Rett hjem etter fødsel

Du kan snakke om det med sykehuset på forhånd, de fleste er inne på en samtale før fødsel er i gang. Min jordmor på helsestasjonen jobber på sykehuset også, så hun videreformidler for meg. De skal prøve å få enkeltrom/familierom til meg, går ikke det skal de prøve å gjøre alt som kan for at jeg kan dra hjem. De ville ikke vært like medgjørlige om jeg hadde bodd 2 timer unna f.eks. Men du må huske at med en gang du har skrevet deg ut - kan du ikke komme tilbake og legge deg inn på barsel igjen. Men du er jo flerbarnsmor og vært gjennom dette før, så du vet jo hva du går til. Verre med meg som er førstegangs :p plutselig står jeg på døra og banker på og håper de skal slippe meg inn igjen. Haha.

Er det vanlig å være inne til samtale før fødsel? Det hørte jeg ingen ting om når jeg gikk med frøkna...

Så bra :) Var det vanskelig å få lov, eller var det helt naturlig for sykehuset at du reiste hjem? Var du kun tilbake til 3 dagers kontrollen da?

Det var ikke noe problem. Var 14mnd siden jeg fødte sist, og ammingen gikk kjempe fint. Måtte komme inn dagen etter for føllingsprøven, husker ikke om vi var etter 3 dager også :P blir hverfall lettere denne gangen når jordmor kommer hjem her for de kontrollene :)

Er det plass på barselhotellet blir jeg der de dagene jeg får, men kommer jeg på barselavdelingen igjen vil jeg nok prøve å få dratt hjem litt tidligere. Tror ikke det skal være noe veldig problem så lenge fødselen er normal. De sender vel hjem folk som vil hjem da det sikkert er fullt nok i juli!!

Havner jeg på barselhotellet kan jeg godt være der en natt. Må jeg ligge på keisersnitt avd pga plassmangel vil jeg hjem samme dag.

På fødsel nr 2, fødte jeg på natten og drog hjem på ettermiddagen. Kom nemlig på rom med Ei dame som snorka som en tåkelur mens hun sov på dagen...Var ikke noe problem å reise hjem da.

Fødsel nr 3 fødte jeg på natten og valgte å bli en ekstra natt, men angret som en hund. Havnet på samme rom som 4 andre, og det var jo helt umulig å sove der! Ene damen snakket høyt og i mobilen hele dagen, og folk for inn og ut, alle forbi min seng..og ungene skreik jo i intervaller.. Aldri vært så sliten før! Og de ansatte på barsel såg vi ikke snurten av.. Så hadde nok klart meg bedre hjemme.

Så denne gangen, drar jeg nok hjem så snart jeg føler meg ok til det.

Men slitsomt når en må tilbake til sykehuset for de kontrollene med babyen.

Jeg blir gjerne....Men jeg har jammen ikke tenkt på det med å dele rom med flere. Sist lå jo jeg og samboer på eget rom så har bare sett for meg i hodet at slik blir det nå også:) Hadde høyt BT da, og trengte ro så kan være derfor jeg fikk det også....Samboer sov jo sammen med oss den natta jeg hadde født:)

Jeg blir gjerne....Men jeg har jammen ikke tenkt på det med å dele rom med flere. Sist lå jo jeg og samboer på eget rom så har bare sett for meg i hodet at slik blir det nå også:) Hadde høyt BT da, og trengte ro så kan være derfor jeg fikk det også....Samboer sov jo sammen med oss den natta jeg hadde født:)

La på sykehuset i 5 dager en sommer jeg var 19, sov ikke de 3 første nettene(pga at jeg har angst/ubehag ved å sove i samme rom som ukjente/mennesker jeg ikke kjenner godt nok/føler meg trygg på) så dag 4 på sykehuset gikk jeg rett i bakken av utmattelse. Dette står i mine papirer, så håper de tar det alvorlig. Jeg har ikke noe problem med å bli om jeg får sove alene, men vil bruke alle mine krefter på den nye bebisen, ikke på de 3 andre damene på rommet.

Med første måtte jeg sove på fødestua etter fødselen, eller jeg sov ikke. :p fordi det var då fullt (fødte på natten) etterpå leide vi familierom og ble i to døgn. Jeg var veldig ensom og kjedet meg fælt. Denne gangen må jeg sikkert på flermannsrom :( er førstegangsfødende som blir prioritert til familierom. Jeg får ikke sove på sykehus annet enn når jeg er bedøvd :p sov ikke på de døgnene jeg var på sykehuset sist. Håper jeg føder sent på kveld nå, så kanskje jeg får dra på kvelden dagen etter :)

Med første måtte jeg sove på fødestua etter fødselen, eller jeg sov ikke. :p fordi det var då fullt (fødte på natten) etterpå leide vi familierom og ble i to døgn. Jeg var veldig ensom og kjedet meg fælt. Denne gangen må jeg sikkert på flermannsrom :( er førstegangsfødende som blir prioritert til familierom. Jeg får ikke sove på sykehus annet enn når jeg er bedøvd :p sov ikke på de døgnene jeg var på sykehuset sist. Håper jeg føder sent på kveld nå, så kanskje jeg får dra på kvelden dagen etter :)

Forstår virkelig at du vil det, og det burde du også få lov til om alt går fint :)

La på sykehuset i 5 dager en sommer jeg var 19, sov ikke de 3 første nettene(pga at jeg har angst/ubehag ved å sove i samme rom som ukjente/mennesker jeg ikke kjenner godt nok/føler meg trygg på) så dag 4 på sykehuset gikk jeg rett i bakken av utmattelse. Dette står i mine papirer, så håper de tar det alvorlig. Jeg har ikke noe problem med å bli om jeg får sove alene, men vil bruke alle mine krefter på den nye bebisen, ikke på de 3 andre damene på rommet.
Det skjønner jeg...Jeg vil nok ikke si jeg har angst av å sove ved fremmede på samme rom. Men det er langt unna komfortsonen. Jeg måtte overnatte den ene natten da jeg hadde fått modningsgeleda jeg ble igangsatt med storebror. Samboer måtte dra hjem, og jeg skulle dele rom med ei annen...Både hun og jeg gråt, hehe. Da kom det en nydelig sykepleier inn som sa jeg kunne få sove for meg selv på dagligstuen. Det betydde så mye. Fødte jo den påfølgende dagen etter, så jeg trengte jo å hvile også...:)

Dere som har ligget på flermannsrom, ligger babyene der også om natta? Eller blir de passet på av jordmødrene? Har hørt så mye forskjellig, selv har jeg jo ikke peiling siden jeg var på enerom. Med han hylte jo som en gris rett som det var, så stakkars de andre om vi lå sammen med flere :o

Dere som har ligget på flermannsrom, ligger babyene der også om natta? Eller blir de passet på av jordmødrene? Har hørt så mye forskjellig, selv har jeg jo ikke peiling siden jeg var på enerom. Med han hylte jo som en gris rett som det var, så stakkars de andre om vi lå sammen med flere :o

Dette lurer jeg på også, tar de babyen etter fødsel ? Er det vanlig sove etter du er ferdig osv?

Dette lurer jeg på også, tar de babyen etter fødsel ? Er det vanlig sove etter du er ferdig osv?

Jeg hadde noen netter alene og noen delte jeg rom med ei annen. De tok frøkna et par netter for meg da de mente jeg hadde behov for det etter en hard fødsel. Men ikke første natta når jeg hadde gått fra lystgass til epidural til narkose til morfin og kom fra oppvåkningen ved kl 23... jeg var vel ikke helt med å husker jeg plutselig våkna midt på natta og så at jeg hadde lagt frøkna til for å amme hehe men ellers så har man barna inne hos seg på natta med mindre det er noe spesielt.

De registrerer deg som pasient på sykehuset ca en mnd før termin. Du kan komme med ønsker for fødselen, får info osv. Her får vi innkalling til journalskriving i posten. De avgjør også der om du er en risikoføder pga feks røyking, komplikasjoner, høy bmi osv.

Back
Topp