Rhesus negative

Jente1990

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Hei! :)
Jeg er selv rhesus negative, og lurer på om det er noen andre her og? Kjenner at jeg gir det noen ekstra tanker og er kanskje litt bekymret, da jeg fra før har et positivt barn..

Jeg er også det!
Skal det være et problem..
Er vel bare vis man ikke får denne vaksinen etter fødsel det kan være kroppen motjobber neste svangerskap!

Jeg er også det!
Er vel bare vis man ikke får denne vaksinen etter fødsel det kan være kroppen motjobber neste svangerskap!

Okei.. Jeg har kanskje ikke lest meg opp og forhørt meg godt nok om temaet. Får få lege til å forklare det der til meg da jeg skal 22.12 på første sv-kontroll :) Jeg fikk beskjed av jordmor forrige gang at det er først da i det andre svangerskap at en trenger å bekymre seg for det.

Jeg er også det!
Er det ikke slik at hvis barnet ikke har fått din blodtype når du har den blodtypen du får vaksine? Jeg har denne blodtypen og sønnen min har fått den, det var han som fikk vaksine av oss to.

Er det ikke slik at hvis barnet ikke har fått din blodtype når du har den blodtypen du får vaksine? Jeg har denne blodtypen og sønnen min har fått den, det var han som fikk vaksine av oss to.

Okei. Ja jeg tror det et slik, at dersom barnet som fødes er positiv, så skal du ha sprøyta.

Jeg fikk sprøyta, og da har kroppen min vært utsatt for positivt blod, som da et datteren min. Og jeg tror det er da det er en fare ved 2.svangerskap? At dersom barnet en fikk forrige gang også er negativ, så er det "ingen" fare?

Vet du om du må ha den ekstra oppfølgningen med blodprøver denne gangen? :)

Det er som de sier over her. Du får denne sprøyten for at kroppen ikke skal "støte vekk" fosteret. Jeg er selv Rh - , og fått sprøyta to ganger :)

Hadde ikke noen oppfølging ellers i svangerskapet ift denne problemstillingen. Jeg er mer bekymret over at Rubella vaksinen min er ute av kroppen, og at jeg ikke rakk å vaksinere meg på nytt føe jeg ble gravid.. OG at jeg har katter.. haha.. Mange tanker om dagen :)

Altså du får sprøyta for at kroppen ikke skal støte ut fosteret neste gang du blir gravid ;)

(utrolig irriterende at man ikke kan redigere innlegget!?)

Kan man ta den vaksinen i ettertid hvis det ble "glemt" sist?

Kan man ta den vaksinen i ettertid hvis det ble "glemt" sist?

Hvis det ble glemt i ettertid, så er det utrolig sløvt av sykehus.
Tror ikke det altså.. Men når man er rhesus negativ og får sitt første barn, så har man jo ikke fått denne "vaksinen". Sjansen er bare større for å miste.

Hvis dette har hendt deg så ville jeg bedt om ekstra oppfølging av det sykehuset.

Det er som de sier over her. Du får denne sprøyten for at kroppen ikke skal "støte vekk" fosteret. Jeg er selv Rh - , og fått sprøyta to ganger :)

Hadde ikke noen oppfølging ellers i svangerskapet ift denne problemstillingen. Jeg er mer bekymret over at Rubella vaksinen min er ute av kroppen, og at jeg ikke rakk å vaksinere meg på nytt føe jeg ble gravid.. OG at jeg har katter.. haha.. Mange tanker om dagen :)

Ja da tror jeg at jeg har forstått det riktig :D Jeg hadde noen flere blodprøver underveis i svangerskapet sist, og skal ha det nå også.

Dersom du har samboer, har du nå god grunn til å få han til å tømme kattesanda og rengjøre den og katta ;) Hihi..

Ja da tror jeg at jeg har forstått det riktig :D Jeg hadde noen flere blodprøver underveis i svangerskapet sist, og skal ha det nå også.

Dersom du har samboer, har du nå god grunn til å få han til å tømme kattesanda og rengjøre den og katta ;) Hihi..

Jeg har samboer. Men han reiser mye. Jeg er ekstremt nøye med å vakse hender, og desinfisere hender etter toaletttømming/vask :) Tror nok det går bra.. Akkurat nå, så savner jeg den tiden vi hadde katt som kun gikk på toalett utendørs.. Hehe Men med tre rasekatter, så blir det en del tømming :P

Hvis det ble glemt i ettertid, så er det utrolig sløvt av sykehus.
Tror ikke det altså.. Men når man er rhesus negativ og får sitt første barn, så har man jo ikke fått denne "vaksinen". Sjansen er bare større for å miste.

Hvis dette har hendt deg så ville jeg bedt om ekstra oppfølging av det sykehuset.
Når jeg fikk sønnen min for snart 19 år siden så fikk han sprøyte etter fødselen, jeg fikk ingenting. Jeg har hatt 5 stk SA etter det. Er gravid nå men er begynt å blø så jeg mister nok denne også.
Dette har jeg ikke visst om så dette skal jeg ta opp med legen min.

Jeg er også rhesus negativ og har fått 2 rehsus positive barn. Fikk sprøyte i låret/rompa etter begge to. Er ikke spesielt bekymret, vet jo at de følger opp med ekstra blodprøver og at det som regel går bra :)

Når jeg fikk sønnen min for snart 19 år siden så fikk han sprøyte etter fødselen, jeg fikk ingenting. Jeg har hatt 5 stk SA etter det. Er gravid nå men er begynt å blø så jeg mister nok denne også.

det ville jeg absolutt gjort! Håper spira holder seg fast! Lurer på om jeg fakstisk fikk en slik sprøyte da jeg tok abort en gang. Hør om det er vanlig prosedyre ved SA: Legen din vet vel at du er RH-?

det ville jeg absolutt gjort! Håper spira holder seg fast! Lurer på om jeg fakstisk fikk en slik sprøyte da jeg tok abort en gang. Hør om det er vanlig prosedyre ved SA: Legen din vet vel at du er RH-?
Har ikke nevnt det, men det står jo i journalen min. Skal innom sykehuset på ny Hcg prøve i morgen. Får se om jeg får snakket med legen da.

Jeg fant dette :

"Rhesus negative gravide som av andre grunner risikerer utvikling av rhesus-immunisering, blant annet gjennomgått spontan eller provosert abort, får også slik behandling"

Link : http://nhi.no/graviditetsoraklet/sv...orlikelighet-i-svangerskapet-2668.html?page=1

Om det er tilfelle at du har en sa nå (krysser alt for at det ikke er tilfelle) så ser det ut som du faktisk skal få behandling likevel. Kanskje dette er svaret på dine sa'er tidligere?

Back
Topp