Resultat på glukosebelastningstest

Jeg hadde 4,7 fastende og 8,2 etter 2t.
 
Jeg ringte og ba om å få resultatene.. I dag fikk jeg brev.. Det sto : Alle prøver helt normale:p haha.. at det går an...
 
Synes altså det er såå frustrerende for jeg har ikke fått beskjed om å passe på noe.. og skal jeg passe på så må jeg jo få veiledning tenker jeg - for det er ikke som at jeg spiser masse masse usunt heller..
Skjønner godt frustrasjonen din! Eg hadde ikkje visst noko dersom eg ikkje hadde hatt svd før og allerede har måleutstyr. Kanskje du kan spørre lege etter resept på måleapparat og det som trengs? Sjølv om du et sunt kan det vere kroppen din reagerer på brød, pasta, ris osv.
 
Skjønner godt frustrasjonen din! Eg hadde ikkje visst noko dersom eg ikkje hadde hatt svd før og allerede har måleutstyr. Kanskje du kan spørre lege etter resept på måleapparat og det som trengs? Sjølv om du et sunt kan det vere kroppen din reagerer på brød, pasta, ris osv.

Var til jordmor idag og hun leste retningslinjene og der står det at det ikke trengs videre oppfølging heldigvis :) mulig du følges litt ekstra opp siden hadde det sist?
hun ba meg være litt forsiktig med noen matvarer og ga meg noen råd... men ser ut ifra kostholdstips til de med svangerskapsdiabetes at jeg spiser ganske så innafor rådene fra før - prøve å begrense godteri til helgene og få i meg litt mer frukt og grønt ;)
 
Var til jordmor idag og hun leste retningslinjene og der står det at det ikke trengs videre oppfølging heldigvis :) mulig du følges litt ekstra opp siden hadde det sist?
hun ba meg være litt forsiktig med noen matvarer og ga meg noen råd... men ser ut ifra kostholdstips til de med svangerskapsdiabetes at jeg spiser ganske så innafor rådene fra før - prøve å begrense godteri til helgene og få i meg litt mer frukt og grønt ;)
Så bra :) då har du nok kontroll! Eg følges ikkje opp frå helsevesen, kun eget initiativ. Fekk berre beskjed av legen å vere litt obs.
 
Jeg hadde 4,5 fastende og 4,7 etter to timer, men har laget eget notat i notatboka mi at jeg ble sendt hjem i mellomtiden og da var i noe bevegelse. Måtte ringe og purre på svarene i dag.
Får diskutere med JM senere i dag, for legekontoret her er jeg skuffet over så langt i svangerskapet...
 
Så bra :) då har du nok kontroll! Eg følges ikkje opp frå helsevesen, kun eget initiativ. Fekk berre beskjed av legen å vere litt obs.

kan jeg spørre hva du er mest obs på? Jeg prøver å begrense sukker/karbohydrater, men vet liksom ikke hva som regnes som «mye» i matvarer.. tenker ikke godteri da - det skjønner jeg er mye sikker i ;) men sånn f.eks ferdige sauser og annen halvfabrikata..
jeg har jo ikke svangerskapsdiabetes så må jo ikke leve slavisk heller
 
Jeg fikk 4,3 og 6 etter to timer. Hva er egentlig innenfor normal-verdiene?
 
kan jeg spørre hva du er mest obs på? Jeg prøver å begrense sukker/karbohydrater, men vet liksom ikke hva som regnes som «mye» i matvarer.. tenker ikke godteri da - det skjønner jeg er mye sikker i ;) men sånn f.eks ferdige sauser og annen halvfabrikata..
jeg har jo ikke svangerskapsdiabetes så må jo ikke leve slavisk heller
Matvarer med kveitemjøl og halvfabrikat prøver eg å redusere, men ser at eg tåler litt av det. Eg husker dessverre ikkje alt frå sist, men går etter lavest mulig karboinnhold. Et stort sett knekkebrød istedenfor brød f.eks, reint kjøt og grønnsaker til middag. Søk på lev med diabetes, der finn du nyttig info. Blir forvirra av eget blodsukker, så eg veit ikkje om eg er den rette til å gje råd Etter middag og kake på søndag målte eg 6,1.
 
Hadde rett under 5 i begge svangerskapene mine, fikk beskjed om å legge den bekymringen på hyllen! (Etter de 2 timene)
 
Har tatt glukosebelastningstesten i dag og fikk et bls på 4,1 før og 6,8 etter. Helt normalt med andre ord. Godt å vite :happy:
 
Hei!
Nylig vært og tatt test, fikk som svar 7,9 noe som er litt høyt. Andre som har fått det resultatet? Er det svangerskapsdiabetes? Og hvordan oppfølging får man?

7,9 er litt høyt, men ikke på diabetesnivå. Var dette før eller etter glukosedrikken?
 
Matvarer med kveitemjøl og halvfabrikat prøver eg å redusere, men ser at eg tåler litt av det. Eg husker dessverre ikkje alt frå sist, men går etter lavest mulig karboinnhold. Et stort sett knekkebrød istedenfor brød f.eks, reint kjøt og grønnsaker til middag. Søk på lev med diabetes, der finn du nyttig info. Blir forvirra av eget blodsukker, så eg veit ikkje om eg er den rette til å gje råd Etter middag og kake på søndag målte eg 6,1.
Men jordmor var veldig tydelig på at diabetes har jeg ikke.. så skal jo ikke leve som om jeg har det heller.. nivået litt er jo ikke engang høyt nok til at de har flere glukosetester heller...

Synes det er vanskelig når de bare sier vær litt obs .. og legen sa jeg ikke skulle ta hensyn i hele tatt...
 
Hadde 4,7 på fastende og 6,9 etter to timer. Jordmor virket nesten litt skuffet, hun var jo overbevist om at det absolutt måtte ha svangerskapsdiabetes fordi jeg er overvektig...
 
Back
Topp