Permisjon

Er litt frem og tilbake kjenner jeg. Og det er mest pga bortfall av sykepengerettighetene ved ulønnet perm.
Man vet jo aldri hva som skjer og gud forby, men tenk om man blir alvorlig/langtids syk. Da har jo det helt sinnsykt mye å si.
Gash.. Kanskje 80% og avdragsfritt på huset de månedene.. Da går det jo ca opp og man kan ha samme sum å rutte med.
Samtidig taper man jo feriepenger på det også.

Nei, ikke lett!:dead:
Uff nei er ikke enkelt detta her :smiley-ashamed004 Sikkert enda vanskeligere valg når man har flere barn fra før og altså flere faste utgifter!

Uff nei er ikke enkelt detta her :smiley-ashamed004 Sikkert enda vanskeligere valg når man har flere barn fra før og altså flere faste utgifter!
Ja, det er jo mye som skal ut hver måned både med og uten unger :flower

Etter 2024 så «taper» man ikke med 80% lengre, så man ender opp med tilnærmet lik sum - men lengre fri.
I 2019 når jeg tok 80%, så var det tapsprosjekt. Fikk mindre utbetalt til sammen. Så det er godt de har endret på det!:angelic:
Men er lenge med ganske mye mindre i lønn da. Selvom man får lik sum til sammen i foreldrepenger. Så tenker 100% her og!
Hei! Sniker fra oktober. Jobber som lærer i KS. Gjelder dette meg da også kanskje? Hvor finner jeg info om dette, vet du?:)

Hei! Sniker fra oktober. Jobber som lærer i KS. Gjelder dette meg da også kanskje? Hvor finner jeg info om dette, vet du?:)
Hva man får utbetalt på 100/80% er fastsatt hos NAV, så det er i grunn likt for alle og slik ordningen er nå så får du ca lik sum til sammen på 80% og 100%.

Men om din arbeidsgiver forskutterer foreldrepenger og betaler over 6G er opp til tariffen din.
Hvis jeg skal gjette, så tror jeg det. Men det ville jeg bare forhørt meg med lønnskontoret om.

Kom til å tenke på; hva du får utbetalt blir beregnet fra de siste 3 mnd før man går ut i perm.
Jeg skal ut i perm ca. Midt i August. Vil det da si at Mai-Juni-Juli er månedene NAV går utifra?
Spørr fordi jeg har noen røddager jeg skal jobbe i Mai, blir disse med og trekker opp det jeg får utbetalt i såfall? :confused004

Kom til å tenke på; hva du får utbetalt blir beregnet fra de siste 3 mnd før man går ut i perm.
Jeg skal ut i perm ca. Midt i August. Vil det da si at Mai-Juni-Juli er månedene NAV går utifra?
Spørr fordi jeg har noen røddager jeg skal jobbe i Mai, blir disse med og trekker opp det jeg får utbetalt i såfall? :confused004
Arbeidsgiver skal oppgi gjennomsnittet av inntekten du har hatt de 3 siste hele kalendermånedene før foreldrepengeperioden starter. Dette gjelder også hvis du jobber deltid eller har hatt variert inntekt - som i ditt tilfelle et par ekstra gode vakter i mai :)

Jeg vil tro det?
Med mindre du får forskuttering av lønn via jobb allerede. Det er jo en av grunnene til streik nå, men ulempen med forskuttering av lønn ved sykepenger og lignende er jo at man mister den "gjennomsnittet av de siste 3 månedene" biten. Jeg tjener jo noen hundre tusen mer enn fastlønnen min hvert år grunnet reise og offshore turer, men får ikke det inkludert som en del av foreldrepengene pga forskuttering av lønn fra arbeidsgiver. Samme hvis jeg jobber overtid.

Da blir nok de vaktene telt med i beregningen. Det var jo en positiv ting jeg ikke hadde tenkt på engang! :hello2
Vi har gått mye frem og tilbake på om vi skulle ta 80% eller 100%, og har vel landet på 100%. Håper vi ikke angrer. Skal strekke ut permisjonen med å ta ut ferieuker etter min permisjon er ferdig, og da skal det rekke frem til bhg start med far sin del også:happy:

Da blir nok de vaktene telt med i beregningen. Det var jo en positiv ting jeg ikke hadde tenkt på engang! :hello2
Vi har gått mye frem og tilbake på om vi skulle ta 80% eller 100%, og har vel landet på 100%. Håper vi ikke angrer. Skal strekke ut permisjonen med å ta ut ferieuker etter min permisjon er ferdig, og da skal det rekke frem til bhg start med far sin del også:happy:
Vi skal gjøre det samme :happy: Skal også føre over 2 uker fra i år over til neste år siden foreldrene mine skal feire 25 års bryllupsdag i Frankrike i juni neste år og inviterer hele familien. Får vi hatt litt ferie sammen også :happy:

Jeg vil tro det?
Med mindre du får forskuttering av lønn via jobb allerede. Det er jo en av grunnene til streik nå, men ulempen med forskuttering av lønn ved sykepenger og lignende er jo at man mister den "gjennomsnittet av de siste 3 månedene" biten. Jeg tjener jo noen hundre tusen mer enn fastlønnen min hvert år grunnet reise og offshore turer, men får ikke det inkludert som en del av foreldrepengene pga forskuttering av lønn fra arbeidsgiver. Samme hvis jeg jobber overtid.

Inntektsmeldingen skal jo inneholde korrekt inntekt uavhengig av om arbeidsgiver forskutterer eller ikke?:wideyed:
A-meldingen viser også faktisk utbetalt inntekt. NAV vurderer så grunnlaget opp mot regelverket, men baserer seg i stor grad på det som er rapportert inn, så hvis noe mangler der, blir det ikke nødvendigvis fanget opp automatisk.
(Eventuell dekning over 6G er opp til arbeidsgiver/tariff.)

Hos oss taper ingen på forskuttering, de får nøyaktig det NAV vurderer at de skal ha, både på sykemelding og foreldrepenger. Samt alt over 6G, så egentlig får de mer enn NAV beregner.
Men der tas alt med i beregningen når vi får oversendet beskjed fra NAV om å sende inn inntektsmeldingen. Den er allerede utfylt med info fra A-meldingen, og vi skal kun gjøre endringer dersom noe er helt gærnt.

Så gjennomsnittsberegning (typisk siste 3 måneder) skal i utgangspunktet legges til grunn. (Finnes andre regler for lengre eller annerledes beregning, men da går vi dypt ned i materien :hilarious:)

Litt nerd her, jobber som lønnskonsulent og kjører lønn for et selskap med 1200 ansatte :bounce:hilarious:

Back
Topp