Permisjon

Men da er vi jo tilbake til likestilling igjen. Du kan ikke velge, for du er tvunget til å ta minimum 9uker permisjon(3 før og 6 etter) om du føder til termin. Mannen er ikke tvunget til noe som helst, hvor er likestillingen der?
.

At disse ukene er forbeholdt mor er uproblematisk. Jeg kan la være ta permisjon om jeg ønsker det, ingen som tvinger meg til det.

Det er så fascinerende at noen mener at det alltid er arbgiver som er vrang. Når man har en slik stilling dy beskriver, ligger det mer enn 8 timers arbeidsdag bak. Det er stolthet og sjela som er lagt i jobben, jeg skjønner ikke hvorfor det er så galt. Mange mener at alt rr arbeidsgivers problem, jeg skjønner ikke at folk har samvittighet til å bru seg så lite. Her inne får jeg ofte inntrykk av at man må jobbe 8-4 og fraskrive seg alt ansvar. Mange her som ikke hadde fått jobb hos meg ;)

Lukke til, håper det ordner seg. Kjenner at jeg er veldig glad for at jeg er ferdig med å få barn. Sambo kunne ikke vært hjemme i 15uker, han er selvstendig. Mulig han må lesse ansvaret over på arbeidsgiver liksom :p

Ja, skjønner ikke hvor det kommer fra heller, har jo ikke på noe tidspunkt sagt at arbeidsgiver nekter, eller truer med å ta fra han jobben. Stemmer det, han jobber godt over 8t hver dag, noen uker jobber han både lørdager og søndager, noen ganger har jeg selv vært med han på jobb på søndager for at han skal bli fortere ferdig med det han skal gjøre. Ingen som tvinger han, dette er noe han gjør av egen fri vilje, fordi han selv ønsker å gjøre det og gjøre jobben sin skikkelig til punkt og prikke. Er nok my derfor han har fått den stillingen og nok også mye av grunnen til at firmaet er blitt så avhengig av han, det er jo kun hans egen feil egentlig. Mange her som ikke hadde fått jobb hos meg også for å si det enkelt.
Tusen takk, satser på at vi får ordnet det. Har heldigvis laget tråden på skjult gruppe under termingruppen min, hvor jeg også naturligvis har møt de som sier arbeidsgiver har ett problem osv. Men faktisk har jeg møtt flere som forstår problemet godt, og til og med en som faktisk gav meg et tips som mye mulig er redningen for oss [emoji5] hun er også den eneste som faktisk har lest hele innlegget jeg har skrevet og ikke kommet med tips som jeg allerede har fra skrevet i Hi. Vi planlagte heller ikke å få barn nå med det første, nettopp fordi at det passet rett og slett ikke i det hele tatt, pga økonomien som vi nå har pga huskjøpet som nettopp er gjort osv. Det høres jo så lett ut på alle å bare ta fra buffer konto eller spare konto, ingen har spurt hvor gamle vi er, om vi i det hele tatt har noe buffert å gå på etter huskjøpet. Blir så oppgitt over at folk tror alt er så forbanna enkelt hele tiden

Høres merkelig ut at et helt firma skal gå på ræva fordi en mann tar 15 uker perm o_O
Etter min erfaring er ingen, absolutt ingen, uerstattelige, og ingen firmaer driver sin drift med så sårbar risiko. Andre faktorer kan jo også dukke opp; sykdom, ferie osv..
Og at han presser slik ift. amming at han heller ikke vil gi pumpet melk o_O Hvorfor godta en slik holdning? Vil han virkelig stryke 15 uker lønnet perm på grunnlag av amming og jobb?
Husk at ikke alle får til å amme heller...

Hjelper ikke hva din erfaring er, realiteten her er at det firmaet er så avhengig av han at de går på rævva om han ikke er der. Ferie er et sant helvette å få til hvert år, vi må planlegge så langt i for veien, og alikavell ha det sånn at det kan avlyses på dagen om ting endrer seg. Han har to uker ferie hvert år, thats it. Og i løpet av de to ukene må han sitte i telefonen flere ganger om dagen for å hjelpe og forklare de andre på jobben hva de skal gjøre. Han er jo helt utslitt etter ferien nettopp fordi han ikke klarer å slappe av pga sånt. 15 uker permisjon er for mye for han, ett mindre antall uker hadde gjort saken mye lettere.
Han presser ikke noen ting, han ØNSKER at barnet skal ammes og ikke flaskes. Vi er veldig klar over at det ikke er sikkert at jeg får til ammingen, det har vi og oppe til diskusjon. Men den tid den sorg, det vet vi jo ikke før barnet er født. Det hjelper uansett ikke på arbeidssituasjonen hans, å gjør ikke det å ta permisjon noe lettere, men det gjør det lettere for meg å begynne i arbeid igjen.
Klart han ikke vil stryke det, men slik det står nå så har vi faktisk ikke mye valg.

Ja, skjønner ikke hvor det kommer fra heller, har jo ikke på noe tidspunkt sagt at arbeidsgiver nekter, eller truer med å ta fra han jobben. Stemmer det, han jobber godt over 8t hver dag, noen uker jobber han både lørdager og søndager, noen ganger har jeg selv vært med han på jobb på søndager for at han skal bli fortere ferdig med det han skal gjøre. Ingen som tvinger han, dette er noe han gjør av egen fri vilje, fordi han selv ønsker å gjøre det og gjøre jobben sin skikkelig til punkt og prikke. Er nok my derfor han har fått den stillingen og nok også mye av grunnen til at firmaet er blitt så avhengig av han, det er jo kun hans egen feil egentlig. Mange her som ikke hadde fått jobb hos meg også for å si det enkelt.
Tusen takk, satser på at vi får ordnet det. Har heldigvis laget tråden på skjult gruppe under termingruppen min, hvor jeg også naturligvis har møt de som sier arbeidsgiver har ett problem osv. Men faktisk har jeg møtt flere som forstår problemet godt, og til og med en som faktisk gav meg et tips som mye mulig er redningen for oss [emoji5] hun er også den eneste som faktisk har lest hele innlegget jeg har skrevet og ikke kommet med tips som jeg allerede har fra skrevet i Hi. Vi planlagte heller ikke å få barn nå med det første, nettopp fordi at det passet rett og slett ikke i det hele tatt, pga økonomien som vi nå har pga huskjøpet som nettopp er gjort osv. Det høres jo så lett ut på alle å bare ta fra buffer konto eller spare konto, ingen har spurt hvor gamle vi er, om vi i det hele tatt har noe buffert å gå på etter huskjøpet. Blir så oppgitt over at folk tror alt er så forbanna enkelt hele tiden

Må være veldig kjekt for de som har en solid buffer de bare kan bruke. Vi hadde ikke det, og sambo måtte ta gradert perm. Dvs at jeg jobbet gradert i sju måneder da minste var baby, mindre inntekt på meg, hvis jeg husker rett. Jeg redda inn en del fordi jeg begynte å jobbe hver 3.helg da frøkna var ca 4-5mnd. Helt ærlig så skjønner jeg ikke at det å tape pensjonspoeng i noen måneder er det verste, jeg syns det var verre å gå med mindre inntekt så lenge ;) siden ungen skal trumfe alt annet i livet fatter jeg ikke at densjonspoengene er noe å henge seg opp i med mindre der er flere år vi snakker om.

Alt er langt ifra så svart-hvitt som det beskrives her inne når det gjelder perm. Norge er ikke så veldig fritt når det gjelder permisjon :o

Tror det blir vanskelig å få overført ukene til deg desverre. Slik jeg har skjønt det er det kun sykdom som er gyldig grunn. Regelen kom til barnets beste da det uten denne retten viser seg, desverre, at det antallet fedre som tar ut pappa perm synker betraktelig. Så er det i noen situasjoner at regelen gjør det vanskelig for familie kabalen. Her har må dere desverre velge mellom pest og kolera: enten ta ukene sammenhengende, velge å ikke ta permisjon å miste ukene eller velge å ta ut ukene stykkvis eller delt over maks en treårs periode. Håper dere finner en god løsning for familien

Du får nok ikke overført ukene utifra det du skriver. Jeg fikk ikke ukene til mannen da han var student f.eks. Men vi har samme problem, 15 uker er lenge når ingen på arbeidsplassen gjør jobben din mens du er vekke. I tillegg må han være tilgjengelig for reisemontører etc hvis de trenger hjelp i utlandet. MEN, han har allerede sagt til arbeidsplassen at dette må DE finne en løsning på. Han er ikke vanskelig, og kan jobbe hjemmefra de dagene det er helt nødvendig (og så jobbe gradert) men i utgangspunktet er det arbeidsgiver sitt problem. Klarer de seg ikke utem han i 15 uker, får de ansette en vikar som er minst like god. Hvis ikke må du ta ulønnet permisjon, og så får dere ha mindre inntekt de ukene.

Hva slags jobb er det snakk om forresten?

Må være veldig kjekt for de som har en solid buffer de bare kan bruke. Vi hadde ikke det, og sambo måtte ta gradert perm. Dvs at jeg jobbet gradert i sju måneder da minste var baby, mindre inntekt på meg, hvis jeg husker rett. Jeg redda inn en del fordi jeg begynte å jobbe hver 3.helg da frøkna var ca 4-5mnd. Helt ærlig så skjønner jeg ikke at det å tape pensjonspoeng i noen måneder er det verste, jeg syns det var verre å gå med mindre inntekt så lenge ;) siden ungen skal trumfe alt annet i livet fatter jeg ikke at densjonspoengene er noe å henge seg opp i med mindre der er flere år vi snakker om.

Alt er langt ifra så svart-hvitt som det beskrives her inne når det gjelder perm. Norge er ikke så veldig fritt når det gjelder permisjon :o

Ja, veldig kjekt for de og ikke minst, så fryktelig vaskelig å se at andre ikke har det så "enkelt". Vi har ikke noe buffert dessverre, eller så hadde vi jo selvfølgelig brukt av den. Vi har fått ett tips fra en her inne om hvordan de skal gjøre da de står i litt samme situasjon som oss, en løsning som virker å være vår mulighet til å få alle ukene med permisjon [emoji1360]

Det er overhode ikke så fritt som folk skal ha det til. Man er sotte i en ganske trang boks, en boks hvor man kan gjøre hva man vil bare man holder seg innenfor kantene.

Er det ikke sånn at hvis man søker engangsstønad så har ikke far rett på permisjon? Er det et alternativ?

Tror det blir vanskelig å få overført ukene til deg desverre. Slik jeg har skjønt det er det kun sykdom som er gyldig grunn. Regelen kom til barnets beste da det uten denne retten viser seg, desverre, at det antallet fedre som tar ut pappa perm synker betraktelig. Så er det i noen situasjoner at regelen gjør det vanskelig for familie kabalen. Her har må dere desverre velge mellom pest og kolera: enten ta ukene sammenhengende, velge å ikke ta permisjon å miste ukene eller velge å ta ut ukene stykkvis eller delt over maks en treårs periode. Håper dere finner en god løsning for familien

Jeg og tror det blir vanskelig, tror dog vi kanskje har funnet en løsning, men den må så klar diskuteres og vi må diskutere litt med sambos arbeidsgiver også om dette er noe som kan fungere for de [emoji5] vi står som sagt i en situasjon hvor hele firmaet ryker vist sambo skal være vekke så lenge eller å droppe de 15ukene å bli stemplet som noen som ikke prioriterer barnet. Bare synd at ikke folk ser vi tenker langsiktig og litt lenger enn barnets første leveår.
Tusen takk, det håper naturligvis jeg også [emoji5]

Du får nok ikke overført ukene utifra det du skriver. Jeg fikk ikke ukene til mannen da han var student f.eks. Men vi har samme problem, 15 uker er lenge når ingen på arbeidsplassen gjør jobben din mens du er vekke. I tillegg må han være tilgjengelig for reisemontører etc hvis de trenger hjelp i utlandet. MEN, han har allerede sagt til arbeidsplassen at dette må DE finne en løsning på. Han er ikke vanskelig, og kan jobbe hjemmefra de dagene det er helt nødvendig (og så jobbe gradert) men i utgangspunktet er det arbeidsgiver sitt problem. Klarer de seg ikke utem han i 15 uker, får de ansette en vikar som er minst like god. Hvis ikke må du ta ulønnet permisjon, og så får dere ha mindre inntekt de ukene.

Men her er det ikke snakk om at arbeidsgiver er vanskelig, vi har sagt at det i utgangspunktet er hans problem noe han forstår. Men jeg og sambo vet veldig godt hva som skjer om de 15 ukene blir tatt i ett strekk. Her er det vanskelig å gjøre så mye hjemme fra da mange av aperatene som blir brukt i jobben ikke fungerer vist de ikke er koblet opp mot firmaets Internett, det er programmer på pcen på jobb som ikke er lov eller mulig å installere inn på en annen PC [emoji30] er ikke bare å sette inn en vikar då det ikke finnes vikarer som har den kompetansen, det er dessverre slik at selv om du har to firmaer i dette yrket som gjør akkurat det samme og du har to med helt lik stilling i de to firmaene, så kan ikke de bare ta over for hverandre, kompetansen er så spisset ut mot det firmaet og kun det firmaet. Det er store forskjeller, selv om de selger det samme. Dessverre.
Vi har dog muligens funnet en slags løsning, men den må gåes igjennom dag for dag for å se at det faktisk kan fungere

Her blir det også problematisk med 15 uker pga ca samme grunn som deg. Her må han jobbe når jeg kommer hjem fra jobb..kommer til å bli grusomt slitsomt, men er heldigvis "Bare" en periode. Også får vi delt opp permen hans pga ferien min.
Alt går, men fryktelig slitsom tid. Når vi fikk i 2013 var det 14 uker..

Som flere sier, nei du får ikke overta fars permisjon med mindre han av en eller annen grunn ikke er skikket til å seg av barnet (som sykdom). Å skylde på jobb er ikke gyldig grunn, og å amme til barnet er 1 år er heller ikke grunnlag nok da mor har rett på 1-2 timer ammefri (avhengig av hva som står i tariff og det kan ikke arbeidsgiver nekte uansett hvor vanskelig det måtte være å tilrettelegge på jobb).

Synes selv denne 3delingen er kjip måte å dele permisjonen på men hører om mange fedre som er uunnværlige på jobb og derfor ikke tar ut sin pappaperm. Bedriften må da ha hatt i tankene da de ansatte mannen din at så lenge han er i en alder hvor det er naturlig å få barn at den dagen kom? Hvorfor ikke da lære opp flere til å gjøre hans jobb mens han har ferie, permisjon osv? Forsto det slik at han hadde eldre barn også, så de må da være klar over hans rettigheter som far?

Dere må nok bare bite i det sure eple, enten velge jobben hans og at dere finner en annen løsning på hvor baby da skal være (ulønnet arbeid, dagmamma osv) eller at far tar pappapermen sin gradert eller hele i ett strek. Det et like viktig for ett barn å tilbringe tid med far som mor. Og når hans permisjon skal starte så er det ikke sikkert du en gang ammer like mye. Da min permisjon var over ammet guttene mine kun morgen og kveld, og litt på natt. Å pumpe er ett like godt alternativ som amming om det er det far bekymrer seg for at lille ikke skal få morsmelk

Her blir det også problematisk med 15 uker pga ca samme grunn som deg. Her må han jobbe når jeg kommer hjem fra jobb..kommer til å bli grusomt slitsomt, men er heldigvis "Bare" en periode. Også får vi delt opp permen hans pga ferien min.
Alt går, men fryktelig slitsom tid. Når vi fikk i 2013 var det 14 uker..

Ja, det er bare for en periode og vi har heldigvis ikke noen vanskelige arbeidsgivere å ha med å gjøre, han er veldig samarbeidsvillig [emoji5] mulig vi har funnet en løsning som kan fungere for oss

Så noen skrev her at pumping er like bra som amming, joda men man må også tenke på de som ikke har pumpevennlige pupper...

Ja, det er bare for en periode og vi har heldigvis ikke noen vanskelige arbeidsgivere å ha med å gjøre, han er veldig samarbeidsvillig [emoji5] mulig vi har funnet en løsning som kan fungere for oss
Godt å høre. For mange funker det å dele opp eller jobbe kveld, men synes det er trist at det ble innført 15 uker for da er det plutselig mange fedre som velger å ikke ta ut all permisjonen. Får man ikke mellomlegget av arbeidsgiver vil man jo også tape mye i lønn..

Som flere sier, nei du får ikke overta fars permisjon med mindre han av en eller annen grunn ikke er skikket til å seg av barnet (som sykdom). Å skylde på jobb er ikke gyldig grunn, og å amme til barnet er 1 år er heller ikke grunnlag nok da mor har rett på 1-2 timer ammefri (avhengig av hva som står i tariff og det kan ikke arbeidsgiver nekte uansett hvor vanskelig det måtte være å tilrettelegge på jobb).

Synes selv denne 3delingen er kjip måte å dele permisjonen på men hører om mange fedre som er uunnværlige på jobb og derfor ikke tar ut sin pappaperm. Bedriften må da ha hatt i tankene da de ansatte mannen din at så lenge han er i en alder hvor det er naturlig å få barn at den dagen kom? Hvorfor ikke da lære opp flere til å gjøre hans jobb mens han har ferie, permisjon osv? Forsto det slik at han hadde eldre barn også, så de må da være klar over hans rettigheter som far?

Dere må nok bare bite i det sure eple, enten velge jobben hans og at dere finner en annen løsning på hvor baby da skal være (ulønnet arbeid, dagmamma osv) eller at far tar pappapermen sin gradert eller hele i ett strek. Det et like viktig for ett barn å tilbringe tid med far som mor. Og når hans permisjon skal starte så er det ikke sikkert du en gang ammer like mye. Da min permisjon var over ammet guttene mine kun morgen og kveld, og litt på natt. Å pumpe er ett like godt alternativ som amming om det er det far bekymrer seg for at lille ikke skal få morsmelk

Det med ammefri det er jo bare tull, for selv så mye rett man har på det, så er det faktisk sånn at i noen yrker og jobber er det faktisk umulig å få til dessverre.

Syns 3 delingen i seg selv er grei jeg, jeg er helt for retningslinjer for hvordan det skal gjøres og rettigheter for far, men med så mange folk det rammer så burde de gjerne være mer fleksibel med tanke på at det er så mange som faller utenfor normalen. De burde gjerne tenkt på det, men det har de ikke gjort. Og vist de skal lære en til opp så er det en til som skal ha så høy lønning, evt at min samboer går ned i lønn for stillingen blir delt. Med første hadde han ikke permisjon da de ikke bodde ilag, med nr 2 hadde de en løsning som gjorde at han bare var hjemme 2 uker i strekk, resten var litt her og der. Og de hadde også råd til at hun hadde ulønnet, det hadde vi også hatt om det ikke var for at vi nettopp har kjøpt hus.

Vi har muligens funnet en løsning som kan fungere for oss uten at vi mister noen uker, men den må gåes igjennom til punkt og prikke. Ikke sikkert jeg skal amme i det hele tatt engang, det er jo noe vi ikke vet, han har bare fremmet sitt ønske om at vist det blir amming så ønsker han mest mulig amming, men det er jo noe vi må ta stilling til når den tid kommer.

Siden permisjonen må taes ut innen 3 år, så bør det vel være mulighet for noe gradert. F.eks 1 dag annenhver uke e.l?

Vi har bare ti uker, men om samboer er vekk ti uker i strekk må han nok jobbe seg ihjel omtrent når han kommer tilbake, så her blir det nok å prøve å dele det opp litt og at jeg tar noe ulønnet. Ikke ideelt for økonomien vår egentlig, men det er noe vi må gjøre pga mangel på barnehageplass og.

Back
Topp