Permisjon og barnehagestart

Har funnet ut at det ikkje går opp uansett, verst blir det jan/feb 2021. Eg reknar med at denne, som dei to andre, ikkje har det travelt med å komme ut og dermed går over i februar. Dvs kontantstøtte først frå mars og manglar då ein del etter 80% permisjonen; som må gå frå sparekonto.

- Det blir ulønna permisjon på mor til august 2021. Det blir jo veldig teit å jobbe 2.5 mnd medan far tar permisjon og så gå i perm igjen så det regnestykket er ikkje klart.. men har identifisert nokre sparetiltak /kutt i utgifter.

- Tar eldstemann ut av SFO frå mars 2020 - sparer rundt 3500/mnd på det.
- Minstemann begynner ikkje på SFO høsten 2020 - totalt ca 6500/mnd spart.
- Be om å kun betale renter på lånet under ulønnet perm.
- Kontantstøtte 7500
- Lære meg å bake brød!

Siste regnestykket blir jo frå august til desember 2021; utgifter på 9500 i bhg/SFO eller kontantstøtte ut 2021 og håpe eldstemann er moden nok til å ikkje ha SFO når han er 9.5 år og bhg plass frå januar 22. Sikkert ønsketenkning men nesten 10 000 i barnepassutgifter er drøyt.. :wtf:
Huff da, ikke kjekt når det blir så vanskelig økonomisk... :( Håper dere får til en god løsning!
 
Har dere begynt å tenke på hvordan dere gjør med barnehagestart og permisjon? :confused004

Alternativene for oss blir å søke plass fra august 2020 og betale for plassen frem til han begynner når han er ca 1 år, eller ulønnet permisjon og barnehagestart august2021... :confused005

Det er mye som veier for og i mot begge deler, så det er jammen ikke lett...:p
Du trenger ikke betale for plassen, kan søke perm:)
 
Vi velger 80 % dekningsgrad og krysser fingrene for at lillebror får plass i samme barnehage som storebror. Hvis ikke kan kanskje moren min være dagmamma, hun har nevnt at hun vurderer å pensjonere seg helt (jobber 60 % i dag). Har ikke planlagt så langt enda, men regner med at det ordner seg. Vi har det romslig økonomisk, så vi har råd til ulønnet permisjon, men ingen av oss ønsker det i utgangspunktet.
 
Vi tenker barnehagestart august 2021. Dette blir siste barnet, så siste mulighet til å være ekstra hjemme. Har allerede spart en stund, med tanke på ulønnet permisjon, men er usikker på om det vil være best med 80 eller 100 prosent for oss. Må vel snart begynne å regne på det :p
 
Vi søker om plass til januar 2021, slik at han får litt tilvenning med korte dager før vi begge starter i jobb igjen. Blir desverre veldig tidlig i barnehage for denne gutten, men jeg må tilbake på jobb snart i og med at jeg tar to permisjoner nesten rett etter hverandre :nailbiting: vi kjører på med 100% permisjon denne gangen også, så vi får vært hjemme lengst mulig:love7
 
Dere som skal ha ulønnet perm, når tar dere den, blir det rett etter deres permisjonskvote før far tar sin permisjon, eller etter far/medmor sin permisjon? Jeg syns det er utrolig vanskelig å ha permisjon uten lønn rett etter min periode, for da går vi 4 mnd uten noe som helst inntekt for meg, for vi får jo ikke kontantstøte før i februar.

Hvis jeg tar permisjon uten lønn før far tar sin betalte periode, vil vi da få kontantstøtte samtidig som far er hjemme i sin permisjonstid mellom mars og juli? Eller får man ikke kontantstøtte og foreldrepenger samtidig? Mener jeg har lest noe om dette, men finner det ikke igjen.
 
Dere som skal ha ulønnet perm, når tar dere den, blir det rett etter deres permisjonskvote før far tar sin permisjon, eller etter far/medmor sin permisjon? Jeg syns det er utrolig vanskelig å ha permisjon uten lønn rett etter min periode, for da går vi 4 mnd uten noe som helst inntekt for meg, for vi får jo ikke kontantstøte før i februar.

Hvis jeg tar permisjon uten lønn før far tar sin betalte periode, vil vi da få kontantstøtte samtidig som far er hjemme i sin permisjonstid mellom mars og juli? Eller får man ikke kontantstøtte og foreldrepenger samtidig? Mener jeg har lest noe om dette, men finner det ikke igjen.

Kontantstøtte får man uansett, det går kun på alder og hvorvidt en har barnehageplass eller ikke. Mannen var ikke ferdig med sin permisjon før vi begynte å få kontantstøtta nå i juli. Gikk fint det. :)
 
Kontantstøtte får man uansett, det går kun på alder og hvorvidt en har barnehageplass eller ikke. Mannen var ikke ferdig med sin permisjon før vi begynte å få kontantstøtta nå i juli. Gikk fint det. :)

Fant det ut på nettet nå! Da ordner det seg uansett :D
 
Dere som skal ha ulønnet perm, når tar dere den, blir det rett etter deres permisjonskvote før far tar sin permisjon, eller etter far/medmor sin permisjon? Jeg syns det er utrolig vanskelig å ha permisjon uten lønn rett etter min periode, for da går vi 4 mnd uten noe som helst inntekt for meg, for vi får jo ikke kontantstøte før i februar.

Hvis jeg tar permisjon uten lønn før far tar sin betalte periode, vil vi da få kontantstøtte samtidig som far er hjemme i sin permisjonstid mellom mars og juli? Eller får man ikke kontantstøtte og foreldrepenger samtidig? Mener jeg har lest noe om dette, men finner det ikke igjen.

Jeg tar ulønnet etter mine uker, og før far sine uker.
Erfaring fra sist; jeg er IKKE klar for å jobbe igjen med en såpass liten baby!
Må nok godt over et år før jeg kan klare det og ønsker det, den tiden er så dyrbar og kort!
Så tar far de siste ukene frem mot bhg start i august! :)

Kontantstøtte får man uansett fra 13 mnd!
 
Dere som skal ha ulønnet perm, når tar dere den, blir det rett etter deres permisjonskvote før far tar sin permisjon, eller etter far/medmor sin permisjon? Jeg syns det er utrolig vanskelig å ha permisjon uten lønn rett etter min periode, for da går vi 4 mnd uten noe som helst inntekt for meg, for vi får jo ikke kontantstøte før i februar.

Hvis jeg tar permisjon uten lønn før far tar sin betalte periode, vil vi da få kontantstøtte samtidig som far er hjemme i sin permisjonstid mellom mars og juli? Eller får man ikke kontantstøtte og foreldrepenger samtidig? Mener jeg har lest noe om dette, men finner det ikke igjen.

Tar ulønnet permisjon rett etter min lønnede permisjon, det er krever hos min arbeidsgiver for at jeg skal kunne ta ulønnet permisjon.

Jeg sparer til ulønnet permisjon nå, og så lenge jeg er i lønnet permisjon. Kontantstøtten kommer jo mens samboer har lønnet permisjon. Vi kommer til å la den kutte i beløpet hver av oss setter på utgiftskontoen i den perioden, slik at jeg lettere kan spare opp buffer etter ulønnet permisjon, og samboer kan spare opp ekstra til han sannsynligvis skal ha ulønnet
 
Back
Topp