RLE -> KRLE

Ja, det mener du og mange med deg, og det er det jeg synes er trist. I den kristendommen jeg kjenner finnes det ikke noe negativt. Det er synd at så mange "kristne" ødelegger intrykket for så mange ikke-kristne.
Kødder du??? Da foreslår jeg at du leser litt religionshistorie!!!

Religion skal bare være positivt og det er heldigvis det for de fleste (som lever i et land med religionsfrihet).

Kødder du??? Da foreslår jeg at du leser litt religionshistorie!!!

Religion skal bare være positivt og det er heldigvis det for de fleste (som lever i et land med religionsfrihet).
Hæ? Nå skjønner jeg ikke hva du mener? Jeg skriver jo nettopp dette, at den krustendommen jeg kjenner kun er positiv. Det var jo du som skrev at det var like mye fint og like mye dritt i alle religioner?

Hæ? Nå skjønner jeg ikke hva du mener? Jeg skriver jo nettopp dette, at den krustendommen jeg kjenner kun er positiv. Det var jo du som skrev at det var like mye fint og like mye dritt i alle religioner?
mulig vi snakker forbi hverandre...
Jeg mener at det blir for dumt å sitte å være mer stolt av kristendommen som religion enn andre religioner (det var det ikke du som skrev, men det var det jeg svarte på i innlegget du quotet). Den er ikke noe bedre enn andre religioner. Jeg mener historien om kristendommen i Norge er naturlig å lære om - men ikke generelt mer om selve kristen tro enn andre religioner.

Jeg mener at det blir for dumt å sitte å være mer stolt av kristendommen som religion enn andre religioner. Den er ikke noe bedre enn andre religioner. Jeg mener historien om kristendommen i Norge er naturlig å lære om - men ikke generelt mer om selve kristen tro enn andre religioner.
Da får vi være enige om å være uenige. Jeg ser ikke noe negativt med kristendommen slik jeg kjenner den. Den er bygget på gode grunnprinsipper og man har fri vilje og "tvinges" ikke til noe som ved mange andre religioner.
Hvordan mange velger å praktisere den er noe helt annet, og det er jo ved dette jeg mener mange ødelegger en ellers fin religion.

Jeg er norsk og ser ikke på kristendommen som min religion selv om jeg er oppvokst med den. Er absolutt ikke noe mere stolt av den enn noe annet, ser ikke helt hvorfor man skal være det da det er like mye fint og like mye dritt i alle religioner. Synes religionshistorie er interessant derimot, av alle religioner. Og siden Norge har vært et kristen land lenge så er det en naturlig del av historielære. Men det er desverre for mye forkynning i både skole og bhg, selv om det ikke skal være det.
"forkynning i både skole og bhg", vet du dette for sikkert? For det er faktisk ikke lovlig. Og jeg vet at lærere ikke har lov å sette sin tro inn i timene, kun forholde seg til læreplanen. Forøvrig syns jeg det er viktig å være stolt av vår kulturarv, og ser viktigheten av å formidle dette til våre barn både gjennom barnehage, skole og i hjemmet. I tillegg syns jeg det er helt greit at vi også lærer våre barn om andre religioner og hvordan andre lever og tror, og at det er forskjeller og vise respekt for at det nettopp er det. For meg er det viktig at barna mine synger "å du som metter liten fugl", men samtidig er det helt greit at b.hagene/skolene også av og til synger "kua mi jeg takker deg", selv om det er en sang fra human etisk opphav, noe jeg ikke forstår meg på .. Tenker at det er viktig med respekt i alle retninger jeg, og om det er noe man er mer imot eller mer for, syns jeg at vi kan lære våre barn dette selv .. !

Da får vi være enige om å være uenige. Jeg ser ikke noe negativt med kristendommen slik jeg kjenner den. Den er bygget på gode grunnprinsipper og man har fri vilje og "tvinges" ikke til noe som ved mange andre religioner.
Hvordan mange velger å praktisere den er noe helt annet, og det er jo ved dette jeg mener mange ødelegger en ellers fin religion.
Men slik er "egentlig" alle religioner i prinsippene. Og slik er kristendommen i dag i Norge - den har neimen ikke vært slik alltid;) Jeg ser sammenheng mellom fritt valg innen praktiseringen innen ulike religioner (inkludert kristendommen), med samfunn der det er religionsfrihet. Og religionsfrihet synes jeg det er mest av i de landene det ikke er veldig mange sterkt religiøse ;) Men vi kan for all del være enig i å være uenig! Men jeg sier meg uenig når kristne mener vi trenger mer av kristendom enn noe annet :) men er enig med det i at kristendom i Norge i dag er ganske bra - men det er jo (etter min mening) fordi mye i religionen som er forandret fra grunnlaget.

"forkynning i både skole og bhg", vet du dette for sikkert? For det er faktisk ikke lovlig. Og jeg vet at lærere ikke har lov å sette sin tro inn i timene, kun forholde seg til læreplanen. Forøvrig syns jeg det er viktig å være stolt av vår kulturarv, og ser viktigheten av å formidle dette til våre barn både gjennom barnehage, skole og i hjemmet. I tillegg syns jeg det er helt greit at vi også lærer våre barn om andre religioner og hvordan andre lever og tror, og at det er forskjeller og vise respekt for at det nettopp er det. For meg er det viktig at barna mine synger "å du som metter liten fugl", men samtidig er det helt greit at b.hagene/skolene også av og til synger "kua mi jeg takker deg", selv om det er en sang fra human etisk opphav, noe jeg ikke forstår meg på .. Tenker at det er viktig med respekt i alle retninger jeg, og om det er noe man er mer imot eller mer for, syns jeg at vi kan lære våre barn dette selv .. !
nei det er ikke lov og de fleste forholder seg til loven. Men ikke alle. Har vært i rle timer på skolen og jobber selv i bhg så har sett og hørt med mine egne øyne og ører. Har mest kjennskap til bhg. Og det er desverre mange som lar sin personlige mening skinne igjennom. Som rett og slett ikke forholder seg profesjonelt eller til lovverk og rammeplan/læreplan.

Jeg synes det er bra at barna mine får kjennskap til kristendom i bhg og skole og det gjør de hjemme også. Men føler det blir helt feil når gutten kommer hjem å forteller om troen på Jesus som fakta og blir overrasket når jeg og pappaen forteller at ikke alle tror på han som Guds sønn. Eller når en bhgansatt har fortalt at de som spiser svinekjøtt kommer til helvete.

nei det er ikke lov og de fleste forholder seg til loven. Men ikke alle. Har vært i rle timer på skolen og jobber selv i bhg så har sett og hørt med mine egne øyne og ører. Har mest kjennskap til bhg. Og det er desverre mange som lar sin personlige mening skinne igjennom. Som rett og slett ikke forholder seg profesjonelt eller til lovverk og rammeplan/læreplan.

Jeg synes det er bra at barna mine får kjennskap til kristendom i bhg og skole og det gjør de hjemme også. Men føler det blir helt feil når gutten kommer hjem å forteller om troen på Jesus som fakta og blir overrasket når jeg og pappaen forteller at ikke alle tror på han som Guds sønn. Eller når en bhgansatt har fortalt at de som spiser svinekjøtt kommer til helvete.
"alle tror på han som Guds sønn. Eller når en bhgansatt har fortalt at de som spiser svinekjøtt kommer til helvete"
Dette bør jo meldes i fra om?? Det er jo helt ulovlig, og har ingenting med om faget i skolen heter RLE eller KRLE som tråden og diskusjonen startet som.

Jeg synes ikke religion hører hjemme på skolebenken i det hele tatt, jeg.
du har et poeng, men religion som opplysning og kunnskapsbasert er helt greit. Dog ser ikke poenget at de skal ha noen forkynnende religionsundervisning.
hilsen en "skap kristen" ;-)

du har et poeng, men religion som opplysning og kunnskapsbasert er helt greit. Dog ser ikke poenget at de skal ha noen forkynnende religionsundervisning.
hilsen en "skap kristen" ;-)
Du drar hele tiden frem det "forkynnende", det skal ikke være forkynnende religionsundervisning, og det er heller ikke det som er inngått i denne avtalen mellom KRF/V og de blå partiene, og det er ikke det som er den store saken, er det vel? Avtalen er at det nå skal hete KRLE og at Kristendommen skal ha 55% av den undervisningen som vel ca er 1 time pr uke eller noe. KOm ut av skapet foresten ;-) tihi .. ;-)

"alle tror på han som Guds sønn. Eller når en bhgansatt har fortalt at de som spiser svinekjøtt kommer til helvete"
Dette bør jo meldes i fra om?? Det er jo helt ulovlig, og har ingenting med om faget i skolen heter RLE eller KRLE som tråden og diskusjonen startet som.
Meldte klart og tydelig i fra ja!!

Du drar hele tiden frem det "forkynnende", det skal ikke være forkynnende religionsundervisning, og det er heller ikke det som er inngått i denne avtalen mellom KRF/V og de blå partiene, og det er ikke det som er den store saken, er det vel? Avtalen er at det nå skal hete KRLE og at Kristendommen skal ha 55% av den undervisningen som vel ca er 1 time pr uke eller noe. KOm ut av skapet foresten ;-) tihi .. ;-)
hehe, jeg liker å være i skapet. jeg er åpen om at jeg er "skap" kristen, (i den forstand jeg går ikke i kirken hver søndag, jeg synger ikke salmer- eller dvs jeg synger de jeg kan innimellom for min sønn siden han liker de sangene ;-))
men ja opplysning og kunnskapsbasert religion er noe annet enn en forkynnende (altså utførende) religion. ;-)
greit at hoved tyngden er på kristendommen, som er den største religionen her i norge, men de må være veldig nøye på hvordan dette faget skal gjennomføres. F.eks jeg har en venninne som er ateist, hun sier det er greit at hennes barn får religions kunnskaper, og histore der, men hun ønsker ikke at hennes barn skal bli "på presset" bilder av jesus hengende død på korset, eller de litt mer "makabre" bildene som det gamle og nye testamentet viser. ;-)

hø atttevar!
nei altså de skal ikke fortelle små barn at spiser du svinekjøtt så kommer du til helvete.
Jeg er ringevikar i en kristen barnehage og det står rellativt klart og tydelig der at vi ikke kan si noe sånt verken til andre ansatte, eller barn, eller deres pårørende!! klag inn til styrer, og om styrer ikke tar dette alvorlig så tar dere det videre til Bhg leder i din kommune (les den kommunen barnehagen tilhører)

hehe, jeg liker å være i skapet. jeg er åpen om at jeg er "skap" kristen, (i den forstand jeg går ikke i kirken hver søndag, jeg synger ikke salmer- eller dvs jeg synger de jeg kan innimellom for min sønn siden han liker de sangene ;-))
men ja opplysning og kunnskapsbasert religion er noe annet enn en forkynnende (altså utførende) religion. ;-)
greit at hoved tyngden er på kristendommen, som er den største religionen her i norge, men de må være veldig nøye på hvordan dette faget skal gjennomføres. F.eks jeg har en venninne som er ateist, hun sier det er greit at hennes barn får religions kunnskaper, og histore der, men hun ønsker ikke at hennes barn skal bli "på presset" bilder av jesus hengende død på korset, eller de litt mer "makabre" bildene som det gamle og nye testamentet viser. ;-)
Enig.
Jeg er for at timene skal foregå slik at alle kan/ønsker å delta. At alle foreldre uansett tro føler at dette ikke er en time de ønsker å ta barna ut av.

Hvorfor er det så farlig at det er mer fokus på kristendommen i norske skoler? Syns dette er suverent og skjønner ikke helt hva foreldre er redde for? Jeg har lært mye i andre fag jeg ikke tar med meg videre eller forholder meg til den dag i dag. Det er foreldrenes ansvar og oppdra barna sine og her kommer etikk, moraler, holdninger og verdier inn. Barna i Norge tar ingen skade av at det er mer fokus på kristendommen selv om man ikke er kristen selv. Blir som å si at man ikke trenger lære seg engelsk fordi man snakker norsk. Barn med utenlandsk opprinnelse må lære seg nynorsk selv om de kanskje ikke har direkte bruk for det, så pust ut og ta det med ro. Den aller viktigste læringen skjer i hjemmet spør du meg!

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

Som kristen og ansatt i bhg er det veldig viktig for meg at alle religioner får like mye plass. Men siden jeg ikke følger med på høytidene til de forskjellige religionene er det nok litt overflod av norske tradisjoner, som gjerne stammer fra kristendommen. Slik som jul og påske. Men vi prøver å fremstille det som tradisjon og ikke så mye religion. Noe religion vil selvsagt komme fren. Men det er vanskelig for et barn å forstå forsjell når vi fortellet at noen tror og noen ikke tror på det vi forteller. Spessielt når barna spør om vi tror, og tror vi tror de at de også må tro. Vi prøver å lage et bilde av en flott histore, som kan være altoppslukende for en 4 åring. ;-)

Kristendommen er hyggelig og koselig og alt dette, men syntes virkelig at et skolefag skal fokusere mer på det helhetlige bildet og ikke "velge sider" på den måten. Heldigvis er lærere ulike og noen lærer gjerne mer kristendom per i dag, mens andre tar like mye av hver.

Back
Topp