Kjenner jeg sliter virkelig med å forstå noe som helst, så om noen kloke sjeler der ute føler at dette er lekende lett og vil bruke litt tid på å hjelpe meg med å regne ut litt, så hadde jeg vært evig takknemlig
Jeg er nylig utdannet helsefagarbeider (ikke opparbeidet med noe ansinitet enda) og har derfor en årslønn på rundt 360 000 med en månedslønn på rundt 30.000 før skatt.
Samboeren min har en årslønn på rundt 490.000-500.000 og en månedslønn på omtrent 41.000 før skatt.
Han er 23 og jeg 21 og dette er vårt første barn. Vi er begge så usikre på dette og redde for å gjøre noe feil.. Vi ønsker å ha lengst mulig permisjon ettersom vi som sikkert de fleste andre (mest sannsynlig) ikke får barnehageplass før august 2015. Eventuelt blir jo om man får
dagmamma, hva pleier det å koste?
Vi ønsker da å ha 80 % lønn og dekning om dette går for oss, med tanke på huslån osv... Problemet er jo at jeg ikke klarer å finne ut
hvormye vi taper på å velge 80 % ? Leser at de fleste skriver at det er rundt 20.000, men hadde vært greit å visst nøyaktig.
Mange skriver at man må ha ulønnet permisjon om man velger 100 % lønn??
Jeg har termin 17 februar, og etter mine beregninger så har vi permisjon til og med 25 januar om vi velger 100 % (49 uker). Og om vi velger 80 % (59 uker) har vi permisjon ferm til og med 5 april... Så, en av oss må jo ha ulønnet permisjon fra 6 april til eventuelt sommerferie starter i juli? For barnet begynner jo ikke i barnehage før august!
Kjenner jeg blir forvirret bare av å skrive dette, men vi må jo snart finne utav hva vi vil...
Håper noen orker å hjelpe meg litt. Trenger egentlig at noen sier det svarer seg for sånn og sånn og du taper så mye penger ved å velge det og det feks..
På forhånd, tusen hjerterligtakk