Pils hos naboen?

Du hører ikke røykvarsleren tidligere om du er inne i huset enn via babycallen. Dvs du er ikke noe raskere da. Får du ikke døra opp enten utenfra eller innenfra er jo ingen forskjell. Jeg regner med naboen er rett ved siden av, slik ts beskriver det. Etter at ungene har lagt seg, sitter du inne på er soverom med alle ungene i du eller? Og du sitter aldri ute i hagen på sommerkveldene?
Du får jo opp døra innenfra! Røyken ligger inni huset,ikke utenfor! Om det skulle begynne å brenne inne har du muligheten til å hoppe ut en vinduene om du er inne.. Kom ikke her å si at du kommer like fort fram til huset om du er i nabohuset som nabo rommet?! Selvfølgelig sitter jeg ikke inne på rommet til ungene,men jeg går ikke ut av huset så lenge di ligger inne å sover! Jeg har erfart,og fortstått hvor fort en brann forløper.. Min mening er at det er rimelig naivt å tro at du skal kunne klare å komme inn til ungene om huset brenner og du er i nabohuset..

Du får jo opp døra innenfra! Røyken ligger inni huset,ikke utenfor! Om det skulle begynne å brenne inne har du muligheten til å hoppe ut en vinduene om du er inne.. Kom ikke her å si at du kommer like fort fram til huset om du er i nabohuset som nabo rommet?! Selvfølgelig sitter jeg ikke inne på rommet til ungene,men jeg går ikke ut av huset så lenge di ligger inne å sover! Jeg har erfart,og fortstått hvor fort en brann forløper.. Min mening er at det er rimelig naivt å tro at du skal kunne klare å komme inn til ungene om huset brenner og du er i nabohuset..

Jeg har også erfart brann og jeg ville har klart å komme inn i huset med den brannen vi opplevde. Brann utarter seg forskjellig, og det spørs også litt om man har nytt eller gammelt hus og hva er det som startet brannen.
Her har vi røykdektorer i hele huset og brannvesenet blir varslet med engang, samt vi vil også bli varslet i løpet av sekunder.
Jeg kan ikke gå rundt å tenke det verste som kan skje. Jeg er ute i Hagen om sommeren, sitter på min veranda om sommeren, går til søpla hele året, ute med hunden om kvelden og måker snø om vinteren. Jeg lever med andre ord, selv om jeg er redd for brann, eller at mine barn blir akutt syke eller noe skulle skje.
Jeg kan gå inn til naboen, men bare den naboen der jeg ser huset vårt og callingen virker :)

Jeg hadde aldri tatt sjansen.. Selv om sjansen for brann eller andre ting er minimalt så er jeg uansett mye lenger borte enn om jeg hadde sittet i samme hus. Og da ville jeg aldri kunne tilgi meg selv hvis det hadde skjedd noe. Sove må man jo, så det synes jeg blir helt anerledes. Men en må ikke gå over til naboen mens barna sover. Enten få barnevakt eller så hadde en vært hjemme.

Btw dere snakker om brann, sjansen for brann er veldig minimal, men selvsagt hvis man er redd det så er man redd. Det er så mange andre ting som er mer sannsynlig.

Nå har vi gode brannvarslere og brannvasler i alle soverom. Så dette ville slått ut på babycallen
At sjansen for brann er minimal, betyr ingenting! Sjansen er der åkke som!
Hjelper lite med brannvarsler på soverommet om det brenner utenfor...
Men det er meg. Hadde aldri turt.

Last edited:
Røyken har jo ingenting å si, det er jo isåfall vakum pga at flammene suger til seg oksygen. Som nevnt over her kommer det an på nytt/gammelt hus, om døra går inn eller ut, om et vindu står på gløtt, alle andre dører i huset osv. Alle branner utarter seg også forskjellig og hvor i huset det begynner å brenne har også noe å si. Så det er rimelig naivt å tro at du kan forutsi hvordan det vil være om et hus brenner. Nei det vil ikke ta noe særlig lengre tid å løpe fra stua og til begge soverommene å få med ungene og så ut til døra her, enn fra naboen og inn døra. Det tar like lang tid. Dersom døra og forholdene var slik at jeg ikke fikk den opp så går det an å knuse et vindu. Man kan ikke slutte å leve forde. Hvor gamle er barna dine? På et eller annet tidspunkt kommer du til å måtte slippe de ut av syne, og alt kan i teorien skje...

Poenget mitt var at det er forskjell på å dra på butikken og å sitte hos naboen med babycall som du hører brannvarsleren via det sekundet den begynner å pipe og du vil være der i løpet av sekunder. Og det vil ikke nødvendigvis ta lengre tid å løpe over hagen og inn på soverommene enn fra ditt eget soverom/stue til barnas soverom.

Btw dere snakker om brann, sjansen for brann er veldig minimal, men selvsagt hvis man er redd det så er man redd. Det er så mange andre ting som er mer sannsynlig.

Nå har vi gode brannvarslere og brannvasler i alle soverom. Så dette ville slått ut på babycallen
At den er liten betyr ikke at det aldri skjer, jeg tar aldri densjansen når det gelder mitt barn.
Jeg har opplevd brann i nabohuset, og det gjr at jeg ikke tar sjansen

At den er liten betyr ikke at det aldri skjer, jeg tar aldri densjansen når det gelder mitt barn.
Jeg har opplevd brann i nabohuset, og det gjr at jeg ikke tar sjansen
Så å feks måke snø i oppkjørselen tidlig på morgenen før du skal på jobb med barn inne alene sovende er et livsfarlig sjansespill?

Det er liten sjanse for bilulykke også - tar du ikke sjansen på å kjøre bil da eller?

Ja jeg vet en pils hos naboen ikke er like nødvendig som å kunne komme seg på jobb i snøen og å kunne kjøre dit man må. Men sjansen og faren er jo ikke noe større.

Så å feks måke snø i oppkjørselen tidlig på morgenen før du skal på jobb med barn inne alene sovende er et livsfarlig sjansespill?

Det er liten sjanse for bilulykke også - tar du ikke sjansen på å kjøre bil da eller?

Ja jeg vet en pils hos naboen ikke er like nødvendig som å kunne komme seg på jobb i snøen og å kunne kjøre dit man må. Men sjansen og faren er jo ikke noe større.
Til flere slik sjansen en tar til større er sjansen for at noe en dag skjer.. Så jo da blir jo prosenten for at det kan skje høyere..

Jeg kjenner flere som gjør det, og har selv hatt naboer her som har hatt barna liggende hjemme mens de har vært hos oss. Men selv klarer jeg det ikke. Dette er pga jeg er redd for brann, det lager ikke lyd. I tillegg har jeg nå en gutt på 6 år, og når barna er i den alderen at de kan stå opp/klarte ut av sprinkelsenga, så lager jo ikke det noe særlig lyd som slår ut på babycallen. Og man vet jo aldri hva et lite barn kan finne på!
De fleste 6åringer rundt her får være alene hjemme en liten stund mens foreldrene drar på butikken feks. Det kommer jo helt an på ungen. Mange 6åringer går til skolen alene. Så tenker at det ikke gjelder alle barn. Men ungene må jo vite at dere er hos naboen da - kan ikke plutselig stå opp og oppdage at de er alene, det kan være skummelt.

Vår babycall slår ut om dyna beveger seg på den høyeste sensitiviteten.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal sette spørsmålstegn ved at noen ikke er komfortable med å forlate huset mens barna sover, det er vel naturlig å kjenne på det? Når det er sagt har jeg forståelse for at noen synes det er greit, men personlig hadde jeg nok ikke klart å slappe helt av - selv om jeg hadde hatt babycall.

Til flere slik sjansen en tar til større er sjansen for at noe en dag skjer.. Så jo da blir jo prosenten for at det kan skje høyere..
Merkelig regnestykke. Uansett sjansen, noen er superforsitige og er uheldige, andre "tar sjanser" (ja jeg føler jeg må skive det i gåsetegn her) og er heldige. De forsiktige kan like fort være de som er på feil sted til feil tid og omvendt.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal sette spørsmålstegn ved at noen ikke er komfortable med å forlate huset mens barna sover, det er vel naturlig å kjenne på det? Når det er sagt har jeg forståelse for at noen synes det er greit, men personlig hadde jeg nok ikke klart å slappe helt av - selv om jeg hadde hatt babycall.
Helt enig!

Ser på tickeren din at barna er 1 og 2 år :) Så små barn hadde jeg ikke gått i fra, men heller invitert naboene hjen til meg :) Om noen år derimot, når barna er store nok til å våkne og gi beskjed selv om det er noe synes jeg det går helt fint :D
Jeg ser ikke noe ticker fra app. Men en 2 åring hadde nok ikke jeg gått ifra heller. stor nok til å gå ut av senga, for liten til å gå bort til naboen om det er noe.

Merkelig regnestykke. Uansett sjansen, noen er superforsitige og er uheldige, andre "tar sjanser" (ja jeg føler jeg må skive det i gåsetegn her) og er heldige. De forsiktige kan like fort være de som er på feil sted til feil tid og omvendt.
Ja det er helt sant. En kan dø mens bilen står parkert utenfor en butikk samtidig som en kan overleve av å kjøre med belte på i 150km/t. Poenget mitt er ikke at en ikke skal gjøre ting som potensielt kan være farlig. Men å gå over til naboen for å ta pils synes jeg selv er så unødvendig at jeg personlig hadde aldri gjort det. Men tenker ingenting negativt eller stygt om de som velger å gjøre det. Jeg vet bare at jeg selv aldri hadde kost meg uansett fordi jeg hadde vært så bekymret..

Jeg ser ikke noe ticker fra app. Men en 2 åring hadde nok ikke jeg gått ifra heller. stor nok til å gå ut av senga, for liten til å gå bort til naboen om det er noe.
Det er jo utifra alderen jeg har sagt det jeg har sagt. Hadde fint gått bort til naboen om ungene var 8-10 år.

Ja det er helt sant. En kan dø mens bilen står parkert utenfor en butikk samtidig som en kan overleve av å kjøre med belte på i 150km/t. Poenget mitt er ikke at en ikke skal gjøre ting som potensielt kan være farlig. Men å gå over til naboen for å ta pils synes jeg selv er så unødvendig at jeg personlig hadde aldri gjort det. Men tenker ingenting negativt eller stygt om de som velger å gjøre det. Jeg vet bare at jeg selv aldri hadde kost meg uansett fordi jeg hadde vært så bekymret..
Ja det blir jo litt anderledes. Men regner med ts har lyst til det siden hun spør :)

Ja det blir jo litt anderledes. Men regner med ts har lyst til det siden hun spør :)
Hun skrev at hun var enig i at hun ikke ville gjort det, men at hun var redd for å bli stemplet som hønemor:) oppfattet det mer som hun trengte bekreftelse for at det var å si nei:)

Det er jo utifra alderen jeg har sagt det jeg har sagt. Hadde fint gått bort til naboen om ungene var 8-10 år.
Nei jeg spurte hvor gamle barna var, så uten svar ble det generelt. Synes ikke det er krise å gå fra en toåring heller med en god babycall. Jeg har vært alenemor til en ett og toåringen og føler ikke jeg har tatt livsfarlige sjanser ved å gå ut i hagen etter leggetid ;)
Og så merker jeg at ting endrer seg når eldste har blitt større og at vesla ikke er førstemann ;)

Back
Topp