Post en upopulær påstand du står for

Tja, så kan man jo bruke sunn fornuft og ikke tenke at man skal hive en telefon oppi trynet til ungen når det passer seg for foreldrene at barnet er rolig og stille, bare fordi noen mener t en ikke har nok vitenskaplig grunnlag ;)
Jeg baserer det jeg mener på det jeg opplever ved mye skjermtid, nemlig at barnet asosialiseres og ikke utvikler evne til å konsentrere seg, være kreativ og ikke minst utvikle evnen til å regulere følelsene sine, sinne, kjeder seg, sulten osv. På andre måter enn skjerm. Det er ferdigheter man behøver i alle situasjoner senere i livet, og jeg føler det som min plikt å vise barnet vei, men ja, det er langt mer slitsomt og krevende for meg som mor enn om jeg bare hadde dratt frem mobilen ;)
Men, jeg er ingen motstander av skjerm, og det kan være et fint verktøy om foreldre og barn engasjerer seg rundt noe, slik sett oppstår en sosialisering rundt skjermaltiviteten. Skjerm er også en del av hverdagen, så å unngå det helt er helt uten hensikt. Likevel er dette enkel underholdning som utløser dopamin i hjernen til barnet, og en skal derfor være aktiv med å bestemme hvor mye, hva og i hvilke situasjoner en skal bruke skjerm. Det skal aldri være et middel for å regulere følelser og kommunikasjon mellom barnet og andre mennesker vil alltid bidra til mer utvikling hos barnet :)

https://nhi.no/familie/barn/sma-barns-utvikling-kan-forsinkes-med-mye-skjermtid

Forskerne analyserte skjermtiden og satte det i sammenheng med barnas utvikling. I hovedsak var høyere skjermtid knyttet til dårligere utviklingsvurderinger på alle punkter.

For eksempel: Om et barn på to år hadde mye skjermtid, var dette forbundet med dårligere utvikling da barnet ble tre år. Mønsteret var det samme om barnet hadde mye skjermtid da det var tre år - dette førte til dårligere utvikling ved fem årsalder.


Jeg ser ingen grunn til ikke å være føre var. Vi har ikke hatt den tilgjengeligheten til skjerm så lett at vi har sett de store konsekvensene enda,og jeg ser nå bare hvor passiv barnet mitt blir foran en skjerm. I tillegg ser jeg at allerede nå har han evnen til å vente litt, eller avlede, om enn med MYE innsats fra oss foreldrene (det SKAL kreve å være foreldre) sammenlignet med søskenbarnet på samme alder som får slengt en mobil foran seg i alle situasjoner hvor det må ventes litt. Jeg trenger ikke forskning for å kunne se hvordan det kan påvirke videre i årene fremover :)

Det var du som først trakk forskning på banen, ikke meg. Når du først tar det opp som et argument mot skjermtid er det naturlig at jeg faktisk påpeker at det ikke finnes tilstrekkelig vitenskapelige bevis bak anbefalingen :)

Avledning som substitutt for oppdragelse kan være problematisk uavhengig av om avledningen består av en skjerm eller rosiner. Det som er viktig er hvordan hjelpemiddelet blir brukt.

Det er ikke sånn at all avledning med skjerm er dårlig eller går på bekostning av kommunikasjon og utvikling. Alt avhenger av hvordan det blir gjennomført. Fornuftig bruk er stikkordet ;)
 
Det var du som først trakk forskning på banen, ikke meg. Når du først tar det opp som et argument mot skjermtid er det naturlig at jeg faktisk påpeker at det ikke finnes tilstrekkelig vitenskapelige bevis bak anbefalingen :)

Avledning som substitutt for oppdragelse kan være problematisk uavhengig av om avledningen består av en skjerm eller rosiner. Det som er viktig er hvordan hjelpemiddelet blir brukt.

Det er ikke sånn at all avledning med skjerm er dårlig eller går på bekostning av kommunikasjon og utvikling. Alt avhenger av hvordan det blir gjennomført. Fornuftig bruk er stikkordet ;)

Det er jeg helt enig i, og det er vel også det jeg tenker frem. At det i rette situasjoner kan være en berikelse i hverdagen. Jeg trakk inn forskning, fordi en del av det også viser at skjermbruk har negative følger, og at det derfor ikke kan sammenlignes med feks å lese bok, rosiner eller borte-titteilek for å avlede/underholde barnet :)
Utgangspunktet mitt er at jeg ønsker å videreformidle et sunt forhold til skjerm, og det gjør man ikke ved selv som forelder å dra frem mobilen i hvert ledige øyebligg bare fordi det ikke er moro/underholdende nok. Jeg mener ikke at man aldri skal se på mobil, men det kn emd fordel begrenses kraftig i barnas våkentid og heller fylle den tiden hvor man evt bruker skjerm sammen med barnet. Min sønn på 18 mnd ser ikke barne tv hver dag, fordi han ikke etterspør det og heller ikke har eldre søsken som ser det, og du, det går helt fint. Ja, jeg må anstrenge meg mer som forelder for å unnerholde, fylle nærhetsbehov ved å bære, være tilstede på en måte som gir en annen kontakt mellom meg og barnet mitt. Jeg er ikke perfekt, jeg var den utslitte mammaen som var 10t alene med sønnen min hver dag, og jeg brukte skjerm i for stor grad for å få et pusterom selv. Men jeg mener ikke at jeg er ufeilbarlig, og i det ligger evnen til å Kunne endre seg. Jeg så hvor lett både jeg og barnet mitt kan komme inn i et uheldig mønster nettopp på grunn av tilgjengeligheten av skjermer, og jeg har brukt mye tid på å sette meg inn i ulike forsøk og uttalelser fra fagpersoner om konsekvenser av for mye skjerm særlig til de minste som i sine første 3 leveår er i en enorm utviklingsprosess. Så ja, avledning via andre former for kommunikasjon og samspill mellom foreldre er en bedre enn en skjerm.
 
Ser det går mye i barn og barneoppdragelse her i tråden (naturlig nok).
Men jeg har en innenfor et annet tema.
Har du ikke økonomisk kapasitet til å ta vare på et kjæledyr, så kan du la være å skaffe deg et.
 
Ser det går mye i barn og barneoppdragelse her i tråden (naturlig nok).
Men jeg har en innenfor et annet tema.
Har du ikke økonomisk kapasitet til å ta vare på et kjæledyr, så kan du la være å skaffe deg et.

Så enig! Og tid.
Forferdelig å lese om så mange som dumper dyra pga ferie.
 
Døde dyr lider ikke.... Det er hårreisende hvor langt enkelte går for å holde kjæledyret i live, selv om dyret har smerter og kraftig nedsatt livskvalitet.
 
Jeg vet hvertfall om foreldre som gjør det veldig ofte, ja. :)
Det er ikke skadelig ikke å være med barnet all tid, men feks å dra på ukesferie til Syden alene uten små barn på 1 og 4 år, er ikke akkurat noe som tjener barnas behov på noen måte.

Forskjell på en storbyferie, eller la oss si fjelltur over ei helg o.l hvor barna er med besteforeldre.
Men å reise til typ Spania i 1 - 2 uker uten barna synes jeg er dårlig gjort ovenfor barna.
 
Så enig! Og tid.
Forferdelig å lese om så mange som dumper dyra pga ferie.
Ja, virkelig! Opplever også mange som blir direkte sure fordi dyra deres blir syke, og ikke minst når dem blir sure opp mot ferieturer osv. "Men kattepasser skal jo bare gå innom å sjekke at det er mat der, kan jo ikke pålegge dem å gi katten piller?!?!?". Sukk...
 
Ja, virkelig! Opplever også mange som blir direkte sure fordi dyra deres blir syke, og ikke minst når dem blir sure opp mot ferieturer osv. "Men kattepasser skal jo bare gå innom å sjekke at det er mat der, kan jo ikke pålegge dem å gi katten piller?!?!?". Sukk...

Dyr krever nye kjærlighet og pleie ❤️
 
Forskjell på en storbyferie, eller la oss si fjelltur over ei helg o.l hvor barna er med besteforeldre.
Men å reise til typ Spania i 1 - 2 uker uten barna synes jeg er dårlig gjort ovenfor barna.

Ja, det er litt det jeg også prøver å si :)
 
Dyr krever nye kjærlighet og pleie ❤️
Enig! Vi velger å ta dem inn i vårt liv, og da er det vår forbanna plikt å sørge for at dem har det godt.
Spesielt katter skulle jeg ønske hadde en salgspris. Er så luta lei av at kattunger gis bort gratis. Hadde de kostet noe, så håper jeg en del folk hadde tenkt seg om en gang eller ti før dem anskaffet seg katten. Som mange har sagt tidligere; en bærepose koster penger, men en kattunge (et liv!) er gratis.. Og det jeg føler at mange ikke skjønner er at selv om kattungen er gratis, så er det ikke gratis å ha katt.
 
Ja, det er litt det jeg også prøver å si :)

Jaa, kjenner noen som lar ungen som er under 2 år være med besteforeldrene tre uker i sommer fordi de skal til syden uten barnet. Og bestemoren er syk i tillegg. Sliter med å forstå det.
 
Kjempetullete, uff så tullete jeg er

Ja det syns jeg. Det var snakk om å reise bort ifra barna over flere dager. Ikke at ikke man kunne være borte fra barna i det hele tatt.
 
Ja det syns jeg. Det var snakk om å reise bort ifra barna over flere dager. Ikke at ikke man kunne være borte fra barna i det hele tatt.

Det må være rom for at noen kan misforstå noe uten at to skal rotte seg sammen mot den personen. Men for all del...
 
At mange har en tendens til å bruke litt for mye parfyme, spesielt blant ansatte i butikker. :hungover:
 
Jeg har to veldig upopulære påstander i dagens samfunn, som jeg virkelig står for (og når det er snakk om forskning her, er det også mye av det på det feltet, som jeg stoler på selv om mange for å forsvare seg selv vil si ikke stemmer). Påstand nr 1 er at jeg virkelig mener at barn under to-tre år ikke har noe å gjøre i barnehage - altså da på fulltid. 2-4 timer noen dager går greit, mer enn det er kun fordi samfunnet er lagt opp slik at mange må/tror de må ha dem der. Og påstand nr 2 er at de aller, aller fleste ikke måtte hatt disse små barna der! De fleste hadde hatt råd til å ha dem hjemme hvis de ikke hadde lagt opp til en livsstil 90% (altså bare en grov estimering folkens) av verdens befolkning ikke er i nærheten av å ha, da det er luksus på alle vis. Og det mener jeg er en av to ting; uvitenhet eller egoisme. Mange tror oppriktig talt på det pølsefabrikken staten forteller, om at barna har det BEDRE i bhg, foreldre er ikke i stand til å stimulere barnet sitt godt nok. Og mange, faktisk ca halvparten jeg snakker med, forteller at de på død og liv MÅ jobbe pga økonomien. Dette er da mennesker der begge jobber ca fulltid, de har fine biler, flott hus i byen, kanskje hytte, båt og flere sydenturer i året. KLART DU MÅ JOBBE DA!! For å opprettholde den livsstilen.. Jeg bare nikker og sier ja og ha.. Vi har én inntekt pga studier, og klarer da å spare samtidig, enda vi har fire barn og en del utgifter mange andre ikke har pga diverse. Den satt tenker jeg, nå blir det pepper.. Og det er jo ikke rart, når over 90% av alle ettåringer er i bhg (og de har ingenting der å gjøre!). Og så er det mange bhg ansatte her, som også lett fyrer seg opp og mener alt dette er feil, alle barna har det så flott.. Jadda. Ikke sikkert jeg kommer til å svare så mye da, har ikke så mye tid til overs med fire barn som ikke er i bhg :hilarious:. Var jo bare spm om en påstand, så kanskje vi kan droppe en diskusjon her, og alle bare kan tenke bittelitt over det jeg skriver? (lov å håpe hehe) :p
 
Jeg har to veldig upopulære påstander i dagens samfunn, som jeg virkelig står for (og når det er snakk om forskning her, er det også mye av det på det feltet, som jeg stoler på selv om mange for å forsvare seg selv vil si ikke stemmer). Påstand nr 1 er at jeg virkelig mener at barn under to-tre år ikke har noe å gjøre i barnehage - altså da på fulltid. 2-4 timer noen dager går greit, mer enn det er kun fordi samfunnet er lagt opp slik at mange må/tror de må ha dem der. Og påstand nr 2 er at de aller, aller fleste ikke måtte hatt disse små barna der! De fleste hadde hatt råd til å ha dem hjemme hvis de ikke hadde lagt opp til en livsstil 90% (altså bare en grov estimering folkens) av verdens befolkning ikke er i nærheten av å ha, da det er luksus på alle vis. Og det mener jeg er en av to ting; uvitenhet eller egoisme. Mange tror oppriktig talt på det pølsefabrikken staten forteller, om at barna har det BEDRE i bhg, foreldre er ikke i stand til å stimulere barnet sitt godt nok. Og mange, faktisk ca halvparten jeg snakker med, forteller at de på død og liv MÅ jobbe pga økonomien. Dette er da mennesker der begge jobber ca fulltid, de har fine biler, flott hus i byen, kanskje hytte, båt og flere sydenturer i året. KLART DU MÅ JOBBE DA!! For å opprettholde den livsstilen.. Jeg bare nikker og sier ja og ha.. Vi har én inntekt pga studier, og klarer da å spare samtidig, enda vi har fire barn og en del utgifter mange andre ikke har pga diverse. Den satt tenker jeg, nå blir det pepper.. Og det er jo ikke rart, når over 90% av alle ettåringer er i bhg (og de har ingenting der å gjøre!). Og så er det mange bhg ansatte her, som også lett fyrer seg opp og mener alt dette er feil, alle barna har det så flott.. Jadda. Ikke sikkert jeg kommer til å svare så mye da, har ikke så mye tid til overs med fire barn som ikke er i bhg :hilarious:. Var jo bare spm om en påstand, så kanskje vi kan droppe en diskusjon her, og alle bare kan tenke bittelitt over det jeg skriver? (lov å håpe hehe) :p
Hva er det tenke over egentlig? Tror du alle inne her med unger under tre år sier opp plassen i bhg pga meningene dine:p
 
Jeg har to veldig upopulære påstander i dagens samfunn, som jeg virkelig står for (og når det er snakk om forskning her, er det også mye av det på det feltet, som jeg stoler på selv om mange for å forsvare seg selv vil si ikke stemmer). Påstand nr 1 er at jeg virkelig mener at barn under to-tre år ikke har noe å gjøre i barnehage - altså da på fulltid. 2-4 timer noen dager går greit, mer enn det er kun fordi samfunnet er lagt opp slik at mange må/tror de må ha dem der. Og påstand nr 2 er at de aller, aller fleste ikke måtte hatt disse små barna der! De fleste hadde hatt råd til å ha dem hjemme hvis de ikke hadde lagt opp til en livsstil 90% (altså bare en grov estimering folkens) av verdens befolkning ikke er i nærheten av å ha, da det er luksus på alle vis. Og det mener jeg er en av to ting; uvitenhet eller egoisme. Mange tror oppriktig talt på det pølsefabrikken staten forteller, om at barna har det BEDRE i bhg, foreldre er ikke i stand til å stimulere barnet sitt godt nok. Og mange, faktisk ca halvparten jeg snakker med, forteller at de på død og liv MÅ jobbe pga økonomien. Dette er da mennesker der begge jobber ca fulltid, de har fine biler, flott hus i byen, kanskje hytte, båt og flere sydenturer i året. KLART DU MÅ JOBBE DA!! For å opprettholde den livsstilen.. Jeg bare nikker og sier ja og ha.. Vi har én inntekt pga studier, og klarer da å spare samtidig, enda vi har fire barn og en del utgifter mange andre ikke har pga diverse. Den satt tenker jeg, nå blir det pepper.. Og det er jo ikke rart, når over 90% av alle ettåringer er i bhg (og de har ingenting der å gjøre!). Og så er det mange bhg ansatte her, som også lett fyrer seg opp og mener alt dette er feil, alle barna har det så flott.. Jadda. Ikke sikkert jeg kommer til å svare så mye da, har ikke så mye tid til overs med fire barn som ikke er i bhg :hilarious:. Var jo bare spm om en påstand, så kanskje vi kan droppe en diskusjon her, og alle bare kan tenke bittelitt over det jeg skriver? (lov å håpe hehe) :p

Jeg er stortsett enig med deg.. Og min ettåring i år begynner ikke i barnehage nå. Men min ettåring i 2011 når jeg var alenemor måtte i barnehage for å sikre oss best mulig fremtid. Så, nei ettåringer har ikke noe i barnehage å gjøre, men noen har faktisk ikke mulighet til å ha dem hjemme..
 
Back
Topp