Rett eller Galt??

ORIGINAL: Frk. Tvert I. Mot

Jeg leser dette som en humoristisk historie, der det ikke lenger var en straff fordi alt ble gjort med humor jeg. Vet ikke om jeg har andre briller, eller om det bare er fordi jeg nekter og tro at noen kan gjøre det som faktisk straff men.. [:-]

Jeg tenker at en 5 åring forstår humor, og også forstår når mor/far bygger opp en humoristisk handling. At han ble så paff var vel kanskje fordi han ikke hadde forventet noe slikt av en voksen?

Ser i allefall ikke på det som misshandling eller maktmissbruk her, så lenge jeg ikke har missforstått fullstendig! [:-]

What she said[8D]

ORIGINAL: Refleksheks

ORIGINAL: stolt mamma 2008

kan ikke folk se litt humoren i dette eller?

greit nok,jeg klarer ikke å få snø eller vann i ansiktet selv,da får jeg panikk..men med det rett og galt,å vise barna at man mener alvor..må man jo klare å se i dette?
[8|]

Så når man i en ekstremtilstand av søvnmangel - kan finne på å si til babyen som holder det gående i timesvis "Arrrh, hvis du ikke sovner nå - så hiver jeg deg ut vinduet..." - Alt en sier må følges opp, hvis ikke taper en ansikt hos barna?

oh my!!! der minte du meg om lillesøstera mi på 13 år..

greit nok,jeg klarer ikke å få snø eller vann i ansiktet selv,da får jeg panikk..men med det rett og galt,å vise barna at man mener alvor..må man jo klare å se i dette?
[8|]

Har barnet lov til å kaste snø i ansiktet på andre barn når han/hun ikke får viljen sin? Nei[:D]

[8|]

Så når man i en ekstremtilstand av søvnmangel - kan finne på å si til babyen som holder det gående i timesvis "Arrrh, hvis du ikke sovner nå - så hiver jeg deg ut vinduet..." - Alt en sier må følges opp, hvis ikke taper en ansikt hos barna?

For en dum sammenligning, er jo ikke det samme i det hele tatt.

Jeg vil påstå galt.
Hadde aldri gjort noe sånt. Er andre metoder enn fysiske måter og løse hylende barn i bilen på.

Hvis største her holder på som en gal i bilen så stopper jeg og spør om hun heller skulle foredra og gå hjem, det vil hun jo ikke så da forklarer jeg at hvis vi jeg skal kunne konsentrere meg om og kjøre, sånn at vi ikke kjører av veien så må hun ta det rolig i bilen. Det fungerer helt fint. Men så har hun vært med og truffet på elgen da, så hun vet jo at det kan skje ting når man kjører bil så kan jo være derfor hun er så forståelsesfull på det. [:)]

Men fysisk straff ser jeg ikke vitsen med, for barnet kan nok ha sett på det som mye er alvorlig en det du selv gjorde.

jeg er sånn: Sier jeg at jeg kommer til å gjøre noe, så gjør jeg det..
Man kan jo ikke si til en unge at man skal gjøre noe, så gjør man det ikke..

Jeg synest ikke det var så gale jeg..[:)]

Eldste jenta mi køddet med meg en gang, tullet og prøvde å provosere meg, jeg vet det var tull, hu var vel rundt 8 år... Så sa jeg: Vil du bade i snø? hu: det tørr du ikke! Tok bare tak i henne, bærte henne ut og kastet henne i snøen.. sku sett utrykket når hu traff snøen.. hehe
Hu vet jo at jeg gjør det jeg sier...[8D][:)]

Jeg er HELT imot å true med å gjøre noe fysisk med barnet om det ikke hører. Så for meg er dette helt uhørt - selv om du mener du gjorde det i en tøysete tone.
Han hørte ikke på deg - og dermed så valgte du å gnu ham inn med snø....

Det å stoppe bilen - og si at du kjører videre når det er rolig - DET hadde vært noe annet.

Enig her.
Hva lærte du gutten din av dette?
At det er greit å være fysisk om folk ikke hører på han....

ORIGINAL: Fever

synes d var helt harmløst jeg. så lenge du ikke gjorde det i sinne :)

Mamma gjør hvertfall som hun sier hehe.. [:)]

(jeg hadde kanskje ikke gjort det selv)
Men mammaer kan være fæle til å komme med "trusler" som det aldri blir no av.
Å det blir galt det også..

ORIGINAL: Frk. Tvert I. Mot

Haha [:D] Rett eller galt vet jeg ikke, men jeg kan ikke annet enn og flire! [8D][:D]

Jeg tar GJERNE på meg rollen som prippen BV-mamma denne gangen. Det pleier sjelden å skje ellers, men...
Altså, den der var drøy... Og at folk ler av det er vel sånn omtrent like drøyt. Drøyt, sært og ikke særlig pent gjort overfor sønnen din. Han fortjener bedre måter å lære seg å høre etter.

Ja - jeg er så definitivt FOR å finne en måte å få frem ønsket handling på - UTEN at barnet skal sitte igjen med skamfølelse, redsel - eller sterkt ydmyket..

Er så enig! Jeg lo så absolutt ikke da jeg leste hi!
ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: *p!nk smile*

Leste det opp for sambo...han sa : Er ikke det barnemishandling??? [8D]

Det er faktisk en form for barnemishandling ja.

Ja det tenkte jeg også egentlig.

[8|]

skal du samenligne en baby med en 5 åring i trass??[8|]
Det går ikke ann å sammenlignes en gang....

Jeg har sagt mye i fortvilelelse når Tuva gråt mye, men ikke gjort noe mer en snakket.

Men når jeg står ovenfor en 4-5 +++ unge i trass, så sier jeg at jeg kommer til å gjøre noe, så gjør jeg det...

[8|]

Det var satt på spissen - poenget er at man i kampens hete noen ganger kan true med ting en egentlig ikke ønsker å true med...
Jeg skjønner ikke at man skal være konsekvent BESTANDIG - hvorfor en ikke kan innrømme ovenfor barnet at det en truet med/sa var vel overilt... That`s the point. Så får min reelle alder være det den er.

nå mente jo ikke jeg heller da at man skal bestandig vise barna at man mener alvor,herregud! men å ta vekk det med snøkastingen og se det med at hun viste han at hun mente alvor når han ikke trodde i det hele tatt at hun skulle gjøre det!

er akuratt som pappa gjorde med oss når vi var små..han skulle lage frokost til oss å vi bare tulla hele tiden når han spurte hva vi ville ha på,så vi endet opp med å si at vi ville ha zalo på,og dette gjorde han også å ga til oss..barnemishandling?nei..

man skal jo ikke lære barna å være stygge da,men ovenfor foreldrene så er det jo noe med å bli tatt på alvor også da,og ikke bare "true" med ting man egentlig ikke mener eller ville gjort..

Dere som sier at hun skremmer gutten... Seriøst? Tror dere virkelig han er redd mamma`n sin? [:)]

Synes du var tøff jeg[:)]

ORIGINAL: Zera

jeg er sånn: Sier jeg at jeg kommer til å gjøre noe, så gjør jeg det..
Man kan jo ikke si til en unge at man skal gjøre noe, så gjør man det ikke..

Jeg synest ikke det var så gale jeg..[:)]

Eldste jenta mi køddet med meg en gang, tullet og prøvde å provosere meg, jeg vet det var tull, hu var vel rundt 8 år... Så sa jeg: Vil du bade i snø? hu: det tørr du ikke! Tok bare tak i henne, bærte henne ut og kastet henne i snøen.. sku sett utrykket når hu traff snøen.. hehe
Hu vet jo at jeg gjør det jeg sier...[8D][:)]

haha,måtte le litt nå ja[:D]

Herregud alt man klarer å lage diskusjoner av.
Se litt humor i det da.

jeg tulla med Maxi når hun var 7-8 år. hadde et kokt egg i hånda, tulla med å kakke det i hode på henne. Hun sier det tør du ikke å gliser. nei vel sa jeg og knakka det i hue på a, problemet var bare at jeg hadde tatt feil egg så det hun fikk i hue var rått. hehehe
Hun ble helt paff.

Ble en morsom sak av det.

[8|]

Jeg har sagt mye i fortvilelelse når Tuva gråt mye, men ikke gjort noe mer en snakket.

Men når jeg står ovenfor en 4-5 +++ unge i trass, så sier jeg at jeg kommer til å gjøre noe, så gjør jeg det...

Nei, det var et tåpelig eksempel. Det var satt på spissen..
Ja - da er vi forskjellige der.

I møte med voksne mennesker - så får jeg raskt mye mer respekt for de som kan innrømme at det de sa var vel overilt - enn de som står på sitt til the bitter end. (Hvis man ønsker - så kan dette overføres til barn og voksne)

Enig med det ja, MEN skal man derfor heller aldri trumfe gjennom?

[8|]

Det var satt på spissen - poenget er at man i kampens hete noen ganger kan true med ting en egentlig ikke ønsker å true med...
Jeg skjønner ikke at man skal være konsekvent BESTANDIG - hvorfor en ikke kan innrømme ovenfor barnet at det en truet med/sa var vel overilt... That`s the point. Så får min reelle alder være det den er.

nå mente jo ikke jeg heller da at man skal bestandig vise barna at man mener alvor,herregud! men å ta vekk det med snøkastingen og se det med at hun viste han at hun mente alvor når han ikke trodde i det hele tatt at hun skulle gjøre det!

er akuratt som pappa gjorde med oss når vi var små..han skulle lage frokost til oss å vi bare tulla hele tiden når han spurte hva vi ville ha på,så vi endet opp med å si at vi ville ha zalo på,og dette gjorde han også å ga til oss..barnemishandling?nei..

man skal jo ikke lære barna å være stygge da,men ovenfor foreldrene så er det jo noe med å bli tatt på alvor også da,og ikke bare "true" med ting man egentlig ikke mener eller ville gjort..

Jeg ser ikke verdien i å gå til fysisk til verks på barna - for å vise at man mener alvor.

ok[:)]

[8|]

Nei, det var et tåpelig eksempel. Det var satt på spissen..
Ja - da er vi forskjellige der.

I møte med voksne mennesker - så får jeg raskt mye mer respekt for de som kan innrømme at det de sa var vel overilt - enn de som står på sitt til the bitter end. (Hvis man ønsker - så kan dette overføres til barn og voksne)

hellt enig med den.. at om man ser selv at man har fks overreagert på noe så skal man si det, og ikke stå på sitt for å "tape ansikt".. Men det er derfor jeg også mener at man ikke skal si at man kommer til å gjøre noe, uten å gjennomføre det.. Og da må man jo velge hva man skal si med omhu.. Det hi gjorde, synest JEG ikke var så gale.. Hadde ungen vert mindre hadde saken vert en annen.. Når de er 5 forstår de jo litt mer en en unge på fks 2-3 [:)]

Klundrete forklart, men håper du forstår hva jeg mener[:)]

hadde ikke gjort det mot mine barn nei. først å fremst for det er veldig ubehaglig å få snø klint opp i ansikte. å tror ikke ungen din har lært av det. kun at det er ok å kline snø i ansikte til andre kansje.

[8|]

Men er det GREIT å "true" ungen sin med snøbasking, for så å gjennomføre det kun for å sette standarden og vise hvem som er sjefen? Det finnes andre måter en foreldre kan "sette seg i respekt" på hvis det er det som er målet, det håper jeg alle er enig i...

Og jeg skjønner ikke for harde livet hvordan man som forelder i det hele tatt kan KOMME på å gjøre noe sånt, jeg...

Back
Topp