Åh som jeg gleder meg til permisjon!! Hadde til tross for en meget tøff start med et lengre opphold på nyfødtintensiv og et sykt barn i begynnelsen - en helt fantastisk permisjon. Tror aldri før jeg har vært så travel, sosial og rett og slett glad verken tidligere eller etter tiden min i mammaperm.
Nesten som jeg faktisk gruer meg også til neste permisjon, siden jeg hadde det så innamari bra sist. Mye mulig jeg var veldig heldig første gang med de andre mødrene som også hadde permisjon. For det var i babygruppe det hele startet for meg. Begynte å gå dit når sønnen min var rundt fire mnd, og vi var mange som fikk barn det året så gruppen vår besto av gjennomsnittlig 20-30 stykker. Jeg ble kjent med mange flotte mødre, og vi arrangerte egne babytreff hjemme hos hverandre på rundgang, turer i skog og mark, julebord og vinkvelder. Tre av dem i gruppa ble som bestevenninner og vi var som en firkløver som hang sammen daglig omtrent under permisjonen.
For en som meg, som ikke har mange venner eller noe særlig til et sosialt liv utenom jobb var dette en magisk tid for meg. Babyenen våre var jo det vi hadde til felles i utgangspunktet, men vennskap ble knyttet likevel.
Soving har vel egentlig alltid vært problematisk, og er det enda for sønnen vår som snart blir 3 år. Så det var riktig nok slitsomt til tider, men man lærer seg fort hvordan man lever med lite og dårlig søvn. Jeg og samboer var flinke å avlaste hverandre den gang, og gikk mye "på skift" så ene var med babyen og den andre sov.
Ellers var det veldig fint, og hverdagen hadde en fin flyt. Guttungen har alltid vært noe krevende og har slitt mye med magesmerter på grunn av umodne tarmer, men man gjør det beste ut av det og slår seg til ro med at det blir bedre etterhvert.
Følte aldri at jeg ikke fikk dusjet nok, ikke fikk stelle meg eller sminke meg, og passet alltid på å slappe av når sønnen vår sov på dagen (som var 30 minutter hver tredje time). Eneste jeg var dårlig på var å passe på mitt eget matinntak, og jeg spiste alt for lite egentlig. Var liksom så mye annet som var viktigere, føltes det ut som der og da.
Blir veldig spennende og se hvilken opplevelse jeg får i min andre permisjon