Tja, så kan man jo bruke sunn fornuft og ikke tenke at man skal hive en telefon oppi trynet til ungen når det passer seg for foreldrene at barnet er rolig og stille, bare fordi noen mener t en ikke har nok vitenskaplig grunnlag
Jeg baserer det jeg mener på det jeg opplever ved mye skjermtid, nemlig at barnet asosialiseres og ikke utvikler evne til å konsentrere seg, være kreativ og ikke minst utvikle evnen til å regulere følelsene sine, sinne, kjeder seg, sulten osv. På andre måter enn skjerm. Det er ferdigheter man behøver i alle situasjoner senere i livet, og jeg føler det som min plikt å vise barnet vei, men ja, det er langt mer slitsomt og krevende for meg som mor enn om jeg bare hadde dratt frem mobilen
Men, jeg er ingen motstander av skjerm, og det kan være et fint verktøy om foreldre og barn engasjerer seg rundt noe, slik sett oppstår en sosialisering rundt skjermaltiviteten. Skjerm er også en del av hverdagen, så å unngå det helt er helt uten hensikt. Likevel er dette enkel underholdning som utløser dopamin i hjernen til barnet, og en skal derfor være aktiv med å bestemme hvor mye, hva og i hvilke situasjoner en skal bruke skjerm. Det skal aldri være et middel for å regulere følelser og kommunikasjon mellom barnet og andre mennesker vil alltid bidra til mer utvikling hos barnet
https://nhi.no/familie/barn/sma-barns-utvikling-kan-forsinkes-med-mye-skjermtid
Forskerne analyserte skjermtiden og satte det i sammenheng med barnas utvikling. I hovedsak var høyere skjermtid knyttet til dårligere utviklingsvurderinger på alle punkter.
For eksempel: Om et barn på to år hadde mye skjermtid, var dette forbundet med dårligere utvikling da barnet ble tre år. Mønsteret var det samme om barnet hadde mye skjermtid da det var tre år - dette førte til dårligere utvikling ved fem årsalder.
Jeg ser ingen grunn til ikke å være føre var. Vi har ikke hatt den tilgjengeligheten til skjerm så lett at vi har sett de store konsekvensene enda,og jeg ser nå bare hvor passiv barnet mitt blir foran en skjerm. I tillegg ser jeg at allerede nå har han evnen til å vente litt, eller avlede, om enn med MYE innsats fra oss foreldrene (det SKAL kreve å være foreldre) sammenlignet med søskenbarnet på samme alder som får slengt en mobil foran seg i alle situasjoner hvor det må ventes litt. Jeg trenger ikke forskning for å kunne se hvordan det kan påvirke videre i årene fremover
Det var du som først trakk forskning på banen, ikke meg. Når du først tar det opp som et argument mot skjermtid er det naturlig at jeg faktisk påpeker at det ikke finnes tilstrekkelig vitenskapelige bevis bak anbefalingen
Avledning som substitutt for oppdragelse kan være problematisk uavhengig av om avledningen består av en skjerm eller rosiner. Det som er viktig er hvordan hjelpemiddelet blir brukt.
Det er ikke sånn at all avledning med skjerm er dårlig eller går på bekostning av kommunikasjon og utvikling. Alt avhenger av hvordan det blir gjennomført. Fornuftig bruk er stikkordet