Restskatt (fortvila)

skjønner ikke at det er mulig jeg, tråkke litt ekstra ned på de som er fortvilet og lei seg!!
Mange som sitter godt og høyt her inne ja!! 

*Emma08* skrev:
skjønner ikke at det er mulig jeg, tråkke litt ekstra ned på de som er fortvilet og lei seg!!

er vel ingen som sitter hverken høyt eller godt i denne tråden.. Man har et ansvar når man er voksen. Sånn er det bare. Enten må man få noen til å ta ansvaret for en, eller så må man gjøre det selv.

*Emma08* skrev:

Er desverre slik det er her inne... Jeg burde tenkt meg at det kom til å gå imot meg... men når en ikke har venner irl så trenger en å få det ut en plass... Så jeg får bare heve meg over negative kommentarer.. for ja jeg er veldig dum som stoler blindt på det offentlige... og ja jeg har lært.. Nå må jeg bare finne best mulig løsning på dette.. Heldigvis har jeg vett nok i hodet til å søke profesjonell hjelp før dette tar knekken på meg... det er også en grunn til at jeg slutta å svare her inne nå... orker ikke mer negativt nå... Dette året er altfor tøfft for meg... har opplevd så mye negativt dette året at jeg gleder meg til dette året er over 

Dollface skrev:

*Emma08* skrev:

er vel ingen som sitter hverken høyt eller godt i denne tråden.. Man har et ansvar når man er voksen. Sånn er det bare. Enten må man få noen til å ta ansvaret for en, eller så må man gjøre det selv.

Jo vettu, når noen tydeligvis har fått skikkelig baksmell på skatten, som kan ødelegge så mye når man sliter økonomisk fra før.
Så må det gå ann å sette seg inn i situasjonen, å komme med gode råd og kanskje litt forståelse og gode ord, enn.. jaja, man har et ansvar når man er voksen!! 
Mener jeg!!

Slik situasjonen er, er selvfølgelig utrolig kjip!

Jeg forstår godt at man stoler på nav når man får den beskjeden, men som andre sier, så bør man faktisk reagere når det ikke kommer noe skattekort i posten eller det ikke blir trukket skatt.
Nav henter opplysninger fra skatteetaten, ja, men hvilke opplysninger som skatteetaten har, det er ens eget ansvar å sjekke. Nav er "arbeidsgiveren" din, og dermed gjelder det samme som når man leverer skattekort til arbeidsgiver, man er ansvarlig for hva som står på det skattekortet. Akkuratt som en arbeidsgiver, vil ikke nav sjekke opp i hvor vidt disse opplysningene stemmer, eller endre på noe dersom de stusser på den lille skatten…

MEN - gjort er gjort, elg er elg!

Det jeg tenkte litt på, er hvor du har sett dette restskatt beløpet? For jeg klarte å se feil plass, og trodde jeg måtte betale masse restskatt, men så viste det seg at det beløpet var det som var beregnet at jeg skulle ha betalt i 2011, og jeg hadde betalt mye mer! Det var altså bare totalbeløpet til det jeg skulle betale i fjor - ikke restskatt beløpet…

Uansett håper jeg det ordner seg for deg, også må du nok bare trøste deg med at pengene de nå krever tilbake er penger du har brukt opp som egentligt skulle vært betalt i skatt. Totalbeløpet i slutten vil være det samme, så du får altså ikke mindre penger/går i minus, du bare må betale det nå istedenfor å ha forhåndsbetalt det.
Liten trøst, men...

Ønsker deg masse lykke til!
PS: hvor mye er det snakk om?

Kath91 skrev:

Jeg forstår godt at man stoler på nav når man får den beskjeden, men som andre sier, så bør man faktisk reagere når det ikke kommer noe skattekort i posten eller det ikke blir trukket skatt.
Nav henter opplysninger fra skatteetaten, ja, men hvilke opplysninger som skatteetaten har, det er ens eget ansvar å sjekke. Nav er "arbeidsgiveren" din, og dermed gjelder det samme som når man leverer skattekort til arbeidsgiver, man er ansvarlig for hva som står på det skattekortet. Akkuratt som en arbeidsgiver, vil ikke nav sjekke opp i hvor vidt disse opplysningene stemmer, eller endre på noe dersom de stusser på den lille skatten…

Det jeg tenkte litt på, er hvor du har sett dette restskatt beløpet? For jeg klarte å se feil plass, og trodde jeg måtte betale masse restskatt, men så viste det seg at det beløpet var det som var beregnet at jeg skulle ha betalt i 2011, og jeg hadde betalt mye mer! Det var altså bare totalbeløpet til det jeg skulle betale i fjor - ikke restskatt beløpet…

Uansett håper jeg det ordner seg for deg, også må du nok bare trøste deg med at pengene de nå krever tilbake er penger du har brukt opp som egentligt skulle vært betalt i skatt. Totalbeløpet i slutten vil være det samme, så du får altså ikke mindre penger/går i minus, du bare må betale det nå istedenfor å ha forhåndsbetalt det.
Liten trøst, men...

Det er ca 38.000kr. ikke mye for mange her inne sikkert... men for meg som har masse drittgjeld og dårlig økonomi så er det sinnsykt masse

Sørg for å få automatisk trekk fra det du mottar i uførestrygd hver mnd. Gjør det allerede nå. Og sjekk at skattetrekket for i år er riktig- og gjerne litt over det du trenger. Det utgjør ikke så mye i mnd, men er veldig greit neste år. Da går det du har betalt for mye i år, til å betale det du ikke betalte i fjor. 

Jeg har også fått sånne brev fra NAV hvor det står at man ikke behøver å sende inn skattekort. Men der har det også stått at man er selv ansvarlig for at trekket stemmer.

Sender deg en klemUtrolig kjip situasjon. Håper du kan få noe hjelp fra nav evt avbetaling over tid hos skatteetatenSkjønner bare ikke hvorfor Nav da ikke har trekt deg 50%?!

mammatil2prinsesser skrev:
Sender deg en klemUtrolig kjip situasjon. Håper du kan få noe hjelp fra nav evt avbetaling over tid hos skatteetatenSkjønner bare ikke hvorfor Nav da ikke har trekt deg 50%?!

Fordi nav skal trekke det som de får opplyst fra skatteetaten! De kan ikke trekke noe annet!

Drømmeren skrev:

Kath91 skrev:

Liten trøst, men...

Det er ca 38.000kr. ikke mye for mange her inne sikkert... men for meg som har masse drittgjeld og dårlig økonomi så er det sinnsykt masse

Det er mye for de fleste! Huff! Stakkar!
Men det hørtes da litt vel mye ut, sikker på at du har sjekket rett plass, OG lagt inn all gjelda di? Gjeld trekker jo ned skatten…. Det må ofte legges inn manuelt, alle kredittkort osv skal legges inn! så får du fratrekk i skatten ;)
Og så har du virkelig ikke betalt noe i skatt i fjor heller da? Det må du passe på fra nå av, alle betaler skatt! ;)
OG som blir nevnt tidligere, sjekk allerede nå at alt er OK for i år, og legg gjerne inn litt margin å gå på, så du får positivt utslag neste år, å får igjen penger heller ;)

Her inne er det så mange som innrømmer å ikke forstå alt av lover og regler, eller som har lukket øynene og latt mannen ta seg av alt som ligner på litt for vanskelig å forstå. Derfor er det ingen grunn til å sparke den som ligger nede, for å selv føle seg bedre. Ut fra det jeg leser her, Drømmeren, så trenger du hjelp. 38 000 er mye for de fleste. Men du trenger ikke bare hjelp med akkurat denne situasjonen, men litt hjelp med å forstå lover, regler, og å skjønne å styre din egen økonomi. Jeg håper du har noen du kan gå til for å gå hjelp, finnes det en gjeldsrådgiver i kommunen din?

38000 er nok mye dfor de fleste ja (syntes det var ille nok naar jeg fikk 4000 i baksmell jeg).

Uansett, som jeg nevnte i en annen traad, dobbeltsjekk beloepet, og sjekk at alt du har krav paa av fradrag er tatt med. Er det ikke det maa du fylle det inn.

Vet ikke hvor gammel du er, og hvor vant du er med skatteoppgjoer jeg.. Uansett, saa er det anbefalt aa sjekke informasjonen i ligningen. Er det ingen endringer, trenger du ikke levere selvangivelsen. Men, om du merker at fradrag ikke er med feks (les det heftet som kommer i posten for aa lese hva du har krav paa), saa maa du foere dette inn i selvangivelsen og sende det (enten per post eller via altinn).

Og kjaere deg, ikke faa helt panikk.. Det er ikke slik at du maa betale alt paa engang. Betalingene blir delt opp, slik at du betaler utover aaret.. Og er det slik at det likevel blir for mye i forhold til hva du klarer, saa soek om aa faa en tilbakebetalingsplan..

Det ordner seg.

Drømmeren skrev:
Kan jeg gå videre med dette eller er det helt håpløst??
Jeg har aldri hørt om noen som har fått så mye restskatt engang... 
Sitter her og griner og aner ikke hvordan jeg skal få ting til å gå rundt dette året..
Kan jeg forlange hjelp ifra nav?

Jeg fikk 21.000 i fjor, og jeg går på attføring. Er ikke noe du får gjort unntatt og få den delt opp i flere omganger. Da må du søke om det.. Vet hvordan du har det :(

*Emma08* skrev:

Dollface skrev:

*Emma08* skrev:

Jo vettu, når noen tydeligvis har fått skikkelig baksmell på skatten, som kan ødelegge så mye når man sliter økonomisk fra før.
Så må det gå ann å sette seg inn i situasjonen, å komme med gode råd og kanskje litt forståelse og gode ord, enn.. jaja, man har et ansvar når man er voksen!! 
Mener jeg!!

Vel, det er ingen i denne tråden som har kommet med dårlige råd, er det vel?

Ta i bruk skatteberegningen inne på skatteetaten.no, legg inn de talla du har fra årsoppgavene du har fått.
Få med fradrag på eventuell barnepass, sykdomsutgifter for uføre om du har det, renter du har betalt på lån i fjor og sjekk at du har rett skatteklasse.
Men, står det på lønnslippene du har fått fra nav at absolutt ingenting er trukket i skatt?

Det ordner seg, skatteetaten er ikke ute etter å knele økonomien til noen. Avtal møte med noen på nærmeste skattekontor dersom dette blir for mye for deg.

Drømmeren skrev:

Kath91 skrev:

Liten trøst, men...

det er mye for de fleste... men som sagt - be om hjelp på skattekontoret og så ordner det seg på et vis... 
og selv om det står 38000 så er det ikke sikkert at det nødvendigvis blir det beløpet.. det kan være fradrag som ikke er påført osv osv..

Vært der selv ... Tok lang tid å betale ned de tusenlappene ... Men DU bestemmer hva du vil betale i mnd på nedbetalingen, du får delt opp :) 

FancyPants skrev:

Tanntrollet09 skrev:
Samme her også, fikk baksmell pga at NAV ikke hentet ut skattekort på meg i fjor (og heller ikke år). Enda jeg var der flere ganger å spurte om jeg skulle levere skattekort, men nei da, det ordnet de automatisk. Tusen takk for det liksom.

Men dere må da merke på utbetalingene at det ikke blir trukket skatt?

Det er ikke sånn at systemet har ansvaret for at vi betaler skatten vi skal, det ansvaret ligger på oss. 

Ja man bør følge med litt selv også.
Men er jo klart, får man beskjed om at ting er greit, så tar man det jo som god fisk.
Min erfaring: ALDRI stol på NAV!!!!!

Dollface skrev:

*Emma08* skrev:

Dollface skrev:

*Emma08* skrev:

Mener jeg!!

nei, har ikke sakt at noen har kommet med dårlig råd jeg!! 
Har jeg vel? sa at man heller kunne komme med gode råd! 

*Emma08* skrev:

Dollface skrev:

*Emma08* skrev:

Dollface skrev:

*Emma08* skrev:

Mener jeg!!

nei, har ikke sakt at noen har kommet med dårlig råd jeg!! 
Har jeg vel? sa at man heller kunne komme med gode råd! 

Hun har da fått massevis av gode råd samt en realitetsorientering på at "sånn er det" og dette har du ansvar for selv?... Selv om det ikke er det man vil høre er det jo likevel sant!
Jeg oppfatter ikke at noen (inkl meg selv) har vært ute etter å "ta" HI, men flere har forklart at hun må ta ansvar for dette selv (fordi det er sånn det faktisk fungerer) og sørge for at det ikke skjer igjen... Hun har også fått mange gode råd på hvilke ting hun må sjekke på selvangivelsen for evt å få fradrag og  hvordan hun kan forhindre at dette skjer igjen...
Jeg har full forståelse for at det er en vanskelig situasjon men samtidig må man bare ta ansvar selv og gripe fatt i ting og ikke skylde på andre.. Det er den eneste og beste måten å gå framover på og forhindre at dette skjer igjen..

Drømmeren: sjekk selvangivelsen din nøye og se om det er fradrag som ikke er trekt fra.. (les i veilederen du fikk i posten) Ta kontakt med skatteetaten og be om nedbetalingsavtale og sjekk skattekortet ditt for i år slik at du ikke havner i samme uføre til neste år. Bedre å trekke for mye skatt så har du en liten "sparing" til neste år.. Lykke til, det ordner seg tilslutt men det vil nok bli en tøff(ere) periode økonomisk en stund...

Back
Topp