Resultat på glukosebelastningstest

Idaaa2

Andre møte med forumet
Hei!
Nylig vært og tatt test, fikk som svar 7,9 noe som er litt høyt. Andre som har fått det resultatet? Er det svangerskapsdiabetes? Og hvordan oppfølging får man?
 
Hei!
Nylig vært og tatt test, fikk som svar 7,9 noe som er litt høyt. Andre som har fått det resultatet? Er det svangerskapsdiabetes? Og hvordan oppfølging får man?
Må det ikke være over 9 for at det et svangerskapsdiabetes?! Mener jeg har hørt det .. fin kommunejordmor vil få svaret å da gå gjennom om det skulle være noe ekstra du trenger å ta hensyn til fremover.
 
Sniker litt jeg: du skal få resept på blodsukkermålingsapparat av legen. Hent det og begynn å mål med en gang. Er spesielt fastende verdier (med en gang du våkner om morgenen) og 2 timer etter måltider som er viktig.
Noter ned disse, og hva du har spist til måltidene.

Disse er et utgangspunkt for å se hva du tåler, og hva du kanskje må kutte ut av kosten.
Om du får mange høye målinger (over 6.7 etter måltid eller over 5.3 på morgenen) skal legen henvise deg til spesialist for oppfølging.

Du får også noen ekstra vekstkontroller for å se hvordan barnet vokser (ofte blir de store ved dårlig regulert blodsukker, men er også andre ting de følger med på).

Lykke til :)

(Jeg fikk ikke resept på apparat med en gang, men måtte be om det, er litt ekkelt med stikking og sånt i starten, men det går seg til).
 
Må det ikke være over 9 for at det et svangerskapsdiabetes?! Mener jeg har hørt det .. fin kommunejordmor vil få svaret å da gå gjennom om det skulle være noe ekstra du trenger å ta hensyn til fremover.
Oi, burde sett på det før jeg skrev langt svar.
Joda, fastende under 5.3 på belastning og etterpå under 9 :) Så er man frisk ;)
 
Jeg hadde 8,4 og fikk beskjed fra lege om at jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes. Men ser på blodprøvesvarene fra sykehuset at jeg er mer utsatt for å få svangerskapsdiabetes med mitt resultat, så skal snakke med jordmor om dette i morgen!
Men det er i utgangspunktet ikke svangerskapsdiabetes så lenge det er under 9
 
Vil gjerne høre dere andres resultat - før og etter :)
 
Hadde 5,0 fastende og 5,9 etter to timer. Legen kommer til å følge litt ekstra med på prøver framover siden den fastende verdien nærmet seg terskelverdien. Føles trygt!
 
Hadde 5,0 fastende og 5,9 etter to timer. Legen kommer til å følge litt ekstra med på prøver framover siden den fastende verdien nærmet seg terskelverdien. Føles trygt!

her hadde med 4,2 fastende og 8.4 etter 2 timer.. synes det siste var høyt og føler meg helt ærlig ikke godt oppfulgt siden de da mente det ikke var noe....
Men får høre med jordmor i morgen
 
Jeg fikk ikke vite resultatene.. De skulle ringe hvis det var noe unormalt...! :wacky:
 
Det bør alltid være rutine å gi pasienten svar når det blir tatt prøver, uansett..!
 
Eg fekk 8 på to-timers målinga og fekk beskjed av legen å vere litt obs. Det er eg også...hadde svd forrige svangerskap og har derfor passa kostholdet. Så det kan jo vere greit å passe seg litt for sukker/karbohydrater slik at ein kanskje unngår å få det
 
Jeg hadde også 4,2 fastende og 6,5 etterpå. De sa det var helt normale funn.
 
Eg fekk 8 på to-timers målinga og fekk beskjed av legen å vere litt obs. Det er eg også...hadde svd forrige svangerskap og har derfor passa kostholdet. Så det kan jo vere greit å passe seg litt for sukker/karbohydrater slik at ein kanskje unngår å få det
Synes altså det er såå frustrerende for jeg har ikke fått beskjed om å passe på noe.. og skal jeg passe på så må jeg jo få veiledning tenker jeg - for det er ikke som at jeg spiser masse masse usunt heller..
 
Back
Topp