Nå vet jeg ikke hvordan man går frem ved ren fødselsangst, men du må ta dette opp med jordmor eller fastlege for å få en henvisning til sykehuset der du skal føde. Der møter du en sykehuslege som skal avgjøre hvorvidt du får innvilget keisersnitt eller ei. Husk at det er fritt sykehusvalg! De kommer til å gjøre det de kan for å få deg til å føde vaginalt, men du får jo bare prøve så godt du kan dersom du føler deg sikker på valget ditt. Mange jordmødre og leger sprer litt skremselspropaganda vedr keisersnitt, men for noen av oss har vi jo ikke noe valg- og det gikk knirkefritt og var en utrolig fin opplevelse for meg å ha planlagt KS for fem år siden. Det er også mye mer kostbart for sykehuset med keisersnitt enn vaginal fødsel. Det er også en av årsakene til at de vil ha færrest mulige KS. Fordi min diagnose ikke automatisk fører til planlagt KS måtte jeg overtale sykehuslegen litt og deretter skrive under på at jeg hadde valgt det selv. Dette møtet fant sted i februar, og der og da bestemte vi også dato. Husker at jeg fikk velge mellom to datoer etter hverandre i mai, ca 10 dager før terminen. Fikk med meg noen infoskriv hjem med praktisk info, og så var det gjort. Jeg var veldig nervøs før møtet, men det gikk altså bra. Jeg stod på mitt ettersom flere leger jeg har vært hos gjennom livet hadde anbefalt meg KS pga den bekken-lidelsen jeg er født med. Jeg fikk "viljen" min.
Angrer ikke et sekund. Det ble en fin opplevelse for meg, mannen min og bebisen. Dette var på Ullevål sykehus. Nå skal jeg til mitt nærmeste sykehus. Får jeg ikke KS der, så sender fastlegen min meg til et annet sykehus. Jeg tar ikke sjansen på å ødelegge bekkenet mitt, så jeg kommer til å stå på mitt.
Du skriver at du ikke har helt kjemi med fastlegen din. Husk at det ikke er opp til fastlegen din hvorvidt du skal føde via KS eller ei. Fastlegen din skal bare henvise deg til en keisersnitt-samtale på sykehuset der du skal føde, og så er det opp til legen(e) der hvorvidt der blir snitt eller ei. Ønsker deg masse lykke til!
Selv skal jeg til fastlegen neste uke og be henne skrive en henvisning da. Hun er heldigvis klar på at jeg bør ha KS denne gangen også. Blir godt å få det avklart, så håper jeg får KS-samtale-time på sykehuset så snart som mulig. Håper jeg møter forståelsesfull lege på sykehuset, så det blir en ok samtale med ønsket utfall for min egen del. Igjen: lykke til! Bare spør om det er mer du lurer på. Vi kan jo holde kontakten her og dele erfaringer frem til det er avklart.