Permisjon

Tviler på at du får overført.

Jeg ville tart ulønnet perm i 3-4 mnd. Og at pappaen tok gradert perm etterpå. Feks 1 dag i uken slik at han har 80% barnehageplass det første halvannet året feks. Da får han jo vært like mange dager i permisjon sammen med barnet, men det går ikke utover amming eller jobben.

Siden permisjonen må taes ut innen 3 år, så bør det vel være mulighet for noe gradert. F.eks 1 dag annenhver uke e.l?

Vi har bare ti uker, men om samboer er vekk ti uker i strekk må han nok jobbe seg ihjel omtrent når han kommer tilbake, så her blir det nok å prøve å dele det opp litt og at jeg tar noe ulønnet. Ikke ideelt for økonomien vår egentlig, men det er noe vi må gjøre pga mangel på barnehageplass og.

Ja, men hvem skal ta seg av barnet de resterende dagene i uken fra det er 7mnd til barnehagestart? Vi har ikke råd til ulønnet

Tviler på at du får overført.

Jeg ville tart ulønnet perm i 3-4 mnd. Og at pappaen tok gradert perm etterpå. Feks 1 dag i uken slik at han har 80% barnehageplass det første halvannet året feks. Da får han jo vært like mange dager i permisjon sammen med barnet, men det går ikke utover amming eller jobben.

Jeg vet faktisk ikke hvor mange ganger jeg har sagt at ulønnet ikke er ett alternativ for oss da vi ikke har penger til det.. så ulønnet er utelukket... å ta gradert går jo, men hvem skal ta seg av barnet de resterende dagene i ukene fra 7mnd og til BHG start?

Jeg vet faktisk ikke hvor mange ganger jeg har sagt at ulønnet ikke er ett alternativ for oss da vi ikke har penger til det.. så ulønnet er utelukket... å ta gradert går jo, men hvem skal ta seg av barnet de resterende dagene i ukene fra 7mnd og til BHG start?
Skriv det i hovedinnlegget ditt.

Altså da har du faktisk ikke noe valg...?
Om du ikke kan ta ulønnet perm og pappaen ikke kan ta han så må han enten begynne i bhg eller hos dagmamma når han er 7 mnd gammel. Og da går jo amminga også i dass. Sånn har likestillingen blitt dessverre.

Så hvis du vil være hjemme og amme, og du ikke får overført fedrekvoten. Så må du gå uten lønn. Hva med at gubben ber in lønnsøkning mot å ikke bli borte i 15 uker? Jobber overtid og spare opp?

Selv om det ikke hjelper, vil jeg bare si at dere ikke er alene i å slite med å få de nye reglene til å fungere.

Hos oss mister vi også 15 uker (far er student med deltidsjobb, må gå på skole på dagtid). Etter mye stress og styr har vi fått til følgende løsning:

- Jeg graderer min ferie, tar altså ut 2.5 dager ferie per uke i totalt 12 uker. Krever velvilje fra arbeidsgiver.
- Jeg har maks to kontordager i uken i de 12 ukene
- Vi bruker familie og venner til pass ved behov
- Mannen får ta enkeltfag på kveldstid slik alt han kan passe dagene jeg har kontortid
- Har i tillegg klart å sette av penger til en mnd ulønna permisjon, kan muligens strekkes ved å utsette lån

Ikke optimalt, og amming må nok vike etterhvert, men sånn er det. Kanskje du kan få til noe i samme gata og mannen kan gradere litt eller evt. jobbe litt kveld/helg?

I vårt tilfelle var NAV klare på at vi ikke hadde andre valg enn at mannen sa opp deltidsjobben slik at jeg fikk hans uker (det har vi ikke råd til) eller at mannen sluttet på skolen (ikke aktuelt pga fremtidig økonomi, studiet har kun oppstart hvert 3. år). Mitt barn hadde altså fått mer tid med oss dersom vi gikk fra hverandre...

Godt å høre. For mange funker det å dele opp eller jobbe kveld, men synes det er trist at det ble innført 15 uker for da er det plutselig mange fedre som velger å ikke ta ut all permisjonen. Får man ikke mellomlegget av arbeidsgiver vil man jo også tape mye i lønn..

Det er vel dessverre noe av det regjeringen har innsett også, og da vil de på sikt spare penger på denne ordningen [emoji849]

Ja, men hvem skal ta seg av barnet de resterende dagene i uken fra det er 7mnd til barnehagestart? Vi har ikke råd til ulønnet
Da må vel barnet i bhg/dagmamma da som nevnt over her da. Eller om dere har noen som kan hjelpe til, om det er en mulighet for gradert ulønnet evnt, men da blir det jo som nevnt over også problematisk med tanke på amming.
Noen ganger har man dessverre ikke så mange valg.

Så om du må gå hjemme og ikke har mulighet til noe ulønnet så må man jo evnt prøve å komme frem til en avtale med arbeidsgiver ang betaling da. Det kan jo forståelig nok være vanskelig å betale en full lønn ekstra, men om det står mellom det og evnt konkurs så kan det jo være det går an å finne en løsning der.

Har du noen mulighet for å velge 80%? Da vil jo lengden på fellesperioden øke med 10 uker, og du vil beholde alle rettigheter. Det er vel ofte slik at det økonomisk sett lønner seg å heller velge ulønnet, men det er et regnestykke man gjerne må gjøre individuelt.

Har egentlig ikke råd til ulønnet her heller, men med unge født i april og bhgplass fra august så har vi ikke så mange valg. Jeg tjener langt under snittet, men sparer absolutt alt jeg kan for å klare det, inkludert barnetrygden. Sparer ganske mye bensinutgifter og når man er i permisjon, siden jeg da ikke må kjøre 1 time tilsammen hver dag til og fra jobb. Fordelen er at man får kontantstøtte når barnet er mellom 1 og 2 år.

Dette er jo toppers for staten. Far kan ikke ta sine uker = penger spart. Den eneste løsningen i en slik situasjon er å ikke få barn. Det er jo ikke ønskelig heller. Politikerne klør seg i hodet og lurer på hvordan de skal få oss til å få flere barn.... Eventuelt så må man bo nær familie som kan ta barnet mens foreldrene er på jobb. Og da har du det med amming igjen. For ja, barnet skal ha mest melk det første året. Amming er med på å redusere sykdom som diabetes og brystkreft, og er sånnsett veldig gunstig for staten siden man ikke bruker penger på kontroller, insulin eller kreftmedisin om man ikke blir syk.

Jeg har stor medfølelse for dere, og synes at det er trist at det er så låst for dere :(

Hva med dagmamma?

Jeg forstår at dette føles problematisk, men blir igjen slått av hvor uunnværlige disse pappaene er på jobben sin. Det er et kjempeproblem for likestilling når pappaene sier de ikke kan passe egne barn fordi de har så viktig jobb, så det må mødrene ta seg av. De kjønnsrollene trodde jeg vi var ferdige med. Når det er sagt er ikke jeg heller begeistra for de nye permisjonsreglene, vi sliter med å få det til å gå opp selv - men samtidig synes jeg at ordningen er såpass god at det er vanskelig å klage. Med tanke på amming burde mors del vært lenger, og jeg syr sammen 9 uker ekstra med ulønna og ferie for å gjøre det enklest mulig for oss. Uavhengig av lengde på mors permisjon synes jeg ikke det er noe prinsipielt galt med at pappen tar 15 uker, jeg skulle bare ønske at de fem ukene hadde kommet i tillegg :)

Ang ulønna : lånekassen kan du utsette, be om å bare betale renter på huslån, da sparer du en del.

Dette løser ikke problemet med hvem som skal være hjemme med barnet hele perioden, men far kan jo ta ut fedrekvoten så den sammenfaller med ferien. Selv om han er uunnværlig, må han jo ha noen uker ferie i tiden frem til barnet fyller tre år?

Hvis det var greit for arbeidsgiver med 10 uker, kan han jo ta ut de nå, og så utsette resten frem til han skal ha sommerferie neste år feks. Så mister dere ihvertfall ikke den potensielle utbetalingen fra NAV.

Har du noen mulighet for å velge 80%? Da vil jo lengden på fellesperioden øke med 10 uker, og du vil beholde alle rettigheter. Det er vel ofte slik at det økonomisk sett lønner seg å heller velge ulønnet, men det er et regnestykke man gjerne må gjøre individuelt.

Jeg valgte 100% lønn + 10 uker ulønnet perm. Da satte jeg 20% av lønna mi i permisjonstiden over på en annen konto slik at jeg hadde det som «lønn» i de ukene med ulønnet perm. Totalt sett fikk jeg mer penger, enn ved 80% lønn.
Mest av alt lønnet det seg fordi pappaen også da fikk 100% lønn i sine uker.

forstår dette føles vanskelig men dere må jo bare velge enten eller og finne en løsning... men jeg må si det er helt fascinerende som mange andre skriver at far er unnværlig på jobb... men skal ikke legge meg opp i det, men da må du enten gå ulønnet eller godta at noen andre tar barnet og du kanskje ikke kan amme så lenge...

har stått der selv hvor jeg måtte velge lengre permisjon ulønnet eller dagmamma og står der igjen med jeg tilfeldigvis får barn i des og jan men jeg ville ikke vært uten første fødte og sikker på jeg tenker det samme om nr 2 når han kommer til verden... så sorry klarer ikke føle med deg, du hadde noen ukers angrefrist ifra du ble gravid til den magiske grensen for abort og da må du bare velge og ikke klage... tross alt du får mange uker betalt av staten... vi er superheldig der:)

Samt vi får dekket svangerskaps oppfølging, oppfølging av fødsel og oppfølging av barnet i mange år fremover pluss barnetrygd... vi har det jammen godt i Norge... men ja ting kunne vært annerledes men da må vi engasjere oss i politikken slik kan vi også påvirke...

Back
Topp