Post en upopulær påstand du står for

En påstand jeg mener men blir avblåst. Snus er verre enn røyk uansett hva det gjelder. Koffein har en av de samme bivirkningene på barnet under graviditet som røyk. Barnet blir mindre og kan bli det av en kopp kaffe om dagen selv om man liksom kan drikke to. Og sjokolade inneholder koffein.
 
Nå var det vel ikke dette et innlegget ment som noe diskusjons tema . Var det ikke om hva vi vi selv ikke liker ;) En 3 åring har ikke behov for å gå rundt med smokk og det får utover språket . Sier seg selv det. Prater du med mat i munn , så forstår man ikke alltid like lett. De er en ganske grei fakta vil jeg påstå.

Alle er så opptatt av å følge NHi sine retningslinjer , men så fort det er snakk om smokk på barna sine. Da tråkker man de på tærne :p

Jeg er hovedsaklig opptatt av helsedirektoratet sine retningslinjer og er alltid litt kritisk til NHi, for der synes jeg at jeg finner mye ymse iblant :)
Smokk til soving skader ikke språk og tenner frem til 3 år, sånn er det bare. Du kan gjerne ikke like det og få barna dine til å slutte før, men du kan ikke si at all forskning sier at man skal slutte når du mener :)
 
En påstand jeg mener men blir avblåst. Snus er verre enn røyk uansett hva det gjelder. Koffein har en av de samme bivirkningene på barnet under graviditet som røyk. Barnet blir mindre og kan bli det av en kopp kaffe om dagen selv om man liksom kan drikke to. Og sjokolade inneholder koffein.

Så hvorfor får premature koffein intravenøst om det er så farlig?
 
Så hvorfor får premature koffein intravenøst om det er så farlig?

Det er veldig mange legemidler som kan være skadelige eller som er skadelige, men som likevel gis til syke mennesker fordi det er bedre enn alternativet. Et eksempel som de fleste kjenner til er cellegift. De fleste legemidler har bivirkninger, noen mer alvorlige enn andre, og den medisinske tilstanden avgjør om bivirkningene er verdt det i hvert enkelt tilfelle. I noen tilfeller kan også virkninger som vil være uheldige hos friske være akkurat den man trenger hos en som er syk. Koffein gis til premature som sliter med pustingen, men det anbefales ikke å gis til friske barn på grunn av bivirkninger som da vil være uheldige, som høyere hjerterytme og søvnvansker.

Dose er heller ikke uvesentlig, mye som er farlig i høye doser kan være nøytralt eller sunt i lavere doser. Slik som f.eks vann. Alt må settes i perspektiv. :)
 
Avsnitt er fryktelig vanskelig for de fleste her inne.... ofte jeg ikke gidder å lese svar, når det bare er en vegg med tekst!

Avsnitt, særskrivingsfeil, manglende tegnsetting, ord som skrives feil.... Noen ganger må jeg logge av og puste rolig inn og ut, for jeg takler det ikke. Tiåringen min skriver bedre norsk enn enkelte forumbrukere (ja, jeg er klar over at dysleksi finnes, men ikke bruk det som ei jævla krykke for å slippe og anstrenge deg litt liksom).

Og nei, jeg er ikke perfekt selv, men mine skrivefeil er som regel et resultat av pølsefingre og mobiltastatur, ikke pur latskap.
 
Avsnitt, særskrivingsfeil, manglende tegnsetting, ord som skrives feil.... Noen ganger må jeg logge av og puste rolig inn og ut, for jeg takler det ikke. Tiåringen min skriver bedre norsk enn enkelte forumbrukere (ja, jeg er klar over at dysleksi finnes, men ikke bruk det som ei jævla krykke for å slippe og anstrenge deg litt liksom).

Og nei, jeg er ikke perfekt selv, men mine skrivefeil er som regel et resultat av pølsefingre og mobiltastatur, ikke pur latskap.
Dette!
Og så vil jeg slenge på folk som skriver på dialekt. Og da spesielt de som skriver alle ord slik de uttales: Iche, hær, dær, de (i stedet for det). På min østlandske dialekt sier jeg "hær" men skriver selvsagt "her"!

Jeg er heller ikke perfekt. Skrivefeil kan forekomme, men det er spesielt på et lite mobiltastatur. Eller når jeg sinna-skriver :p
 
Dette!
Og så vil jeg slenge på folk som skriver på dialekt. Og da spesielt de som skriver alle ord slik de uttales: Iche, hær, dær, de (i stedet for det). På min østlandske dialekt sier jeg "hær" men skriver selvsagt "her"!

Jeg er heller ikke perfekt. Skrivefeil kan forekomme, men det er spesielt på et lite mobiltastatur. Eller når jeg sinna-skriver :p
Og «komt»:rolleyes:
 
Avsnitt, særskrivingsfeil, manglende tegnsetting, ord som skrives feil.... Noen ganger må jeg logge av og puste rolig inn og ut, for jeg takler det ikke. Tiåringen min skriver bedre norsk enn enkelte forumbrukere (ja, jeg er klar over at dysleksi finnes, men ikke bruk det som ei jævla krykke for å slippe og anstrenge deg litt liksom).

Og nei, jeg er ikke perfekt selv, men mine skrivefeil er som regel et resultat av pølsefingre og mobiltastatur, ikke pur latskap.
Jeg er enig :p
Men synes helt ærlig Facebook er verre enn dette forumet. Ser nesten aldri noen skrive dialekt her inne!
 
Påstand! Hetebølge er oppskrytt.
Det er altfor varmt (i hvert fall nå for tiden). Strendene er overfylte og havet, uansett hvor forfriskende det tilsynelatende er, er det fullt av grums, søppel og tiss.
Umulig å få parkert bilen på stranda med påfølgende dårlig stemning; sur, utålmodig og varm unge i baksetet.
Først ankommet stranda med alt utstyret så er det plutselig sand overalt. Finner sand på de mest vanvittige plasser.
 
Jeg er enig :p
Men synes helt ærlig Facebook er verre enn dette forumet. Ser nesten aldri noen skrive dialekt her inne!

På facebook synder jeg selv, på egen vegg riktignok. I kommentarfelt går det på bokmål, så alle som leser forstår hva jeg skriver.
 
Det verste jeg skal prøve å lese er hvis folk ikke bruker punktum :wacky:

Eller dialekt. Har ikke noe i mot dialekt når det snakkes, men til lesing får det være bokmål eller nynorsk.
 
Oslo folk skjønner ikke dialekter.
Og mange Oslo folk skjønner ikke at det finnes liv nord for Sinsenkrysset. (Politikerene) alt handler om Oslo Oslo Oslo...
 
Oslo folk skjønner ikke dialekter.
Og mange Oslo folk skjønner ikke at det finnes liv nord for Sinsenkrysset. (Politikerene) alt handler om Oslo Oslo Oslo...
Jeg foretrekker faktisk alt i alt nynorsk og skriver som regel det. Men prøver å holde ved like bokmålet også :p Men er ikke glad i dialektskriving, selv om mi dialekt ikke er noe lik bokmål men veldig lik nynorsk :)
Synes det er tullete å se politikerne prioritere bokmål til den graden det skjer idag! Det finnes faktisk er verden utenfor bokmålbobla :p
 
Back
Topp