RLE -> KRLE

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Hva synes dere om mer kristendom inn i skolen på bekostning av andre religioner, livssyn og etikk?

Er det ikke litt rart/feil at faget skal ha med ordet "kristendom" i navnet, når det allerede har med ordet "religion"?

Hvordan er det å ta barna ut fra rle-faget? Blir det endring i dette nå eventuelt?

Det har hele tiden vært slik at kristendom skal ha hovedtyngden i forhold til religionsundervisning, det har stått både i formålsparagrafen og i læreplanen. Det var egentlig bare navnet som ble endret da faget fikk fra KRL til RLE. Hvor riktig det er kan jo diskuteres, men det er jo bestandig slik i samfunnet at man fokuserer mest på det som gjelder lokalt, og det har jo også med vår historie og kultur å gjøre.
Den eneste forskjellen nå er at jeg syns det er mer tydelig enn det var før hva faget faktisk inneholder, og man har en konkret prosent å forholde seg til.

Fritaksretten fungerer som før, faget er uten forkynning så man skal jo ikke ta ut barna gjennom hele undervisningen, men ting man mener går mot det man tror på.

Når jeg gikk på skolen hadde vi kristendomslære, var innom de andre såvidt, men vår lærer var 60 år og veeeeldig kristen. Vi sang salmer i timene og slikt.

Men verden utvikler seg heldigvis, og jeg syntes det var SÅ bra at alle lærte ALLE religionene, og like mye fokus på dem alle.

Går vi mot en tid hvor salmer synges i skoletimene, og "gud som metter liten fugl" før hver lunsjpause skal bli normalt igjen? Jeg håper ikke det.

Når jeg gikk på skolen hadde vi kristendomslære, var innom de andre såvidt, men vår lærer var 60 år og veeeeldig kristen. Vi sang salmer i timene og slikt.

Men verden utvikler seg heldigvis, og jeg syntes det var SÅ bra at alle lærte ALLE religionene, og like mye fokus på dem alle.

Går vi mot en tid hvor salmer synges i skoletimene, og "gud som metter liten fugl" før hver lunsjpause skal bli normalt igjen? Jeg håper ikke det.

Nei, det har jeg aldeles ingen tro på. Men jeg tror heller ikke at å synge en salme i skoletiden er skadelig, det er synd man ikke kan gjøre det, for det er jo faktisk en annen måte å lære på og en fin mulighet for å være litt aktive. Men da ville jeg jo selvsagt hatt med sanger fra andre religioner også, ikke bare kristne. Skjønner jo at det ikke går, det hadde skapt for mye oppstuss og mange mener det går direkte mot deres religion og ville da søkt om fritak, men jeg syns det er synd rent pedagogisk.

Og som jeg nevnte over, det var aldri slik at det var like mye fokus på hver av religionene, kristendom har bestandig hatt hovedtyngden selv da faget het RLE. Og det er jo heller ikke snakk om "alle" religionene, men verdensreligionene. Det finnes jo mange flere religioner enn kristendom, islam, jødedom, hinduisme og buddhisme. :)

Å Gud som metter liten fugl? Det er vel Å du som metter liten fugl ;) Men eg syns dette er bra da :D

Syns det er fint. Vi er jo tross alt et kristent land, og det er fremdeles fokus på andre religioner.

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

Tror ikke det er av så stor betydning, faget skal jo enda være uten forkynning...

Og hvor mange timer i uken er det egentlig snakk om? Med fokuset det er på de "viktige lærefagene (norsk&matematikk)" er det vel omtrent 30 min igjen eller noe sant igjen til KRLE...

Og hvor mange timer i uken er det egentlig snakk om? Med fokuset det er på de "viktige lærefagene (norsk&matematikk)" er det vel omtrent 30 min igjen eller noe sant igjen til KRLE...

Ca 1,5 timer i uken:D uansett sliter de blå med å gjennomføre dette mtp d.s i haag.

Jeg synes ikke religion hører hjemme på skolebenken i det hele tatt, jeg.

Hvorfor ikke? Det er jo faktisk kristendommen som er vårt lands religion. Helt ok med ytringsfrihet osv. Men hvorfor kan ikke nordmenn være stolt over religionen sin som andre land?
Jeg er norsk og ser ikke på kristendommen som min religion selv om jeg er oppvokst med den. Er absolutt ikke noe mere stolt av den enn noe annet, ser ikke helt hvorfor man skal være det da det er like mye fint og like mye dritt i alle religioner. Synes religionshistorie er interessant derimot, av alle religioner. Og siden Norge har vært et kristen land lenge så er det en naturlig del av historielære. Men det er desverre for mye forkynning i både skole og bhg, selv om det ikke skal være det.

Jeg er norsk og ser ikke på kristendommen som min religion selv om jeg er oppvokst med den. Er absolutt ikke noe mere stolt av den enn noe annet, ser ikke helt hvorfor man skal være det da det er like mye fint og like mye dritt i alle religioner. Synes religionshistorie er interessant derimot, av alle religioner. Og siden Norge har vært et kristen land lenge så er det en naturlig del av historielære. Men det er desverre for mye forkynning i både skole og bhg, selv om det ikke skal være det.
Ja, det mener du og mange med deg, og det er det jeg synes er trist. I den kristendommen jeg kjenner finnes det ikke noe negativt. Det er synd at så mange "kristne" ødelegger intrykket for så mange ikke-kristne.

Back
Topp