Prevensjon

To barn tett i tett

Blir kjent med forumet
Ligger på sofaen, sliten og trøtt og tenker at jeg så absolutt ikke vil bli gravid igjen! Nå ble jo jeg gravid når jeg hadde en liten på 5mnd, noe som ikke helt var planlagt. Så jeg føler rett og slett at jeg har vært gravid to år i strekk!
Ikke misforstå meg, jeg gleder meg veldig til å få en lillesøster i familien, og storebror er en sjarmør uten like, men det får holde med disse to!

Usikker på hvilken prevensjon jeg vil bruke, minipiller eller spiral. Redd for at alle hormonene i spiralen skal tulle til kroppen min!
Noen med gode erfaringer?

Og ikke kom til meg og si at man ikke trenger prevensjon når man fullammer! Det stemmer iallefall ikke i mitt tilfelle! :p

Hvis du ikke ønsker hormoner så ville jeg ha vurdert vanlig kobberspiral - det hadde jeg sist, og må sikkert ha det nå også :)

Kan bare snakke for meg selv,men jeg har kjempegod erfaring med hormonspiral. Hormonene i spiralen er såpass lokale at man får som regel ikke alle de kjipe bivirkningene som kan følge med p-piller osv. Pluss at blodproppfaren ikke er der. Merket ingen bivirkninger,menssmertene forsvant helt og etterhvert hadde jeg knapt mensen i det hele tatt. Her skal den hvertfall settes inn så fort som mulig igjen etter fødsel:)

Jeg har egentlig lyst til å sterilisere meg, men det er jo en "omfattende" operasjon som koster litt, så jeg kommer nok ikke til å gjøre det umiddelbart etter fødsel. Tror jeg kommer til å få satt inn hormonspiral. Hadde det etter at jeg fikk eldste. Har hatt p-plaster en stund også, og det funket forsåvidt fint. Men greit med noe varig som man slipper å tenke/huske på. Skal ikke ha flere barn.

Jeg har egentlig lyst til å sterilisere meg, men det er jo en "omfattende" operasjon som koster litt, så jeg kommer nok ikke til å gjøre det umiddelbart etter fødsel. Tror jeg kommer til å få satt inn hormonspiral. Hadde det etter at jeg fikk eldste. Har hatt p-plaster en stund også, og det funket forsåvidt fint. Men greit med noe varig som man slipper å tenke/huske på. Skal ikke ha flere barn.

Er nok hormonspiral jeg er mest interessert i tror jeg. Har jo hatt god erfaring med p-piller også, men hadde vært greit med noe mer varig.
Har ikke hatt problemer med hormoner før, men hører jo stadig om folk som har det.
Jeg synes vel egentlig at det enkleste hadde vært at han steriliserte seg, det er jo et enkelt inngrep, og også reverserbart. Men det er visst ikke aktuelt, så det må jeg vel akseptere :-)

Samboeren min kommer nok ikke til å sterilisere seg her heller. Dette er hans første, og han kunne egentlig tenkt seg flere barn. Nå er det slik at jeg har to fra før, så for meg holder det i lange baner når nr 3 nå er på vei, men jeg vet jo at man aldri vet hva fremtiden bringer. Om det skulle bli slutt mellom oss en dag, så unner jeg ham å kunne få flere barn med noen andre.

Jeg synes spiral virker kjempeskummelt og går nok for minipillen cerazette som sist. :-P

Jeg synes spiral virker kjempeskummelt og går nok for minipillen cerazette som sist. :-P

Er litt enig i at den virker skummel. Kobberspiral spesielt! Har minipiller i skuffen. Valgte å ikke begynne på de etter forrige svangerskap, iallefall ikke før mensen var på plass. Den kom aldri, men det gjør lillesøster!

Er litt enig i at den virker skummel. Kobberspiral spesielt! Har minipiller i skuffen. Valgte å ikke begynne på de etter forrige svangerskap, iallefall ikke før mensen var på plass. Den kom aldri, men det gjør lillesøster!
Haha, sånn kan det gå ;) Vi hadde nok flaks for jeg begynte ikke på prevensjon før langt uti "amminga". :-P Tok omtrent et år før jeg fikk mensen tilbake, (ammet i 10mnd) men gambler nok ikke denne gangen! 2stk med 22mnd mellom er tett nok. :-)

Haha, sånn kan det gå ;) Vi hadde nok flaks for jeg begynte ikke på prevensjon før langt uti "amminga". :-P Tok omtrent et år før jeg fikk mensen tilbake, (ammet i 10mnd) men gambler nok ikke denne gangen! 2stk med 22mnd mellom er tett nok. :-)

Vi brukte faktisk kondom de aller fleste gangene, var bare 2 tilfeller uten. Det holdt det! ;-)
Så vi skal ikke gamble mer! Hehe
Men gleder oss til to tette nå. 14 mnd om jeg går til termin :-)

Hvordan skummelt da? Jeg synes det er skummelt å skulle huske på å ta pille til samme tid hver dag. Tror jeg trippelsikrer meg med hormonspiral, fullamming og kondom. Haha :p

Hvordan er spiral skummelt? I forhold til p-piller?
Jeg er av helt motsatt oppfatning.
Piller gir økt blodproppfare og gir oftere bivirkninger.
Har selv blitt gravid med førstemann etter å ha slurvet med pillen.
Jeg hadde hormonspiral i nesten 9 år, og selv om jeg var av de uheldige som hadde veldig vondt i forbindelse med innsett og uttak så vil jeg anbefale den på det varmeste.
Man trenger ikke huske på noe. Jeg mistet blødningene helt i 8 av de årene, så det var jo luksus! Ingen bivirkninger ellers.
Dersom man reagerer på hormonene i p-piller kan det likevel være at man tåler spiral, siden den virker såpass lokalt.
Så for min del blir det garantert spiral igjen!

Jeg hadde hormonspiral i nesten 9 år, og selv om jeg var av de uheldige som hadde veldig vondt i forbindelse med innsett og uttak så vil jeg anbefale den på det varmeste.
Man trenger ikke huske på noe. Jeg mistet blødningene helt i 8 av de årene, så det var jo luksus! Ingen bivirkninger ellers.
Dersom man reagerer på hormonene i p-piller kan det likevel være at man tåler spiral, siden den virker såpass lokalt.

Hvordan er den hormonmessig i forhold til p-ting?? Virker p ringen også så lokalt? Den har jeg forsøkt men fungerte ikke!

Hehe, eneste fordelen med å ikke kunne lage barn selv er at man slipper prevensjon:-) Ja, ja, må jo se det positive det.. Jeg ønsker meg virkelig flere barn, men vi får se hva fremtiden bringer.

Hvordan er den hormonmessig i forhold til p-ting?? Virker p ringen også så lokalt? Den har jeg forsøkt men fungerte ikke!
Jeg mener å ha lest at begge tilfører kroppen en lavere dose hormoner (enn p-piller) og at de virker lokalt.

Hvordan skummelt da? Jeg synes det er skummelt å skulle huske på å ta pille til samme tid hver dag. Tror jeg trippelsikrer meg med hormonspiral, fullamming og kondom. Haha :p
Det er vel mer en ubegrunnet frykt for å begynne å "tukle oppi der" igjen etter at fødselen er over. :-P Jeg vet at mange er fornøyd med spiral, men også at mange sliter med langvarige blødninger. I tillegg til at den hos enkelte kan komme ut igjen/flytte på seg, at mannen kan kjenne den etc. Dumme argumenter ser jeg, haha, men p-piller føles så mye "enklere", jeg kjenner godt til det fra før, aldri hatt problemer med å glemme og tåler det fint. Spiral er nytt og "skummelt". :-P

Jeg skal begynne på p-piller igjen så fort jeg kan, ikke bare pga prevensjonen, men jeg liker å ha "kontroll" på kroppen og kunne hoppe over mensen en gang i blant. Dessuten var jo kroppen min helt kokko de få månedene fra jeg sluttet på p-piller til jeg ble gravid... Snakket med legen om det, og det er en pille man kan ta når man ammer, men husker ikke navnet på den, så går jeg sikkert tilbake til de jeg brukte før når jeg er ferdig med å amme.

Det er vel mer en ubegrunnet frykt for å begynne å "tukle oppi der" igjen etter at fødselen er over. :-P Jeg vet at mange er fornøyd med spiral, men også at mange sliter med langvarige blødninger. I tillegg til at den hos enkelte kan komme ut igjen/flytte på seg, at mannen kan kjenne den etc. Dumme argumenter ser jeg, haha, men p-piller føles så mye "enklere", jeg kjenner godt til det fra før, aldri hatt problemer med å glemme og tåler det fint. Spiral er nytt og "skummelt". :-P
Jeg tenkte også som deg og startet på p-piller. Fikk blodpropp i hodet og ble kjempedårlig. Gikk heldigvis bra,men har ei venninne som fikk hjerneslag pga dette også. Etter det har jeg vært anti-p-pille og kan og vil aldri mer utsette kroppen for dette. Nå er det jo ikke akkurat standard at man får blodpropp av pillene,men flere enn man tror får det. Selv om de fleste aldri får det,kan man være en av de uheldige. Ikke meningen å prøve og skremme noen altså:) Når det gjelder hormonspiralen blødde jeg et par mnd etter første innsetting og skulle akkurat til å gi opp da det sluttet. Blødde aldri siden (bare en bitteliten blødning ved mensen). Etter siste fødsel da jeg satt inn,blødde jeg ingenting. Trådene kan kanskje mannen kjenne om legen ikke har klippet dem korte nok,men jeg har alltid satt inn denne hos gynekolog og har aldri hatt noen problemer med det. I verste fall er det bare å dra tilbake og klippe trådene litt kortere. Skjønner skepsisen til spiral om man ikke har prøvd det altså,men jeg har hvertfall ikke en eneste negativ ting å si om hormonspiralen:)

Jeg vet ikke hva jeg vil begynne med, blir vel cerazette først også kanskje spiral etter hvert :/ men jeg hater prevensjon x) haha!! Vi snakker litt om å få en til rett etter, men tror ikke jeg kommer til å føle meg klar for det :P men vi får se, kanskje jeg blir kjempe babysyk x)

Med første gikk jeg på p-pille da han ble lagd. Barnelegen mente det kunne være derfor sønnen har 3 brystvorter.
Ble to ganger gravid (og tok abort) mens jeg hadde kobberspiral. Nr to brukte jeg p-ring. Etter henne satte jeg inn hormonspiral, blødde konstant i tre uker, men etter det var det over, og var stort sett fornøyd med den. Kjente trådene både selv, og mannen merket dem. Gikk over på p-ring igjen etter 4 år, og er i grunn p-ringen jeg har vært mest fornøyd med, men skulle gjerne droppet den hersens blødningen en gang i mnd. Det siste året jobbet vi begge skift, og hadde i grunn "aldri" sex, så jeg trodde ikke vi skulle trenge noe.. så feil kan man ta... vet på timen når hun er lagd ;)

Back
Topp