Restskatt (fortvila)

Drømmeren

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Maiblomstene 2020
fikk brev i fra nav i fjor om endring av ufør.. sto i brevet at jeg ikke skulle bry meg med skattekort for det gikk automatisk mellom nav og skatte kontoret..
VEL di har gitt meg en helt SINNSYK restskatt....POKKER!!!!!
Hva skal jeg gjøre nå????
Er helt fortvila her jeg sitter , dette har ødelagt for resten av året for meg nå.. Jeg har ikke mulighet til å betale all den restskatten emoticon

Joda, den fellen har jeg gått i og. Og fikk jammen meg restskatt i år, selv om jeg ifølge skatteetaten og/eller nav har betalt mer skatt enn jeg fikk oppgitt. Kontaktet dem nemlig for å sikre meg i år, men jammen meg så skjedde det igjen i år og. Fanden så sint og skuffet og lei meg nå at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg!

NAV kan ingenting om skatt, så om de ga deg råd om det så tok de seg vann over hodet. 

Er restskatten riktig da? Eller er det opplysninger skattekontoret ikke har fått med seg?

For dette er jo kun en foreløpig beregning det som står i selvangivelsen, du kan bestride kravet om du kan bevise at du har betalt det du skal.

Kan jeg gå videre med dette eller er det helt håpløst??
Jeg har aldri hørt om noen som har fått så mye restskatt engang... 
Sitter her og griner og aner ikke hvordan jeg skal få ting til å gå rundt dette året..
Kan jeg forlange hjelp ifra nav?

FancyPants skrev:
NAV kan ingenting om skatt, så om de ga deg råd om det så tok de seg vann over hodet. 

Er restskatten riktig da? Eller er det opplysninger skattekontoret ikke har fått med seg?

For dette er jo kun en foreløpig beregning det som står i selvangivelsen, du kan bestride kravet om du kan bevise at du har betalt det du skal.

Jeg har jo tydeligvis ikke betalt det jeg skal.. for nav trakk ikke skatt av meg i fjor.. skattekontoret mente jeg kanskje ikke skulle betale skatt siden de mente inntekten min var liten nok til det når barnetillegget var trukket ifra... og de ordene kombinert med at det står i brevet fra nav at jeg ikke skulle levere skattekort gjorde jo at jeg regna med at alt var i orden... Helt til i januar i år da jeg plutselig ble trekt over 2000 i mnd i skatt...

Sylvanas skrev:
Joda, den fellen har jeg gått i og. Og fikk jammen meg restskatt i år, selv om jeg ifølge skatteetaten og/eller nav har betalt mer skatt enn jeg fikk oppgitt. Kontaktet dem nemlig for å sikre meg i år, men jammen meg så skjedde det igjen i år og. Fanden så sint og skuffet og lei meg nå at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg!

Fikk du mye i restskatt da? Huff , nei jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å få betalt dette.. er alenemor og uføretrygda liksom , så driter jo ikke penger akkurat

18 sure lapper i fjor. For meg var det alt for mye, 2 månedslønner for meg. Klarte å betale det takket være skatt til gode for mannen, pluss hans feriepenger. I år vet jeg ikke, han har ikke altinn koder så vi får bare vente og se. I år ble det 8 lapper, og ikke vet jeg hvordan det gikk til. Gjorde jo mitt beste for å unngå dette, og skattekortet mitt sier til og med 2% skatt mindre enn lønnsslippene mine. Fatter det ikke!

Sylvanas skrev:
18 sure lapper i fjor. For meg var det alt for mye, 2 månedslønner for meg. Klarte å betale det takket være skatt til gode for mannen, pluss hans feriepenger. I år vet jeg ikke, han har ikke altinn koder så vi får bare vente og se. I år ble det 8 lapper, og ikke vet jeg hvordan det gikk til. Gjorde jo mitt beste for å unngå dette, og skattekortet mitt sier til og med 2% skatt mindre enn lønnsslippene mine. Fatter det ikke!

Du fikk mye mindre restskatt i fjor enn det jeg fikk i år for å si det slik... hadde det bare vært 18 lapper

Ja regnet med det, siden du sier du fikk beskjed om at du sikkert ikke skulle betale skatt. De er gribber!
Det er vel lite å gjøre annet enn å ta turen ned og ta med alle brev og annet du har fått tilsendt som viser til hvorfor du ikke reagerte. Jeg fikk beskjed om at det var mitt ansvar å passe på slikt.....

Regner ikke med jeg klarer å få hjelp av de... nav er ikke der for å hjelpe,... de er der for å gjøre ting vanskelig.. det er min erfaring,.. jeg får ta en tlf i morgen og spør hva pokker de holder på med ihvertfall.. jaja jeg får rydde sammen her og legge meg og håpe jeg får noe søvn... Men det blir ikke lett nå gitt

Drømmeren skrev:

Sylvanas skrev:

Fikk du mye i restskatt da? Huff , nei jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å få betalt dette.. er alenemor og uføretrygda liksom , så driter jo ikke penger akkurat

Hvis du vil så kan jeg ta en titt på det for deg (jeg har hatt skatterett- personbeskatning på høyskolen), men jeg får ikke gjort det i dag..

Har du både uføretrygd og OS? For da er det ikke rart hvis du skulle betale skatt.. Og har du formue? Sånn at det er skatt på formuen din du har fått baksmell på?

Jeg er selv alenemor, og med full OS og lønnsinntekter på ca 25 000 så ble min beregnede skatt ca 3000 kr etter alle fradragene var regnet med..

Gjorde den samme feilen selv for noen år tilbake. Nav mente jeg ikke trengte å betale skatt siden jeg kun hadde overgangsstønad. Vel det stemte ikke og det resulterte i 15 000 i baksmell. Det er mye det, når man kun har 11 000 kr utbetalt i mnd. Det ble påleggstrekk med 1000 kr mnd.

Men det er vel grenser for hvor mye baksmell du kan få med lav inntekt?
Hvis smellen er så stor, må det jo være en feil ett eller annet sted

FancyPants skrev:

Drømmeren skrev:

Sylvanas skrev:

Hvis du vil så kan jeg ta en titt på det for deg (jeg har hatt skatterett- personbeskatning på høyskolen), men jeg får ikke gjort det i dag..

Har du både uføretrygd og OS? For da er det ikke rart hvis du skulle betale skatt.. Og har du formue? Sånn at det er skatt på formuen din du har fått baksmell på?

Jeg er selv alenemor, og med full OS og lønnsinntekter på ca 25 000 så ble min beregnede skatt ca 3000 kr etter alle fradragene var regnet med..

Har ikke OS nei.. har heller ingen formue.. har masse kredittgjeld her og der.. kan snakke med nav først i morgen , så får jeg høre med deg etterpå hvis ikke jeg finner noen jeg kjenner som også har peiling... Takk for tilbudet... skal skrike ut om jeg trenger hjelpa di

Samme her også, fikk baksmell pga at NAV ikke hentet ut skattekort på meg i fjor (og heller ikke år). Enda jeg var der flere ganger å spurte om jeg skulle levere skattekort, men nei da, det ordnet de automatisk. Tusen takk for det liksom.

Tanntrollet09 skrev:
Samme her også, fikk baksmell pga at NAV ikke hentet ut skattekort på meg i fjor (og heller ikke år). Enda jeg var der flere ganger å spurte om jeg skulle levere skattekort, men nei da, det ordnet de automatisk. Tusen takk for det liksom.

Men dere må da merke på utbetalingene at det ikke blir trukket skatt?

Det er ikke sånn at systemet har ansvaret for at vi betaler skatten vi skal, det ansvaret ligger på oss. 

FancyPants skrev:

Tanntrollet09 skrev:

Men dere må da merke på utbetalingene at det ikke blir trukket skatt?

Det er ikke sånn at systemet har ansvaret for at vi betaler skatten vi skal, det ansvaret ligger på oss. 

Det var trukket skatt hos meg da, men ikke halvparten av hva som skulle vært trukket. Og når jeg snakket med NAV og de sier at alt er greit, så hadde jeg ingen grunn til å tvile, for hva visste vel jeg. Og NAV skal uansett trekke 50% skatt av folk om det ikke foreligger skattekort, så jeg hadde som sagt ingen grunn til å tvile på de.

du har sjekket at du er registert på klasse 2 og ikke 1?
Uføre må normalt sett betale skatt. Jeg kjenner flere som lever på uføretrygd og må skatte noen tusen i mnd, men du skal jo betale mindre skatt enn "normalt" pga skatteklasse 2.

Uføre må betale skatt og det er ditt ansvar så NAV kommer ikke til å hjelpe deg, skattepengene du nå må betale har du fått utbetalt i fjor og brukt istedenfor å skatte de så da kommer smellen nå..

Du kan få en nedbetalingsplan, kom deg ned på skatteetaten og snakk med de.

Drømmeren skrev:

Jeg har jo tydeligvis ikke betalt det jeg skal.. for nav trakk ikke skatt av meg i fjor.. skattekontoret mente jeg kanskje ikke skulle betale skatt siden de mente inntekten min var liten nok til det når barnetillegget var trukket ifra... og de ordene kombinert med at det står i brevet fra nav at jeg ikke skulle levere skattekort gjorde jo at jeg regna med at alt var i orden... Helt til i januar i år da jeg plutselig ble trekt over 2000 i mnd i skatt...

Mulig jeg misforstår nå, men du kan jo ikke trekke fra barnetillegget på forhånd, kan du det? Altså la oss si at man har 100.000 i inntekt og 18.000 i barnetillegg (tatt helt ut av det blå, jeg har ikke peil på tallene), så kan man jo ikke regne skatt fra 82.000 da?

Back
Topp