Du kan pause permisjonen din med 4 uker og 1 dag ferie per kalenderår. Om du har 5 uker ferie så må resten utsettes til etter permisjon (og da er det jo som nevnt tidligere her lurest å utsette til etter ulønnet permisjon). Jeg er sykemeldt, så bruker ikke noe ferie før permisjon nå. Så jeg skal ta ut 4 uker ferie i sommer og fryse/pause permisjonen i 4 uker. Den femte uken søker jeg arbeidsgiver om å overføre til 2020. Da kan jeg ta 5 uker ferie neste sommer frem til barnehagestart, og har fortsatt 1 uke ferie til julen 2020.
Om jeg trengte det kunne jeg tatt ut nye 4 uker ferie i januar 2020 for å utsette foreldrepermisjon 4 nye uker (siden det er nytt kalenderår).
Jeg vet også at noen tar 4 uker ferie rett etter ulønnet permisjon for det tilsvarer arbeid, så da har man "jobbet seg opp" nye sykemeldings-rettigheter. Så om noe skulle skje kan man i verste fall ordne seg med hjelp av familie e.l. de 4 ukene man har "ferie" (blir vel ikke så hyggelig ferie om man er syk) og så bli sykemeldt med alle rettigheter etter det.