var stor forskjell. Var litt rart å se på minste. Fullbåren og helt ferdig, bare litt liten. Nå er hun 16 år og godt over 1,70m. Er jentene dine jevnstore nå?
Etiske dilemma rundt hvor små barn man skal forsøke å redde, får virkelig en ny dimensjon etter denne ukens erfaring. Det er forferdelig å miste et barn, men det er jammen ikke lett å se barnet sitt plages og slite så åpenbart, og ikke vite om det går bra likevel...
Jeg har fortsatt ikke kommet over fredagens skrekkopplevelse, og kommer meg ikke lenger enn til en stol utenfor Rolf sitt rom. Håper det ordner seg snart...
Vis vedlegget 256829Vis vedlegget 256831
Dag 8
Det humper og går. Rolf sin cvk gikk tett i natt, så han måtte få en venflon på hånda. Den bittelille korken på venflonen ser ut som en tank der den stikker ut og dekker mer enn hele håndbaken hans. Ny cvk lagt via beinet. Det ble bom første gang, men treff på andre beinet. Lille gråt og gråt, til han var utmattet og sovnet.
Behandlingen av hullet i hjertet virker å være vellykket, for barnelegen kunne ikke høre noen bilyd i dag. Blir spennende å se på ultralyd av hjertet i morgen. Helt komplikasjonsfritt har det ikke gått, da Rolf fikk blødende magesår på morgenen stakkars. Heldigvis ser det ut til at blødningen har stoppet med en dose syrehemmere. 2 ml tapt er mye for en liten tass. Spørs om han ikke må ha ny blodoverføring i kveld.
Vekten var 740g på fredag. I dag var den gått opp til 770g, men det ble ikke jubel av den grunn, ettersom de frykter væskeretensjon og ødemer som bivirkning til nsaid-behandlingen av hullet i hjertet. Han skal veies på nytt i morgen, så får vi se.
Pustehjelpen med duopap har fungert ok på lungene, men har gitt store mengder luft i magesekken, som igjen gir dårlige pusteforhold. Det ble derfor byttet tilbake til cpap i dag.
Rolf har vært så sliten etter alle dagens prosedyrer, at han har vært for svak til å få komme ut og bli kenguru. Han har ligget skjermet i boksen sin resten av dagen. Klynker litt innimellom, men har som regel nok med å puste. Får så vondt av han.
Etiske dilemma rundt hvor små barn man skal forsøke å redde, får virkelig en ny dimensjon etter denne ukens erfaring. Det er forferdelig å miste et barn, men det er jammen ikke lett å se barnet sitt plages og slite så åpenbart, og ikke vite om det går bra likevel...
Jeg har fortsatt ikke kommet over fredagens skrekkopplevelse, og kommer meg ikke lenger enn til en stol utenfor Rolf sitt rom. Håper det ordner seg snart...