Planlagt keisersnitt. Flere som skal til keisersnittsamtale?

Maijente2015

Maimamma
Jeg hadde planlagt KS med førstemann og skal henvises til samtale for dette denne gang også. Årsaken er medisinsk hos meg (bekkenrelatert), men kan trolig velge selv (som sist). Går nok for KS denne gang også, da det innebærer minst risiko for meg og det var en positiv opplevelse sist. Deler gjerne erfaringer med andre som etterhvert vet de skal dette.

Jeg skal ha.. Men er på tett oppfølging på sykehuset så tar samtalen underveis.. Men har ikke fått dato enda.. Men vet det er 3uker før ul termin ..

Spennende! Ja her regner jeg med at det blir to uker før terminen. Sist valgte jeg Ullevål sykehus, men vurderer det nærmeste nå (Østfold). Blir spennende å høre hva de sier. Fastlegen sa jeg kan høre der først og så vet heller velge et annet sykehus dersom jeg får "dårlige vibber". Var veldig fornøyd med alt på Ullevål, bortsett fra sengene og medisinene etterpå. Men det er fem år siden.

Jeg ønsker å få planlagt ks. Endte i haste ks sist etter 24 timer med rier og 6 av de med pressrier.. Fikk beskjed etterpå at jeg har et smalt bekken som kan gjøre det vanskeligfor meg å føde normalt. Har etter den opplevelsen vurdert å ikke få fler barn pga redselen for å måtte føde vagnalt. Får jeg ikke ks vet jeg ikke helt hva jeg gjør.. Panikken sitter i hvert fall godt i meg..

Krysse fingrene for at jeg får det godkjent..

Da håper jeg virkelig at det ordner seg for deg! Har du fått henvisning til en keisersnitt-samtale på sykehuset?

Skal til jordmord 22 januar. Skal snakke med hun da. Har bare vært på kontroll hos legen min og hun klarer jeg ikke helt bestemme meg for om jeg liker enda (nettopp fått ny lege) litt vanskelig å snakke med synes jeg..

Hvordan fungerer det egentlig? Jeg sier jeg ønsker ks, får henvisning til samtale (på sykehus?) og så avgjør de etter den? Greit å vite hva jeg går til.

Nå vet jeg ikke hvordan man går frem ved ren fødselsangst, men du må ta dette opp med jordmor eller fastlege for å få en henvisning til sykehuset der du skal føde. Der møter du en sykehuslege som skal avgjøre hvorvidt du får innvilget keisersnitt eller ei. Husk at det er fritt sykehusvalg! De kommer til å gjøre det de kan for å få deg til å føde vaginalt, men du får jo bare prøve så godt du kan dersom du føler deg sikker på valget ditt. Mange jordmødre og leger sprer litt skremselspropaganda vedr keisersnitt, men for noen av oss har vi jo ikke noe valg- og det gikk knirkefritt og var en utrolig fin opplevelse for meg å ha planlagt KS for fem år siden. Det er også mye mer kostbart for sykehuset med keisersnitt enn vaginal fødsel. Det er også en av årsakene til at de vil ha færrest mulige KS. Fordi min diagnose ikke automatisk fører til planlagt KS måtte jeg overtale sykehuslegen litt og deretter skrive under på at jeg hadde valgt det selv. Dette møtet fant sted i februar, og der og da bestemte vi også dato. Husker at jeg fikk velge mellom to datoer etter hverandre i mai, ca 10 dager før terminen. Fikk med meg noen infoskriv hjem med praktisk info, og så var det gjort. Jeg var veldig nervøs før møtet, men det gikk altså bra. Jeg stod på mitt ettersom flere leger jeg har vært hos gjennom livet hadde anbefalt meg KS pga den bekken-lidelsen jeg er født med. Jeg fikk "viljen" min.
Angrer ikke et sekund. Det ble en fin opplevelse for meg, mannen min og bebisen. Dette var på Ullevål sykehus. Nå skal jeg til mitt nærmeste sykehus. Får jeg ikke KS der, så sender fastlegen min meg til et annet sykehus. Jeg tar ikke sjansen på å ødelegge bekkenet mitt, så jeg kommer til å stå på mitt.
Du skriver at du ikke har helt kjemi med fastlegen din. Husk at det ikke er opp til fastlegen din hvorvidt du skal føde via KS eller ei. Fastlegen din skal bare henvise deg til en keisersnitt-samtale på sykehuset der du skal føde, og så er det opp til legen(e) der hvorvidt der blir snitt eller ei. Ønsker deg masse lykke til!
Selv skal jeg til fastlegen neste uke og be henne skrive en henvisning da. Hun er heldigvis klar på at jeg bør ha KS denne gangen også. Blir godt å få det avklart, så håper jeg får KS-samtale-time på sykehuset så snart som mulig. Håper jeg møter forståelsesfull lege på sykehuset, så det blir en ok samtale med ønsket utfall for min egen del. Igjen: lykke til! Bare spør om det er mer du lurer på. Vi kan jo holde kontakten her og dele erfaringer frem til det er avklart.

Last edited:
Jeg endte med hastekeisersnitt sist så er litt spent denne gangen. Jeg tror jeg skal gå for vanlig fødsel,men skal på før samtale på sykehuset. Jeg lurer litt på dere snakker om bekken og om det er problemer med for lite bekken o.l er det noe man kan finne ut? En jordmor jeg kjenner snakket om at man kunne sjekke ut om man hadde stort nok bekken og at ikke det gikk kun på egen kroppsstørrelse.

Mitt problem er ikke relatert til selve bekken-størrelsen eller skjelettet, men er en hormonsstyrt lidelse som sitter i leddene. Så dette med størrelse på bekken og/eller fødselsangst vet jeg lite om. Min diagnose er noe helt annet. Dersom jeg får rier og skiller ut fødselshormoner, kan det i verste fall føre til at jeg blir ødelagt i leddene rundt bekken og hofte for alltid - og må gå på krykker. Den risk'en velger jeg å ikke ta.

Jeg fødte vaginalt sist, sønnen min ble sittende fast (hodekrets 39cm) og det endte opp med at han måtte dras ut. Husker jeg sa "nå brakk jeg noe", men ble avfeid med at det var et halebeinsbrudd, noe som i realiteten var ett brudd i ryggen. Har blitt operert for dette og kirurgen sier at jeg kan føde vanlig hvis bildene av bekkenet tilsier at det går bra (bildene tas i slutten av svangerskapet), fastlegen min er usikker på hva som er best mens jordmor som var med på forrige fødsel bestemt mener keisersnitt. Jeg har vært i samtale med leger på sykehuset og kan få KS, men jeg er veldig usikker selv. Vil føde vaginalt men vil ikke ofre egen helse..,, noen som vet hvor lenge før termin det er vanlig å få KS?

Jeg ønsker å få planlagt ks. Endte i haste ks sist etter 24 timer med rier og 6 av de med pressrier.. Fikk beskjed etterpå at jeg har et smalt bekken som kan gjøre det vanskeligfor meg å føde normalt. Har etter den opplevelsen vurdert å ikke få fler barn pga redselen for å måtte føde vagnalt. Får jeg ikke ks vet jeg ikke helt hva jeg gjør.. Panikken sitter i hvert fall godt i meg..
På sykehuset østfold er det noe som heter morgenrøden hvor man kan avtale time med jordmor om man sliter med fødselsangst, der jobber man for å finne beste forløsninsmetode for deg. http://old.sykehuset-ostfold.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=1723&I=10545&mids=682a763a2093 kanskje noe lignende der du bor? :)

Har ikke hørt om noe slikt noe her i Bergen. Får Google litt og se om jeg finner noe lignende her. mitt problem med bekken er at det er smal, det kan gå med et lite hode, men panikken for komplikasjoner og andre ting blir bare større og større for hver dag fødselen nærmer seg.

Jeg fødte vaginalt med førstemann. Endte opp med en totalruptur og har hatt plager siden. På kontroll på sykehuset 10 uker etter fødsel fikk jeg innvilget keisersnitt på mine neste fødsler.
Dette ble sendt videre til fastlegen min.
Da jeg var på første svangerskapskontroll spurte hun om jeg forsatt ønsket KS. Da jeg sa JAAAA sendte hun henvisning til sykehuset.
Jeg skal på KS samtale 12 januar. På OUL sa de at keisersnittet ble ca 10 dager før.
Gru/gleder meg til møtet. Er så redd de skal prøve å overtale meg. Men har jo fått det innvilget heldigvis.
Hadde ikke født igjen hvis jeg ikke fikk KS.
Får jeg KS dato pp dette møtet eller i ettertid?

Jeg fikk datoen på det møtet på sykehuset. Det er fem år siden, på Ullevål. Var på møtet der i februar og der og da fikk vi velge mellom to dager i mai. Fikk med en del info/papirer og så skulle vi ringe kvelden før selve KS-dagen (fødselen) for å få tidspunktet vi skulle møte på sykehuset.

Fastlegen min sendte henvisning til KS-møtet mitt i går, til sykehuset. Kjenner jeg er litt spent, men regner med det ordner seg og at jeg får det innvilget også denne gangen. Blir godt å få det overstått og innvilget.

Lykke til til dere andre også.

Hadde akutt ks med første og skulle ha planlagt ks med de to yngste, da fikk jeg time 7-10 dager før termin. Er litt usikker på hva det blir til denne gangen. Jeg har for lite bekken til å føde en baby til termin, så det er snakk om å sette meg i gang i uke 37 (om jeg går så lenge) istedenfor et planlagt ks.

Back
Topp