Post en upopulær påstand du står for

Jeg er totalt uenig i belønningsskjema til barn! Jeg synes at det å faktisk mestre noe i seg selv burde gi masse ros, ikke klistremerker, leker eller andre ting!
 
Det er veldig lite dokumenterte resultater rundt dette temaet, og anbefalingene er i stor grad knyttet til føre-var prinsippet. Dette hadde du visst om du faktisk hadde lest forskingen selv og dermed var klar over hva anbefalingene bygger på.

The Royal College of Paediatrics and Child Health i UK sin guide til anbefalt skjermtid for barn fra i år fant at det var "impossible to recommend age-appropriate time limits" fordi "there is not enough evidence to confirm that screen time is in itself harmful to child health at any age."

https://www.rcpch.ac.uk/news-events...y-activities-not-other-way-round-parents-told



Det er altså ikke funnet overbevisende dokumentasjon i forskning som tilsier at det er sammenheng mellom skjermtid og negative konsekvenser hos barn. WHO anbefalingene er kommet på bakgrunn av mulige negative konsekvenser, til tross for at dokumentasjonen knyttet til negative konsekvenser er svak.

Tja, så kan man jo bruke sunn fornuft og ikke tenke at man skal hive en telefon oppi trynet til ungen når det passer seg for foreldrene at barnet er rolig og stille, bare fordi noen mener t en ikke har nok vitenskaplig grunnlag ;)
Jeg baserer det jeg mener på det jeg opplever ved mye skjermtid, nemlig at barnet asosialiseres og ikke utvikler evne til å konsentrere seg, være kreativ og ikke minst utvikle evnen til å regulere følelsene sine, sinne, kjeder seg, sulten osv. På andre måter enn skjerm. Det er ferdigheter man behøver i alle situasjoner senere i livet, og jeg føler det som min plikt å vise barnet vei, men ja, det er langt mer slitsomt og krevende for meg som mor enn om jeg bare hadde dratt frem mobilen ;)
Men, jeg er ingen motstander av skjerm, og det kan være et fint verktøy om foreldre og barn engasjerer seg rundt noe, slik sett oppstår en sosialisering rundt skjermaltiviteten. Skjerm er også en del av hverdagen, så å unngå det helt er helt uten hensikt. Likevel er dette enkel underholdning som utløser dopamin i hjernen til barnet, og en skal derfor være aktiv med å bestemme hvor mye, hva og i hvilke situasjoner en skal bruke skjerm. Det skal aldri være et middel for å regulere følelser og kommunikasjon mellom barnet og andre mennesker vil alltid bidra til mer utvikling hos barnet :)

https://nhi.no/familie/barn/sma-barns-utvikling-kan-forsinkes-med-mye-skjermtid

Forskerne analyserte skjermtiden og satte det i sammenheng med barnas utvikling. I hovedsak var høyere skjermtid knyttet til dårligere utviklingsvurderinger på alle punkter.

For eksempel: Om et barn på to år hadde mye skjermtid, var dette forbundet med dårligere utvikling da barnet ble tre år. Mønsteret var det samme om barnet hadde mye skjermtid da det var tre år - dette førte til dårligere utvikling ved fem årsalder.


Jeg ser ingen grunn til ikke å være føre var. Vi har ikke hatt den tilgjengeligheten til skjerm så lett at vi har sett de store konsekvensene enda,og jeg ser nå bare hvor passiv barnet mitt blir foran en skjerm. I tillegg ser jeg at allerede nå har han evnen til å vente litt, eller avlede, om enn med MYE innsats fra oss foreldrene (det SKAL kreve å være foreldre) sammenlignet med søskenbarnet på samme alder som får slengt en mobil foran seg i alle situasjoner hvor det må ventes litt. Jeg trenger ikke forskning for å kunne se hvordan det kan påvirke videre i årene fremover :)
 
Litt of topic frå unger ol men here goes. Eg trur ikkje på spøkelser som medium framstiller som folk me har kjent men som ondskap (er kristen). Eg trur ikkje sånt fins men har folk i familie som trur på spøkelser, som har vert deira slekt eller venner.
 
Ikke akkurat en påstand, men jeg synes synd på og blir oppriktig lei meg av å se overvektige barn med overvektige foreldre..

Off ja!
Kan jo være gener, men ser ofte usunn livsstil bli overført videre.
 
Jeg mener alt for mange sette egne behov foran barnas. F.eks med å reise bort fra baby/småbarn en helg/langhelg/uke fordi «jeg trenger å være meg og ikke bare mamma/pappa også»

Så man skal ha med barna på alt og være med de 24/7 da eller?
 
Jeg forstår ikke helt hva dette med at om man ikke kan nyte mat uten alkohol så har man et rusproblem, har noe med saken å gjøre? Det er ikke derfor jeg drikker øl sammen med nieser og nevøer her i europa. Jeg drikker fordi jeg drikker normalt: jeg må ikke begrense meg for barna. Det er ikke fordi jeg må, det er fordi det finnes, det smaker godt, jeg nyter smaken, og ferdig. Ingen raller rundt og snøvler - vi leker med barna og oppfører oss helt normalt. Man blir ikke full av 2 øl til en stor middag, eller ett glass vin. Ei heller 2 jägermeister etter maten. Barna vokser opp med et 100% ukomplisert forhold til alkohol - de vet det finnes, de omgås det daglig (her er det normalt å ta seg en øl når man kommer hjem fra jobb, såkalt «ferdigpåjobbenpils), de opplever ingen vonde situasjoner av det. Alkoholproblemer finnes det MYE av i verden, og det er vondt for barn og unge som vokser opp under ubehag. Det betyr ikke at drikking med barn = ubehag. Det er mange nyanser derimellom.

Mener du altså at det er typisk med 4 enheter til en middag? Med to enheter til maten og to etter? Man er da i såfall langt over promillegrensen og er påvirket. Hele poenget med denne tråden er å poste en påstand som man står for selv om andre er uenige. Meningen min er at om du drikker de 4 enhetene slik at du er alkoholpåvirket, og hvis du gjør det sammen med egne eller familiens barn så er det basert på egoisme og ikke forståelse for hvordan barn opplever dere påvirket. Dømmekraften din vil jo bli dårligere for hver enhet, så du har ikke egentlig grunnlag for å vurdere hvor godt det vises for et barn hvor mye din adferd har forandret seg. Jeg synes man skal klare å begrense seg i større grad til barna er i seng.

Jeg for min del liker ikke verken øl eller vin, men jeg har jo lært og har forståelse for at de som liker det synes det gjør god mat bedre. Forstår bare ikke helt kombinasjonen av mengde og at barna er tilstede. Må det skje til hvert måltid eller kan det begrenses til middagene forbeholdt voksne liksom
 
Så man skal ha med barna på alt og være med de 24/7 da eller?

Foreldre setter barna først med å ta pause og vere meir enn foreldre. Men ikkje slik hun som skreiv det meinte. Barna har godt av å vere aleine med besteforeldre/tanter/onkler ol. Min yngste er hos mormor i 3 uka, pga leir får eldste 2 uker der. Dei kommer heim om 1 uke, da skal me på kino ol, før dei har ferie med far.
 
Foreldre setter barna først med å ta pause og vere meir enn foreldre. Men ikkje slik hun som skreiv det meinte. Barna har godt av å vere aleine med besteforeldre/tanter/onkler ol. Min yngste er hos mormor i 3 uka, pga leir får eldste 2 uker der. Dei kommer heim om 1 uke, da skal me på kino ol, før dei har ferie med far.

Dine barn er verken baby eller småbarn. Hadde det vært en 1 åring du sendte bort i 3 uker hadde jeg gladelig stått for at det ikke var barnets beste.
 
Men tenker du da på folk som gjør det i ett sett? Eller? :)

Tenker både på de som gjør det ofte og de som gjør det innimellom. Men jeg snakker ikke om barnevakt en kveld, eller ett døgn. Men å reise bort en langhelg for ferie, fest, moro mens en 1 åring eller yngre har barnevakt syns jeg vitner om at egne behov settes før barnets. Ett så lite barn trenger foreldrene sine mest mulig. Syns tommelfinger regelen om at man kun skal være borte like mange timer som barnet er antall måneder det første året er lur.
 
Men tenker du da på folk som gjør det i ett sett? Eller? :)

Jeg vet hvertfall om foreldre som gjør det veldig ofte, ja. :)
Det er ikke skadelig ikke å være med barnet all tid, men feks å dra på ukesferie til Syden alene uten små barn på 1 og 4 år, er ikke akkurat noe som tjener barnas behov på noen måte.
 
Jeg vet hvertfall om foreldre som gjør det veldig ofte, ja. :)
Det er ikke skadelig ikke å være med barnet all tid, men feks å dra på ukesferie til Syden alene uten små barn på 1 og 4 år, er ikke akkurat noe som tjener barnas behov på noen måte.

Ja, dette.
Syns det er så mye fokus på at foreldre skal være UTEN barna sine. Skjønner ikke at man skal reise på ferie uten barna..
 
Folk som sier allergi bare er oppdikta hysteri fra foreldrenes side kan ta seg en bolle
 
Last edited:
Back
Topp