psykisk syke mødre!

Det jeg syns er så veldig merkelig her i verden er at det er så strengt å kunne adoptere barn. Men å få egne barn, det kan alle. Uansett om dem er syke av ulike slag, er voldelig, narkomane osv.... [:@]
Dette er noe som irriterer og forundrer meg... Det er barna som må lide seg igjennom et liv, med foreldre som egentlig ikke burde vært det!

men alle kan ikke være enig med deg vettu. da blir det ingen diskusjon heller da. alle har da hver sine meninger og erfaringer om dette. jeg vet veldig godt hva jeg snakker om når det gjelder dette temaet.

Ja, jeg syns det burde være like strengt å få egne barn som det er å adoptere. Da mener jeg at dem skal ta hensyn til hvordan både kvinnen og mannen er... Det gjelder tross alt et menneskeliv. Og ingen fortjener å ha foreldre som ikke kan ta seg av barnet sitt....

Jeg skjønner faktisk at de som har eller har hatt psykiske problemer reagerte litt på innlegget ditt. Jeg har ikke selv hatt psykiske problemer, men reagerte litt jeg også. For jeg synes det virket litt som du dro alle over en kam. (men det var MIN oppfattning) jeg ser jo at du sier at du ikke gjør det på det siste du skrev, å det er jo bra. Er enig i at folk som slår eller er slemme med barna sine ikke skulle kunne ha retten til å ha barn.

jeg har noen bekjente som løper på byn hver helg og har nye menn med seg hjem hver helg. hun ene har 2 jenter og hun andre har 1 gutt og 1 jente. de har forskjellige barnevakter og det er alltid gjennom trekk av mennesker der,pesonlig så blir jeg kvalm av å se hvordan de holder på. de har ikke noe psykiske lidelser, men er vel bare veldig sosiale av seg....selv prioritere jeg tid og penger på min sønn. det er sååååå mange der ute som ikke skulle hatt barn,jeg er helt enig i det,men det er maaaaange sykisk friske oxo som ikke bryr seg om sine barn. det må man ikke glemme.

ORIGINAL: lenemoren

jeg har noen bekjente som løper på byn hver helg og har nye menn med seg hjem hver helg. hun ene har 2 jenter og hun andre har 1 gutt og 1 jente. de har forskjellige barnevakter og det er alltid gjennom trekk av mennesker der,pesonlig så blir jeg kvalm av å se hvordan de holder på. de har ikke noe psykiske lidelser, men er vel bare veldig sosiale av seg....selv prioritere jeg tid og penger på min sønn. det er sååååå mange der ute som ikke skulle hatt barn,jeg er helt enig i det,men det er maaaaange sykisk friske oxo som ikke bryr seg om sine barn. det må man ikke glemme.

psykisk "friske" ja.. er ikke alltid folk har noen diagnose på sine problemer, men kan like fullt være dårlige foreldre fordiom..

eller gode foreldre, selv om de har hatt en diagnose tidligere..

ja kansje det hadde vært noe,men er ikke sikker på om de testene er de beste til og avgjøre om man er dårlig eller gode foreldre. har man kjærlighet og omsorgsevne og økonomi til å ta seg av et eller flere barn så burde det ikke være noe i veien for at de skulle få barn. det er rett og slett en prioriterings sak.

har dere planer om og adoptere ???? ja barnet må jo være ønsket,og de som skal bli foreldre må jo ha kjærlighet og gi den lille.

oki,meg og eksen min fikk heller ikke barn,vi var gift og ønsket oss et barn sammen. vi prøvde akupungtur,gikk med noen nåler i ørene og greier. han ble lagt i en magnetfelt maskin eller noe sånt. men det hjalp ikke oss.

min mor sa her for noen år siden at hun svært gjerne kunne tenkt seg og adoptere,for det var så mange foreldreløse barn i verden,men hun er en dame som har født 5 barn selv og er ganske sliten. jeg syntes rett og slett hun burde bruke tiden på seg selv no,hun nærmer seg 60 år. jeg forstår godt de som adopterer.

ORIGINAL: louis2

det fødes idag mange barn til verden med psykisk syke mødre eller foreldre.. jeg syns det er fælt og se hvor mye barna lider under dette og hvor lite hensyn det blir tatt til disse barna!
her skal mor og hennes ønske om og få barn være prioritert ikke barnets ve og vel!! for helt ærlig ingen barn har vel godt av og fødes inn i et liv med nevroser og angstlidelser?? for ikke og snakke om hvor disponert de er for og arve dette!! har selv sett dette på ganske nært hold og syns ikke det er riktig at de får barn... de klarer jo ikke leve uten masse oiller eller tilsyn selv...huff blir så oppgitt over dette ...

Mener du virkelig at ei dame med diagnosen depresjon ikke skal få lov å få barn? Hva med dem med spiseforstyrrelser, som også er en psykisk diagnose... Hvem skal bestemme dette da? Hva med de fattige, som ikke kan gi barna alt de trenger... (nå snakker jeg om skikkelig fattige)... skal ikke de få barn heller? Den verdenen kan du ha for deg selv, louis2. Jeg jobber med psykiatriske pasienter, og de fleste av dem er helt utrolig foreldre... vet om mange som er dårligere foreldre, som ikke har noen psykiatrisk lidelse... f.eks. dem som åpenlyst mobber andre mennesker foran barna sine... Hva tror dere barna lærer av det????

Og med fare for å få hele tråden slettet, så syns jeg det er litt av ett sammentreff at Louis2 la ut denne tråden, rett etter at det ble klart at Martine var gravid, og gratulasjonene strømmet på.....

tror ikke at louis lagde denne tråden fordi at martine har blitt gravid...
synes også at det er galt å si noe slikt pluss at det sikkert blir masse bråk pga den kommentaren!

jeg velger og ikke ta meg nær av den komentaren din ang dette med graviditeten til martine.. for skal jeg være ærlig så prøver jeg så godt jeg kan og ikke bry meg med henne uansett hva det måtte gjelde da det alltid blir problemer!! som jeg prøvde og presisere så var ikke dette ment for folk som har hatt en depresjon men STEKT PSYKISK SYKE MENNESKER....... er det så vanskelig og forstå ?? og jeg har all rett til og snakke om dette da det er høyst aktuellt.. at du martine igjen gjør dette til et korstog for deg selv gjør meg bare kvalm hold deg unna mine innlegg som du lovet jeg har holdt meg unna dine..

ORIGINAL: maritk

mange har milde grader av psykiske sykdommer, og andre får faktisk ikke psykiske lidelser før under graviditet, eller etter at barna er født.. de kan ha hatt barn i mange år, som de er nært knyttet til. ikke like lett å tenke så bastant da om at de foreldrene ikke fortjener å få barn.
dette er en viktig problemstilling å fokusere på, men samtidig er jeg veldig i mot at mennesker alltid skal kategoriseres som egnede og uegnede mennesker. vi blir hele tiden veiet opp mot en "normal", i forhold til utseende, utdannelse, psykisk helse, partner, hus, inntekt, osv. livet ER mangfold, på mange områder.

og så til slutt: psykisk syke kan bli friske!!!! de kan også få en hverdag der de kan leve med sykdommen sin! ser selv eksempler på dette hver dag.

de menneskene jeg får aller mest respekt for er de som virkelig virkelig har opplevd motgang, og kommet styrket ut av det. det fineste komplimentet jeg har fått i mitt liv, var "du er ikke bare god i medgang, men også i motgang". til dere her inne og andre som har opplevd stor motgang i livet, enten det har med familie, egen psyke eller andre ting å gjøre, så vil jeg si at det står stor respekt av det dere har gjort.

Godt sagt Maritk!!

jeg skal fortelle historien så kansje dere får tenkt dere om litt!!

en liten jente kommer til verden hvor hennes mor lider av depresjoner og blir etterhvert medisinert for dette. dette fører desverre med tiden til massivt bruk av medikamenter og ender tilslutt opp som avhengighet av diverse medikamenter.. mor i familien ender tilslutt som heroin missbruker og stikker fra sin familie som nå har blitt til 2 barn en gutt rakk hun også og få.. jenta er 7 år og gutten er 3 år... ergo yngstemann ble født av en rusavhengig mor men fikk bli hos mor selv om dette var åpenlyst.
jenta vokser til og utvikler stadig tegn på missbruk og store angst problemer som følge av sin oppvekst.. det topper seg da jeg er vitne til at faren slår sin datter i ansiktet og hvorpå jeg nesten gir dritten bank.. men til hvilken nytte?? jenta får jo bare mere bank når hun kommer hjem.. barneværnet blir kontaktet men hva hjelper det da han jobber i barneværnet??
det topper seg da jeg ser jenta i dusjen julaften etter at hun har rømt hjennom vinduet fordi faren skulle banke henne igjen,,, dyvåt og uten sko står hun på døren rett før kl.5 julaften.. hun er full av store røde merker på ryggen og får tilslutt vite hva det er det er psikemerker!!!! tok henne med til ullevål dagen etter og ba dem om hjelp ingenting skjedde. vi som famile prøver pg beskytte og hjelpe men jenta er ikke 18 og vi kan jo ikke kiddnappe henne.. det ender med at vi rundt henne sammen anmelder forholdet til politiet og jenta tilslutt får hjelp selv om den kom så altfor sent.. denne jenta har idag vært under tvangsbehandling på gaustad sykehus i ca 5 år og vil aldri bli bra og som lege sier til oss hun har utviklet sterk angst ,schisofreni, er psycotisk og driver med selvskading dette er noe hun har utvikler pga sin mor og fars syke syke oppdragelse ... så vær så vennlig den som mener at jeg ikke har noe erfaring med dette og ikke burde uttale meg!!!

dette innlegget sier alt!! og vi har blitt enige om og holde oss borte fra hverandre dettementa adm også var til det beste for oss og forforumet og dens brukere... vil ikke ha noe med deg og gjøre kan du ikke respektere dette ?? det var jo du som skrev en pm om at du ville vi skulle holde oss langt unna hverndre og hverandres innlegg!! men du er vel like standhaftig som alltid med det også!!

ORIGINAL: **martine**

Eg har akkurat fått positiv test idag..[:)]

men sida eg har slite med depresjon og angst, så seier enkelte her at eg ikkje burde få barn??
Korleis kan dere få dere til å sei noke sånt?

Eg har fått behandling, og er frisk. Eg jobber med barn, og veit at eg vil bli ein kjempe god mamma!
Ein skal vera litt forsiktig med å sei sånt![>:]

på vegne av alle som har hatt depresjoner, så vil eg sei at dere, aller fleste vil heilt sikkert bli gode foreldre! [:)]

bra det var fler enn meg som reagerte litt der, jeg skjønner at mennesker som er istand til å skade andre og er virkelig syke ikke burde ha barn, men det er ganske stor forskjell på det og vanlige psykiske problemer som store deler av landet lider av!!!!!

Jeg er så enig med deg!
Vet av mange som er kjempegode mødre som har eller fortsatt sliter med psykiske plager. Det er skummelt å uttale seg om dette, da det er veldig sårende for den som virkelig sliter, men gjør jobben som mamma godt. stå på alle sammen![;)]

ORIGINAL: Hanne79

Og med fare for å få hele tråden slettet, så syns jeg det er litt av ett sammentreff at Louis2 la ut denne tråden, rett etter at det ble klart at Martine var gravid, og gratulasjonene strømmet på.....

det var det første som slo meg når jeg leste innlegget.men får for all del ikke håpe det!men jeg stussa litt på innlegget ja!

hei louis2!

Så trist historie!!
Jeg mener at straks det blir snakk om en rusavhengighet sammen med de psykiske lidelsene, så har ingen barn godt av å vokse opp i det miljøet. Det er nok desverre mange som havner på dette kjøret. Men da mener jeg det er viktig at en kan få hjelp til å håndtere dette psykiske problemet proffesjonelt! Da er det viktig at familie og venner kan hjelpe denne personen på riktig vei igjen.
Jeg synes leger skulle være flinkere i slike tilfeller å ikke gi medisin som gir rus. Rus og barn hører ikke sammen!! I alle fall ikke gi det ut gang på gang. Ingen blir vel friske av å ta en valium e.l.? Det bare døyver følelser for en liten periode. Da må det være bedre å kunne gi ut medisin en ikke blir avhengig av, samt samtaleterapi eller andre ikke-medikamentelle tiltak.

Jeg vet selv av ei som har havnet litt på kjøret pga lege skriver ut for mye tabletter. Hun har tre barn. Den ene er bare 4mndr nå, og hun har holdt på i over 8 år med dette. Det hun gjør er å stappe i seg mest mulig piller med engang hun får en resept (for det går noen dager mellom hver gang hun får). Hun blir så dopa og bortevekk da! Sånn går hun til det blir tomt, også har hun noen fæle jævlie dager der hun må vente på ny resept. Hvilket liv er dette for unger å vokse opp i... Helt forferdelig! Det er mange som vet om henne og dette problemet, men ingen gjør noe... Jeg prøvde, men det endte med at hun bare ble så forbanna på meg, og fikk heller folkt til å tro at jeg drev med løgn... Så jeg kom ingen vei med det. Jeg vet imidlertid hun er under oppsikt av skolen etter at barna har begynt å prate litt om det der; heldigvis.

Så jeg vil si at jeg forstår hva du mener, louis2, men ikke skjær alle over en kam bare.[;)]

kjære tuppa 79 jeg har aldri tatt alle over en kam jeg tok opp dette som et problem ikke et problem som gjeøder alle!! og at martine eller hennes venner velger og tro at dette re en vendetta mot helle gir jeg blanke i jeg har bedre ting og bekymre meg over... har aldri sagt at en som har blitt frisk eller som klarer og håndtere sitt problem ikke skal ha barn... fins plenty av "friske" som ikke tar seg av sine barn men nå ville jeg ta opp denne problemstillingen ikke alt mulig annet!! og vær vennlig alle ikke bruk dette for noe annet en hva det er!!

Back
Topp