Permisjon

Men folkens... Totalt får man jo mer utbetalt ved 100% enn ved 80%. Men så må jo regne med de pengene man taper ved å ha ulønnet perm i 10 uker.

Regnestykkene viser at man totalt får mer, opp mot 20.000,- MER, ved å ta 100% lønn kombinert med 10 uker uten lønn, enn om man velger 80% lønn.
Men man bør da selvsagt ha struktur nok på økonomien å legge til sides noe penger til den ulønnede permisjonen.

Obs obs! Det gis ikke foreldrepenger for mer enn 6 G, dvs ca kr 480.000,-.
Så det maximale man kan få pr uke er ca kr 9.230,
(noen få arbeidsgivere dekker det overskytende, men det er de aller aller færreste).

Red. ser at grunnbeløpet er noe høyere enn de80' som jeg regnet med, det blir derfor noe mer ;)

Her er linken fra Dine Penger
http://www.dinepenger.no/regler/trikset-som-gir-maks-penger-og-permisjon/21114033
Sorry leste ikke det du skrev i parantes:)

Termin 12.februar med første frøet:)

Nei det tror jeg ikke. Hvisdu skal regne med det så er det ingen av alternativene som er gunstig økonomisk. Det mest gusntige hadde da vært 100% foreldrepenger og så begge rett ut i jobb. Men hos oss er ikke det et alternativ uansett:)

Så det vil si:
100% lønn så begge ut i jobb lønner seg.
100% lønn + 10 uker ulønnet perm lønner seg ikke.

Da er poenget borte for min del

Har du fast stilling på et arbeidssted så får du resten av beløpet av arbeidsgiver:)

Det er dessverre ingen automatikk i det. Jeg kjenner bare til to arbeidsgiver som betaler ut "tapet", og det er store firmaer i oljebransjen.

Regnestykkene viser at man totalt får mer, opp mot 20.000,- MER, ved å ta 100% lønn kombinert med 10 uker uten lønn, enn om man velger 80% lønn.
Men man bør da selvsagt ha struktur nok på økonomien å legge til sides noe penger til den ulønnede permisjonen.
Hvis vi får utbetalt 23 000 kr mer totalt sett ved å velge 100% enn det vi totalt sett får utbetalt ved 80%, men taper ca 50 000 på å ikke få utbetalt min lønning i 10 uker så lønner det seg jo ikke...

Så det vil si:
100% lønn så begge ut i jobb lønner seg.
100% lønn + 10 uker ulønnet perm lønner seg ikke.

Da er poenget borte for min del
Nei hvis det er et alternativ for dere å kun ha 49 uker permisjon og så rett i full jobb på begge så er det KUN dette som lønner seg økonomisk ja:) men for oss er ikke det et alternativ å begynne i jobb så tidlig.

Hvis vi får utbetalt 23 000 kr mer totalt sett ved å velge 100% enn det vi totalt sett får utbetalt ved 80%, men taper ca 50 000 på å ikke få utbetalt min lønning i 10 uker så lønner det seg jo ikke...

Tenker du at du går rett tilbake i jobb og har høyere lønn enn 6 G? Isåfall er jeg enig med deg.

Altså: det er snakk om hvordan du tjener mest penger på å være mest mulig hjemme. Ikke hvordan du kan tjene mest penger, for da er selvsagt det mest økonomiske å starte i jobb veldig tidlig:)

Tenker du at du går rett tilbake i jobb og har høyere lønn enn 6 G? Isåfall er jeg enig med deg.
Hvis jeg velger 80% lønn får vi 59 uker permisjon og 20 000 mindre utbetalt totalt sett.

Hvis jeg velger 100% lønn får jeg 49 uker permisjon med 20 000 mer utbetalt, men 10 uker ulønnet permisjon der jeg taper ca 50 000 på å ikke hallen disse ukene.

Hvis jeg velger 80% lønn får vi 59 uker permisjon og 20 000 mer utbetalt totalt sett.

Hvis jeg velger 100% lønn får jeg 49 uker permisjon med 20 000 mindre utbetalt, men 10 uker ulønnet permisjon der jeg taper ca 50 000 på å ikke hallen disse ukene.
Men disse ukene hadde du jo ikke jobbet uansett om du hadde valgt 80% lønn:)

Men disse ukene hadde du jo ikke jobbet uansett om du hadde valgt 80% lønn:)

Skjønner det fremdeles ikke.

Vi er hjemme i 59 uker uansett.

Dersom vi har 80% får vi totalt sett utbetalt 20 000 mer i foreldrepenger.
Dersom vi har 100% har vi totalt sett 20 000 mindre utbetalt i løpet av 49 eller 59 uker?

Skjønner det fremdeles ikke.

Vi er hjemme i 59 uker uansett.

Dersom vi har 80% får vi totalt sett utbetalt 20 000 mer i foreldrepenger.
Dersom vi har 100% har vi totalt sett 20 000 mindre utbetalt i løpet av 49 eller 59 uker?
Ja det er riktig som du sier hvis du skal fortest mulig ut i jobb ja:) vet at det er vanskelig å forstå, for jeg slet selv med det her en dag:p
Som sagt, det som selvfølgelig vil være mest økonomisk er jo å starte i full jobb etter 49 uker. Men hvis du ikke ønsker å jobbe uansett før etter uke 59 så er ikke dette penger tapt, for da vil jo alternativet ditt være å ta 80% lønn og da taper får du jo det beløpet du har kommet frem til.

ImageUploadedByBV Forum1379243219.012947.jpg
Hvis du ser på dette bildet så ser du de 3 eneste alternativene du har å velge mellom:

Alt 1: 100% lønn i 49 uker, så tilbake på jobb. Da vil du få 401 480 + det du tjener videre de neste 10 ukene. Da vil du kun være hjemme med barnet i 49 uker, ingenting mer, men tjener selvfølgelig mest penger:) hvis du ikke bryr deg om å ha kort tid hjemme med barnet så kan du velge dette:) men jeg ønsker å være lengst mulig hjemme samtidig som jeg får mest mulig penger:)

Alt 2: 80% lønn i 59 uker. Da vil du få 390 990 i 12mnd. Da er du lenger hjemme men mindre penger

Alt 3: 100% lønn i 49 uker + 10 uker uten lønn. Da vil du få 401 480 i 12 mnd(Hvis du hadde valgt alt 2 så hadde du vært i permisjon disse 10 ukene uansett, så dette er ikke tapt arbeidsinntekt)

Tror det gikk opp et lys nå. Takk for "inn med t-skje :)
Godt du forstod det til slutt ihvertfall:) heheh. Det er jo mye å sette seg inn i og det føles helt håpløst når en skal begynne, men når en først har forstått så er det liksom helt logisk hehe:)

Jeg tar ut 100% mens mannen skal jobbe. Skal fullamme i 6 mnd, og delvis amme i minst 6 mnd til. Er mer praktisk for oss at jeg er hjemme.

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

Jeg tar ut 100% mens mannen skal jobbe. Skal fullamme i 6 mnd, og delvis amme i minst 6 mnd til. Er mer praktisk for oss at jeg er hjemme.

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤
Jeg skal være hjemme 59 uker, skal også fullamme 6 mnd og amme fremdeles mye til 12 mnd og fortsatt etter det håper jeg. men tar 100% lønn + 10 uker ulønnet perm + ferieuker. Så da blir det akkurat et år hjemme :)

Tok lang tid før jeg forstod regnestykket. Fikk ett tips på jobben: Du må regne ut den totale inntekten for hele permisjonstiden. Da ble alt mye klarere for meg. For å få sammenlignbare tall er det enklest regne med 59 uker. Finn foreldrepengene på NAV sine sider, riktig som skrevet over med begrensinger (maks "ukelønn" er kr 9836 for 100% og kr 7869 for 80% ser det ut til. Ukelønn = Årslønn / 52). Gitt at far tar sine 14 uker og ikke mer, vil han ved 100% lønn få permisjonspenger for 14 uker og vanlig lønn for (59-14)= 45 uker. Mor vil da få permisjonspenger i 35 uker, vanlig lønn i fars 14 uker og 0 i lønn i 10 uker). For 80% vil far få 14 uker med permisjonspenger (obs!80% av pengene fra 100%) + 45 uker med vanlig lønn, mor vil få 45 uker med 80% lønn og så 100% lønn i fars 14 uker.

Grunnen til at man taper på å ta 80% lønn og 59 uker permisjon er at far får redusert sinn lønn, men ikke kompensert med flere uker fri. I mitt regnestykke får jeg mer permisjonspenger med 80% enn 100%, men min samboer taper mer enn jeg tener.

Ver også obs på at de med inntekt over 6 G taper penger på å være i permisjon pga begrensingen i foreldrepengene, dette kan for enkelte ha noe å bety når de frie permisjonsukene skal fordeles.

Korriger meg gjerne om jeg har tenkt feil.

Back
Topp