Regler for utfordringene FORSOMMEREN 2016

Smørblomst1

Forumet er livet
Januarlykke 2020
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
❤Januarlykke 2022❤
Ukesutfordringer vil bli publisert senest lørdager innen klokken 20.00 i egne tråder, og vil gjelde fra søndag-torsdag. Lagets resultat i ukesutfordringer deles på antallet man er på laget, uavhengig av om man har deltatt i utfordringen eller ikke - dette for at all aktivitet skal telle positivt. Så om man bare har 10 poeng en uke er det bedre å melde denne inn enn å la være å melde den inn. De som ikke deltar får 0 poeng. Utfordringen skal fungere som en ekstra motivasjon for alle - ikke bare for de som trener mye og kun spiser sunt. Fristen for å registrere inn poengene er også fredager kl. 19.00. i utfordringstråden for den uken!! De som leverer for sent, ikke deltar eller glemmer å regne ut sin totalsum får 0 poeng!
Laget som vinner utfordringen har ansvar for å lage neste ukes utfordring.

Premien i ukesutfordringen er 0,5 kg nedgang for laget.

Når det kommer til poeng i utfordringene, vil det som oftest bli gitt ulike poeng for trening, drikking av vann og null snop. Her er reglene for hva som tells innenfor de kategoriene:

Vi regner snop som:
- boller, kaker og andre usunne bakverk
- is
- sjokolade og alt anna snop
- chips/potetgull (+ popcorn, saltstenger, ostepopp)
- brus MED sukker. Sukkerfrie er lov.
- kjeks
- pålegg med sukker f.eks sjokoladepålegg.

Vi regner trening som:
- trening som gir økt puls og svette

Vi regner vann som:
- rent vann uten smak eller kullsyre
 
Hva om snopet man spiser regnes som bra for den livsstile man er på? Sukkerfritt godteri feks?
 
Hm... trening... hva med trilling? kan kan jo fint trille en vogn slik at man får økt puls og svetter - men skal jo ikke ut å jogge :p
 
Hm... trening... hva med trilling? kan kan jo fint trille en vogn slik at man får økt puls og svetter - men skal jo ikke ut å jogge :p
Jeg tenker at trilling bør telle med. For de av oss som har småbarn er det vanskelig å komme seg ut av huset aleine, men en rask trilletur med litt puls og svette er mulig å få til.
 
Jeg tenker at trilling bør telle med. For de av oss som har småbarn er det vanskelig å komme seg ut av huset aleine, men en rask trilletur med litt puls og svette er mulig å få til.

Ja sant!!
 
Kva med den nye nugattien, Zero? Er det godis og? :p
 
Hva med vann. Som i rent vann med kullsyre jeg lager hjemme? Null kalorier, bare kullsyrevann på sodastream. Det må da være lov?

Og som en del av min lchf diett kan jeg spise atkinsbarer. Regnes det som godis?
 
Ikkje veit eg, derfor eg spør. Har berre sett den på butikken, aldri sett PÅ den ;)

Quotet feil :p skulle være svar på det svaret du fikk om hun ikke la på seg av den ;) den er ikke tilsatt sukker nei, men er proppfull av det likevell ;)
 
Ikke på min livsstil, vet at jeg ikke legger på meg av denne

Vel, om jeg vet at jeg ikke legger på meg av en munnfull sjokolade hver kveld, skal jeg da ikke regne det som snop?

Det er nesten fire ganger så mange kallorier i 100g nugatti zero som det er i 100 gram melkesjokolade.

Du kan velge å spise det, men jeg synes ikke det kan regnes som snopefritt bare fordi du mener at du ikke legger på deg av den.
 
Hva med vann. Som i rent vann med kullsyre jeg lager hjemme? Null kalorier, bare kullsyrevann på sodastream. Det må da være lov?

Og som en del av min lchf diett kan jeg spise atkinsbarer. Regnes det som godis?

Jeg kjenner ikke til bakgrunnen for at det er satt uten kulsyre og smak på vann, men det har i lange tider vært sagt at vann er VANN uten tilsatt noe.

som en del av min diett kan jeg spise hva som helst, det er ikke det som avgjør om det er godis, er det det da? Jeg spiser godis jeg, jeg bare begrenser det. Men da har jeg ikke snopefri dag om jeg har spist godteri. Så, se helt bort fra at du kan spise det en lchf-diett, er det "godteri" egentlig? Kjenner ikke til disse produktene, men er det ment som "godteri" så er det godteri selv om det er hakket sunnere enn å maule nugatti?
 
Jeg går på lavkarbo, og regner derfor ikke sukkerpolyoler som sukker. Sukkerpolyer finner man i tyggis blant annet, eller ricola. Det må IKKE forveksles med raffinert sukker. Dietten min består også av fløte, smør, kokosfett, og bacon. Jeg spiser dette hver dag, akkurat som jeg spiser en sukkerfri karamell (med sukkerpolyoler), sukkerfrie jelly beans (igjen med polyoler) og av og til nugatti zero. Dette regner jeg ikke som snop, og jeg legger ikke på meg av den, nettopp fordi det er slik det er å være i ketose.

Snop for meg er det samme som snop for dere: alt som har sukker i seg. Spiser jeg vanlig sukker, så har jeg en så flott sykdom som gjør at jeg ble utmattet og får akutte smerter i hele kroppen.

Dersom "sukkeret" i nugatti zero var usunt, ville jeg reagert på det. Derfor stiller jeg spørsmål om slikt er lov, og ber om at det vurderes seriøst ift den livsstilen jeg følger, lik som titusener andre mennesker i Norge.
 
Disse felles retningslinjene er utarbeidet gjennom mange kriger og kommet som et mujnste felles multiplum, også bruker man sunn fornuft i tillegg.

Jeg er en sucker for sjokoomelk. Oboy. Det står ikke på listen, men jeg tenker med meg selv at det er da DEFINITIVT godteri om resten på den lista er det
 
Jeg forstår at du ønsker en seriøs vurdering, men poenget med snopefritt er ikke utelukkende at vi skal unngå sukker (det inngår jo også andre produktgrupper i definisjonen angitt) men nettopp snopefritt. Som en utfordring, å holde seg unna snop.

Jeg har ikke vært med på dette mer enn en gang før, og har ikke erfaringsbakgrunn god nok til å kunne svare "tyngre", men det er jo valgfritt om man følger en utfordring. Om man ønsker å spise snop som en ikke selv reagerer på, så er det fritt frem det, men altså ikke innenfor å føre poeng som snopefri dag? Jeg skjønner godt at du mener du ikke reagerer på nugati zero, men jeg mener likevel at det ikke går innunder snopefri dag å spise nugatti?
 
Jeg vil gjerne vise her hvorfor jeg mener nugatti zero ikke er snop

Nedenfor vises et bilde av en sukkerfri sjokolade. Som dere ser er denne full av karbohydrater og fett (kalorier). På en ketogen diett skal man spise mye fett, så derfor regner vi ikke med disse nå.

Dere kan se at det står at sjokoladen inneholder 53 gram karbs, hvorav 13 gram er sukkerarter og 40 gram (altså resten) er polyoler. Et polyol er en annen type sukker, som er mer kjent som sukkeralkohol. Denne har mindre kaolrier i seg, men er også mindre søt. Andre typer polyoler som vi kjenner til er xylitol, maltilol, sorbitol +++ Man får heller ikke hull i tennene av polyoler.

I en ketogen diett skal man trekke fra polyoler, derfor når jeg skal spise denne, må jeg gå ut ifra at det er 11 gram per 100 gram i denne sjokoladen.

0ef5b91d909aecc7e81ccb516c5fc753


Introducing the infamous Nugatti Zero. Zero har ikke 0 sukker i seg, for som dere ser består denne av 11 gram sukkerarter, 9,5 gram polyoler, og tilsammen blir det... 20,5 gram. Hva som har skjedd med de resterende 6,5 vet jeg ikke (kanskje det er melkesukker), men JEG går utifra at disse er en type sukker jeg må regne med.

Videre til nøttesjoko, en billig variant av sjokoladpålegg.
Dessverre var jeg ikke så flink til å ta bilde av denne, men den har 573 kcal per 100 gram, for de som er interessert, men igjen, det teller jeg ikke med. Det interressante med denne er at den har like mange sukkertarter som karbs (58 gram), og er derfor noe jeg skal holde meg langt unna.
1be455b9b641107aa39557a05a166b9c



Så som dere ser, kan mye av polyolene sammenlignes med tyggegummi, noe sukkerfritt brus, og andre sukkerfrie ting vi er tillatt å spise. Kaloriene i disse kommer sansynligvis (for jeg er ikke helt sikker), fra fettet. Fettet skal de fleste på en lavkalori diett holde seg unna , og derfor reagerer dere sikkert på at det er så mye "sukker" i den, dersom dere leser av kaloriene. Men husk at dere vet ikke om fettet kommer fra nøttene som er brukt i nugattien.

Dersom jeg skal unngå fett, har jeg et seriøst helsemessig problem. Fett er der jeg henter min energi fra, og derfor må jeg faktisk spise mye av det som dere må holder dere unna. Jeg kan faktisk spise fløteis og fløtekarameller laget med sukkerpolyoler, og dette regner min kropp, og min lege som sunt, og nødvendig. Så værsåsnill ikke bland fett, karbohydrater og kalorier sammen. Disse er vidt forskjellige ting.

Det jeg KAN bli med på, det er 5/100 regelen. 5 av 100 regelen sier at dersom man vil følge en ren ketogen diett, bør man kunne spise varer som har 5 gram karbs per 100 gram. Denne syntes jeg har vært vanskelig å følge, og har derfor unngått det. Dersom jeg følger denne regelen, så vil jeg måtte behøve å holde meg unna nugatti zero,da denne har 9,5 (+ antageligvis 6,5) gram per 100 gram. Da vil jeg fortsatt kunne spise tyggis og drikke sukkerfri saft ;-)

Men jeg syntes denne informasjonen er viktig å få frem, fordi ingen av oss er like,og vi følger tross alt ikke samme diett. Det bør også være såppass stor takhøyde på laget vårt at vi kan diskutere slikt, uten å gå til angrep mot hverandre, være krasse, formulere seg umodent, o.l

Takk for at du leste
 
Last edited:
Back
Topp