Regler for utfordringene FORSOMMEREN 2016

Men eggedosis er jo sukker.. Og poteter bakt i ovnen med et oljedryss kan ikke sammenlignes med potetgull.. Frityrstekt med transfett..

Sunn normal kost burde verken inneholde sukker eller kunstige søtningsmiddler selv om legen anbefaler det.
 
Men eggedosis er jo sukker.. Og poteter bakt i ovnen med et oljedryss kan ikke sammenlignes med potetgull.. Frityrstekt med transfett..

Sunn normal kost burde verken inneholde sukker eller kunstige søtningsmiddler selv om legen anbefaler det.


Hvem i all verden er du til å komme her og overprøve en leges, spesialists, og ernæringsfysiologs anbefalninger??? Ja, for jeg er faktisk syk og har en diagnose, og dette er en livsstil jeg kjører i samråd med fastlege, med jevnlige oppfølginger av blodprøver noen ganger i året.
Men din persepsjon av verden, er at jeg ikke skal spise det du mener er feil. Hvem tror du jeg hører på? Deg, eller de tre jeg samråder meg med i forbindelse med min egen sykdom?

Kan du definere normal? Hvem er normal? Når er noe normalt? Du mener kanskje også at alle har godt av trening, selv om de har skader og er anbefalt å ta det med ro?


For øvrig er ikke tagatose kunstig, og er like naturlig som egg. Google it!
 
Last edited:
Jeg oppfattet det som at hun mente Pepsi Max og Cola light. At man bør holde seg unna brus generelt uansett om den er sukkerfri eller ikke.
 
Hvem i all verden er du til å komme her og overprøve en leges anbefalninger??? Snart skal du vel også si at jeg ikke skal spise fett også, selv om kolesterolet mitt er perfekt, og alle blodverdiene mine ellers er fine!

Kan du definere normal? Hvem er normal? Når er noe normalt? Du mener kanskje også at alle har godt av trening, selv om de har skader og er anbefalt å ta det med ro?

Definering av normalt:
--------------------------------------------------------------------
Adjektiv[rediger]
normal (Bokmål/Riksmål/Nynorsk)

  1. Vanlig, ordinær, noe som ikke skiller seg ut.
--------------------------------------------------------------------
Jeg vil si at de fleste drikker brus med kunstig søtning og unner seg kanskje en sukett i kaffen, dette vil da defineres som normalt. Det er da vist skjønn og satt opp regler som gjør at folk flest klarer å holde seg til et relativt enkelt slankeprogram på et mamma forum.
De fleste lager seg ikke "sunne" snaks til stadighet så det er da ikke å definere som normalt.
Normalt vil være å si at folk spiser taco på fredager, ikke at *RoM* spiser is med tagatose på søndager. Tenker jeg da!

Nå er det som er normalt for deg noe annet enn det som er normalt for meg, men eksperter som sitter på informasjon som ikke jeg sitter på mener at sukker er helseskadelig, aldrende og svekker bland annet immunforsvaret. Det er ikke det at tagatose ikke viser seg å være et kjempe godt erstatningsprodukt som har gode egenskaper i forhold til gi stigning og som aldeles ikke har de samme negative helseeffektene som sukker har. Men så er spørsmålet hva har kroppen best av, et næringsrikt måltid eller en "sunn" snacks!

--------------------------------------------------------------------

For øvrig er ikke tagatose kunstig, og er like naturlig som egg. Google it!

Jeg går på lavkarbo selv, og har mer enn nok erfaring innenfor temaet til at jeg kan uttale meg om at sukker ikke er godt for kroppen..

Trening har jeg ikke nevnt, jeg har ikke sagt noe om kolesterolet ditt, jeg har ikke gått til noe person angrep på deg spesifikt, og jeg er ikke imot måten du spiser på. Har lest flere av innleggene dine og vi har en til dels ganske lik diett, og jeg er enig i mye av det du skriver så du trenger ikke å forsvare deg ovenfor meg. Selv om du kanskje ikke gjorde det? (Alle spørsmålstegnene fikk det til å virke som om du ble provosert?)

Jeg bare nevner at det blant annet ikke går ann å sammenligne potetgull og ovnsbakte grønnsaker.
Så kan du bytte ut flere av måltidene dine med bakeverk, kaker og is laget med sukker,stevia/tagatose, men da velger jeg heller å spise mat proppet full med næring og vitaminer kroppen min trenger. Og ja, jeg skjønner faktisk ikke at du mener at is (selv med "sukker") ikke er godteri.

Gjør det som er riktig for deg, å kjempe bra at det funker!


Er ikke potetgull en stekt grønnsak?
Nei, potetgull er som oftest en fritert grønnsak. Det burde ikke være nødvendig å si noe som helst, men når du skriver sånt som det over til andre medlemmer føler jeg at det blir å spre falsk propaganda til brukere som kanskje ikke har like mye kjennskap som deg til næringsinnhold, og jeg mener da at det kanskje er greit å påpeke:

1 potet (100g) med 1 ss solsikkeolje:
110 kcal
3,1g fett
17g karbo
2g proteiner
1 potet = 100g vare

100g superchips: (laget av potetmel, men tar det med da dette er slankerne's go to potetgull)
460 kcal
20,5g fett (1,8g mettet)
68g karbo (3,2g sukker)
4,5g proteiner
1 pose = 135g

100g maarud salt og pepper:
530 kcal
33g fett (4,2g mettet)
50,5g karbo (1,4g sukker)
5,9g proteiner
1 pose = 275g


Nå skal kanskje du ha et høyt fett innhold (vet ikke om du går på lchf?), men de aller fleste forholder seg som oftest til å telle kalorier, å da gir de ikke mening å si at potetgull og ovnsbakte grønnsaker er det samme. I tillegg spiser vel de fleste kun en eller to poteter, mens mange kanskje hadde fått i seg hele potetgull posen som ikke er 100g, men 135g. En stor potetgull pose fra Maarud er 275g og jeg kan lett spise en sånn på egenhånd...

PS. (Shit, jeg blir jo aldri ferdig!) Jeg spiser heller ikke noe særlig frukt da det er en partystopper for meg, men isteden for å føle at utfordringen ikke er tilrettelagt for meg spesielt booster jeg heller med enda mer grønnsaker, og spiser noen bær og teller det som akkurat like bra, om noen har noe i mot det, så er det bare å rope ut! Jeg har ikke dårlig samvittighet!

PSS. Dette har jeg ikke satt meg inn i da jeg er på null snop diett, men jeg kjøpte meg en stevia sjokolade for 6 måneder siden å ble ganske skuffet når det viste seg at kalori innholdet var nøyaktig det samme som en vanlig melkesjokolade mtp at jeg teller kalorier.. Du slipper tannråte, diabetes og høy blodsukker stigning, men jeg måtte jo droppe lunsj den dagen hvis jeg skulle klare å holde meg innenfor 1600cal. Det er verken sunt eller normalt for meg. Skulle mye heller hatt all den deilige næringen du får igjennom et sunt måltid med samme kalori innhold selv om kakaosmør ol er godt for kroppen!

PSSS Hvis du ikke så det har jeg skrevt inni quoten din, så du må gjerne åpne den hvis du orker å lese svaret mitt ang normalt!

Siden det er så vanskelig å tyde ting skrevet på nett da du ikke ser meg eller ansikts mimikken min vil jeg gjerne legge til at jeg ikke er sint, sur, overlegen eller tror jeg er bedre! Men jeg er uenig! Og som du skriver tidligere kan vi være enige om å være uenige.
 
Last edited:
Du har endret innlegget ditt ganske kraftig fra første gang som fort blir litt skjevt mtp på svaret mitt.. Jaja, jeg quotet orginalen jeg!
 
MÅ bare legge til at jeg digger ikke å bli konfrontert verken på nett eller i virkeligheten, å dette er på ingen måte ment som dritt slenging! Jeg kjenner jo ikke deg, men vil på ingen måte at du skal sitte med noen dårlig følelse! Bare god debatt!
 
Jeg er nok ganske hårsår ift dette, og har derfor lettere for å lese det dere skriver som negativt rettet.

Jeg velger ikke å gå på denne livsstilen, men jeg må dessverre, og det går ikke en uke uten at jeg møter på prøvelser. Det jeg spiser er som sagt noe jeg gjør i samråd med legen, og derfor føles det som provoserende og frustrerende når folk som ikke kjenner meg setter det på prøve.

Jeg bruker også lifesum, og vet at jeg ligger på under 20 gram karbs om dagen, ikke mer enn 1800 kalorier, og ca 75 gram proteiner. Sistnevnte er vanskelig, siden jeg spiser så mye egg og kylling, men jeg får det til på et vis.

Det jeg anser som godteri, er usunt, og proppfull av raffinert sukker. Alt jeg spiser i forbindelse med denne livsstilen, er bra for meg. Ja, jeg spiser sukkerfri godteri, men de fleste som har prøvd å spise feks sukkerfri godteri, vet at man ikke kan spise mye før man merker det i magen. Spiser jeg sjokolade, orker jeg ikke mer enn fire ruter. Jeg kjøpte en 100grams pose sukkerfrie jelly beans rundt juletider, denne posen har jeg enda, men tar meg 3 - 4 stykker når jeg føler for det, en gang i blant.
Is spiser jeg ikke som -is-, men jeg blander i bær, har opp i litt mer fløte, og blander det til milkshake. Denne isen er proppfull av fett, som kroppen min bruker som energi for å komme seg gjennom dagen. I en hel 3 liters is, har jeg hatt oppi 1 ts tagatose. Dette vil være tilsvarende det man ville hatt i en kopp kaffe med en sukett.

Tagatose finner en for øvrig i frukt, men merkelig nok reagerer jeg ikke på dette på samme måte som hvis jeg skulle spist et eple.

Jeg tror ikke dere er klar over hvor heldige dere er som kan spise et kosthold anbefalt av helsedirektoratet. Jeg savner veldig å spise Freia sjokolade. Å spise pizza fra peppes, eller pitabrød. Deilige grønnsaksupper, lapskaus, pastaretter, og mye annet jeg pleide å spise hver dag. Det er faktisk ikke moro å ha levd i 30 år på det alt spiser, og plutselig måtte forandre på det, samtidig som en må høre på andre som mener at det en spiser er feil. Jeg mener ikke det dere spiser er usunt, da hadde jeg heller ikke laget det til mine barn, men kroppen min reagerer med forferdelige smerter, utmattelse, betennelser, og hjernetåke for kontrollere det. Da må jeg frem med opiatene for å få smertelindring.

Om jeg kunne spist dette uten å spise det dere regner som usunt? Selvfølgelig! Det gjorde jeg sist uke også.
Fredag til søndag hadde jeg gått ned 1 kilo. Etter det kuttet jeg ut da eggedosisblandingen (byttet det ut med soya yoghurt), jeg kuttet ut de fire rutene jeg spiser nå og da, og prøvde heller å erstatte det med 1dl juice.
Resultatet var vektøkning på 80% av det jeg alt hadde gått ned, smerter, og utmattelse.

Så derfor forsvarer jeg mitt kosthold. Det jeg spiser holder ikke bare smertene borte, men jeg går også med i vekt, fordi dette er energi kroppen min trenger. Og dette er vel en slankekrigen, er det ikke?

Beklager om jeg har vært veldig hard, men som sagt er dette veldig personlig for meg, og derfor tar jeg det personlig.
Jeg syns for øvrig det siste innlegget ditt var veldig godt :) (der du quoter meg)
 
Men poenget du i tillegg burde godta for å ikke plages av hva som defineres som godteri er at krigen ikke handler om poeng. Det handler om vekt og livsstil for de som velger å være med, alle med ulike premisser.

Så spis det som funker for deg. Går du ned mer i vekt da så betyr det mer enn de potensielle halvkiloen laget kan vinne i bonus.
 
Men poenget du i tillegg burde godta for å ikke plages av hva som defineres som godteri er at krigen ikke handler om poeng. Det handler om vekt og livsstil for de som velger å være med, alle med ulike premisser.

Så spis det som funker for deg. Går du ned mer i vekt da så betyr det mer enn de potensielle halvkiloen laget kan vinne i bonus.

Enig med deg her Sara! MEN jeg må si jeg ikke var helt forberedt på dette med utfordringene... jeg trodde at fokuset skulle være på vektnedgang , og synes det blir litt for stor fokus på disse utfordringene. F.eks. denne danseutfordringen. I går var det litt knapt med tid i heimen. Ute var det knallvær og jeg tok meg meg snuppa i vogna og fikk jeg ei skikkelig treningsøkt med masse stigning og høy puls. jeg fikk mye mer ut av det rent fysisk enn ved å hoppe og sprette (les; Danse) her inne med snuppa. Men pga jeg valgte å trene litt ekstra så TAPER jeg bonusen på 50 poeng samt 50 poeng for gårsdagen... fordi vi ikke rakk å danse....

Også får jeg dårlig samvittighet overfor laget pga det... mens jeg BØR ha fokus på min EGEN vektnedgang...
hvis du forsto noe av det?
 
Jeg forstår, og dette er bakgrunnen for at det har vært snakket om at vi evt skulle droppet utfordringer denne runden og se om der fungere, for det har vært unormalt mye "støy" rundt dem, kanskje denne runden funker bedre uten?

Jeg skal lage en avstemning på det, når jeg er pålogget fra pc siden avstemming ikke lar seg gjøre fra app, men for å stemme må man også via nettleser
 
Jeg forstår, og dette er bakgrunnen for at det har vært snakket om at vi evt skulle droppet utfordringer denne runden og se om der fungere, for det har vært unormalt mye "støy" rundt dem, kanskje denne runden funker bedre uten?

Hvor har det vært snakk om det?
Hvordan har det vært tidligere i forhold til dette? Er vel egentlig challengen jeg har reagert mest på - og hvor "urimelig" stor uttelling man får for den...
 
Hvor har det vært snakk om det?
Hvordan har det vært tidligere i forhold til dette? Er vel egentlig challengen jeg har reagert mest på - og hvor "urimelig" stor uttelling man får for den...

Jeg har bare vært med en gang før, mange har mer erfaring enn meg og ideen er luftet av den grunn at det nok er vesentlig mer negative tanker om det.

Det pleier å være mer gøy.

Noe diskusjoner rundt hva som er trening, og litt sånn, men utfra mange runder har man kommet til felles definisjoner som er de smørblomst skrev opp her. Det er resultatet av diskusjoner gjennom tidligere kriger.

Ja, Challenge "belønnes" bra. Men det er en belønning. Ikke en straff. ;-)

Det et 5-10 minutter. Vi har dem, om vi prioriterer dem. Vi har gjerne mer utbytte av en lang tur. Det er min plan for dagen. Men jeg har ti, eller tolv da siden det er tredje dagen, minutter en eller annen gang. Om jeg gidder. Det belønnes godt om jeg gjør det. (med min datter i armene føles det mer som styrketrening, men hun elsker det viser det seg)

Det handler litt om hvordan man ser på utfordringene.

For fokuset er ikke egentlig der, men på vekt. Effekten av utfordringen om man vinner er en halv kilo for laget. Går man heller ned 0,6 mer samlet som lag, av å ikke følge den, så vinner man mer.
Vekt er fokuset, reelt sett

Men det har havnet mye fokus på utfordringene, og nettopp derfor har det kommet opp tanker om å droppe dem (i kulissene). For fokus er og skal være vekt. Men utfordringer mer sånn for å gjøre det litt gøy.
 
Jeg har bare vært med en gang før, mange har mer erfaring enn meg og ideen er luftet av den grunn at det nok er vesentlig mer negative tanker om det.

Det pleier å være mer gøy.

Noe diskusjoner rundt hva som er trening, og litt sånn, men utfra mange runder har man kommet til felles definisjoner som er de smørblomst skrev opp her. Det er resultatet av diskusjoner gjennom tidligere kriger.

Ja, Challenge "belønnes" bra. Men det er en belønning. Ikke en straff. ;-)

Det et 5-10 minutter. Vi har dem, om vi prioriterer dem. Vi har gjerne mer utbytte av en lang tur. Det er min plan for dagen. Men jeg har ti, eller tolv da siden det er tredje dagen, minutter en eller annen gang. Om jeg gidder. Det belønnes godt om jeg gjør det. (med min datter i armene føles det mer som styrketrening, men hun elsker det viser det seg)

Det handler litt om hvordan man ser på utfordringene.

For fokuset er ikke egentlig der, men på vekt. Effekten av utfordringen om man vinner er en halv kilo for laget. Går man heller ned 0,6 mer samlet som lag, av å ikke følge den, så vinner man mer.
Vekt er fokuset, reelt sett

Men det har havnet mye fokus på utfordringene, og nettopp derfor har det kommet opp tanker om å droppe dem (i kulissene). For fokus er og skal være vekt. Men utfordringer mer sånn for å gjøre det litt gøy.

Ja jeg også mener at vekta må være viktigere, men pga fokuset så føler man jo at utfordringene har tatt litt vel stor plass her ;) Målet MITT er å gå ned så mye som mulig ;) Jeg vet også at f.eks. hvis jeg tar meg vann over hodet og begynner å trene hardt samtidig som jeg begynner å spise så nøye som jeg gjør nå, da går jeg på en smell... jeg MÅ ha fokus på en ting av gangen for at det skal funke... men føler jo at utfordringene legger opp til at jeg MÅ trene... HELDIGVIS har jeg tuppa som jeg kan trille på, for når jeg likevel er ute å går så kan jeg like godt "gi jernet" mens jeg er ute :p
 
Utfordringene er og blir frivillig "krydder" for dem som vil. Denne gangen har bare fokuset for oppmerksomhet havnet der, fokus for resultatet et fortsatt vekta
 
Jeg forstår, og dette er bakgrunnen for at det har vært snakket om at vi evt skulle droppet utfordringer denne runden og se om der fungere, for det har vært unormalt mye "støy" rundt dem, kanskje denne runden funker bedre uten?

Jeg skal lage en avstemning på det, når jeg er pålogget fra pc siden avstemming ikke lar seg gjøre fra app, men for å stemme må man også via nettleser

Jeg synes det er leit at noen er så negative til noe som bare skal være morsomt greie på siden.

Utfordringene skal hjelpe til for å motivere, jeg synes det er kult at det er litt uoppnåelig, da får jeg heller noe å strekke meg etter. Å det er jo det trening og slanking ofte handler om, å komme litt ut av komfor sonen.

Å jeg forstår ikke man bruker energien sin på å nægge på at man ikke har mulighet for å danse i ti minutter..
Jeg får ikke danset hver dag, men det er faktisk ikke fordi jeg ikke har tid til den type treningsform, men fordi jeg var lat i går.. Å det er ikke veldig vanskelig å innrømme!

Jeg stemmer ja til utfordringer! For min del kunne de vært enda tøffere. Så gjør man bare så godt man kan uten å ha dårlig samvittighet..
 
Jeg synes det er leit at noen er så negative til noe som bare skal være morsomt greie på siden.

Utfordringene skal hjelpe til for å motivere, jeg synes det er kult at det er litt uoppnåelig, da får jeg heller noe å strekke meg etter. Å det er jo det trening og slanking ofte handler om, å komme litt ut av komfor sonen.

Å jeg forstår ikke man bruker energien sin på å nægge på at man ikke har mulighet for å danse i ti minutter..
Jeg får ikke danset hver dag, men det er faktisk ikke fordi jeg ikke har tid til den type treningsform, men fordi jeg var lat i går.. Å det er ikke veldig vanskelig å innrømme!

Jeg stemmer ja til utfordringer! For min del kunne de vært enda tøffere. Så gjør man bare så godt man kan uten å ha dårlig samvittighet..

Enig med deg. Den eneste grunnen til at jeg ikke spiser godis er utfordringene, for konkurranseinstinktet mitt får meg til å ville vinne. Jeg kommer til å gå ut av krigen om laget mitt taper denne uken, men utfordringen gjør at jeg fortsatt prøver, jeg har ikke gitt opp enda. Så jeg danser, selv om jeg føler meg som en idiot. For min del kunne det godt ha vært noe annet; f.eks. 10 min styrketrening, 10 min trappegåing (selv om den hadde blitt umulig for meg), 10 min intervalltrening i bakke osv. Det er ikke så viktig. Jeg liker ikke denne dansingen, men jeg SKAL ha poengene så jeg må bare gjøre mitt beste.

Er Wildcard med på utfordringene på noen måte?
 
Ser at flere lag setter personlige mål, kan disse være en tanke å prøve og bytte ut med utfordringene?

Jeg har ikke noe imot utfordringene, så lenge de er inkluderende. Akkurat nå ser jeg flere på alle lag sliter med noen av de. Og jeg er enig at fokuset har blitt litt vridd, men jeg også kjenner det på samvittigheten.

Går det kanskje an å lage alternative utfordringer neste gang?

Samtidig kan ikke alt passer alle, det glemmer jeg også av og til.
 
Ja, nettopp. Flere på alle lag "sliter" med noen av dem. Det er fordi, det er ikke meningen at alle skal klare alt. Der er litt av hvert sånn at der skal være noe for alle. Ikke alt for alle, men noe for alle. Noen tar noe, noen tar noe annet, og noen få tar alt.
 
Ja, nettopp. Flere på alle lag "sliter" med noen av dem. Det er fordi, det er ikke meningen at alle skal klare alt. Der er litt av hvert sånn at der skal være noe for alle. Ikke alt for alle, men noe for alle. Noen tar noe, noen tar noe annet, og noen få tar alt.

Kan ikke Quote alle her. Ser eg henger litt etter :D

No har eg vært med på sikkert 5-6 slankekriger. Og av erfaring er det når lagene slåes i sammen folk begynner å slite. Hvorfor? Jo, fordi da blir det ikke mer utfordringer. Utfordringene er helt frivillige. Mangen ønsket ikke være med på de tidligere runder, noen brukte de for å utfordre seg selv og noen tok bare de poengene de fikk, uten å gjøre noe ekstra for å få de. Noen var personlige trenere og trente 5 timer til dagen, andre hadde nok med en god spaser tur. Poenget er egentlig bare at vi skal ha noe tenke på hver dag. At ikke slankekrigen kommer like brått på alle fredagsmårning. Jeg for min del syns at fokuset mitt er mye bedre når det er poeng å tjene i bilde. Og som nylig slankeoperert kan eg ikkje gjøre alt, men eg e mye flinkere å holde meg unna snop f.eks med utfordringene.

Dette var i grunn ikke et svar til deg Sara, meir en tilfellig quote ;) og i grunn til alle :)
 
Det å holde fokus gjennom uka er et poeng
 
Back
Topp