Rett hjem etter fødsel

Amneris

Flørter med forumet
Ja, nå er jeg sikkert veldig tidlig ute her, men har hjemmekontor og drømmer om sommeren :P Haha...

Fødsel tar jeg som det kommer, umulig å planlegge i mitt hode. Men etter fødsel har jeg lyst til å reise rett hjem. Selvsagt blir jeg hvis det av en eller annen grunn skulle vært behov for det, men hvis alt er som det skal vil jeg ikke innom barsel. Dessuten bor vi 10 minutter unna sykehuset, så kort vei tilbake :)

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med dette?

Ingen erfaring, men har blitt anbefalt å nekte å dra hjem innen 6 timer ihvertfall. Pga komplikasjoner som ofte ikke kan oppdages iløpet av denne tiden bl.a. evnt hjerteproblemer hos fosteret.
Anbefalingen kom fra sjefssykepleier på en av avdelingene i Fr.stad. Husker ikke hvilken hun jobber på, men det er innen en av de relevante ihvertfall :)
Så jeg tenker vel at det kanskje er greit å bli der et døgn ihvertfall :)

Har hørt om flere som reiser hjem samme dag :) i hvertfall de som har født flere ganger:)

Ingen erfaring, men har blitt anbefalt å nekte å dra hjem innen 6 timer ihvertfall. Pga komplikasjoner som ofte ikke kan oppdages iløpet av denne tiden bl.a. evnt hjerteproblemer hos fosteret.
Anbefalingen kom fra sjefssykepleier på en av avdelingene i Fr.stad. Husker ikke hvilken hun jobber på, men det er innen en av de relevante ihvertfall :)
Så jeg tenker vel at det kanskje er greit å bli der et døgn ihvertfall :)

Hehe, nå er det jo ikke sånn at jeg tar ungen under armen og løper så fort den er ute :P Det kommer jo også an på når på døgnet man føder osv...

Faktisk så er storebror født med hjertefeil (operert og "frisk" i dag). Derfor blir barnet sjekket for dette :) Ganske kult egentlig, første kontroll er i uke 24. Da kan man avdekke de mest alvorlige hjertefeilene hos fosteret.

Jeg snakket med jordmor om dette første gang jeg er der, da jeg ikke takler å sove sammen med andre. Dvs at får jeg flermannsrom sa hun jeg kunne dra hjem etter så og så mange timer. (Om alt var ukomplisert såklart) Jeg bor vel 500m fra sykehuset, så derfor hun var så positiv til det. Da kan jeg komme innom til sjekken baby skal ha, og det er kort vei om noe annet skal hende. Får jeg enkeltrom eller familierom blir jeg nok en eller to døgn, hvis alt går bra!

Kjenner ei som har gjort det, og det gikk fint. Hu måtte innom barsel for kontroller og slik de første dagene da.
Jeg kommer til å bli til alle de nødvendige testene og slikt er gjort da jeg ikke gidder å busse ca 1 time hver vei de første dagene :P

Jeg snakket med jordmor om dette første gang jeg er der, da jeg ikke takler å sove sammen med andre. Dvs at får jeg flermannsrom sa hun jeg kunne dra hjem etter så og så mange timer. (Om alt var ukomplisert såklart) Jeg bor vel 500m fra sykehuset, så derfor hun var så positiv til det. Da kan jeg komme innom til sjekken baby skal ha, og det er kort vei om noe annet skal hende. Får jeg enkeltrom eller familierom blir jeg nok en eller to døgn, hvis alt går bra!

Forstår hva du mener! Og som sagt, selvsagt blir man hvis det er behov for det...

Vet du om dette er noe som må avtales på forhånd?

Jeg fikk ikke lov til det... Fikk en tordentale om at da fraskrev sykehuset seg alt ansvar.... Var klar jeg og gråt i to dager til de slapp meg ut... Det var ingenting galt med meg eller barnet.

Jeg fikk ikke lov til det... Fikk en tordentale om at da fraskrev sykehuset seg alt ansvar.... Var klar jeg og gråt i to dager til de slapp meg ut... Det var ingenting galt med meg eller barnet.

Hvorfor fikk du ikke lov? De ga vel en begrunnelse? Ha du mange barn fra før?

Kan du røpe hvilket sykehus?

Oi, sorry for alle spørsmålene... Svar på det du vil ;)

Forstår hva du mener! Og som sagt, selvsagt blir man hvis det er behov for det...

Vet du om dette er noe som må avtales på forhånd?

Du kan snakke om det med sykehuset på forhånd, de fleste er inne på en samtale før fødsel er i gang. Min jordmor på helsestasjonen jobber på sykehuset også, så hun videreformidler for meg. De skal prøve å få enkeltrom/familierom til meg, går ikke det skal de prøve å gjøre alt som kan for at jeg kan dra hjem. De ville ikke vært like medgjørlige om jeg hadde bodd 2 timer unna f.eks. Men du må huske at med en gang du har skrevet deg ut - kan du ikke komme tilbake og legge deg inn på barsel igjen. Men du er jo flerbarnsmor og vært gjennom dette før, så du vet jo hva du går til. Verre med meg som er førstegangs :p plutselig står jeg på døra og banker på og håper de skal slippe meg inn igjen. Haha.

Du kan snakke om det med sykehuset på forhånd, de fleste er inne på en samtale før fødsel er i gang. Min jordmor på helsestasjonen jobber på sykehuset også, så hun videreformidler for meg. De skal prøve å få enkeltrom/familierom til meg, går ikke det skal de prøve å gjøre alt som kan for at jeg kan dra hjem. De ville ikke vært like medgjørlige om jeg hadde bodd 2 timer unna f.eks. Men du må huske at med en gang du har skrevet deg ut - kan du ikke komme tilbake og legge deg inn på barsel igjen. Men du er jo flerbarnsmor og vært gjennom dette før, så du vet jo hva du går til. Verre med meg som er førstegangs :p plutselig står jeg på døra og banker på og håper de skal slippe meg inn igjen. Haha.

Tenkt deg det da... Jeg griner til meg å reise hjem. Fire timer senere. Bank, bank! - Hjelp! Denne babyen kom ikke med bruksanvisning!

Vil du røpe hvilket sykehus du skal føde på?

Hehe, nå er det jo ikke sånn at jeg tar ungen under armen og løper så fort den er ute :P Det kommer jo også an på når på døgnet man føder osv...

Faktisk så er storebror født med hjertefeil (operert og "frisk" i dag). Derfor blir barnet sjekket for dette :) Ganske kult egentlig, første kontroll er i uke 24. Da kan man avdekke de mest alvorlige hjertefeilene hos fosteret.

Bra de følger opp da:) og så bra storebror ble frisk.
Nå bor jo jeg en 30-40 min i bil unna sykehuset og da, og er førstegangs, så det kan godt hende det var en av grunnene til at hun anbefalte det slik.
Jeg spurte ikke om detaljer ;)

Håper å få dra hjem etter de obligatoriske timene. Vet de er veldig glad i å sende folk hjem her, å bare skrive de over på helsestasjon. Bor litt utenfor byen så mulig de annbefaler og la vær. Følger selfølgelig alle anbefallinger. Sengene på føde hotellet var så myke sist så fikk ikke sove. Her i trondheim har de ikke flerpersons rom så slipper å dele hvertfall

Hvorfor fikk du ikke lov? De ga vel en begrunnelse? Ha du mange barn fra før?

Kan du røpe hvilket sykehus?

Oi, sorry for alle spørsmålene... Svar på det du vil ;)

Jeg fikk ikke dra hjem fordi sykehuset hadde ikke barnelege på vakt så de fikk ikke sjekket barnet. ( bor rett ved og ville komme tilbake når de kom)

Barnet var nr 2.

Er et mindre sykehus uten barneavdeling...

Tenker jeg blir en natt. Sover bedre hjemme.

om jeg må dele rom med flere andre vil jeg hjem så fort jeg får lov, me første havnet jg på 3mannsrom, helt grusomt...
og der reiste vi hjem en dag før!

Jeg reiste hjem samme dag sist, så vil det denne gangen også! Og siden sist jeg fødte(2009), har de noe som heter "jordmor hjem". Da kan jeg bli fulgt opp hjemme med bla føllingsprøve, så det er veldig greit :)

Jeg reiste hjem samme dag sist, så vil det denne gangen også! Og siden sist jeg fødte(2009), har de noe som heter "jordmor hjem". Da kan jeg bli fulgt opp hjemme med bla føllingsprøve, så det er veldig greit :)

Så bra :) Var det vanskelig å få lov, eller var det helt naturlig for sykehuset at du reiste hjem? Var du kun tilbake til 3 dagers kontrollen da?

Back
Topp