RLE -> KRLE

Jeg synes det skal være RLE uten hovedvekt på kristendom i det store og hele, altså motsatt veg av slik det nå ser ut til å gå. :)
Da er vi enige, tenkte du mente RLE slik det har vært de siste årene :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Var vanskelig for meg som liten på barnskolen og nærmest forsvare det at jeg ikke tror på kristendommen for min krl-lærer i møte med henne alene. for å slenge med noe som har med tema å gjøre...

Kjenner meg godt igjen i dette. Har aldri hatt en kristendomslærer, KRL-lærer, eller religionslærer som på noen måte var nøytral i opplæringen. Jeg fikk ikke fritak på barneskolen fordi familien min ikke var innmeldt i et annet trossamfunn, så jeg hadde ikke noe valg enn å delta. Fikk bl.a. kjeft av en lærer på barneskolen fordi jeg nektet å be Fader vår høyt sammen med resten av klassen.

Jeg skulle gjerne sett en endring i det faget, hvor hovedtyngden lå på livssyn. I forhold til Norge gjelder det lenger tilbake enn kristendommen.

Sent from my HTC Sensation Z710e using BV Forum mobile app

Er det ikke viktig at elevene lærer de etiske og de moralske sidene ved hva kunnskapsløftet definerer som livssyn, fremfor de uendelige historiske aspektene ved de ulike verdensreligionene? Er det ikke det som er ett av hovedfokusene i norsk skole - sørge for at vi fortsetter å danne menneskene inn i det eksisterende samfunnet? I den flerkulturelle skolen vil et fag med hovedvekt på kristendommen i seg selv være forkynnende. La oss heller gå fremover i stede for å stampe flere år bakover på samfunnsutviklings-skalaen.

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp