Priser på dagmamma og reaksjoner

AnneS

Forumet er livet
VIP
Vi som prøver :)
Desemberlykke2017
Kanskje dumt å si det, men jeg syns det er litt morsomt å se reaksjonene til folk som får vite prisene på dagmamma fulltid:p
7500kr + 3000 (ca) = 10.500.
Folk får helt bakoversveis og sier at det er jo kjempemye penger.
Men hvor mye blir det igjen etter skatt? og det er jo litt av en jobb å ha et par 1-2åringer løpende rundt :shy:

Hva tenker dere om prisene? :)

Med tanke på hvor mye en barnehageplass faktisk koster, er dagmamma billig. Kontantstøtta hadde man jo ikke fått om mam gikk for barnehage i stedet for.

Det er mange andre grunner til at jeg hadde valgt vekk dagmamma enn pris altså.

Syns alle skriver om dagmamma og kontantstøtte i samme setning. Er det kun barn mellom 13 og 23 mnd som er hos dagmamma da? Jeg tenker at med permisjonsreglene som er nå er vel behovet størst fra 8-12 mnd. Og da er det ingen kontantstøtte å hente.. så før jeg hadde betalt 10.500kr av lønna mi til barnepass hadde jeg blitt hjemme..

Syns alle skriver om dagmamma og kontantstøtte i samme setning. Er det kun barn mellom 13 og 23 mnd som er hos dagmamma da? Jeg tenker at med permisjonsreglene som er nå er vel behovet størst fra 8-12 mnd. Og da er det ingen kontantstøtte å hente.. så før jeg hadde betalt 10.500kr av lønna mi til barnepass hadde jeg blitt hjemme..
Nei, men i mange tilfeller er det da det trengs (dagmamma altså) :) type ikke fått plass i bhg da de ikke har krav, ikke fått plass der de ønsker. Og flere ønsker at barnet starter et sted med få barn (min søster valgte dagmamma til minste sin av den grunn, han gikk der til han var rundt 2år):)

I det fleste tilfeller som jeg har sett på fb der folk lurer, så gjelder det gjerne 1åringer.
Mange velger ulønnet permisjon de mnd du nevner pga de syns barna er for små til å sende fra seg, og det forstår jeg virkelig godt. Minsten er den av våre som starter tidligst i bhg, i august, og han blir 2 i desember :)
(jeg har ikke veldig høye tanker om de nye permisjonsordningene)

Det er i alle fall dyrere enn jeg hadde trodd. Jeg tenker at av de som er dagmamma er det vel få som har det som yrke på den måten, men at det er mange som er dagmamma for å dekke inn at de selv ønsker å gå hjemme - men kanskje t at jeg feil. Mitt spørsmål om pris ville forsåvidt være hva slags kompetanse vedkommende har og hva dagmamma kan tilby barnet. I barnehage kan kvaliteten være varierende, men det er alltid pedagoger der, de drar på utflukter, de har aktiviteter og veldig mye ulikt å tilby og mye av dette tenker jeg også er resultat av at de er flere ansatte som har sine ideer og innspill. En dagmamma er jo bare én, og de fleste de ikke like kreative alene som en flokk med folk.

Det er betydelig dyrere enn bhg,så hadde nok kun valgt dagmamma av nød eller hvis det virkelig var veldig gøy kvalitet på opplegget.

Nettopp, og ang den prisen så blir det ikke dyrere med dagmamma for foreldrene enn det hadde blitt med bhg :shy:
Vi har vært uten barnehage siden nyttår, og har ikke fått plass før til høsten. Frøkna er tre år - altså ingen kontantstøtte. Nå er «heldigvis» jeg arbeidsledig for øyeblikket, for vi hadde aldri hatt råd til å å betale 10000 +/- i mnd for barnepass :oops:

Men samtidig skjønner jeg jo at dagmammaen også må ha noe å leve for liksom.

Er dyrt for den familien som skal betale så mye for barnepass.. kontra en bhg plass.
Men en dagmamma skal også ha lønn å leve av

Vi har vært uten barnehage siden nyttår, og har ikke fått plass før til høsten. Frøkna er tre år - altså ingen kontantstøtte. Nå er «heldigvis» jeg arbeidsledig for øyeblikket, for vi hadde aldri hatt råd til å å betale 10000 +/- i mnd for barnepass :oops:

Men samtidig skjønner jeg jo at dagmammaen også må ha noe å leve for liksom.
Ja, det er jo visse situasjoner som gjør at den prisen er stiv dessverre :sorry: men disse jeg refererte til i starten snakker som regel om 1åringer som ikke har fått plass i bhg, i den fasen blir ikke dagmamma dyrere enn plass i bhg :)

Det er i alle fall dyrere enn jeg hadde trodd. Jeg tenker at av de som er dagmamma er det vel få som har det som yrke på den måten, men at det er mange som er dagmamma for å dekke inn at de selv ønsker å gå hjemme - men kanskje t at jeg feil. Mitt spørsmål om pris ville forsåvidt være hva slags kompetanse vedkommende har og hva dagmamma kan tilby barnet. I barnehage kan kvaliteten være varierende, men det er alltid pedagoger der, de drar på utflukter, de har aktiviteter og veldig mye ulikt å tilby og mye av dette tenker jeg også er resultat av at de er flere ansatte som har sine ideer og innspill. En dagmamma er jo bare én, og de fleste de ikke like kreative alene som en flokk med folk.

Det er betydelig dyrere enn bhg,så hadde nok kun valgt dagmamma av nød eller hvis det virkelig var veldig gøy kvalitet på opplegget.
Jeg vet to her i område som har det som yrke, og de har veldig godt omdømme fra folk som har brukt dem (søsteren min hadde minsten hos den ene). Jeg husker ikke hvilken utdannelse hun har, men det er hvertfall noe som gir godt grunnlag for å drive på som dagmamma :)
Jeg selv er "heldig" nok med å bare være vikar, så vi har kunnet ha minsten hjemme frem til han er mellom 1,5-2år. Jeg ville ikke brukt dagmamma annet enn som nødløsning (hvis vi var avhengig av bhg, men ikke fikk plass), det er ganske sårbart å bare ha én person å gå på :shy:
Men hvis man har fulltidsjobb med utbetalt lønn mellom 20-25tusen,så sier det seg selv at man taper mer på å ta ulønnet perm enn å bruke dagmamma :)

Back
Topp