Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det er de 4 uker + 1 dag i juli (2023) som er ferie. Så de får du igjen senere. Man pleier å ta de ut rett etter permisjonen. Du kan helt sikkert vente og ta det senere også, men det har jeg ikke sjekka.Hvilken løsning ser dere for dere ang. permisjon og foreldrepenger?
Og; er det noen som vet hvordan dette med ferie i permisjonen fungerer for oss lærere?
Jeg vil anbefale å ta ulønnet en vilkårlig måned «i mellom» fellesperioden. Uheldig å avslutte med ulønnet permisjon, for da mister du rettigheterNoen som vet om det er noen forskjell i hva som er lov i forhold til hva man gjør først av ulønnet perm og ferie? Og lønner det ene seg fremfor det andre i forhold til sykepenger i ettertid?
Planen her er at jeg tar permisjon fra mars-oktober (min kvote pluss hele felles) også tar jeg ferie hele November og ulønnet permisjon hele desember slik at fars permisjon starter i Januar? Er det mulig å gjøre det slik?
Hvordan går det opp slik at du får til å være hjemme helt til februar? Det har jeg også lyst tilTror vi går for 100 % og ulønnet permisjon. Dvs det blir to mnd ulønnet på meg og to mnd. ulønnet på mannen. Da begynner lille i bhg i August og jeg får være hjemme til februar 2024
Ikke at vi har diskutert det i detalj hjemme ennå, men vi gjorde det på denne måten med apriljenta vår og det funket veldig bra
Okei, så du tenker at jeg tar min kvote for eksempel også en måned ulønnet også felleskvoten også ferie?Jeg vil anbefale å ta ulønnet en vilkårlig måned «i mellom» fellesperioden. Uheldig å avslutte med ulønnet permisjon, for da mister du rettigheter
Er det mulig å dele opp permisjon med ulønna? Gir man bare beskjed til arbeidsgiver da?Jeg vil anbefale å ta ulønnet en vilkårlig måned «i mellom» fellesperioden. Uheldig å avslutte med ulønnet permisjon, for da mister du rettigheter
Som sagt, vi har ikke bestemt noe ennå og dette er bare mine tanker Også mulig vi plutselig ender opp med 80 %. Må kikke litt på det økonomiske. Vil også påpeke at jeg allerede nå har begynt å spare til ulønnet permisjon slik at jeg ikke blir helt blakk de mnd. Men med 100 % blir det grovt sett slik:Hvordan går det opp slik at du får til å være hjemme helt til februar? Det har jeg også lyst til
Du må vel «søke»/varsle arbeidsgiver om at du skal ha ulønnet, men ja, det skal absolutt være mulig.Er det mulig å dele opp permisjon med ulønna? Gir man bare beskjed til arbeidsgiver da?
Ja, noe sånn. Hvis du avslutter med ulønna mister du rettigheter ift sykepenger.Okei, så du tenker at jeg tar min kvote for eksempel også en måned ulønnet også felleskvoten også ferie?
Okei takk for tips! Da skal jeg passe på detJa, noe sånn. Hvis du avslutter med ulønna mister du rettigheter ift sykepenger.
Har du en fleksibel jobb? Det aller gunstigste er om du jobber 1 dag mellom ulønnet permisjon og ferie for da teller ferie som vanlig jobb og du opparbeider deg vanlige sykepengerettigheter. Men viktig å sjekke hvordan jobben håndterer ferie. Jeg fikk plutselig utbetalt feriepenger midt i ulønna permisjon og mista 25 feriedager fordi jobben hadde som standard policy å utbetale feriepenger til alle som hadde ulønna permisjon i juni eller juli (husker ikke hvilken måned).Okei, så du tenker at jeg tar min kvote for eksempel også en måned ulønnet også felleskvoten også ferie?
Jaokei takk for tips! Skal sjekke det ut, men regnes ikke foreldrepenger som «jobb» eller at man opptjener seg sykepengerettigheter? For hvis jeg tar ulønnet midt i også avslutter med foreldrepenger tenker jeg, eller har man ikke rett på sykepenger etter foreldrepermisjon?Har du en fleksibel jobb? Det aller gunstigste er om du jobber 1 dag mellom ulønnet permisjon og ferie for da teller ferie som vanlig jobb og du opparbeider deg vanlige sykepengerettigheter. Men viktig å sjekke hvordan jobben håndterer ferie. Jeg fikk plutselig utbetalt feriepenger midt i ulønna permisjon og mista 25 feriedager fordi jobben hadde som standard policy å utbetale feriepenger til alle som hadde ulønna permisjon i juni eller juli (husker ikke hvilken måned).
Hvis du gjør det på denne måten mister du vel mulighet til å få kontantstøtte når du er i ulønnet permisjon, siden barnet da ikke har fyllt 1år enda. Hvis man tar alle ukene med foreldrepenger først (både mor og far), og deretter ulønnet permisjon vil man få kontantstøtte de mnd. Det er jo kanskje noe man bør tenke påSom sagt, vi har ikke bestemt noe ennå og dette er bare mine tanker Også mulig vi plutselig ender opp med 80 %. Må kikke litt på det økonomiske. Vil også påpeke at jeg allerede nå har begynt å spare til ulønnet permisjon slik at jeg ikke blir helt blakk de mnd. Men med 100 % blir det grovt sett slik:
(merk at vi tar 3 uker ferie fra 22.07.2024 til bhg-start)
Vis vedlegget 390027
Du mister ikke feriedager fordi feriepengene blir utbetalt. Det hørtes veldig rart ut og virker ulovlig. Mange selskap har som standard at feriepengene blir utbetalt i juni i stedet for lønn. Selv om du får feriepenger i juni kan du ta ferien når du ønsker (og jobben sier det er OK så klart). Du skal ikke miste dem. Det hørtes veldig rart ut! Noen har ikke opparbeidet seg feriepenger og de også har rett på 25 dager ferie (da ubetalt) om de ønsker det. Så det hørtes veldig merkelig ut. Hilsen personallederHar du en fleksibel jobb? Det aller gunstigste er om du jobber 1 dag mellom ulønnet permisjon og ferie for da teller ferie som vanlig jobb og du opparbeider deg vanlige sykepengerettigheter. Men viktig å sjekke hvordan jobben håndterer ferie. Jeg fikk plutselig utbetalt feriepenger midt i ulønna permisjon og mista 25 feriedager fordi jobben hadde som standard policy å utbetale feriepenger til alle som hadde ulønna permisjon i juni eller juli (husker ikke hvilken måned).
Summen på kontanttøtten mellom april og juli blir uansett den samme, uavhengig av når vi tar ulønnet. Det er bare at det da blir et ekstra påfyll de mnd. samboer har permisjon og "han får dekt" de mnd. han har ulønnet. Men de pengene går uansett inn på vår felles konto, så det har ikke all verdens av betydning Og jeg tror det ville vært veldig tungvindt å gå fra betalt permisjon til jobb for at samboer skulle hatt betalt og ubetalt permisjon og deretter til ubetalt permisjon for min del igjenHvis du gjør det på denne måten mister du vel mulighet til å få kontantstøtte når du er i ulønnet permisjon, siden barnet da ikke har fyllt 1år enda. Hvis man tar alle ukene med foreldrepenger først (både mor og far), og deretter ulønnet permisjon vil man få kontantstøtte de mnd. Det er jo kanskje noe man bør tenke på