Religion spm

Hvis en bare ser seg om, så er det mange bevis rundt omkring. Eksempel: For at et menneske skal kunne se må millioner av nerver fra øyet treffe akkurat de rette millionene punktene bak øyet mens en er foster. Kan noe så fantastisk bli skapt ved en tilfeldighet?

jeg må bare si det. jeg har ingen tru på gud.

er døpt i kirka og står i statkirka. men jeg trur ikke og kommer nok aldri til å gjøre detheller.
For meg er bibel historien usannsynelig.. og dete rmye viteskap som har bevist at bibelen er feil....
 eks: jesus gikk på vanne det var is der han gikk på den tiden.. hehe
men men dere som trur må få lov til å tru respekt for det. men jeg trur ikke

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: ¤Rosa skydått¤

ORIGINAL: Bluebabe

er døpt i kirka og står i statkirka. men jeg trur ikke og kommer nok aldri til å gjøre detheller.
For meg er bibel historien usannsynelig.. og dete rmye viteskap som har bevist at bibelen er feil....

Is på vannet? Hvordan kan det være mulig når det var full storm og bølgende bruste? Sto det at han gikk på isen kanskje?

Ja, det og.. Også de som påstår at vannet bare var 5 cm dypt da israelittene krysset havet. Hvordan druknet hele Faraos hær da?

Kan man i det hele tatt bevise at det var noen hær?? Kanskje det var 10-20 pers de bare tok live av?

Beste historien er når gud dreper alle første fødte gutter, hva retferdig gjør noe sånt??? 

ORIGINAL: munter

Dette er MIN mening.

Det er ett enkelt svar på alt dette:

Det finnes ingen gud, bibelen er bare fri fantasi og ønske tenkning.

Og om det finnes en gud er han OND!

Hyggelig at du respekterer ønsket om at kun kristne skulle svare denne tråden! Noe som forsåvidt gjelder mange av dere andre her!

Dette var vel et åpnet forum?? Så vidt jeg vet skrev også tråd starter dette : Ellers elsker jeg religion spm...bare å fortsette her hvis dere vil.[:D]

Så hvorfor klager du på dette da??[8|]

Feil tråd gitt..

ORIGINAL: Rebecca85

Is på vannet? Hvordan kan det være mulig når det var full storm og bølgende bruste? Sto det at han gikk på isen kanskje?

Ja, det og.. Også de som påstår at vannet bare var 5 cm dypt da israelittene krysset havet. Hvordan druknet hele Faraos hær da?

Kan man i det hele tatt bevise at det var noen hær?? Kanskje det var 10-20 pers de bare tok live av?

Beste historien er når gud dreper alle første fødte gutter, hva retferdig gjør noe sånt??? 

Uansett om det bare var 10-20 stk, hvordan druknet de? Hvordan skal 5 cm dypt vann oversvømme dem og føre dem med seg? Israelittene var mange tusen. Det holder nok ikke med 10-20 soldater for å tvinge dem tilbake til Egypt. [8D]

Tenk om det ikke var noen hær?? Tenk om bibelen ble skrevet av en konge som ville ha en fin historie?? Og gi folk noe å leve etter, som de ti bud, men gjorde det mer spennende ved å skrive bok med action? Du kan ikke bevise at han gikk på vannet, så da er det sannsynlig at han ikke gjorde det[;)]

æ har inga tru på bibeln i d hele tatt æ.. sunst alt e bare tull å ulogisk!
men e jo sikkert fint førr dem som trur!

å når d gjeld dinoan, så har dem jo funne skjelett i egypt å der omkring..
å d e ikkje så frøkteli langt unna europa!

i tillegg fantes d jo dinosaura som va i have å dem som kunne
fly. å æ regne m at d va ikkje alle som va plantespisera!
så da kunne dem fint kommer sæ t andre dela av værden!

Mitt svar om dinosaurene og Guds "tidsfordriv"?

En liten jente satt og ba til Gud en kveld når Gud svarte henne. Lille smarte jenta som forstod at dette var noe svært sjeldent og at hun måtte utnytte det, spurte Gud: "Hvor lenge er for deg fra da du skapte Adam og Eva til nå?" Og Gud svarte: "Et øyeblikk" Så spurte jenta Gud: "Gud? Kan jeg få 20 kroner?" hvorpå Gud svarte: "Ja, et øyeblikk!"

Den var jo både morsom og hadde et fint budskap..Lo jeg nå faktisk..[:D][:D][:D]

ORIGINAL: Hali

En ting jeg har også lurt på idet siste ang religionen...

Adam og Eva var de første menneskene på jorda?? ikke sant.. Var de hvite?
Ut ifra det jeg forstår så er de det...eller blir iallefall fremstilt som hvite..Men så er det til spm mitt:
Hvis de var hvite og de første menneskene på jorda, hvordan ble de forskjellige hudfargene til (eller skapt?), f eks mørke?

Er det noe jeg har da gått glipp av? Håper noen kan oppklarer det for meg...

Det har med evolusjon å gjøre. For evolusjon fins jo, men ikke morfing fra en art til en helt annen, som at mennesker stammer fra aper. [8D] Afrikanere lever under stekende sol, og har dermed utviklet en pigmentrik hud som beskytter dem mot solbrenthet, f.eks. Den sterkeste overlever, skjønner? Også er det jo genetiske variasjoner innenfor forskjellige folkeslag som gir spesielle øyne, spesielt hår, osv.. Ingenting mystisk eller ulogisk med det..

du sier jo to linjer lenger oppe her at du ikke tror på evolusjon... [8|]

ORIGINAL: Annask

ORIGINAL: sas

Tenkt litt og har ikke selv kommet frem til et svar. MEn vil at alle som er kristne svarer meg. Hva er deres teori på dette spm:

Gud skapte Adam og Eva på den 6 dag. Jeg forstår at det ikke er 6 dag som i dager vi forstår..Men det var den 6 tingen han gjorde.

Men disse dinosaurene,,hvorfor lot HAN dem leve i sååååå mange år før han skapte ADAM?????+

Var det for å la planeten og dyrene venne seg til ting og tang? At HAN ville se hvordan ting utviklet seg først før han satte mennesket på denne planeten?

Og et spm til, blir jo bare et teoretisk svar sikkert da, men: Hvorfor passet han ikke på at bøkene i bibelen var lettere å forstå istedet for at vi skal tolke i det vide og det brede???????????????

Joda, jeg vet at noen av dem som skrev bibelen "for Herren" ikke var lærde mennesker, hadde vanskelig for å ordlegge seg osv, men HERREN kunne jo ha hjulpet til med det??

Jeg selv tror jo på Gud og tilhører en menighet til tross for at jeg er uaktiv, så derfor jeg lurer på slike ting da...
hei hei..jeg er ikke veldig kristen at det gjør noe og jeg lurer også på masse av det samme som deg..men jeg vet at bibelen ble skrevet lenge etter at jesus var på jorda...altså etterfortellinger...

dette syntes jeg er vilt da..
Adam og Eva får 2 SØNNER..Kain og Abel. de fyker i tottene på hverandre og den ene dreper den andre broren...
hvordan har verden formert seg videre?????

og Hvorfor er så mange kristene dypt avholds når en av jesus store underverker var å gjøre vann til vin ??? og de drakk jo vin til stadighet....

Det heter innavl og incest... Eva var VELDIG glad i sønnene sine, skjønner'u vel!

Men har hørt noe om at Adam og Eva fikk flere barn etterhvert, men ble nok mye innavl, ja. Vi er jo alle brødre og søstre i Herren! *leråler* [:D]

ORIGINAL: Husmor

Mine svar i rødt.

ORIGINAL: munter

Dette er MIN mening.

Det er ett enkelt svar på alt dette:

Det finnes ingen gud, bibelen er bare fri fantasi og ønske tenkning.

Jeg kan si det like sikkert som deg. Jo, Gud finnes og
Han er slettes ikke ond. Det er mennesker som tilegner han egenskaper han ikke har. Og pga deres egen svakhet er det lettere å skylde på Ham.
Og om det finnes en gud er han OND!

Ganske enig der ja[;)]

Hvem skapte gud?

Gud er rasist i følge bibelen og dagens lover og regler(gjør syndere svarte??)[;)]

Tror du må lese hele innlegget før du kaster ut noe slikt.

Alle mennesker er innavel, rart ikke barna ble sterkt misdannet som de ville blitt idag??

Hvordan kan dere tro på noe dere ikke har noen beviser på??

Så man skal stole på vitenskapen som forandrer seg hele tiden? Du er klar over at vitenskapen er full av TEORIER som ikke er absolutt sannhet?

Dere leser noe mange forskjellige personer har diktet opp og hvor alle har tolket de opplevelsene sine forskjellig. Og alle kristne leser den og tolker den som de selv vil, det høres ikke helt bra ut??

Finnes det et eneste håndfast bevis på at jesus eller gud eksisterer/eksiststerte? Noe annet en bibelen som ingen av de har skrivd?

Om 500 pers setter seg ned og skriver en vill historie og sier at "dette har vi opplevd og sånn er det bare" ville dere da trodd 100% på dette og styrt livene deres etter dette? Er jo teknisk sett det dere gjør nå..[8|]

Sier det jeg, religion er roten til ALT vondt[:'(]

Det er ikke religionen sin skyld. Det er sånne som ikke har tåleranse nok til å la oss få tro det man vil tro.
Jeg kritiserer ikke deg for å tro det du tror, så la oss andre ha våre meninger.

Denne tråden handlet ikke om å tro eller ikke tro. Vis litt respekt for trådstarter.

Så fint du svarer! Deilig å lese ordentlige svar som ikke er fulle av fordommer for det ene eller det andre. Når jeg leser noen av innleggene her får jeg også lyst til å svare, men er så dårlig til å forsvare det jeg tror på. Godt noen andre er flinkere enn meg[:)]

Jeg tror at de første historiene i bibelen er en slags myter, som mennesket har laget for å forklare hvordan ting fungerer. Dessuten står det at når Kain ble bortvist fra familien sin sa Gud til ham at han skulle passe på han så ingen skulle kunne skade han. Dette betyr jo at det fantes andre mennesker på jorden, men det er liksom ikke det viktigste her. Ei heller mener jeg at det viktigste er om vi stammer fra ett felles opphav med apene eller ikke.

Det viktigste er at det er Gud som står bak alt sammen, det er han som har skapt oss.

Og en ting til; blir skikkelig lei meg/sint når noen sier at barn som synger kristne sanger gjør dem kvalme. Mine barn er kjempetrygge på at Jesus passer på dem og det gjør dem trygge. Dere velger kanskje å oppdra barna deres på andre måter, men at dere blir kvalme av mine barn er sårende!

Nå var vel det keiseren som gikk ut med det budskapet og ikke Gud...

PS: For å sitere Tom Waits:

There Ain't No Devil. There's Just God When He's Drunk! [:D]

ORIGINAL: Arianwen

Nå var vel det keiseren som gikk ut med det budskapet og ikke Gud...

Faraoen drepte alle førstefødte israelske guttebarn for at ikke israelittene skulle bli sterke og gjøre opprør. Gud drepte alle førstefødte sønner av egyptere for å straffe Egypt for at de ikke lot israelittene dra. Du tenker kanskje på da kongen ville la alle nyfødte guttebarn drepe for å prøve å drepe Jesus da han ble født? Gud advarte Josef, og han tok med Maria og Jesus og flyktet.

Jaja, men DA er det jo forståelig. Synes han kan fortsette med det jeg da... Mange folkeslag idag som fortjener den samme behandlingen... [8D]

Trodde du også mente den jeg da, vet du... My bad. [;)]

*sniker seg ut av diskusjonen igjen* [8D]

Og når mener dere sjelen kommer inn i babykroppen? fra unnfangelsen av eller litt uti svangerskapet? Noen som har tenkt over det? Jeg selv har ikke noe svar, men en teori at det er fra begynnelsen av.

ORIGINAL: sas

Og når mener dere sjelen kommer inn i babykroppen? fra unnfangelsen av eller litt uti svangerskapet? Noen som har tenkt over det? Jeg selv har ikke noe svar, men en teori at det er fra begynnelsen av.

Jeg tror ikke på adskilt kropp og sjel.

ikke? oki...
Jeg tror jo at vi var hos HAn før vi kom hit da..Ergo ikek kropp der HAN er,kun sjel/ånd...Også kom vi hit og fikk en kropp..Kroppen er liksom redskapet mens sjelen er OSS...SLik jeg ser på det da.

Mens jehovas vitner ikke tror vi har sjel...CONFUSING!!!!!

Lurer også på hvordan dere kan si at Gud er god, barmhjertig og allmektig og blabla når han utrydder et helt folk, når han sier at førstefødte skal dø osv? Og er han virkelig barmhjertig når f.eks et ektepar mister alle barna sine, noe som ifølge kirken bare er en prøvelse? Er det en god og barmhjertig ting å gjøre? Greit at mennesker misbruker makt, men gud er jo for fanden meg "allmektig", burde jo ikke være noe problem å fikse alt. Med mindre han liker å se hele verden lide, noe som ikke egentlig er et tegn på godhet.[8|][>:]

Og dette med at evolusjonen er fabrikkert, sorry at jeg sier det, men det får meg til å tenke på dem som mener at Bush er en reptil og at vi alle har innstallert mikrobrikker i oss.[:D]

Oooog en siste ting. Jeg har intenting i mot kristendommen, det jeg har noe imot er KIRKA. Prester, kirker, sekter, whatever. Tror det finnes en høyere makt, om det er gud eller Allah eller hvem pokker spiller ingen rolle, går ut for det samme. Men, den ansvarsfraskrivelsen det faktisk er å skylde sine holdninger på bibelen, er bare latterlig. Vi har alle ansvar for vårt eget liv, og det finnes ingen som styrer tøylene for oss. Vi er ingen marionettdukker. Håper jeg.

ORIGINAL: ....Tammis....

ORIGINAL: Suzanne

Lurer på om folk tror det sannt alt som står i
eventyrene til Asbjørnsen og Moe om tusen år[8|]

*ler*

Veldig stor sjans for det ja, folk tror på alt annet de leser så[8|]

Se&hør er min bibel [:D] Tror fult og fast på alt jeg leser fordi jeg føler det er rett, men kan ikke bevise en dritt[:)]

Back
Topp