Premature barn

ORIGINAL: SelinesMam

ORIGINAL: Cilipi

Jeg reagere litt på at du faktisk bruker et forum på BV som grunnlag for din kunnskap om premature barn.
Jeg er selv førskolelærer/ped.leder og har selv et prematurt barn.

Skaff deg bøker , snakk med Helsesøster selv, snakk med intnsiv avdelingen på ditt nærmeste sykehus.

Jeg hadde virkelig ikke følt at mitt premature barn ville fått den oppfølging han trenger hvis pedagogen har BV sitt forum som grunnlag..


Ho får jo høre litt erfaringer også da fra de som er/har vært i situasjonen[:)]


Men det er ikke bra nokk å legge som grunnlag. Og heller ikke bare det man finner på google internettsøk.
Er man utdannet pedagog så skal man kunne litt om kilder og hvordan man stiller seg kritisk til slikt.
 
ORIGINAL: RenateTamara

ORIGINAL: Cilipi

ORIGINAL: SelinesMam

ORIGINAL: Cilipi

Jeg reagere litt på at du faktisk bruker et forum på BV som grunnlag for din kunnskap om premature barn.
Jeg er selv førskolelærer/ped.leder og har selv et prematurt barn.

Skaff deg bøker , snakk med Helsesøster selv, snakk med intnsiv avdelingen på ditt nærmeste sykehus.

Jeg hadde virkelig ikke følt at mitt premature barn ville fått den oppfølging han trenger hvis pedagogen har BV sitt forum som grunnlag..


Ho får jo høre litt erfaringer også da fra de som er/har vært i situasjonen[:)]


Men det er ikke bra nokk å legge som grunnlag. Og heller ikke bare det man finner på google internettsøk.
Er man utdannet pedagog så skal man kunne litt om kilder og hvordan man stiller seg kritisk til slikt.


greit nok at man ikke bør bruke dette som grunnlag.. men må da være lov som pedagog og spørre om andres erfaringer og hvordan DE ble møtt av helsenorge, hvordan DE opplevde å ha et prematur barn, hvordan DE har det i hverdagen.. en ting er teori, en annen er praksis..


Men da spør man selvsagt om slike ting som er relevant i forhold til barnets hverdag i barnehagen , ikke om slikt gennrelt.
Og kanskje ikke presentere seg selv som ped.leder hvis det er slik man bare lurer på . Noe med yrkesstolthet å gjøre dette ;)
 
ORIGINAL: RenateTamara

ORIGINAL: Cilipi

ORIGINAL: RenateTamara

ORIGINAL: Cilipi

ORIGINAL: SelinesMam

ORIGINAL: Cilipi

Jeg reagere litt på at du faktisk bruker et forum på BV som grunnlag for din kunnskap om premature barn.
Jeg er selv førskolelærer/ped.leder og har selv et prematurt barn.

Skaff deg bøker , snakk med Helsesøster selv, snakk med intnsiv avdelingen på ditt nærmeste sykehus.

Jeg hadde virkelig ikke følt at mitt premature barn ville fått den oppfølging han trenger hvis pedagogen har BV sitt forum som grunnlag..


Ho får jo høre litt erfaringer også da fra de som er/har vært i situasjonen[:)]


Men det er ikke bra nokk å legge som grunnlag. Og heller ikke bare det man finner på google internettsøk.
Er man utdannet pedagog så skal man kunne litt om kilder og hvordan man stiller seg kritisk til slikt.


greit nok at man ikke bør bruke dette som grunnlag.. men må da være lov som pedagog og spørre om andres erfaringer og hvordan DE ble møtt av helsenorge, hvordan DE opplevde å ha et prematur barn, hvordan DE har det i hverdagen.. en ting er teori, en annen er praksis..


Men da spør man selvsagt om slike ting som er relevant i forhold til barnets hverdag i barnehagen , ikke om slikt gennrelt.
Og kanskje ikke presentere seg selv som ped.leder hvis det er slik man bare lurer på . Noe med yrkesstolthet å gjøre dette ;)


sant nok, men for min del ser jeg fortsatt ikke noe galt i å spørre og si man er ped leder.. min mening.. kan jo hende hun vil ha generell info for å danne seg opp en mening selv? kanskje de har fått inn en unge i bhagen på under 1 år som er veldig prematur?



Da er det iallefall ikke bra nokk å spørre om erfaring på BV. Jeg nevnte i tidligere innlegg hva jeg synes hun burde gjøre.
Synes dettte er uprofesjonell måte å fremstille seg selv som ped. leder på.
 
ORIGINAL: Cilipi

ORIGINAL: RenateTamara

ORIGINAL: Cilipi

ORIGINAL: RenateTamara

ORIGINAL: Cilipi

ORIGINAL: SelinesMam

ORIGINAL: Cilipi

Jeg reagere litt på at du faktisk bruker et forum på BV som grunnlag for din kunnskap om premature barn.
Jeg er selv førskolelærer/ped.leder og har selv et prematurt barn.

Skaff deg bøker , snakk med Helsesøster selv, snakk med intnsiv avdelingen på ditt nærmeste sykehus.

Jeg hadde virkelig ikke følt at mitt premature barn ville fått den oppfølging han trenger hvis pedagogen har BV sitt forum som grunnlag..


Ho får jo høre litt erfaringer også da fra de som er/har vært i situasjonen[:)]


Men det er ikke bra nokk å legge som grunnlag. Og heller ikke bare det man finner på google internettsøk.
Er man utdannet pedagog så skal man kunne litt om kilder og hvordan man stiller seg kritisk til slikt.


greit nok at man ikke bør bruke dette som grunnlag.. men må da være lov som pedagog og spørre om andres erfaringer og hvordan DE ble møtt av helsenorge, hvordan DE opplevde å ha et prematur barn, hvordan DE har det i hverdagen.. en ting er teori, en annen er praksis..


Men da spør man selvsagt om slike ting som er relevant i forhold til barnets hverdag i barnehagen , ikke om slikt gennrelt.
Og kanskje ikke presentere seg selv som ped.leder hvis det er slik man bare lurer på . Noe med yrkesstolthet å gjøre dette ;)


sant nok, men for min del ser jeg fortsatt ikke noe galt i å spørre og si man er ped leder.. min mening.. kan jo hende hun vil ha generell info for å danne seg opp en mening selv? kanskje de har fått inn en unge i bhagen på under 1 år som er veldig prematur?



Da er det iallefall ikke bra nokk å spørre om erfaring på BV. Jeg nevnte i tidligere innlegg hva jeg synes hun burde gjøre.
Synes dettte er uprofesjonell måte å fremstille seg selv som ped. leder på.


unnskyld meg...
ikke er jeg pedagog, og ikke har jeg et prematurt barn...
men, det er mye man IKKE kan lese seg til!!!
jeg hadde virkelig sett det som et pluss, om pedagogen på avdelingen til mitt premature barn hadde forhørt seg litt om hvordan folk har opplevd ting, og ikke bare stolt på bøker...

hilsen ei mor med et barn som krevde mye ekstra...
 
ORIGINAL: solstråla

ORIGINAL: Cilipi

ORIGINAL: RenateTamara

ORIGINAL: Cilipi

ORIGINAL: RenateTamara

ORIGINAL: Cilipi

ORIGINAL: SelinesMam

ORIGINAL: Cilipi

Jeg reagere litt på at du faktisk bruker et forum på BV som grunnlag for din kunnskap om premature barn.
Jeg er selv førskolelærer/ped.leder og har selv et prematurt barn.

Skaff deg bøker , snakk med Helsesøster selv, snakk med intnsiv avdelingen på ditt nærmeste sykehus.

Jeg hadde virkelig ikke følt at mitt premature barn ville fått den oppfølging han trenger hvis pedagogen har BV sitt forum som grunnlag..


Ho får jo høre litt erfaringer også da fra de som er/har vært i situasjonen[:)]


Men det er ikke bra nokk å legge som grunnlag. Og heller ikke bare det man finner på google internettsøk.
Er man utdannet pedagog så skal man kunne litt om kilder og hvordan man stiller seg kritisk til slikt.


greit nok at man ikke bør bruke dette som grunnlag.. men må da være lov som pedagog og spørre om andres erfaringer og hvordan DE ble møtt av helsenorge, hvordan DE opplevde å ha et prematur barn, hvordan DE har det i hverdagen.. en ting er teori, en annen er praksis..


Men da spør man selvsagt om slike ting som er relevant i forhold til barnets hverdag i barnehagen , ikke om slikt gennrelt.
Og kanskje ikke presentere seg selv som ped.leder hvis det er slik man bare lurer på . Noe med yrkesstolthet å gjøre dette ;)


sant nok, men for min del ser jeg fortsatt ikke noe galt i å spørre og si man er ped leder.. min mening.. kan jo hende hun vil ha generell info for å danne seg opp en mening selv? kanskje de har fått inn en unge i bhagen på under 1 år som er veldig prematur?



Da er det iallefall ikke bra nokk å spørre om erfaring på BV. Jeg nevnte i tidligere innlegg hva jeg synes hun burde gjøre.
Synes dettte er uprofesjonell måte å fremstille seg selv som ped. leder på.


unnskyld meg...
ikke er jeg pedagog, og ikke har jeg et prematurt barn...
men, det er mye man IKKE kan lese seg til!!!
jeg hadde virkelig sett det som et pluss, om pedagogen på avdelingen til mitt premature barn hadde forhørt seg litt om hvordan folk har opplevd ting, og ikke bare stolt på bøker...

hilsen ei mor med et barn som krevde mye ekstra...


Hvis du da hadde klart å lese alt jeg har skrevet tidligere så ser du kanskje at jeg foreslo et samarbeid mellom sykehus og helsesøster hvis barnet hadde behov for oppfølging og ekstra tilrettelegging!
Jeg har aldri sagt at man kan lese seg til alt...så ikke prøv engang å komme md pekefinger!
Selvsagt skal pedagogen søke informasjon, men mitt poeng er at et forum , type Babyverden , ikke er bra nokk for å legge seg et grunnlag for videre arbeid i barnehagen.

Hilsen en Pedagog med yrkestolthet og med en prematur sønn.
 
jeg vet lite om premature barn.
 
Men vil tro de er like forskjellige som alle andre barn. Og dersom det er spesielle hensyn å ta så må jo foreldrene informere bhg om dette tenke rjeg!
 
ORIGINAL: snupsen

jeg vet lite om premature barn.

Men vil tro de er like forskjellige som alle andre barn. Og dersom det er spesielle hensyn å ta så må jo foreldrene informere bhg om dette tenke rjeg!


Foreldrene kan gjerne informere, men har ikke ene og alene ansvar for all informasjon , henvisninger til spes ped og til andre samarbeids instanser.
 
ORIGINAL: Cilipi

ORIGINAL: snupsen

jeg vet lite om premature barn.

Men vil tro de er like forskjellige som alle andre barn. Og dersom det er spesielle hensyn å ta så må jo foreldrene informere bhg om dette tenke rjeg!


Foreldrene kan gjerne informere, men har ikke ene og alene ansvar for all informasjon , henvisninger til spes ped og til andre samarbeids instanser.

 
ORIGINAL: Cilipi

ORIGINAL: solstråla

ORIGINAL: Cilipi

ORIGINAL: RenateTamara

ORIGINAL: Cilipi

ORIGINAL: RenateTamara

ORIGINAL: Cilipi

ORIGINAL: SelinesMam

ORIGINAL: Cilipi

Jeg reagere litt på at du faktisk bruker et forum på BV som grunnlag for din kunnskap om premature barn.
Jeg er selv førskolelærer/ped.leder og har selv et prematurt barn.

Skaff deg bøker , snakk med Helsesøster selv, snakk med intnsiv avdelingen på ditt nærmeste sykehus.

Jeg hadde virkelig ikke følt at mitt premature barn ville fått den oppfølging han trenger hvis pedagogen har BV sitt forum som grunnlag..


Ho får jo høre litt erfaringer også da fra de som er/har vært i situasjonen[:)]


Men det er ikke bra nokk å legge som grunnlag. Og heller ikke bare det man finner på google internettsøk.
Er man utdannet pedagog så skal man kunne litt om kilder og hvordan man stiller seg kritisk til slikt.


greit nok at man ikke bør bruke dette som grunnlag.. men må da være lov som pedagog og spørre om andres erfaringer og hvordan DE ble møtt av helsenorge, hvordan DE opplevde å ha et prematur barn, hvordan DE har det i hverdagen.. en ting er teori, en annen er praksis..


Men da spør man selvsagt om slike ting som er relevant i forhold til barnets hverdag i barnehagen , ikke om slikt gennrelt.
Og kanskje ikke presentere seg selv som ped.leder hvis det er slik man bare lurer på . Noe med yrkesstolthet å gjøre dette ;)


sant nok, men for min del ser jeg fortsatt ikke noe galt i å spørre og si man er ped leder.. min mening.. kan jo hende hun vil ha generell info for å danne seg opp en mening selv? kanskje de har fått inn en unge i bhagen på under 1 år som er veldig prematur?



Da er det iallefall ikke bra nokk å spørre om erfaring på BV. Jeg nevnte i tidligere innlegg hva jeg synes hun burde gjøre.
Synes dettte er uprofesjonell måte å fremstille seg selv som ped. leder på.


unnskyld meg...
ikke er jeg pedagog, og ikke har jeg et prematurt barn...
men, det er mye man IKKE kan lese seg til!!!
jeg hadde virkelig sett det som et pluss, om pedagogen på avdelingen til mitt premature barn hadde forhørt seg litt om hvordan folk har opplevd ting, og ikke bare stolt på bøker...

hilsen ei mor med et barn som krevde mye ekstra...


Hvis du da hadde klart å lese alt jeg har skrevet tidligere så ser du kanskje at jeg foreslo et samarbeid mellom sykehus og helsesøster hvis barnet hadde behov for oppfølging og ekstra tilrettelegging!
Jeg har aldri sagt at man kan lese seg til alt...så ikke prøv engang å komme md pekefinger!
Selvsagt skal pedagogen søke informasjon, men mitt poeng er at et forum , type Babyverden , ikke er bra nokk for å legge seg et grunnlag for videre arbeid i barnehagen.

Hilsen en Pedagog med yrkestolthet og med en prematur sønn.


har hun sagt at hun skulle bruke BARE bv??
nei, jeg står fortsatt fast ved at en pedagog som ikke bare sitter med nesa i boka, men heller hører på hva folk faktisk opplever I TILLEGG, er en bedre pedagog...

jeg reagerte egentlig bare på at du dro frem det med yrkesstolthet, og da blir det så feil for meg!!
har jo ingen pekefinger å komme med, men stusset over at det skulle gå på æren å ikke høre på folks opplevelser??!!??
 
ORIGINAL: Cilipi

Jeg reagere litt på at du faktisk bruker et forum på BV som grunnlag for din kunnskap om premature barn.
Jeg er selv førskolelærer/ped.leder og har selv et prematurt barn.

Skaff deg bøker , snakk med Helsesøster selv, snakk med intnsiv avdelingen på ditt nærmeste sykehus.

Jeg hadde virkelig ikke følt at mitt premature barn ville fått den oppfølging han trenger hvis pedagogen har BV sitt forum som grunnlag..



Litt forutinntatt kanskje...

Til din trøst...

Jeg har fått råd fra sped.ped team, fastlegen til barnet, helsesøster som passer barnet og fysioterapeuten som trener barnet.
Det jeg var ute etter var MER info. Det var ikke som om jeg ikke hadde noen fra før.

Men jeg syntes det er viktig å spørre mødre som har premature barn fordi erfaring er viktig!
 
Og hva det gjelder yrkesstolthet...

Det ligger yrkesstolthet i å spøre om veiledning, råd, erfaringer og tips fra andre også. [;)]
Enten det er her, HS eller fastlegen [:)]
 
Da burde du også utdype dette i ditt først innlegg.
Men jeg kan virkelig ikke se relevansen i mange av dine spørsmål når det gjelder å være ped.leder
Og mye av de spørsmålene ville blitt besvart i møte med de fagpersonene du nevner.

Yrkesstolthet nevner jeg , for en stolt pedagog ville benyttet seg av andre kilder enn Babyverden..


Men men , hver sin tolking av sitt eget arbeid.
Så får vi håpe foreldrene ser seg fornøyd med oppfølgingen av sitt barn .

Lykke til vidre...

Ligger mange linker inne på prematur forumet her på Bv.
 
unnskyld meg...
stolt pedagog??!!??
jeg vil heller at en dyktig, åpenhjertelig og kunnskapssøkende pedagog passer mine barn..

slike utsagn gjør at jeg lettere forstår folk motvilje mot denne yrkesgruppen!!
-klart man skal være stolt av jobben sin, og utdannelsen sin, men det får da være måte på...
sorry....
 
ORIGINAL: Cilipi

Da burde du også utdype dette i ditt først innlegg.
Men jeg kan virkelig ikke se relevansen i mange av dine spørsmål når det gjelder å være ped.leder
Og mye av de spørsmålene ville blitt besvart i møte med de fagpersonene du nevner.

Yrkesstolthet nevner jeg , for en stolt pedagog ville benyttet seg av andre kilder enn Babyverden..


Men men , hver sin tolking av sitt eget arbeid.
Så får vi håpe foreldrene ser seg fornøyd med oppfølgingen av sitt barn .

Lykke til vidre...

Ligger mange linker inne på prematur forumet her på Bv.



Dette er ikke eneste kilde, men en av de jeg valgte å benytte. Syntes ikke det sier noe annet enn at jeg er åpen for litt annet enn teori.
Jeg tror faktisk at mange her på BV har informasjon om mange tema og derfor kan gi gode råd.
Og ja... Mange av spørsmålene har jeg svarene på allerede, men jeg savner erfaringer.
Og spørsmålene var laget for at det skulle være lettere for de med premature barn å svare i denne tråden.

Om jeg velger å benytte meg av dem?
Det er opp til meg og det er der min utdannelse kommer inn. Siden jeg har samme utdannelse som deg får man vel håpe at jeg får tatt de rette valgene og funnet de rette metodene til slutt [;)]

Men jeg sier tusen takk til de som tok seg tiden til å svare [:)]
 
ORIGINAL: solstråla

unnskyld meg...
stolt pedagog??!!??
jeg vil heller at en dyktig, åpenhjertelig og kunnskapssøkende pedagog passer mine barn..

slike utsagn gjør at jeg lettere forstår folk motvilje mot denne yrkesgruppen!!
-klart man skal være stolt av jobben sin, og utdannelsen sin, men det får da være måte på...
sorry....





Meget saklig det der du......sukk...

Nå snakker jeg ikke om pedagogens egenskaper! Alt det du nevner der er meget viktig for en pedagog.
Men når det gjelder hvilket grunnlag man skal ha for sitt pedagogiske arbeid!!!!!!! Så finnes det gode kilder og dårlige kilder.
En pedagog er ikke bare den personen som leker med barna , kler på  , mater , trøster osv!! Men også den som arbeider i bakgrunnen med pedagogikk!!!! Didaktikk og oppfølging av barn med spesielle behov.

Får være måte på å være stolt? Man burde være stoltere av å presentere seg som pedagog ved å faktisk utdype korrekte spørsmåll , skrive innlegg som viser hva man har gjort og hva man skal gjøre.

Jeg er en pedagog som også praktiserer teori, praksis, oppsøker andre instanser om informasjon og hører på andres erfaringer. Men jeg sa " Synes ikke BV er det korrekte forum å søke informasjon , og ha kun dette som innlegg"

Mye motvilje mot denne yrkesgruppen....er det så mye motvilje mot førskolelærere og pedagogiske lærere , lærere. Ja , da vet ikke folk hvordan de jobber. Oppsøk mer info!!!

Vi jobber for barna dere, med barna dere og jobber for barnas beste. Og alikavell er det jaggu ikke mye takk vi får.
Vi tar omsorg for barna dere opptill 9 1/2 time hver eneste dag hele arbeidsuken!
Vi ser barna mer enn foreldrene i enkelte tilfeller.

Og alikavell kommer det folk og sier vi ikke gjør jobben vår, syter og klager!!
Er det rart det blir mindre og mindre fagutdannede folk i barnehagen.

Hadde vi ikke hatt en eneste fagutdannede i barnehagen , da hadde vel pipa fått en annen låt.
 
ORIGINAL: solstråla

unnskyld meg...
stolt pedagog??!!??
jeg vil heller at en dyktig, åpenhjertelig og kunnskapssøkende pedagog passer mine barn..

slike utsagn gjør at jeg lettere forstår folk motvilje mot denne yrkesgruppen!!
-klart man skal være stolt av jobben sin, og utdannelsen sin, men det får da være måte på...
sorry....


Jepp [:)]
Tenk om du hadde en pedagog som syntes din mening var like viktig som teorien i boka.
Som syntes at din erfaring var like viktig som et hvert kurs og foredrag.
Og som hadde tillitt til at du kjente ditt barn best. [:)]

Klart jeg som pedagog søker ulike kilder og sorterer ut informasjonen jeg får, men jeg syntes faktisk at det å spørre mødre med premature barn om erfaringer også kan være verdifullt. [:)]
 
ORIGINAL: Cilipi

ORIGINAL: solstråla

unnskyld meg...
stolt pedagog??!!??
jeg vil heller at en dyktig, åpenhjertelig og kunnskapssøkende pedagog passer mine barn..

slike utsagn gjør at jeg lettere forstår folk motvilje mot denne yrkesgruppen!!
-klart man skal være stolt av jobben sin, og utdannelsen sin, men det får da være måte på...
sorry....





Meget saklig det der du......sukk...


hehe... syns faktisk jeg var det, men innen dette temaet blir vi to nok aldri enige...[;)]
 
Hvor tidlig født er barnet? 3 barn, født uke 30+0, 23+4, 24+4
Hvor gammel er barnet nå? 13 år, 5 år og 7 mnd.
Hvordan merkes det nå at barnet er prematurt? 13 åring: velger å ikke legge ut på nett da han er så stor. 5 åringen, som det vil bli skrevet mest om her: har mye typiske tegn, som konsentrasjonsvansker, veldig lett overstimulert, psykomotorisk forsinket, og andre ting som lungevansker, spisevansker osv.

 
Er utviklingen god i forhold til alder? Ligger ca 1-2 år etter.

 
Hvordan avregner man alder i forhold til et prematurt barn? Vi korrigerer enda 5 åringen på enkelte ting, spesielt motorisk hos fysioterapauten, språklig med logopeden osv. "Vanlig" er ca 2 år, med mange av de minste må korrigeres lengre.

 
Hvordan fungerer sansestimulering med barnet og hvor lenge skal det skjermes for mange inntrykk? Skjermes enda veldig mye, og har "eget" rom i barnehagen til skjerming, lek i mindre grupper, avslapping/soving osv. Jobber en god del med desensibilisering, da hun er hypersensibel.

 
Hvordan legger dere opp en dag når barnet er rindt 1 og 2 år? Har veldig rolige dager uten for mye inntrykk. Er mest hjemme eller på turer i naturen, med lite støy osv.

 
Må dere ta noen spesielle hensyn i forhold til kosthold og måltider? Ja, med yngste jobber vi en del med forebygging av spisevansker, med 5 åringen driver vi spisetrening og sonder en del mat, og hun har matallergier. Jobber en god del med hypersensibiliteten hennes, som vanskeliggjør spisingen hennes veldig. (lukt, konsistens, utseende, søl osv, trener på å grise med maten da hun ikke tåler søl)

 
Er det noe dere har erfart som har vært veldig postitivt og hva er det? En spesialpedagog som var helt fantastisk. Synd hun sluttet.
 
Også synes jeg selvsagt det er helt flott å innhente informasjon fra foreldre. Så kan man supplere den informasjonen med informasjon fra andre instanser. Uansett er det jo PPT osv som kontaktes ved behov.
Veldig mange foreldre har mer kunnskap om premature enn alle i førstelinjetjenesten.
 
(helsesøster har feks veldig lite kunnskap etter utdanning. De lærer også oftest av foreldre og erfaringene til foreldre. Det er foreldrene som oftest tilbys kurs, ikke helsesøstrene - kommunene har ikke råd. Foreldrenes opplevelser er en stor del av forskningen rundt premature. I vår kommune har de heldigvis sett viktigheten av kunnskap rundt premture nå, så helsesøstrene har fått være på kurs. Likevel er det ikke nok.)
 
Her er min 5 åring 1,5 mnd gammel og enda veldig dårlig, akkurat ekstubert fra respiratoren og lagt på cpap.
Vi har vært en del av forskningen på UNN, prematurprosjektet:
 
http://uit.no/prematur/6245/
 
ORIGINAL: RedElf

Dette er et tema jeg kan lite om, men siden jeg jobber i barnehage trenger jeg litt informasjon.
Har googlet litt, men syntes alt er så genrellt og diffust.
Noen av dere som vil dele litt erfaring og informasjon?

Hvor tidlig født er barnet? uke 23+6
Hvor gammel er barnet nå? 6mnd, 3 mnd korrigert
Hvordan merkes det nå at barnet er prematurt? han er liten, men helt i tråd med andre 3 mnder
Er utviklingen god i forhold til alder? han ligger litt foran i fysikken og i styrke, (foran 3 mnder) men i forhold til 7 mnder er han litt etter i utvikling..
Hvordan avregner man alder i forhold til et prematurt barn? man korrigerer.. de er ca midt i mellom alder og termin.. dvs adrian er ca 4 mnd no

Hvordan fungerer sansestimulering med barnet og hvor lenge skal det skjermes for mange inntrykk? han er veldig våken og følger mye med, og tåler endel men blir sliten og gir klare signaler på at han er sliten og vil ha ro, han har ikke blitt skjermet noe spesielt utover vanlig baby skjerming.
Hvordan legger dere opp en dag når barnet er rindt 1 og 2 år?
Må dere ta noen spesielle hensyn i forhold til kosthold og måltider? her følger vi 7mnders mat, og kun bruker thicken up i væske for å gjøre den tykkere slik at hans reflux plager skal bli bedre
Er det noe dere har erfart som har vært veldig postitivt og hva er det? han lever og er frisk!!! og den oppfølginga og støtte fra st.olavs, og det nære vennskapet vi har fått til andre i samme situasjon.

Mange spørsmål, men jeg tenker mye på dette for tiden.

Om noen har gode linker til sider med informasjon så setter jeg stor pris på det også.

sjekk ut prematugruppa på facebook!

Adrian og mirakelimage :)
 
Back
Topp