Permisjonsfordeling

Pudderosa

Andre møte med forumet
Dette er sikkert alt for tidlig å begynne å lure på :shy: men hvordan tenker dere å gjøre det med permisjon? Vet jo vi vil ha rett på barnehage fra oktober, men liker ikke tanken på at lille skal være så liten når hen starter :/ samtidig virker det meningsløst å måtte betale for en barnehageplass fra oktober også utsette til januar feks. Da vil jo lille starte minst på tjukkeste vinteren, og det virker også veldig røft...
 
Jeg har oktoberbarn fra før og da hadde vi permisjon og ferier slik at oppstart ble rett over nyttår, det gikk som smurt for gutten vår. Var veldig rett for oss å vente til han var 14 mnd, det føltes ikke like sårbart som hvis han hadde vært yngre. Veldig spent på hvordan det blir denne gangen.
 
Vi er også litt usikre! Samboer har lyst til å ha gradert permisjon og være hjemme 2 dager i uka og jobbe 3 dager. Vi har det sånn nå med "storebror" på 1 år og har vært perfekt for oss:Heartred han begynner ikke i bhg før august da.

Baby begynner i bhg i Oktober, men bare 3 dager i uka fram til februar/mars. Hvis vi gjør det sånn da :joyful: kommer litt ann på økonomien
 
Vi er også litt usikre! Samboer har lyst til å ha gradert permisjon og være hjemme 2 dager i uka og jobbe 3 dager. Vi har det sånn nå med "storebror" på 1 år og har vært perfekt for oss:Heartred han begynner ikke i bhg før august da.

Baby begynner i bhg i Oktober, men bare 3 dager i uka fram til februar/mars. Hvis vi gjør det sånn da :joyful: kommer litt ann på økonomien
Vet bare ikke om 3 dager er litt lite i bhg? Vil ikke ha ny tilvenning hver mandag :bag:
 
Litt usikker på hvordan vi gjør det enda, men jeg skal ha ulønnet permisjon iallefall 6mnd - kanskje mer- etter vi har brukt opp permisjonen iallefall. Vi setter vekk penger nå i forkant og videre slik at vi ikke merker det så mye på den økonomiske fronten, for vi ønsker ikke å sende så tidlig i bhg når vi har muligheten til at en av oss går hjemme lengre.
 
Vet bare ikke om 3 dager er litt lite i bhg? Vil ikke ha ny tilvenning hver mandag :bag:
Skjønner veldig godt denne tanken. Jobber selv i barnehage og min erfaring er at dette kommer veldig an på barnet… så egentlig er det litt skrudd at oppstart og slikt skal måtte bestemmes så lenge i forveien, for man vet jo aldri hva barnet er robust til å håndtere.
 
Fordelen med å være alene med det hele er jo at jeg slipper å dele permisjonen med noen, så jeg får vært hjemme med bønna helt til h*n begynner i bhg. Litt usikker på hvordan jeg løser det med ferie og slikt, og hvor langt jeg får strekt det.
Har ikke råd til no ulønna permisjon, så det må jeg nesten bare klare meg uten
 
Last edited:
Dere som skriver at dere skal ha hele permisjonen selv, mener dere da mødre- og felleskvoten, eller mener dere også fedrekvoten?

Vi er usikre på fellesperioden, men hører mange si at mor tar hele fellesperioden også. Hva anbefaler dere? :)
 
Enn så lenge tenker vi at far kun får fedrekvoten, og jeg mødre- og felleskvote. Vi satser på å få barnehageplass fra august, og da behøver vi ikke strekke med ulønnet utover ferie :happy:
 
Dere som skriver at dere skal ha hele permisjonen selv, mener dere da mødre- og felleskvoten, eller mener dere også fedrekvoten?

Vi er usikre på fellesperioden, men hører mange si at mor tar hele fellesperioden også. Hva anbefaler dere? :)
Jeg er jo alene, så jeg får alle 49 ukene.
 
Tusen takk for alle innspill! Hadde faktisk ikke tenkt på at det går ann å ta delvis permisjon :)! Vi får se litt på det :) vet dere hvor tidlig man må bestemme seg? Hadde jo vært veldig nyttig å kunne se ann personligheten til barnet, amming ++ før man tar noen endelige valg...
 
Tusen takk for alle innspill! Hadde faktisk ikke tenkt på at det går ann å ta delvis permisjon :)! Vi får se litt på det :) vet dere hvor tidlig man må bestemme seg? Hadde jo vært veldig nyttig å kunne se ann personligheten til barnet, amming ++ før man tar noen endelige valg...

Søknaden til NAV kan tidligst sendes inn fra 22+0.

Søknaden blir ikke behandlet før inntektsopplysninger er på plass, og inntektsopplysningene kan ikke sendes inn av arbeidsgiver tidligere enn 4 uker før permisjonen starter.

Fristen for å søke om foreldrepenger er 3 måneder etter du ønsker.

Du kan endre perioden med foreldrepenger når som helst og underveis i permisjonen, så du låser deg ikke sånn sett.

Det viktigste er at du varsler arbeidsgiver til riktig tid, og at arbeidsgiver godkjenner uttaket og fordelingen av permisjon :happy:
 
Litt usikker på hvordan vi gjør det enda, men jeg skal ha ulønnet permisjon iallefall 6mnd - kanskje mer- etter vi har brukt opp permisjonen iallefall. Vi setter vekk penger nå i forkant og videre slik at vi ikke merker det så mye på den økonomiske fronten, for vi ønsker ikke å sende så tidlig i bhg når vi har muligheten til at en av oss går hjemme lengre.

Vi tenker litt samme her. Nr 1 starta i barnehagen når han var 16 mnd. Men selv det følte jeg ble for tidlig. Søvnen ble så dårlig i månedsvis, tror det var en stor påkjenning for han. Og så var han, og vi, syke hele tiden. Ble jo ikke akkurat så produktiv på jobb, bare konstant fravær. Han gråt ved levering og ved henting, virka helt fortvila når vi kom og henta, men samtidig letta. Nei, huff! Synes bare det var trasig, og det skjærer i mammahjertet av å tenke på det. Kanskje jeg er tander, men :( Nestemann skal være hjemme så lenge som mulig. Tror ikke vi klarer å strekk det til 2 år, men vi skal gjøre alt for å drøye, og få en myk start.
 
Jeg tar min del og fellesperioden, far får sin del. Blir nok barnehage fra ett års alder, har ikke råd og kan ikke prioritere ulønnet permisjon eller 80% permisjon. Begge barna har startet så fort de kan. Har en født i Mars hvor det var krise å måtte vente til August, måtte bytte jobb for å få det til å gå opp. Andre er født i Juli, startet i slutten av August året etterpå, og det har aldri vært noe problem for barna med tilvenning eller levering/henting. Når samfunnet er lagt opp slik, så er det vanskelig for oss småbarnsfamilier og jeg opplever det som enda vanskeligere for hvert barn man får på grunn av økte utgifter. Det er verdt å si at vår familie trives best i hverdagen med rutiner, har alltid gledet meg til å starte å jobbe igjen etter permisjon. I tillegg tenker jeg at vi kanskje kan få unna etpar sykdomsperioder fra Oktober før nyttår, med tre barn og kun 15 dager i året er det knapt. Vi har allerede måtte bruke 12 av 20 hittil i år med to barn.. igjen, samfunnet er ikke optimalt tilrettelagt for å få flere barn i mine øyne:shy:
 
Vi tenker litt samme her. Nr 1 starta i barnehagen når han var 16 mnd. Men selv det følte jeg ble for tidlig. Søvnen ble så dårlig i månedsvis, tror det var en stor påkjenning for han. Og så var han, og vi, syke hele tiden. Ble jo ikke akkurat så produktiv på jobb, bare konstant fravær. Han gråt ved levering og ved henting, virka helt fortvila når vi kom og henta, men samtidig letta. Nei, huff! Synes bare det var trasig, og det skjærer i mammahjertet av å tenke på det. Kanskje jeg er tander, men :( Nestemann skal være hjemme så lenge som mulig. Tror ikke vi klarer å strekk det til 2 år, men vi skal gjøre alt for å drøye, og få en myk start.
Var hjemme med første til rett før hun ble 2 år. Var helt supert! Hun var super klar, gikk strålende.
Vi har sett på muligheten økonomisk til at det blir nesten samme nå, men at jeg da begynner på jobb igjen i August 2026. Det er noe vi har satt av/setter av til økonomisk så det skal gå greit. Fordelen da er at jeg slipper å komme tilbake på jobb midt i et skoleår, og kan begynne rett på et nytt kull.
 
Vi har blitt enige om at jeg tar permisjonen i mine uker og felleskvoten. Pappaen skal kun ha fedrekvoten om det lar seg gjøre, de to minste våre foreløpig nå på 3 og 4 startet i bhg ved 9 mnd alder og 1,5år. Hadde vi hatt mulighet til å gjøre det annerledes da hadde vi valgt noe annet. Denne gangen her så blir det nok til at vi ikke kommer til å ha full plass da jeg skal studere også til neste år(da jeg må sette det på vent til neste år siden vi får en liten en til i flokken) :)
 
Foreløpig tenker vi at jeg tar permisjon frem til sommeren, og at han tar fra august til nyttår, med barnehagestart i januar. Litt irriterende å måtte betale for en barnehageplass vi ikke bruker fra oktober, så det er også mulig at samboer tar delvis perm delvis barnehage, han har en ganske fleks jobb. Kjører 80% gitt at lovforslaget om å utvide lengden blir godkjent. Veldig spent på når det blir avgjort!
 
Foreløpig tenker vi at jeg tar permisjon frem til sommeren, og at han tar fra august til nyttår, med barnehagestart i januar. Litt irriterende å måtte betale for en barnehageplass vi ikke bruker fra oktober, så det er også mulig at samboer tar delvis perm delvis barnehage, han har en ganske fleks jobb. Kjører 80% gitt at lovforslaget om å utvide lengden blir godkjent. Veldig spent på når det blir avgjort!
Er ikke det med utvidet permisjon ved 80% en fastsatt greie?
 
Back
Topp