Premature barn

Min gutt er prematur, dog ikke så prematur som de ekstrem premature. Han kom "bare" et par mnd for tidlig (de fleste sier nemlig "bare"). Men min gutt har aldri vært som de "andre" 2mnds-premature barna man leser og hører om. Fordi han modningsmessig var mye mindre moden enn andre 2mnds-premature. Så det jeg i grunnen kan si, er vel at premature barn er som terminfødte barn, svært individuelle innen utviklingen. Og hvis de er sene i utviklingen har de allerede oppfølging fra før de begynner i bhg, iallfall hvis de har oppegående og oppmerksomme helsesøstre og foreldre. Gutten min begynte i bhg i høst, og har full oppfølging av en assistent. Ingen på avd hans hadde erfaring med premature fra før, men både jeg som mor og til en viss grad hans far, og helsesøster og fysioterapeut har "lært opp" de ansatte på hans avd, særlig da hun som har hovedansvaret for ham. Vil du vite mer spesifikt så send meg heller en pm, har ikke lyst å brette ut alt her. [;)]

Takker igjen for mange gode svar :)

Ser jo at der er veldig forskjellige erfaringer dere har og for meg er deres erfaringer gull verdt.
Så tusen takk for at dere tok dere tiden til å dele.
[:)]

Hvor tidlig født er barnet?
- 9 uker for tidlig (1520 gr og 38 cm)

Hvor gammel er barnet nå?
- 1 år om en uke

Hvordan merkes det nå at barnet er prematurt?
- Ikke i det hele tatt når det gjelder vekt og høyde. Han ligger faktisk litt over snittet for 1-år med sine 10,5 kg[:)]

Er utviklingen god i forhold til alder?
- Ja det vil jeg si. Han går fint med gåbil eller en støttende hånd, kan stå litt selv og krabber som et lyn. Det eneste jeg i så fall kan sette fingeren på er at han ser ut til å forstå litt mindre enn andre 1-åringer jeg har møtt, men samtidig tror jeg ikke at han ligger under normalen der heller. Alle barn er jo forskjellige..

Hvordan avregner man alder i forhold til et prematurt barn?
- Vi fikk beskjed om at han mest sannsynlig v il ha tatt igjen jevnaldrende ved 2-års alder, men han tok igjen veksten ved 6 mnd og det motoriske allerede ved ca 10 mnd.. Vi har egentlig aldri brydd oss noe særlig om den korrigerte alderen. Det var bare i starten.

Hvordan fungerer sansestimulering med barnet og hvor lenge skal det skjermes for mange inntrykk?
- De første 3 mnd bare sov han og spiste. Ble veldig fort sliten, men det har sakte men sikkert regulert seg av seg selv.. Har ikke tenkt noe på om han overstimuleres osv. Har bare roet han ned og lagt han til å sove når jeg har sett at han blir trøtt/sliten. Nå er det null problem. Han sover en 2-timers dupp midt på dagen og ellers er det full rulle...

Hvordan legger dere opp en dag når barnet er rindt 1 og 2 år?
Ikke på noen spesiell måte.. På en hverdag er det opp og spise frokost i 8-tida, barnehagen fra ca kl 9, hentes rundt kl 16, spiser middag, koser/leker med mamma/pappa og så er det kveldsmat og natta i 19-20 tida..

Må dere ta noen spesielle hensyn i forhold til kosthold og måltider?
Nei.. Eneste er at han ikke klarer å spise altfor store biter ennå fordi han har vært litt treg med tenner (akkurat fått sine to første). Men han kan fint spsie brød og vanlig middag. Får en flaske mme i 05-tida på mårran bare. Ellers er det vanlig mat. Vi begynte med velling da han var 5 mnd og litt grøt da han var 6 mnd..

Er det noe dere har erfart som har vært veldig postitivt og hva er det?
Det posistive må vel være at han har utviklet seg over all min forventning.. Han er som en helt vanlig 1-åring på alle måter vil jeg si og rett og slett min lille solstråle[:D]

Hvor tidlig født er barnet? 12 uker fortidlig, uke 28+5

Hvor gammel er barnet nå? snart 5,5 år.

Hvordan merkes det nå at barnet er prematurt? Nå er det det sosiale som er den største utfordringen. Blir redd og usikker og angst-full i rom med mange mennesker. Er meget avhengig av en kjent og trygg voksen. Mor er meget spent på skolestarten..

Er utviklingen god i forhold til alder? Den intellektuelle utviklingen er helt topp. det viser tester. Pga hypermobile ledd er hun mindre stødig og ikke så kjapp som sine jevnaldre.

Hvordan avregner man alder i forhold til et prematurt barn? Tenk ut fra termin, og ikke når barnet er født. Dette fikk vi beskje dom å gjøre frem til 2-år's'alder. Da skulle hun ha tatt igjen. På visse områder må man tenke termin-alder lenger enn på andre områder

Hvordan fungerer sansestimulering med barnet og hvor lenge skal det skjermes for mange inntrykk? Meget forskjellig fra barn til barn.

Hvordan legger dere opp en dag når barnet er rindt 1 og 2 år? Hun gikk i fam.bhg med 5 barn og det var nok barn for henens del! Utfordringer ig\forhold til nærkontakt med de andre barna og når et barn ble veldig aktivt/voldsomt. Hun trengte litt skjerming. Sov mye også.

Må dere ta noen spesielle hensyn i forhold til kosthold og måltider? Ja, pga kumelk-protein-intoleranse. I beg av bhg-livet spiste hun ikke så mye fast føde (15 mnd), så hun måtte få flaske med mme. I senere alder har vi hatt med spesielt smør og div pålegg uten kumelk. Noen bhg dekker dette. Hun trenger lang tid på å spise og får det. men er spent på skolen for der har de kun 15 min på måltidet..

Er det noe dere har erfart som har vært veldig postitivt og hva er det? veldig viktig for meg at jeg kunne fortelle om alle plagene og utfordringene hun hadde hatt. Viktig at bhg vet om alt. Også viktig med at de i bhg kan huske på at div ting kan være grunnet prematuriteten og ikke annet. Viktig at bhg og foreldre har godt samarbeid og at foreldre blir tatt på alvor i sine bekymringer

Back
Topp