Permisjon og barnehagestart

Lillemirakel2020

Elsker forumet
Assistert-jentene
Januarlykke 2020
Augustlykke 2022 ❤️
Har dere begynt å tenke på hvordan dere gjør med barnehagestart og permisjon? :confused004

Alternativene for oss blir å søke plass fra august 2020 og betale for plassen frem til han begynner når han er ca 1 år, eller ulønnet permisjon og barnehagestart august2021... :confused005

Det er mye som veier for og i mot begge deler, så det er jammen ikke lett...:p
 
Vi får dradd ut perm til februar men hva vi skal gjøre da om h*n ikke får plass da vet jeg faktisk ikke..
Jeg skal ha han inn i barnehagen der jeg jobber. Vi har alltid lange ventelister og ikke plass til å ta opp barn i løpet av barnehageåret med mindre noen slutter, så vi må liksom velge august eller august for å få plass... Det er dette som er vanskelig med barn tidlig på året :p
 
Her blir det ulønnet permisjon frem til august 2021
Vi har ønsket dette barnet lenge så har spart opp lenge allerede og det er fremdeles mye til til å jobbe opp mere kroner enda!
Vi er heldige som har mulighet til dette da vi ikke har så mye lån på huset! :)
 
Her blir det ulønnet permisjon frem til august 2021
Vi har ønsket dette barnet lenge så har spart opp lenge allerede og det er fremdeles mye til til å jobbe opp mere kroner enda!
Vi er heldige som har mulighet til dette da vi ikke har så mye lån på huset! :)
Det frister veldig å ta seg råd til å bli hjemme altså :love017 Han lille her er også dypt ønsket og det har tatt oss en del tid og noen IVF forsøk å komme hit! Hvor mange ganger i livet har du liksom mulighet til å bli hjemme med barnet?! :Heartred
Men vi må nok regne litt på det i tilfelle, for vi har ganske stort boliglån :rolleyes:
 
Vi har ikke rett på plass før august 2021. Kommer til å søke plass fra juni 2021. Men her blir det nok dagmamma og kontantstøtte fra januar 2021. Vi tar bare ut gradert permisjon fra høst 2020 i 50% da får vi strekt permisjonen frem til mai 2021 :)
 
Vi har ikke rett på plass før august 2021. Kommer til å søke plass fra juni 2021. Men her blir det nok dagmamma og kontantstøtte fra januar 2021. Vi tar bare ut gradert permisjon fra høst 2020 i 50% da får vi strekt permisjonen frem til mai 2021 :)
Jeg har heldigvis prioriter ettersom at jeg jobber i barnehagen, og det er privat barnehage så de tar opp etter ansiennitet på ventelista og prioritet. Uavhengig av når på året barnet er født :)
Hvordan får dere det til med 50% permisjon? Jobber dere skift? Vi har dagjobber begge to, så vi sliter med å overlappe hverandre.
 
Vi har ikke bestemt oss helt enda, men synes de er så små når de må starte som 1 åring. Så jeg tror vi tar oss råd til å utsette bhgstarten til august 2021 :)
 
Litt usikker på hva vi skal gjøre - vi har søskenprioritet og vil nok kunne få barnehageplass i løpet av våren (stor barnehage med en del kapasitet), men vet jo ikke når. Klarte ikke å sende førstemann i barnehagen da han var ett, men det kan jo hende neste barn blir litt mer "selvstendig" tidligere. Tror vi må se det an litt. Jeg må også få meg jobb i løpet av permisjonen, så det blir en spennende reise og helt klart litt vanskelig å planlegge.

Har spart opp en del med tanke på ulønnet perm, så vi har litt å gå på i alle fall. Men jeg synes det er vanskelig!
 
Har dere begynt å tenke på hvordan dere gjør med barnehagestart og permisjon? :confused004

Alternativene for oss blir å søke plass fra august 2020 og betale for plassen frem til han begynner når han er ca 1 år, eller ulønnet permisjon og barnehagestart august2021... :confused005

Det er mye som veier for og i mot begge deler, så det er jammen ikke lett...:p
Vi har råd til ulønnet perm, men ønsker helst å unngå det. Regner med vi velger 80% dekningsgrad på permisjonen. Søker sikkert bhgplass fra så tidlig som mulig, og begynner når baby får plass. Så tar vi heller veldig lang tilvenning i barnehagen, og ekstra korte dage våren 2021. Bruker da sikkert en blanding v gradert lønnet permisjon og redusert arbeidstid når permisjonen er brukt opp.

Men sånn helt realistisk, så får vi neppe barnehageplass før august 2021, så da blir det vel en kombinasjon av ulønnet for mor, ulønnet for far, og "dagmamma" (dvs mormor eller morfar).
 
Last edited:
Her blir det nok barnehagestart i august 2021 håper jeg, selv om barnehagen har nok av plasser og garantert hadde latt oss starte tidligere. Vi får heldigvis noen mnd kontantstøtte, og har en spareplan på hvor mye jeg må spare i mnd for å ha greit med penger i månedene med ulønnet permisjon :)
 
Vi kommer til å ta 100% dekning siden det lønner seg for oss, og jeg tar ulønnet permisjon i tillegg. Jeg vil helst vente til august 2021 med barnehage siden jeg synes ett år er veldig tidlig. Og jeg føler meg veldig sikker på at jeg ikke kommer til å angre på at jeg var litt mer hjemme med barna.
 
Jeg har heldigvis prioriter ettersom at jeg jobber i barnehagen, og det er privat barnehage så de tar opp etter ansiennitet på ventelista og prioritet. Uavhengig av når på året barnet er født :)
Hvordan får dere det til med 50% permisjon? Jobber dere skift? Vi har dagjobber begge to, så vi sliter med å overlappe hverandre.
Jeg jobber skift med 12 timer vakter og mannen har jobber dag jobb. Kommer til å be om å I permisjonen få jobbe natt og helg for da kan mine foreldre hjelpe litt til. Og med 12 timer vakter så blir 6 vakter faktisk 50% så da er det fult gjennomførbart :) vist jeg da f.eks jobber 3 nattevakter annenhver uke så blir det 50% :)
 
Jeg jobber skift med 12 timer vakter og mannen har jobber dag jobb. Kommer til å be om å I permisjonen få jobbe natt og helg for da kan mine foreldre hjelpe litt til. Og med 12 timer vakter så blir 6 vakter faktisk 50% så da er det fult gjennomførbart :) vist jeg da f.eks jobber 3 nattevakter annenhver uke så blir det 50% :)
Så praktisk å kunne gjøre det på den måten :)
 
Syns dette er så vanskelig og aner ikke hvordan vi skal løse det. Må vel begynne å planlegge ordentlig snart. Håper på å kombinere slik at barnehagestart ikke blir før august 2021, men da må det nok litt ulønnet permisjon, mormor-pass og ekstra helgejobbing til!
 
Syns dette er så vanskelig og aner ikke hvordan vi skal løse det. Må vel begynne å planlegge ordentlig snart. Håper på å kombinere slik at barnehagestart ikke blir før august 2021, men da må det nok litt ulønnet permisjon, mormor-pass og ekstra helgejobbing til!
Godt det ikke bare er jeg som synes dette er veldig vanskelig :p
 
Har funnet ut at det ikkje går opp uansett, verst blir det jan/feb 2021. Eg reknar med at denne, som dei to andre, ikkje har det travelt med å komme ut og dermed går over i februar. Dvs kontantstøtte først frå mars og manglar då ein del etter 80% permisjonen; som må gå frå sparekonto.

- Det blir ulønna permisjon på mor til august 2021. Det blir jo veldig teit å jobbe 2.5 mnd medan far tar permisjon og så gå i perm igjen så det regnestykket er ikkje klart.. men har identifisert nokre sparetiltak /kutt i utgifter.

- Tar eldstemann ut av SFO frå mars 2020 - sparer rundt 3500/mnd på det.
- Minstemann begynner ikkje på SFO høsten 2020 - totalt ca 6500/mnd spart.
- Be om å kun betale renter på lånet under ulønnet perm.
- Kontantstøtte 7500
- Lære meg å bake brød!

Siste regnestykket blir jo frå august til desember 2021; utgifter på 9500 i bhg/SFO eller kontantstøtte ut 2021 og håpe eldstemann er moden nok til å ikkje ha SFO når han er 9.5 år og bhg plass frå januar 22. Sikkert ønsketenkning men nesten 10 000 i barnepassutgifter er drøyt.. :wtf:
 
Back
Topp