Rett eller Galt??

Jeg skal ikke påberope meg tittel som dommer i denne saken, og fortelle deg at det var hverken rett eller galt. Det eneste jeg kan si er at jeg hadde ikke kommet til å gjort det selv. Viss du føler at du "måtte" gjøre det fordi du hadde truet med det, og sitter igjen med en dårlig følelse etterpå, så ville jeg kanskje tenkt over hva jeg sa neste gang, så kommer du ikke opp i dilemmaet [:)]

Men er det GREIT å "true" ungen sin med snøbasking, for så å gjennomføre det kun for å sette standarden og vise hvem som er sjefen? Det finnes andre måter en foreldre kan "sette seg i respekt" på hvis det er det som er målet, det håper jeg alle er enig i...

Og jeg skjønner ikke for harde livet hvordan man som forelder i det hele tatt kan KOMME på å gjøre noe sånt, jeg...

Eller i det hele tatt forsvare det...

ORIGINAL: inamaria

vel, du gjorde det på riktig måte, men straffa var kanskje litt ... rar? eller, hard? [8D]

du viser i allefall at du ikke kommer med tomme trusler, slik som min mor var fæl til å gjøre.. jeg kunne oppføre meg som en dritt hele tida, for alt jeg fikk var tomme trusler. hun gjorde aldri noe ut av det.

noe jeg kunne gjort er av samme slag.. bare å sagt at "hvis du ikke slutter nå så setter jeg deg av" og om ungen da hadde fortsatt hadde jeg gjort det, satt han av på ei busslomme, kjørt noen meter så han ikke hadde sett meg, og kommet tilbake (ikke snakk om mer enn et par minutter altså). spurt om han har bestemt seg for å være snill da, og jeg troooor svaret ville vært ja..

dama til svigers gjorde det med sine to sønner når de var små (tror de var 5 og 7 eller 6 og 8).. de holdt kjeft resten av turen.

Det gjorde mammaen til ei venninne av meg med meg og venninna mi når vi var små.. Jeg ble LIVREDD... Det sitter igjen enda.. Kunne aldri funnet på å skremme barna mine på den måten..[>:]

ORIGINAL: akg

ORIGINAL: Azoria

ORIGINAL: inamaria

vel, du gjorde det på riktig måte, men straffa var kanskje litt ... rar? eller, hard? [8D]

du viser i allefall at du ikke kommer med tomme trusler, slik som min mor var fæl til å gjøre.. jeg kunne oppføre meg som en dritt hele tida, for alt jeg fikk var tomme trusler. hun gjorde aldri noe ut av det.

noe jeg kunne gjort er av samme slag.. bare å sagt at "hvis du ikke slutter nå så setter jeg deg av" og om ungen da hadde fortsatt hadde jeg gjort det, satt han av på ei busslomme, kjørt noen meter så han ikke hadde sett meg, og kommet tilbake (ikke snakk om mer enn et par minutter altså). spurt om han har bestemt seg for å være snill da, og jeg troooor svaret ville vært ja..

dama til svigers gjorde det med sine to sønner når de var små (tror de var 5 og 7 eller 6 og 8).. de holdt kjeft resten av turen.

Vet ikke helt hva jeg mener om hva HI gjorde, men det der er virkelig ikke noe å gjøre mot så små barn. Aner du hvor redde de vil bli? At noen gjorde det mot sine barn når de var små for flere år siden er ingen unnskyldning. Idag vet vi -litt- mer om konsekvenser ved slik oppdragelse

Denne synes jeg var drøy og,uff[&:]

eg og. det e en ting eg ALDRI skal skremma ungane med!!!!!!!!!!!!!!!!

Refleksheks

ORIGINAL: Metemor

Refleksheks

Det tenker jeg både titt og ofte!

trodde dette var tøys først eg[:-][&:]
Hadde jeg gjort noe slikt mot datteren min på 6 år, hadde hun blitt helt ut av seg[&:][:(]'

Fysiskstraff syns jeg er helt meningsløst, og tror ikke man oppnår noe som helst ved det.

Og helt alvorlig, hadde jeg sett at en mor/far, stoppet bilen og dynket ansiktet til ungen i snø, så hadde jeg stoppet og gjort noe!

haha, hva var det jeg sa [8D] det ble en lang diskusjon.....

ORIGINAL: *Pusur*

haha, hva var det jeg sa [8D] det ble en lang diskusjon.....

Tenkte det jeg og da jeg så va HI handlet om[:D]
Var nok ikke ment sånn som flere fremstiller det her da,men skjønner poenget til mange[:)]

ORIGINAL: Babyfacepsycho

Jeg vil påstå galt.
Hadde aldri gjort noe sånt. Er andre metoder enn fysiske måter og løse hylende barn i bilen på.

Hvis største her holder på som en gal i bilen så stopper jeg og spør om hun heller skulle foredra og gå hjem, det vil hun jo ikke så da forklarer jeg at hvis vi jeg skal kunne konsentrere meg om og kjøre, sånn at vi ikke kjører av veien så må hun ta det rolig i bilen. Det fungerer helt fint. Men så har hun vært med og truffet på elgen da, så hun vet jo at det kan skje ting når man kjører bil så kan jo være derfor hun er så forståelsesfull på det. [:)]

Men fysisk straff ser jeg ikke vitsen med, for barnet kan nok ha sett på det som mye er alvorlig en det du selv gjorde.

Hadde aldri latt ungen min få stå att en plass, kjørt noen meter, for å skremme. Det kalles å forlate ungen sin. Og kan sette igang andre angstrelaterte minner. Tomme trusler å bare stoppe får så å kjøre igjenn. Har sakt d før å, att tier du ikke stil,får du gå hjem,men liten hensikt. Stopper bilen å sier jeg kjører ikke før det er blitt stil i stede når jeg er sur. Vil ikke si til ungen min att de må tie så mamma får konsentrere som om å kjøre for ellers kan det gå galt. La oss si en dag ulykken er ute da.... Hva tror dere barnet sitter igjenn med av følelser da?? åy, jeg bråkte så mamma kjørte utom å e livstruende skadd. Da kan man snakke om knekk på selvtiliten å ett ødelakt barn pga feilvalgte ord da....... For å sette det litt på spissen...

Dette var gjort i humor. Var ikke sint eller noe. Å han har en eldre storebror, så han tåler å få snø i ansiktet.
Det jeg gjorde var helt harmløst,og ingen form for barnemisshandling eller noe. Han sitter ikke igjenn med noen vonde minner etter dette. Lo når han fortalte det til storebroren, å klarer å se det komiske i det. Han ble selvsakt paff når jeg gjorde det, men gikk fort over[:)]

ORIGINAL: Refleksheks

ORIGINAL: Zera

ORIGINAL: stolt mamma 2008

kan ikke folk se litt humoren i dette eller?

greit nok,jeg klarer ikke å få snø eller vann i ansiktet selv,da får jeg panikk..men med det rett og galt,å vise barna at man mener alvor..må man jo klare å se i dette?
[8|]

Så når man i en ekstremtilstand av søvnmangel - kan finne på å si til babyen som holder det gående i timesvis "Arrrh, hvis du ikke sovner nå - så hiver jeg deg ut vinduet..." - Alt en sier må følges opp, hvis ikke taper en ansikt hos barna?

skal du samenligne en baby med en 5 åring i trass??[8|]
Det går ikke ann å sammenlignes en gang....

Jeg har sagt mye i fortvilelelse når Tuva gråt mye, men ikke gjort noe mer en snakket.

Men når jeg står ovenfor en 4-5 +++ unge i trass, så sier jeg at jeg kommer til å gjøre noe, så gjør jeg det...

Nei, det var et tåpelig eksempel. Det var satt på spissen..
Ja - da er vi forskjellige der.

I møte med voksne mennesker - så får jeg raskt mye mer respekt for de som kan innrømme at det de sa var vel overilt - enn de som står på sitt til the bitter end. (Hvis man ønsker - så kan dette overføres til barn og voksne)

Hender seg å jeg sier ting jeg ikke mener, å da sier jeg att mamma ble litt sint, mente ikke det jeg sa... Og da er det liksom greit da[8D]
Er ikke ett monsterbitch som står hardnakket på det jeg sier, så langt i fra kan jeg være meget dårlig på å være konsekvent. Er egentlig alt for snill. Men har funnet ut som 3 barnsmor så MÅ man være mer konsekvent.. Som f.eks han på snart 9 ville ikke ha noe på brødskiven på skolen en dag.. Ingen ting han likte i kjøleskapet(det var fult av pålegg)hadde diskutert i ett kvarter med han,men det var ikke noe han likte.Alt jeg tok frem var feil.. Endte med att jeg smurte på to skiver med smør på til han å sendte med han på skolen... De må liksom selv stå litt for det de sier... Siden har han skjønt att vil han ha pålegg må han si hva han vil ha...

Har ledd litt over flere komentarer her. Litt vittige å se. Føler meg ikke som noen slem mamma for att gutten fikk litt snø i ansiktet. Var ikke akkurat noe jeg gnidde langt inn i munn å nese. [8D] Ikke kan JEG se det var den store barnemisshandlingen i det heller. Lo egentlig litt godt av det selv etterpå jeg da. Å han ble egentlig litt sint da[8D]

Men deilig å se mange har så snille behagelige barn som aldri trenger tilsnakk da[;)]Som skjønner alt fra navlestrengen ble kuttet.. [:D]

ORIGINAL: polkagris

Jeg skal ikke påberope meg tittel som dommer i denne saken, og fortelle deg at det var hverken rett eller galt. Det eneste jeg kan si er at jeg hadde ikke kommet til å gjort det selv. Viss du føler at du "måtte" gjøre det fordi du hadde truet med det, og sitter igjen med en dårlig følelse etterpå, så ville jeg kanskje tenkt over hva jeg sa neste gang, så kommer du ikke opp i dilemmaet [:)]

Godt sakt.
Men føler ikke jeg MÅTTE pga jeg hadde sakt det.
Men den måten han lo av meg å sa det gjør jeg aldri, å fortsetter å hyle(ikke gråte hyle,men får å provosere) ser på meg for å teste meg. Ånei sa jeg, ikke det, så lo han mere, og bare ventet på att det skulle skje... Så jeg lo, bilen ble stoppet, tok snø i handen, å på han. Ikke noe mye, men det var jo på kødd..... Lo jo av hele greia. Hadde ikke tenkt å ta ut hele ungen tryne han i snøen å la han ligge der å kjenne på den bitende kulden på timesvis heller da... Tørket jo av han etterpå..
Hadde aldri kunnet finne på å gjøre det på jenta mi på 2 år. For hun hadde ikke forstått det. Men han på 5 lærte att mamma faktisk kan mene alvor. Var ikke min hensikt å gjøre det for å sette ett støkk i ham,eller gi en lærepenge så han senere skal plages av dette i mange år[:D] Er ikke en liten kylling jeg har født. Han tåler faktisk å bli litt kald å bløt i ansiktet å altså[8D]
Sitter heller ikke igjenn med en vond følelse i meg etter dette. Uansett hvor mye skitkasting jeg kan få her inne så preller det fort av. Men morro med synspunkter da[:D]
Hilsen gal uansvarlig misshandlende å maktsyk mamma[;)] [8D]
Må få sakt att jeg egentlig ser på meg som ganske ålright mor.. Fordi om jeg til tider får høre av de att jeg er både superteit å pling plong[8D]

quote:

ORIGINAL: Babyfacepsycho

Jeg vil påstå galt.
Hadde aldri gjort noe sånt. Er andre metoder enn fysiske måter og løse hylende barn i bilen på.

Hvis største her holder på som en gal i bilen så stopper jeg og spør om hun heller skulle foredra og gå hjem, det vil hun jo ikke så da forklarer jeg at hvis vi jeg skal kunne konsentrere meg om og kjøre, sånn at vi ikke kjører av veien så må hun ta det rolig i bilen. Det fungerer helt fint. Men så har hun vært med og truffet på elgen da, så hun vet jo at det kan skje ting når man kjører bil så kan jo være derfor hun er så forståelsesfull på det.

Men fysisk straff ser jeg ikke vitsen med, for barnet kan nok ha sett på det som mye er alvorlig en det du selv gjorde.

Hadde aldri latt ungen min få stå att en plass, kjørt noen meter, for å skremme. Det kalles å forlate ungen sin. Og kan sette igang andre angstrelaterte minner. Tomme trusler å bare stoppe får så å kjøre igjenn. Har sakt d før å, att tier du ikke stil,får du gå hjem,men liten hensikt. Stopper bilen å sier jeg kjører ikke før det er blitt stil i stede når jeg er sur. Vil ikke si til ungen min att de må tie så mamma får konsentrere som om å kjøre for ellers kan det gå galt. La oss si en dag ulykken er ute da.... Hva tror dere barnet sitter igjenn med av følelser da?? åy, jeg bråkte så mamma kjørte utom å e livstruende skadd. Da kan man snakke om knekk på selvtiliten å ett ødelakt barn pga feilvalgte ord da....... For å sette det litt på spissen...

Dette var gjort i humor. Var ikke sint eller noe. Å han har en eldre storebror, så han tåler å få snø i ansiktet.
Det jeg gjorde var helt harmløst,og ingen form for barnemisshandling eller noe. Han sitter ikke igjenn med noen vonde minner etter dette. Lo når han fortalte det til storebroren, å klarer å se det komiske i det. Han ble selvsakt paff når jeg gjorde det, men gikk fort over

Jeg hadde jo selvfølgelig ikke satt av jenta mi da. Men heldigvis så går det an og forklare ting for henne sånn at hun forstår hvorfor hun må være rolig i bilen.
Tror da virkelig ikke hun får det for seg at det er hennes skyld hvis det skulle skje noe. Synes heller det er sunt for barna og få lære seg og forstå ting fra tidlig alder jeg. Kommer helt an på hvordan man forklarer det for dem vet du.

Biler kan fort være farlige, og da hører visse forhåndsregler med, som at barna vet at dem ikke får gå nære/inn i parkerte biler når dem leker. (utrolig hvor mange som lar nøklene stå igjen i bilen faktisk) at man ikke løper på parkeringsplasser. At man er rolig og oppfører seg pent i bilen når man er ute og kjører for ikke og forstyrre sjåføren for mye,(ulykker kan skje, ikke dermed sagt at det er barnet sin skyld hvis det skjer, men at det også er viktig at man sitter ordentlig i stolen sin, for hvis det skulle skje en ulykke så er det greit og sitte ordentlig i forhold til og bli minst mulig skadet også) ikke prøver og åpne døra mens man kjører (nå har vi barnesikring da, men likevel) eller at man ikke skal prøve og lirke seg ut av bilstolen sin uansett hvor morsomt det kan virke og prøve. [;)] O.s.v.

Heller stoppe bilen og prate med datteren min om hvorfor hun må sitte ordentlig/være rolig i bilen enn og ta til fysisk avstraffing. Selv om du mener at sønnen din ikke tok skade av dette, så kunne han like gjerne ha gjort det, og den muligheten hadde hvertfall ikke jeg villet utsette barnet mitt for. [:)]

Haha, det ville jeg også gjort![:D] Hadde jeg først sagt jeg skulle det! En 5-åring tåler det! Men selvfølgelig, ville jo ikke gjort det hardt![:D]

ORIGINAL: Gothia

hahahaha.

Syns det var tøft gjort jeg. Da kansje han skjønner at når du sier noe så mener du det.
Tanta mi var i butikken med sønnen sin, han var da 5-6 år. Han trassa og var helt pyton, la seg ned på gulvet og sparka og slo. Tanta mi er litt smågal da så hun gjorde det samme som han. Skal si deg han slutt å trasse i butikken jeg. hehehe

Så lenge du gjorde det med et smil så tror jeg han innerst inne synes det var morsomt også,selvom han ble satt ut :)

Jeg er HELT imot å true med å gjøre noe fysisk med barnet om det ikke hører. Så for meg er dette helt uhørt - selv om du mener du gjorde det i en tøysete tone.
Han hørte ikke på deg - og dermed så valgte du å gnu ham inn med snø....

Det å stoppe bilen - og si at du kjører videre når det er rolig - DET hadde vært noe annet.

Jeg ser reaksjonene på det jeg skrev..
Jeg ville selvfølgelig IKKE gjort det når ungen var 5 år.. 10 derimot, da kunne jeg gjort det, og selvfølgelig ikke på ei busslomme langt ut i ødemarka (jeg fikk det kanskje til å virke som jeg mente hvor som helst), men i kjente omgivelser, mellom butikken og der vi bor (700 meter).

Ville IKKE gjort det før ungen er såppas stor at han føler seg trygg på å gå hjem om han skulle blir redd for at jeg ikke skulle komme tilbake.
Barn går jo hjem fra skolen også (ofte fra de er 6 år), så så lenge vi ikke er grusomt langt hjemmefra så kunne jeg gjort det, ja.
hvis noen reagerer på det derimot, ja, da får dere værsågod å gjøre det [:)]

foresten, om noen skulle reagere på det også.. NEI, jeg ville ikke latt 6 åringen min gå fra skolen og hjem, selv om det er snakk om 300 meter.. Når jeg selv var 6 år var jeg veldig redd for å gå hjem fra skolen.
ofte lata jeg som jeg ble syk på slutten av dagen så foreldrene mine måtte hente meg.

ORIGINAL: Kineblomst

jeg ville kanskje gjort det på en på 10-12 år, men ikke med en på fem...
Det finnes andre ting man kan gjøre det med...
Da vil han og tro at det er lov å dynke noen i sneen...

forholdsvis enig.

Prøver å lære min på 5år at det ikke er SÅ greit å kaste snøball, hvertfall ikke midt i tryne.. *auuuuuuuuuuuuuuu*[&o]

Skjønner ikke at noen går fysisk til verks for å få respekt [&:] Og trusler?![:'(]

Back
Topp