Post en upopulær påstand du står for

Foreldre som skifter bleier alle andre steder enn på badet/stellebordet. Spesielt når man er på besøk hos andre. En venninne holdt på å rigge seg til i SOFAEN vår for å skifte på babyen. Jeg fikk helt sjokk:wideyed:

Helt enig! Her er det ikke aktuelt å skifte noen andre steder enn på badet uansett om vi er på besøk eller hjemme.
 
Du tenker vel på bæsjebleie da? For tiss det bytter jeg litt over alt altså og ser ikke problemet.

Vel, bytter du tissebleie i sofaen og babyen tisser i det bleia går av, har du plutselig tiss i sofaen. Det hadde ikke jeg satt pris på.
 
Vel, bytter du tissebleie i sofaen og babyen tisser i det bleia går av, har du plutselig tiss i sofaen. Det hadde ikke jeg satt pris på.

Man legger jo ny bleie under umiddelbart. Tror det tar meg ca 2 sekunder å skifte tissebleie. Aldri noe problem.
I tillegg har jeg alltid flere lag med håndkle / tepper under babyen.
 
Å kjøre på norske veier i fellesferien. Så mange utenlandske turister i bobil som bråstopper for å ta bilder av naturen. Og som ligger generelt langt under fartsgrensa.
Det gir meg delvis magesår, sinne og dårlig humør. Nesten hjerteinfarkt..
jeg blir så forbanna.
 
Vel, bytter du tissebleie i sofaen og babyen tisser i det bleia går av, har du plutselig tiss i sofaen. Det hadde ikke jeg satt pris på.

Nei, med små hvor det er en fare har jeg ikke bytta i sofaen, nettopp på grunn av det har jeg holdt mine over vasken som nyfødte så tisset kommer der ;)
Med da 1åringen brukte bleie, kunne jeg fint tatt av og skifta en tissebleie mens han sto på stua hos folk. På feks et kjøpesenter eller lignende vil jeg alltid gå til en do for å skjerme han.
 
Å skifte i stua/ sofaen hjemme må man gjerne gjøre , men man gjør ikke det oå besøk hos andre tenker jeg
 
Å kjøre på norske veier i fellesferien. Så mange utenlandske turister i bobil som bråstopper for å ta bilder av naturen. Og som ligger generelt langt under fartsgrensa.
Det gir meg delvis magesår, sinne og dårlig humør. Nesten hjerteinfarkt..
jeg blir så forbanna.
Så enig! Ble faktisk irritert bare av å lese din beskrivelse her nå.
 
Å skifte i stua/ sofaen hjemme må man gjerne gjøre , men man gjør ikke det oå besøk hos andre tenker jeg

Fullstendig enig!

Jeg har også opplevd foreldte som skifter bleie i sofaen rett ved siden av folk som sitter å spiser. Syns det er ekkelt jeg, også selv om det "bare er tiss". Har både flyttet meg og sagt fra de gangene jeg har opplevd det selv.

Jeg skjønner heller ikke vitsen med å skifte i sofaen. Man må uansett kaste bleie og vaske seg på hendene, så hvorfor ikke bare ta med ungen på badet med en gang :p
 
Fullstendig enig!

Jeg har også opplevd foreldte som skifter bleie i sofaen rett ved siden av folk som sitter å spiser. Syns det er ekkelt jeg, også selv om det "bare er tiss". Har både flyttet meg og sagt fra de gangene jeg har opplevd det selv.

Jeg skjønner heller ikke vitsen med å skifte i sofaen. Man må uansett kaste bleie og vaske seg på hendene, så hvorfor ikke bare ta med ungen på badet med en gang :p

I de tilfellene har det vært fordi det ikke har vært bie sted på badet å få lagt ned ungen skikkelig, eller det går ganske mye raskere å rive av bleie og sette på en ny når ungen løper rundt. Men jeg foretrekker å skifte på badet og spør uansett alltid først når vi er borte hos folk :)
 
Foreldre som skifter bleier alle andre steder enn på badet/stellebordet. Spesielt når man er på besøk hos andre. En venninne holdt på å rigge seg til i SOFAEN vår for å skifte på babyen. Jeg fikk helt sjokk:wideyed:
Haha, jeg skifter bleier overalt... Med flere barn blir man nok mer herdet:p Skifter også både tiss,- og bæsjebleier i sofaen hos flere andre! MEN altså, jeg har først spurt hvor de vil jeg skal skifte, eller jeg kjenner vedkommende så godt at jeg vet hva som er greit. Og jeg har alltid nok under til at det ikke kan skje uhell, eller jeg vet at baby/barn ikke har slike uhell lengre. Og bæsj kun hvis det er nyfødt-bæsj som ikke lukter, eller at det ikke er mennesker i rommet. Alt har sin tid og sted,- men det trenger ikke alltid være badet for min del. Tissebleier bruker jeg under ett minutt på å skifte, og det gjør jeg liggende på mitt fang når som helst og hvor som helst! Skjermer dog barnet hvis det er mennesker der altså. Og grunnen til å skifte i sofaen er oftest fordi mange ikke har stelleplass og jeg da må skifte på gulvet. Det gjør veldig vondt for meg å skifte i en slik posisjon, sofaen er da bedre. Fint for alle som er spreke nok til å skifte på gulv stadig vekk altså, men der er ikke jeg :)
 
Fullstendig enig!

Jeg har også opplevd foreldte som skifter bleie i sofaen rett ved siden av folk som sitter å spiser. Syns det er ekkelt jeg, også selv om det "bare er tiss". Har både flyttet meg og sagt fra de gangene jeg har opplevd det selv.

Jeg skjønner heller ikke vitsen med å skifte i sofaen. Man må uansett kaste bleie og vaske seg på hendene, så hvorfor ikke bare ta med ungen på badet med en gang :p
Må innrømme at jeg synes det er litt mangel på folkeskikk når man gjør sånt jeg. Gjør hva man vil hjemme men ute får man ta hensyn .
Jeg satt på bordet vedsiden av noen dom skiftet på bordet på en restaurant en gang:confused:
 
Må innrømme at jeg synes det er litt mangel på folkeskikk når man gjør sånt jeg. Gjør hva man vil hjemme men ute får man ta hensyn .
Jeg satt på bordet vedsiden av noen dom skiftet på bordet på en restaurant en gang:confused:

Fysj..
jeg husker svigermor ville jeg skulle skifte på barnet på kjøkkenbordet (hjemme hos dem) for meg var det så unaturlig at jeg heller skiftet på vaskeromsgulvet..
 
Skal ikke ha noe smokkunge som går rundt å sutter på smokk hele dagen som 1 åring. Det anbefales å slutte ved 7 mnd alder.
Å for min del så må det gå ann å trøste ungene fysisk når de er 2 og 3 år og er friske. Ikke dytte smokken i kjeften på dem. Har 3 barn selv , ene fikk ikke smokk , trengte det ikke heller, nr2 trengte det , men sluttet ved 7 mnd på dagtid og rett etter 1 år på nattan. Nr 3 trodde jeg trengte smokk, men hun. Vil ikke ha noen.

Atpå til skjønner man ikke et kvekk av hva disse 2 og 3 åringene som går rundt med smokk sier for noe.
 
Skal ikke ha noe smokkunge som går rundt å sutter på smokk hele dagen som 1 åring. Det anbefales å slutte ved 7 mnd alder.
Å for min del så må det gå ann å trøste ungene fysisk når de er 2 og 3 år og er friske. Ikke dytte smokken i kjeften på dem. Har 3 barn selv , ene fikk ikke smokk , trengte det ikke heller, nr2 trengte det , men sluttet ved 7 mnd på dagtid og rett etter 1 år på nattan. Nr 3 trodde jeg trengte smokk, men hun. Vil ikke ha noen.

Atpå til skjønner man ikke et kvekk av hva disse 2 og 3 åringene som går rundt med smokk sier for noe.
Hvor står anbefalingen hen? Er en treåring i bhg til unga som konstant går med smokk og han kan ikke å prate ordentlig. Får så lyst til å rive ut smokken når foreldra ser på. Ungen er virkelig altfor stor og ikke minst er det dette med språket da.
 
Hvor står anbefalingen hen? Er en treåring i bhg til unga som konstant går med smokk og han kan ikke å prate ordentlig. Får så lyst til å rive ut smokken når foreldra ser på. Ungen er virkelig altfor stor og ikke minst er det dette med språket da.


https://nhi.no/familie/barn/nyfodt-barn/skal-barnet-ha-smokk/

Anbefaler å slutte mellom 6 og 10 mnd. Det har både med tenner og språk å gjøre . Jeg også irriterer meg over slike haha
 
https://nhi.no/familie/barn/nyfodt-barn/skal-barnet-ha-smokk/

Anbefaler å slutte mellom 6 og 10 mnd. Det har både med tenner og språk å gjøre . Jeg også irriterer meg over slike haha

Den kilden der vil jeg si ikke er helt pålitelig i dette tilfellet. Har funnet masse som viser til at moderat smokkbruk etter ett år er uproblematisk for tennene, og at anbefalingene fra tannleger er å slutte innen 3 år, ikke mellom 6 og 10mnd. Det må også tas i betraktning at barnet kan bytte over til tommel om en kutter for tidlig - og dét er langt verre. Slutter en rundt 3 år har det ingenting å si for tennene :)
Når det gjelder språk, er jeg helt enig at smokken bør kuttes på dagtid rundt 1 år eller før utenom spesielle situasjoner, men at en unge har smokk til innsovning, vil overhodet ikke påvirke språket :)
Selv synes jeg ikke noe om at barn over 1 år flyr rundt med smokk i munnen store deler av tida når de er våkne, nettopp på grunn av språk.
 
Last edited:
Skal ikke ha noe smokkunge som går rundt å sutter på smokk hele dagen som 1 åring. Det anbefales å slutte ved 7 mnd alder.
Å for min del så må det gå ann å trøste ungene fysisk når de er 2 og 3 år og er friske. Ikke dytte smokken i kjeften på dem. Har 3 barn selv , ene fikk ikke smokk , trengte det ikke heller, nr2 trengte det , men sluttet ved 7 mnd på dagtid og rett etter 1 år på nattan. Nr 3 trodde jeg trengte smokk, men hun. Vil ikke ha noen.

Atpå til skjønner man ikke et kvekk av hva disse 2 og 3 åringene som går rundt med smokk sier for noe.

Min erstattet smokken med tommelen, sutter fortsatt og går på skolen, har prøvd alt. Barn er forskjellige er ingen ære til det at dine ikke har trengt sutt, det har noe med barnet å gjøre og ikke deg som mor. Har tre barn og kun ett som hadde behov for sutt ;)
 
Den kilden der vil jeg si ikke er helt pålitelig i dette tilfellet. Har funnet masse som viser til at moderat smokkbruk etter ett år er uproblematisk for tennene, og at anbefalingene fra tannleger er å slutte innen 3 år, ikke mellom 6 og 10. Det må også tas i betraktning at barnet kan bytte over til tommel om en kutter for tidlig - og dét er langt verre. Slutter en rundt 3 år har det ingenting å si for tennene :)
Når det gjelder språk, er jeg helt enig at smokken bør kuttes på dagtid rundt 1 år eller før utenom spesielle situasjoner, men at en unge har smokk til innsovning, vil overhodet ikke påvirke språket :)
Selv synes jeg ikke noe om at barn over 1 år flyr rundt med smokk i munnen store deler av tida når de er våkne, nettopp på grunn av språk.
Niesa vår på hans side er 2,5 og fullstendig avhengig av smokken.. Hun er for all del god i språket, men likevel. Jeg misliker synet av den smokken :nailbiting: (sier ikke noe da, har ikke noe med det)
Svigerinna mi klagde litt over at jenta kastet fra seg smokkene akkurat der det passet henne, så jeg foreslo at hun kunne si til frøkna hennes at dette var de siste smokkene. Slik at hvis de blir kastet bort av jenta så er de borte, at hun ikke får nye :p
 
Back
Topp