Post en upopulær påstand du står for

Hva er det tenke over egentlig? Tror du alle inne her med unger under tre år sier opp plassen i bhg pga meningene dine:p
Det måtte komme fra deg hehe, ventet den. Nei, tror absolutt ikke det! :) Som sagt var det forespurt etter Upopulære påstander man står for, så da forklarte jeg denne ;)
 
Jeg har to veldig upopulære påstander i dagens samfunn, som jeg virkelig står for (og når det er snakk om forskning her, er det også mye av det på det feltet, som jeg stoler på selv om mange for å forsvare seg selv vil si ikke stemmer). Påstand nr 1 er at jeg virkelig mener at barn under to-tre år ikke har noe å gjøre i barnehage - altså da på fulltid. 2-4 timer noen dager går greit, mer enn det er kun fordi samfunnet er lagt opp slik at mange må/tror de må ha dem der. Og påstand nr 2 er at de aller, aller fleste ikke måtte hatt disse små barna der! De fleste hadde hatt råd til å ha dem hjemme hvis de ikke hadde lagt opp til en livsstil 90% (altså bare en grov estimering folkens) av verdens befolkning ikke er i nærheten av å ha, da det er luksus på alle vis. Og det mener jeg er en av to ting; uvitenhet eller egoisme. Mange tror oppriktig talt på det pølsefabrikken staten forteller, om at barna har det BEDRE i bhg, foreldre er ikke i stand til å stimulere barnet sitt godt nok. Og mange, faktisk ca halvparten jeg snakker med, forteller at de på død og liv MÅ jobbe pga økonomien. Dette er da mennesker der begge jobber ca fulltid, de har fine biler, flott hus i byen, kanskje hytte, båt og flere sydenturer i året. KLART DU MÅ JOBBE DA!! For å opprettholde den livsstilen.. Jeg bare nikker og sier ja og ha.. Vi har én inntekt pga studier, og klarer da å spare samtidig, enda vi har fire barn og en del utgifter mange andre ikke har pga diverse. Den satt tenker jeg, nå blir det pepper.. Og det er jo ikke rart, når over 90% av alle ettåringer er i bhg (og de har ingenting der å gjøre!). Og så er det mange bhg ansatte her, som også lett fyrer seg opp og mener alt dette er feil, alle barna har det så flott.. Jadda. Ikke sikkert jeg kommer til å svare så mye da, har ikke så mye tid til overs med fire barn som ikke er i bhg :hilarious:. Var jo bare spm om en påstand, så kanskje vi kan droppe en diskusjon her, og alle bare kan tenke bittelitt over det jeg skriver? (lov å håpe hehe) :p
Tja du vet barn er forskjellige ,min hadde veldig godt av bhg og jeg hadde aldri klart å gi han samme stimulirn hjemme til tross for st jrg jobber i barnehage til vanlig.
Men nei fulltid ville jrg ikke hatt han i bhg dra 1 år
 
Jeg er stortsett enig med deg.. Og min ettåring i år begynner ikke i barnehage nå. Men min ettåring i 2011 når jeg var alenemor måtte i barnehage for å sikre oss best mulig fremtid. Så, nei ettåringer har ikke noe i barnehage å gjøre, men noen har faktisk ikke mulighet til å ha dem hjemme..
Ikke sant :) Derfor jeg skrev stort sett alle, er alltid noen unntak!! Har noen i familien også, der de må ha i bhg. Så er ikke alle jeg mener :)
 
Tenker både på de som gjør det ofte og de som gjør det innimellom. Men jeg snakker ikke om barnevakt en kveld, eller ett døgn. Men å reise bort en langhelg for ferie, fest, moro mens en 1 åring eller yngre har barnevakt syns jeg vitner om at egne behov settes før barnets. Ett så lite barn trenger foreldrene sine mest mulig. Syns tommelfinger regelen om at man kun skal være borte like mange timer som barnet er antall måneder det første året er lur.
Jeg har reist fra frøkna en gang (i september og hun fylte 1år i april noen mnd før), men da var hun hjemme med pappaen (en kjent omsorgsperson og kjent sted) :)
Og jeg begynte å jobbe da begge var to mnd (med kjøring og jobb var jeg da borte ca 9,5t), så her gikk det ikke å følge den der 1mnd=1t borte :p jeg sier jo at det er deilig å gå på jobb, bruke hodet og være meg, ikke bare mamma :nailbiting:
 
Jeg vet hvertfall om foreldre som gjør det veldig ofte, ja. :)
Det er ikke skadelig ikke å være med barnet all tid, men feks å dra på ukesferie til Syden alene uten små barn på 1 og 4 år, er ikke akkurat noe som tjener barnas behov på noen måte.
Nei, det er sant :)
 
Det er skjermens effekt på hjernen, som er ganske annerledes enn bilnøkler og rosiner. Les litt om forskning gjort rundt skjerm til barn. De minste er det også anbefalt at ser så lite skjerm som mulig (who sine anbefalinger). Les ellers litt om forskning på skjerm og små barn, så ser man at det ikke er det samme som å avlede og underholde via direkte menneskelig kontakt, som også utvikler kommunikasjonsevnen til barnet.

Men det var jo ikke snakk om å gi ungen en skjerm på en lekeplass i utgangspunktet. Opprinnelig var det jo det at folk er idioter som drar frem mobilen om barna leker på feks lekeplass. Det har ingen sammenheng med å la en unge se på mobil vs. Leke med nøkler på en restaurant.
 
Folk som røyker på offentlige plasser tar ikke hensyn til folk rundt seg.
- babyer, barn, gravide, folk som blir kvalm av lukten, astmatikere osv.
Mange driter visst i dyr, fugler og miljøet da de kaster sneipen på bakken /i vannet osv.
Ugh ja!
Vi satt i et skur og ventet på ferge. Kommer en eldre mann (si 60åra) inn, setter seg ned og tenner røyken. Rett ved siden av meg. Mannen min spurte pent om han kunne tenke seg å ta det annet sted.
Herremannen lo av mannen min og ga han beskjed om at han måtte skjerpe seg, vi var tross alt ute.
Vel jeg ble fortsatt uvel! Hadde jeg vært gravid hadde jeg sikkert brekt meg :inpain:

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å ta litt hensyn.....
 
Litt of topic frå unger ol men here goes. Eg trur ikkje på spøkelser som medium framstiller som folk me har kjent men som ondskap (er kristen). Eg trur ikkje sånt fins men har folk i familie som trur på spøkelser, som har vert deira slekt eller venner.
Enig. Men jeg tror at onde ånder kan komme i skikkelsen til avdøde personer man kjenner. At de som ser bestefaren sin, ser kroppen, men at det er en ond ånd som bruker den.
 
Men det var jo ikke snakk om å gi ungen en skjerm på en lekeplass i utgangspunktet. Opprinnelig var det jo det at folk er idioter som drar frem mobilen om barna leker på feks lekeplass. Det har ingen sammenheng med å la en unge se på mobil vs. Leke med nøkler på en restaurant.

Jo, fordi det at jeg drar frem mobilen så fort det er litt dødtid for meg, betyr at jeg som rollemodell viser at dette er det riktige også for barnet i andre situasjoner, feks en restaurant :)
 
Har ikke noen upopulær påstand å komme med, men ser at mange av dere har gode argumenter for og i mot når dere diskuterer - og det kommer frem poenger jeg ikke har tenkt på!

En ting jeg tenker på ift både barnehage og barnepass/barnefri, er at det kan være mye som ligger bak behovet for dette, uten at det er egoistisk fra foreldrenes side. Kanskje det er nettopp dette som gjør at familien går rundt/holder hodet over vann?
 
Ugh ja!
Vi satt i et skur og ventet på ferge. Kommer en eldre mann (si 60åra) inn, setter seg ned og tenner røyken. Rett ved siden av meg. Mannen min spurte pent om han kunne tenke seg å ta det annet sted.
Herremannen lo av mannen min og ga han beskjed om at han måtte skjerpe seg, vi var tross alt ute.
Vel jeg ble fortsatt uvel! Hadde jeg vært gravid hadde jeg sikkert brekt meg :inpain:

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å ta litt hensyn.....
Ikke sant.. Satt ved sjøen og spiste is med mann og to barn, yngste 1,5 år. Jeg er gravid med termin str på magen og det kom ikke mindre enn to personer og satte seg rett bortenfor oss, en på hver side, og røkte.. :shifty::yuck:
 
Jeg har to veldig upopulære påstander i dagens samfunn, som jeg virkelig står for (og når det er snakk om forskning her, er det også mye av det på det feltet, som jeg stoler på selv om mange for å forsvare seg selv vil si ikke stemmer). Påstand nr 1 er at jeg virkelig mener at barn under to-tre år ikke har noe å gjøre i barnehage - altså da på fulltid. 2-4 timer noen dager går greit, mer enn det er kun fordi samfunnet er lagt opp slik at mange må/tror de må ha dem der. Og påstand nr 2 er at de aller, aller fleste ikke måtte hatt disse små barna der! De fleste hadde hatt råd til å ha dem hjemme hvis de ikke hadde lagt opp til en livsstil 90% (altså bare en grov estimering folkens) av verdens befolkning ikke er i nærheten av å ha, da det er luksus på alle vis. Og det mener jeg er en av to ting; uvitenhet eller egoisme. Mange tror oppriktig talt på det pølsefabrikken staten forteller, om at barna har det BEDRE i bhg, foreldre er ikke i stand til å stimulere barnet sitt godt nok. Og mange, faktisk ca halvparten jeg snakker med, forteller at de på død og liv MÅ jobbe pga økonomien. Dette er da mennesker der begge jobber ca fulltid, de har fine biler, flott hus i byen, kanskje hytte, båt og flere sydenturer i året. KLART DU MÅ JOBBE DA!! For å opprettholde den livsstilen.. Jeg bare nikker og sier ja og ha.. Vi har én inntekt pga studier, og klarer da å spare samtidig, enda vi har fire barn og en del utgifter mange andre ikke har pga diverse. Den satt tenker jeg, nå blir det pepper.. Og det er jo ikke rart, når over 90% av alle ettåringer er i bhg (og de har ingenting der å gjøre!). Og så er det mange bhg ansatte her, som også lett fyrer seg opp og mener alt dette er feil, alle barna har det så flott.. Jadda. Ikke sikkert jeg kommer til å svare så mye da, har ikke så mye tid til overs med fire barn som ikke er i bhg :hilarious:. Var jo bare spm om en påstand, så kanskje vi kan droppe en diskusjon her, og alle bare kan tenke bittelitt over det jeg skriver? (lov å håpe hehe) :p

Begge mine har blitt mer fornøyde av å begynne i bhg da de var 1,5 år. Og personlig hadde jeg tatt livet av meg om jeg skulle vært hjemmeværende i mange år, tenker ikke det hadde vært så bra for barna det heller. Og nei, økonomien hadde ikke gått rundt ;)
 
Jo, fordi det at jeg drar frem mobilen så fort det er litt dødtid for meg, betyr at jeg som rollemodell viser at dette er det riktige også for barnet i andre situasjoner, feks en restaurant :)

Det er forskjell på å sitte alene på en benk, og det å sitte flere mennesker rundt et bord. Så mei, ikke sammenlignbart.
 
Det er forskjell på å sitte alene på en benk, og det å sitte flere mennesker rundt et bord. Så mei, ikke sammenlignbart.

Når det gjelder å la mobil fylle all dødtid/kjedelig tid så er det veldig sammenlignbart. :)
 
Ser det går mye i barn og barneoppdragelse her i tråden (naturlig nok).
Men jeg har en innenfor et annet tema.
Har du ikke økonomisk kapasitet til å ta vare på et kjæledyr, så kan du la være å skaffe deg et.
Amen!!!
 
Back
Topp