Prioriteringsliste

FEB96

Blir kjent med forumet
Nå nærmer det seg fødsel og den fine koselige barseltiden! Vi blir strengere og strengere før hver dag som går i forhold til smittevern. Å jeg kjenner jeg fyrer meg og blir oppriktig forbanna av folk rundt oss som gir fan.

Jeg og samboeren har snakket mye om «prioriteringsliste». Hvem skal få møte babyen først og hvordan vi skal løse det dilemma om smitteverns reglene strammes inn osv.

Vi har begge skilte foreldre, og 8 søsken tilsammen. Ikke alle har like god holdning til smittevern og vi syns det er trist å måtte nekte noen å komme på besøk og møte sitt nye familiemedlem.

Har dere laget en liste?
Har dere satt krav til de nærmeste?
Hvordan reagerer familien på det?
Andre tanker rundt dette?
 
Nå nærmer det seg fødsel og den fine koselige barseltiden! Vi blir strengere og strengere før hver dag som går i forhold til smittevern. Å jeg kjenner jeg fyrer meg og blir oppriktig forbanna av folk rundt oss som gir fan.

Jeg og samboeren har snakket mye om «prioriteringsliste». Hvem skal få møte babyen først og hvordan vi skal løse det dilemma om smitteverns reglene strammes inn osv.

Vi har begge skilte foreldre, og 8 søsken tilsammen. Ikke alle har like god holdning til smittevern og vi syns det er trist å måtte nekte noen å komme på besøk og møte sitt nye familiemedlem.

Har dere laget en liste?
Har dere satt krav til de nærmeste?
Hvordan reagerer familien på det?
Andre tanker rundt dette?
Nå spørs det jo hvor man bor med tanke på smitteutbrudd, men i deres tilfelle ville jeg nok bare latt besteforeldre få treffe babyen. Søsken får vente en stund, spesielt siden dere har så mange.
Her er det en del smitte, og derfor uansett bare tillatt med 5 personer for tiden. Vi har lite familie i nærheten, så derfor blir det bare de som får besøke i starten. (Dersom de åpner opp for mer enn fem snart.) Er ikke interessert i at andre skal fly fra andre steder av landet på en stund, selv om det er trist å ikke skulle møte babyen helt i begynnelsen.
 
Her blir det naturlig at svigermor, å de to tantene frå hilse på siden de bor rett ved oss og de andre ungene er der nede mye uansett. Min familie bor langt vekke, så blir en stund før alle de får treffe, men de bor en plass med omtrent 0 smitte, så ikke veldig bekymra for det heller. Verre her vi bor. Kommer til å holde oss hjemme, ingen shopping og kafé. Ingen vennebesøk. De første mnd.
Ikke bare mtp korona, men også vanlig forkjølelse. Mitt barn nr. 2 var syk mye når hun var nyfødt, fikk første virus når hun var 2 uker, å 6mnd etterpå var fortsatt lungene hennes hvesete pga skader på noen lungefibre. Vil helst slippe det denne gangen, det var forferdelig skummelt å slitsomt når du har en nyfødt som surkler og harker å du må reise inn og ut av barneklinikken men aldri bli innlagt...
 
Mamma får nok møte raskt. Vi ser hverandre relativt ofte fra før, siden vi bor rett i nærheten av hverandre.

Mannens mamma får møte når de kommer fra Vestlandet tidlig i januar. De skal feire bursdagen til ett av barnebarna til hennes samboer. Men det er to forbehold: de må være friske, og de må komme til oss før de reiser til mannens stesøster og hennes familie. Der er de i jobb, barnehage og skole hele gjengen.

Våre søsken får vi ta etterhvert. At min bror skal reise med buss i mange timer og innom Oslo på vei til oss får vi ta når smittetrykket er lavere. Alternativt tar vi oss en tur til sommeren i bil (han bor på samme plass som mannens mamma, så sannsynligvis skal vi en tur dit uansett).

Ut over det har jeg ikke tenkt så langt.
 
Tenker at besteforeldre og barnets tanter og onkler får møte. Føler ikke at jeg kan nekte noen når alle bor så nærme oss.. tar ca 15.min i bil til alle :p men kommer til å se det an når han kommer, vet jo ikke hvordan det er om 1mnd :confused:
 
Vi er mye med mine foreldre, og det e viktig og opprettholde for de andre barna. Så de får treffe lille. Min bror sa på eget initiativ at de måtte jo isolere seg noen dager før de kunne treffe babyen, setter veldig pris på forståelsen. Onkler og tanter som bor i området med høyest smittetrykk får ikke treffe baby med det første, sånn er det bare.
 
Her er det vår nærmeste familie på åtte stk som får hilse på baby, i puljer da vi får være maks fem sammen her i kommunen. Det er de samme åtte vi har som våre nærkontakter nå, og også de vi feirer jul med (om restriksjonene løsnes opp til da). To av de er våre barnevakter ifbm fødsel og har mer eller mindre gått i selvpålagt karantene for å være helt friske når fødsel skjer.

Vi har dog lagt noen føringer når det gjelder å hilse på/være med oss. Alle må være helt friske, og ikke ha vært i nærheten av folk med symptomer siste ti dager. De må sprite/vaske seg godt, og baby får ikke gå fra fang til fang.

Vi holder oss hjemme, og minimerer alt av butikkbesøk o.l gjennom hele desember. Vi skal iallefall vite at vi har gjort alt vi kan for å unngå smitte med nyfødt i hus.
 
Besteforeldrene får møte, tanter/onkler uten barn får også møte. Ingen andre.
Men vi holder oss LANGT unna småbarnsfamilier (spesielt med barn i barnehagen).
 
Syns dette er så vanskelig jeg. Dere som skriver at besteforeldre feks får "møte", mener dere da holde babyen også? Eller bare komme på besøk for se/hilse på med avstand.

Vi har jo kontakt med både mine egne foreldre å svigerforeldre flere ganger i uken. Men det er slutt på klemming feks. Å prøver å holde avstand så godt det lar seg gjøre. Men de ble jo helt sjokka hele gjengen når vi sa de får ikke holde henne før vi vet at ting har roet seg.
 
Syns dette er så vanskelig jeg. Dere som skriver at besteforeldre feks får "møte", mener dere da holde babyen også? Eller bare komme på besøk for se/hilse på med avstand.

Vi har jo kontakt med både mine egne foreldre å svigerforeldre flere ganger i uken. Men det er slutt på klemming feks. Å prøver å holde avstand så godt det lar seg gjøre. Men de ble jo helt sjokka hele gjengen når vi sa de får ikke holde henne før vi vet at ting har roet seg.

Mine kommer til å få holde babyen også. Men vi har to andre barn som trenger nærhet fra besteforeldrene også, så de klemmer allerede. Vi voksne klemmer ikke, men vi begrenser ikke barna nå :)
 
Syns dette er så vanskelig jeg. Dere som skriver at besteforeldre feks får "møte", mener dere da holde babyen også? Eller bare komme på besøk for se/hilse på med avstand.

Vi har jo kontakt med både mine egne foreldre å svigerforeldre flere ganger i uken. Men det er slutt på klemming feks. Å prøver å holde avstand så godt det lar seg gjøre. Men de ble jo helt sjokka hele gjengen når vi sa de får ikke holde henne før vi vet at ting har roet seg.
Hos meg blir det naturlig å la sviger å de holde, for de er så nær på oss uansett, så om de får corona så smitter de våre 2 andre barna cåre å da også oss til slutt også. Vi nekter ikke de andre barna å være sammen med sviger og sviger bestemor siden de begge er gåavstand fra oss å de sees hele tiden, å de skal sove der når vi er på sykehuset
 
Eg skal se d litt an. Vet mamma og pappa er veldig strenge på alt dette med korona mtp min farfar som er gammel og syk. Så de skal få holde. Ellers vil eg se d litt an når ungen er født. Eg tenker de som får slippe inn her får også holde.:happy: vanskelig å vite hvordan alt er om 1-2 mnd:headphone:
 
Sniker fra januar:

For oss blir det nok å se an, men besteforeldrene får møte og holde så lenge de er friske. Mine foreldre skal bo hos oss og passe bikkja imens vi er på barsel, og svigermor har venta på barnebarn i 25 år, så de må få møte. Begge besteforeldreparene har minimalt med kontakt med andre uansett, så føler meg rimelig trygg.
 
Jeg har tenkt veldig mye på dette og ønsker å være ganske streng i starten, kanskje bare besteforeldre de første ukene. Skal til legen på fredag, så tenkte å spørre hva hun anbefaler da :)
 
Så mange flotte svar:)

Vi bor selv i en kommune med relativt lite smitte, men en av grunnene til at jeg valgte å skrive innlegget var fordi holdningen rundt om er så variert. Vi opplever så mange forskjellige holdninger innad i familien og det er jo sefølgelig en påkjenning som høygravid!

Per dags dato får far kun være med fra aktiv fødsel til ca 1-2 timer etter fødselen! Resten av oppholdet får far kun besøke 1 time per dag. Dette gjør at vår prioriteringsliste blir ekstra vanskelig å lage. Før når vi endelig skal reise hjem, så trenger far tid til å bli kjent med babyen selv! Dette skuffer mange når vi sier at vi ikke vet når de skal få møte babyen:(
 
Så mange flotte svar:)

Vi bor selv i en kommune med relativt lite smitte, men en av grunnene til at jeg valgte å skrive innlegget var fordi holdningen rundt om er så variert. Vi opplever så mange forskjellige holdninger innad i familien og det er jo sefølgelig en påkjenning som høygravid!

Per dags dato får far kun være med fra aktiv fødsel til ca 1-2 timer etter fødselen! Resten av oppholdet får far kun besøke 1 time per dag. Dette gjør at vår prioriteringsliste blir ekstra vanskelig å lage. Før når vi endelig skal reise hjem, så trenger far tid til å bli kjent med babyen selv! Dette skuffer mange når vi sier at vi ikke vet når de skal få møte babyen:(

Skjønner de blir skuffa, men det får de bare bli tenker nå jeg? En må jo se an situasjonen og hvordan en føler seg etter fødsel, både for deres del, babyen og snittevurderinger.
Dere får aldri de første dagene igjen, og far mister allerede så dyrbar tid på sykehuset at jeg synes det er helt forståelig med noen dager for dere selv❤ det ønsker jeg for oss også, men de blir nok å være utålmodige de foreldrene våre, spesielt mine som er førstegangs besteforeldre :hilarious:
Sa til mamma at jeg synes det er supert at sykehuset ikke lar andre besøkende komme på sykehuset, for det er da for ingen andre enn besteforeldrenes del at en har besøkstid. Kan ikke skjønne at det kan være super fint og koselig å vise frem babyen sin når du akkurat har føda, er sliten og nesten ikke skjønner hva som har skjedd omtrent selv (spesielt som førstegangs), så akkurat der er jeg positiv til en endring i besøskrutinene på sykehuset, kan hende jeg er alene om de tankene men :hilarious:
Mamma var ikke så fornøyd med å ikke kunne komme på sykehuset, men det driter jeg i, kjenner det er veldig behagelig å skulle slippe å late som en er mer oppegående enn hva en kanskje er for å tilfredsstille besteforeldre hvert fall, itillegg til at jeg ikke aner hva jeg gjør som førstegangs :hilarious:

Så altså, gjør hva som er best for dere, det er dere som evt. Taper på det for å tilfredsstille andres behov, men det deres behov som er viktigst ❤ Det er det jeg har planlagt å gjøre, men så får vi se hvor lett det er når en kommer til stykke :hilarious:
 
Vi har meldt ut at vi ikke tar imot besøk de første dagene.
Nå bor vi langt unna all familie da, så ikke naturlig at de kommer på kort visitt uansett, og i alle fall ikke nå med corona. Så sånnsett ikke så vanskelig.
Svigerforeldrene mine bor 2 timer unna, og vi har sagt de gjerne må komme en kort visitt, men at det først blir noen dager etter fødsel.
Mine foreldre bor i Norge (vi bor i Danmark), de kommer en tur til jul sammen med mine to brødre. Omkring 14 dager etter termin, de har leid sommerhus, også tar de karantene når de kommer hjem selvfølgelig. Første barnebarn og flere år med fertilitetsbehandling, så hvis vi kan ses så ses vi. Tilgjengjeld regner vi ikke med å ses med andre før på nyåret :)
 
Skjønner de blir skuffa, men det får de bare bli tenker nå jeg? En må jo se an situasjonen og hvordan en føler seg etter fødsel, både for deres del, babyen og snittevurderinger.
Dere får aldri de første dagene igjen, og far mister allerede så dyrbar tid på sykehuset at jeg synes det er helt forståelig med noen dager for dere selv❤ det ønsker jeg for oss også, men de blir nok å være utålmodige de foreldrene våre, spesielt mine som er førstegangs besteforeldre :hilarious:
Sa til mamma at jeg synes det er supert at sykehuset ikke lar andre besøkende komme på sykehuset, for det er da for ingen andre enn besteforeldrenes del at en har besøkstid. Kan ikke skjønne at det kan være super fint og koselig å vise frem babyen sin når du akkurat har føda, er sliten og nesten ikke skjønner hva som har skjedd omtrent selv (spesielt som førstegangs), så akkurat der er jeg positiv til en endring i besøskrutinene på sykehuset, kan hende jeg er alene om de tankene men :hilarious:
Mamma var ikke så fornøyd med å ikke kunne komme på sykehuset, men det driter jeg i, kjenner det er veldig behagelig å skulle slippe å late som en er mer oppegående enn hva en kanskje er for å tilfredsstille besteforeldre hvert fall, itillegg til at jeg ikke aner hva jeg gjør som førstegangs :hilarious:

Så altså, gjør hva som er best for dere, det er dere som evt. Taper på det for å tilfredsstille andres behov, men det deres behov som er viktigst ❤ Det er det jeg har planlagt å gjøre, men så får vi se hvor lett det er når en kommer til stykke :hilarious:

Kan signere at besøk av besteforeldre på sykehus samme dag/dagen etter fødsel (som førstegangs) var helt j****. Det endte med at mannen tok med baby ut i foajeen mens jeg lå på rommet mer død enn levende. Men baby skulle de se. Er så glad for at det ikke er besøk på sykehuset nå, noen fordeler med korona tross alt!

Hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å utsette hjemmebesøk så mann og baby får bli tid til å bli kjent, de også, om man føder på et sykehus med store restriksjoner :)
 
Kan signere at besøk av besteforeldre på sykehus samme dag/dagen etter fødsel (som førstegangs) var helt j****. Det endte med at mannen tok med baby ut i foajeen mens jeg lå på rommet mer død enn levende. Men baby skulle de se. Er så glad for at det ikke er besøk på sykehuset nå, noen fordeler med korona tross alt!

Hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å utsette hjemmebesøk så mann og baby får bli tid til å bli kjent, de også, om man føder på et sykehus med store restriksjoner :)

Ja, det kan jeg virkelig se for meg..... så veldig goad for at korona har satt stopper for akkueat det, og håper de har lært av det og ikle setter det inn igjen :hilarious: må være mye roligere og avslappende for foreldre å ha de første timene helt alene med lille❤

Nei, er det jeg og tenker! Pappan må få litt tid han også til å se babyen sin :happy: vi er jo viktigst❤
 
Har termin før sommeren men er det mye smitte så må folk vente men regner med det er lite problem ikke mye familie i nærheten og venner holder glatt avstand med smitte
 
Back
Topp