Poste billeder av dit barn på sosiale medier?

Danskeren

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2019
Hva synes du om det? :)

Personligt kommer jeg til at ligge billeder ut af lille gutten min når han kommer, og ser ikke noe feil i det :)
 
Nei, jeg gjør det ikke. Det handler dog om jobben min, jeg vil ikke at de skal få tilgang til bilder av mine barn og bruke det på noe vis.
 
Poster ikke bilder av ungene nei.
De har ingen mulighet til å protestere, og det er ikke sikkert de blir så glade for at det ligger bilder av dem på nettet når de blir større.
Dessuten er det vel ikke lov å publisere bilder av mennesker uten samtykke, og det synes jeg man bør tenke over selv om det er egne barn. De blir som sagt store en gang de også.

Og så tenker jeg det er viktig å tenke på at bilder kan misbrukes, og den sjansen tar jeg ikke.
 
Gjør det ytterst sjelden, og da er det veldig gjennomtenkte bilder. Eldstemann på 8 godkjenner evt bilder jeg legger ut av han. Forklarer hvem som kan se, og at de aldri forsvinner.

Edit: lukket profil selvsagt. Men ja, de forsvinner jo ikke om man sletter dem.
 
Last edited:
Nei. Han er ikke gammel nok til p gi samtykke. Har noen bilder på en lukket Instagram for at familie og venner skal få se, men ingenting offentlig
 
Jeg kommer antakeligvis til å legge ut ett eller to helt standard babybilder, men etter det kommer ikke barna mine til å bli postet i sosiale medier. Heck no. Barna mine skal få velge det selv, når de er i stand til å vite hva det betyr. Det betyr at noe "samtykke" fra en 7åring for meg er helt verdiløs, selv fra en 14åring... Jeg visste ikke hva fotos online innebar på ordentlig før jeg var 18år, da mener jeg i form av at man 100% forstår hva det betyr for karriere, jobbsøk, hva andre mennesker vil fra deg, hva som kan spares opp og brukes mot deg, etc.. :)
 
Poster ikke bilder av ungene nei.
De har ingen mulighet til å protestere, og det er ikke sikkert de blir så glade for at det ligger bilder av dem på nettet når de blir større.
Dessuten er det vel ikke lov å publisere bilder av mennesker uten samtykke, og det synes jeg man bør tenke over selv om det er egne barn. De blir som sagt store en gang de også.

Og så tenker jeg det er viktig å tenke på at bilder kan misbrukes, og den sjansen tar jeg ikke.

Skjønner det, personligt ville jeg fjerne de igen om barna mine ikke vil de skal være der.

Vet billeder kan misbrukes, men har ikke tenkt mig at poste hvor de er uten klær da :)
 
Jeg kommer antakeligvis til å legge ut ett eller to helt standard babybilder, men etter det kommer ikke barna mine til å bli postet i sosiale medier. Heck no. Barna mine skal få velge det selv, når de er i stand til å vite hva det betyr. Det betyr at noe "samtykke" fra en 7åring for meg er helt verdiløs, selv fra en 14åring... Jeg visste ikke hva fotos online innebar på ordentlig før jeg var 18år, da mener jeg i form av at man 100% forstår hva det betyr for karriere, jobbsøk, hva andre mennesker vil fra deg, hva som kan spares opp og brukes mot deg, etc.. :)

Skjønner :)
 
Jeg kommer antakeligvis til å legge ut ett eller to helt standard babybilder, men etter det kommer ikke barna mine til å bli postet i sosiale medier. Heck no. Barna mine skal få velge det selv, når de er i stand til å vite hva det betyr. Det betyr at noe "samtykke" fra en 7åring for meg er helt verdiløs, selv fra en 14åring... Jeg visste ikke hva fotos online innebar på ordentlig før jeg var 18år, da mener jeg i form av at man 100% forstår hva det betyr for karriere, jobbsøk, hva andre mennesker vil fra deg, hva som kan spares opp og brukes mot deg, etc.. :)
Er jo en litt annen tid nå da, dette om nettvett læres fra tidlig av. Å så er msn nok forskjellig på når man skjønner hva bilder på nett betyr
 
Jeg deler bilder så familie får se. Har familie både i hele Norge og i utlandet.
 
Skjønner det, personligt ville jeg fjerne de igen om barna mine ikke vil de skal være der.

Vet billeder kan misbrukes, men har ikke tenkt mig at poste hvor de er uten klær da :)
Men det hjelper ikke å fjerne de igjen helle, for når de først ligger på nett blir de ikke borte igjen. De blir borte fra din profil, men Facebook har da feks fått rettighetene til bildene, og kan bruke de som de vil..
Og du aner ikke om andre har lagret de noe sted. Og det er ikke noe problem å photoshoppe ansiktet til ditt barn over på en naken kropp...
 
Jeg legger ut en sjelden gang så venner og familie skal få se. Har verken Twitter eller Instagram men en lukket Facebook profil.
 
Er jo en litt annen tid nå da, dette om nettvett læres fra tidlig av. Å så er msn nok forskjellig på når man skjønner hva bilder på nett betyr

Ja, det er helt riktig. Men jeg synes allikevel man ikke er moden nok til å ta det valget. På samme måte som at barn i dag lærer om sex og kropp mye tidligere enn før, så betyr det ikke at de kan ha sex før de er 16 fordi samfunnet har sagt at da er de gammel nok til å forstå hva de gjør. Eller at man ikke kan stemme før man er 18 år. Selv om det ikke er nøyaktig det samme, så synes jeg det bygger på samme prinsippet: det hjelper ikke om de sier noe på basis av hva noen voksne har sagt til de (nettvett), før de har modnet i hodet forstår de ikke hva ting egentlig innebærer. Og det er for meg nøyaktig slik med fotos online.
 
Back
Topp