Permisjon. Hva tenker dere om fordeling? Erfaring fra dere som har barn fra før?

Her blir jeg gående hjemme 100% til starten av februar. Fra februar og til starten av april skal jeg jobbe 40%(1dag på jobb og 1dag spredt utover) fra april til juli jobber jeg 50%- da blir samboer hjemme 1dag i uka til juli.
Fra juli tar samboer 4uker pappaperm og jeg 3uker ferie.
Før jeg går ut i 50%perm ifra august og ut september.
Samboer blir hjemme 1 dag i uka fra august og ut september. Deretter tar han 3uker sammenhengende ifbm barnehagestart. Også kjører vi en dag hjemme i uka til permisjonen er brukt opp;)

Jeg har fleksibel jobb, kan ha med barnet på jobb- evt bor vi 5min unna jobb så det er enkelt å komme med barnet for amming osv om det er behov:) Vi kommer også til å gå for 80% barnehageplass- de første årene da jeg og samboer har mulighet til det.
 
Sist tok vi fordeling på 50/50 mellom meg og mannen min. Vi tok 100% pluss en mnd hver ulønnet. Da fikk vi i overkant av ett år (inkludert ferie) før hun begynte i bhg. Jeg hadde totalt 7 mnd sammenhengene hjemme med baby før jobb, og syns egentlig det var ganske greit å begynne i jobb og møte kollegaer og bruke hjernen på en litt annen måte igjen da :happy:

Denne gangen ønsker jeg lengre tid, det er ikke fordi jeg syns det var for kort sist, men det har skjedd så mye i mellomtiden at jeg kjenner jeg trenger den ekstra tiden hjemme med baby :Heartred her fordeler vi det hovedsakelig likt (50/50) siden mannen min også vil være med baby, men vi tar i tillegg litt mer ulønnet. Så blir ca 10 mnd på meg (inkludert ferie), dvs tre mnd mer enn sist:happy::Heartred

Red: jeg var mentalt klar for å begynne å jobbe litt etter tre mnd :happy:
Hvordan løste dere med amming og 50/50? Vi ønsker også å dele likt men er første barn så tar gjerne i mot tips for å få det til
 
Hvordan løste dere med amming og 50/50? Vi ønsker også å dele likt men er første barn så tar gjerne i mot tips for å få det til
Jeg pumpa på jobben sånn at han kunne gi flasker med mm når han var hjemme. Har kjøleskap på kontoret, så da ble den stående der til jeg tok den med hjem etter arbeidsdagen :happy: Også ammet jeg på morgen og ettermiddagen. Baby har jo begynt med litt fast føde da, så det er jo ikke fullamming lenger på det tidspunktet, så det med mat løser seg uansett om man velger å pumpe på jobb og ta med hjem, eller man ønske å dra hjem før (ammefri):happy: dersom du bor nærme jobben, så går det også å dra til og fra om man heller ønsker det, men vi syns det var greit å pumpe, for da har jo pappaen litt mere frihet til å finne på ting med baby når han er i perm:Heartred
 
Jeg tar hele min + fellesperioden + en mnd ferie fra i år som blir overført neste år.
Men mannen ønsker å jobbe 3 dager så ta permisjon 2 dager i uka. Har noen erfaring med dette? Hvordan kan man løse det, tror jeg ta ulønnet permisjon de 3 dagene da min permisjon er oppbrukt. Så blir det nok barnehagestart i august selv om jeg har et håp om å strekke permisjonen så langt som mulig sånn at hun kan starte senere.

Syns det er mye vanskeligere denne gangen! Sist valgte vi 80% og tenkte ikke så mye over hvordan vi kan utnytte permisjonesfordelingen best mulig. Tapte nok både penger og permisjon på det :p
 
Jeg blir hjemme i ca to år, så vi gir fra oss fedrekvoten, og tar mye ulønnet. Har gjort det sånn med alle barna. Hadde tenkt å ta 80%, men ser at fedrekvoten blir enda lengre da, og det ønsker vi ikke, mener det ikke var sånn før, men mulig jeg bare har fortrengt det. Så satser vi på barnehage fra to år, jeg er ikke komfortabel med å sende dem før den tid.
 
Jeg blir hjemme i ca to år, så vi gir fra oss fedrekvoten, og tar mye ulønnet. Har gjort det sånn med alle barna. Hadde tenkt å ta 80%, men ser at fedrekvoten blir enda lengre da, og det ønsker vi ikke, mener det ikke var sånn før, men mulig jeg bare har fortrengt det. Så satser vi på barnehage fra to år, jeg er ikke komfortabel med å sende dem før den tid.

Fedrekvote kan tas ut frem til 3 år, også dersom barnet går i barnehage dersom dere vil bruke det til å ha en kortere dag/fridag i uka for eksempel :)
 
Takk for gode tips!
Vi er i litt samme situasjon og ønsker å ta noen måneder ulønnet. Lar det seg gjøre å spare fedrekvoten til slutten av min lange permisjon (bestående av foreldrepermisjonen og ulønnet permisjon), så jeg kan ta min sammenhengende? Hvor kan jeg lese mer om dette?

Det står i arbeidsmiljølovens paragraf 12-5(2) at:
" Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd."

Hva betyr "foreldrenes permisjon" i denne sammenhengen? Kan jeg ta ulønnet permisjon rett etter foreldrepermisjonen min (altså rett ut i ulønnet perm, la oss si 8 måneder etter fødsel), eller må jeg tilbake til jobb når far har sin del av permisjonen (la oss si ca 8-12 måneder etter fødsel) og gå ut i ulønnet permisjon etter det?

Det virker uheldig å dele opp permisjonen på den siste måten.
Alle tips, lenker til veiledninger til arbeidsmiljøloven (AML) og søknadsprosedyrer (skjema, tidsplan osv) er av interesse.
 
Takk for gode tips!
Vi er i litt samme situasjon og ønsker å ta noen måneder ulønnet. Lar det seg gjøre å spare fedrekvoten til slutten av min lange permisjon (bestående av foreldrepermisjonen og ulønnet permisjon), så jeg kan ta min sammenhengende? Hvor kan jeg lese mer om dette?

Det står i arbeidsmiljølovens paragraf 12-5(2) at:
" Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd."

Hva betyr "foreldrenes permisjon" i denne sammenhengen? Kan jeg ta ulønnet permisjon rett etter foreldrepermisjonen min (altså rett ut i ulønnet perm, la oss si 8 måneder etter fødsel), eller må jeg tilbake til jobb når far har sin del av permisjonen (la oss si ca 8-12 måneder etter fødsel) og gå ut i ulønnet permisjon etter det?

Det virker uheldig å dele opp permisjonen på den siste måten.
Alle tips, lenker til veiledninger til arbeidsmiljøloven (AML) og søknadsprosedyrer (skjema, tidsplan osv) er av interesse.
Slik jeg har forstått det må du ta ulønnet umiddelbart etter din permisjon (mors del + evt felleskvoten). Du kan ta ferie imellom, men ikke jobbe, for da kan du miste retten til ulønnet permisjon. Og far tar evt ulønnet umiddelbart etter sin permisjon hvis han skal ha det.

Vær obs på at ved ulønnet utover 4 uker, kan du miste sykepengerrettigheter gjennom nav (det finnes dog unntak som gjør at du kan få 65% av sykepengegrunnlaget etter dag 15), samt eventuell pensjonssparing og forsikringer gjennom arbeidsgiver. Ved ulønnet utover 2 uker, kan du få 65% av sykepengegrunnlaget fra dag 15 fra nav.

Hvis arbeidsgiver aksepterer det, lønner det seg å dele opp ulønnet permisjon og ta feks 7-13 dager ulønnet per mnd underveis mens du får foreldrepenger. Da slipper du å miste sykepengerettighetene hos nav. Men det er ikke alle arbeidsgivere som aksepterer å gjøre det slik.
 
Takk for gode tips!
Vi er i litt samme situasjon og ønsker å ta noen måneder ulønnet. Lar det seg gjøre å spare fedrekvoten til slutten av min lange permisjon (bestående av foreldrepermisjonen og ulønnet permisjon), så jeg kan ta min sammenhengende? Hvor kan jeg lese mer om dette?

Det står i arbeidsmiljølovens paragraf 12-5(2) at:
" Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd."

Hva betyr "foreldrenes permisjon" i denne sammenhengen? Kan jeg ta ulønnet permisjon rett etter foreldrepermisjonen min (altså rett ut i ulønnet perm, la oss si 8 måneder etter fødsel), eller må jeg tilbake til jobb når far har sin del av permisjonen (la oss si ca 8-12 måneder etter fødsel) og gå ut i ulønnet permisjon etter det?

Det virker uheldig å dele opp permisjonen på den siste måten.
Alle tips, lenker til veiledninger til arbeidsmiljøloven (AML) og søknadsprosedyrer (skjema, tidsplan osv) er av interesse.
Det vi gjorde sist, var at jeg tok min permisjon, så felleskvoten og så ulønnet - før far tok pappapermen, og så barnehagestart ved 18 måneder. Jeg antar at det fortsatt er mulig å gjøre det slik. Vi syntes i hvert fall at det var fint at jeg fikk over et år sammenhengende hjemme med babyen og ønsker å gjøre det på samme måte nå, selv om dette barnet får barnehageplass når det er 12 måneder.
 
Det er kun ved ulønnet perm man må passe seg for disse grensene for ulike rettigheter, sant?
Jeg la inn tre uker ferie i november, da er det jo 3 uker uten uttak i planen på Nav.
Ferie inni permisjonen gjør ikke at jeg mister noen rettigheter?
 
Det er kun ved ulønnet perm man må passe seg for disse grensene for ulike rettigheter, sant?
Jeg la inn tre uker ferie i november, da er det jo 3 uker uten uttak i planen på Nav.
Ferie inni permisjonen gjør ikke at jeg mister noen rettigheter?
Ferie er vell likestilt med arbeid når det kommer til rettigheter og permisjon, så det skal ikke ha noen betydning nei! Det skal være kun ved ulønnet permisjon at man risikerer å miste rettigheter.
 
Ferie er vell likestilt med arbeid når det kommer til rettigheter og permisjon, så det skal ikke ha noen betydning nei! Det skal være kun ved ulønnet permisjon at man risikerer å miste rettigheter.
Ok bra :p Føler jeg har kontroll på dette men ble plutselig stressa og overtenkte når søknaden var levert:hilarious:
 
Ok bra :p Føler jeg har kontroll på dette men ble plutselig stressa og overtenkte når søknaden var levert:hilarious:
Veldig typisk det! Jeg deler opp med både ferie og ulønnet, så måtte skrive opp hvilke perioder som er hva for å huske selv :hilarious: Nav registrerer bare når man skal ha foreldrepenger!
 
Her fordeler vi det slik at jeg tar hele mødrekvota+fellesen. Så skal vi begge ha ferie før far starter fedrekvota.
 
Her tar jeg først permisjon ut desember , deretter jobber vi begge 50/50 i fellesperioden før jeg i april en gang starter i jobb 100% og faren tar fedrekvoten.
 
Slik som permisjonen min er lagt opp så skal jeg være tilbake i jobb 5 august 2024, men så kom jeg jo på at hvis jeg føder før termin så vil jo også permisjonsslutt fremskyndes :shy: Har noen av dere tenkt på dette og om det vil påvirke når dere kommer tilbake på jobb? For jeg vil gjerne ha permisjon ut den siste uken i juli/starten på august, men ble veldig usikker på om jeg da skal ta flere dager/uker ulønnet, eller bare stokke helt om på slutten av permisjonen og derfor oppstart i jobb osv..

Vanskelig å forklare, men i min jobb så er det krav om minimumsbemanning i ferier, så hadde tenkt å avslutte permisjon med foreldrepenger og ulønnet permisjon for at ikke jobben skal kunne flytte på ferien min.. Så juli er delvis ulønnet og med foreldrepenger og ønsker å beholde det. Men da måtte jeg eventuelt ha jobbet litt i juni, som også er greit, men kan ikke starte opp med noe for bare noen dager/ maks 3 uker jobbing uten mye stress for både meg og jobb:wideyed:
 
Slik som permisjonen min er lagt opp så skal jeg være tilbake i jobb 5 august 2024, men så kom jeg jo på at hvis jeg føder før termin så vil jo også permisjonsslutt fremskyndes :shy: Har noen av dere tenkt på dette og om det vil påvirke når dere kommer tilbake på jobb? For jeg vil gjerne ha permisjon ut den siste uken i juli/starten på august, men ble veldig usikker på om jeg da skal ta flere dager/uker ulønnet, eller bare stokke helt om på slutten av permisjonen og derfor oppstart i jobb osv..

Vanskelig å forklare, men i min jobb så er det krav om minimumsbemanning i ferier, så hadde tenkt å avslutte permisjon med foreldrepenger og ulønnet permisjon for at ikke jobben skal kunne flytte på ferien min.. Så juli er delvis ulønnet og med foreldrepenger og ønsker å beholde det. Men da måtte jeg eventuelt ha jobbet litt i juni, som også er greit, men kan ikke starte opp med noe for bare noen dager/ maks 3 uker jobbing uten mye stress for både meg og jobb:wideyed:
Jeg har vært innpå tanken men har konkludert med at om det skjer så må jeg sette meg ned å se over planen på nytt. For man kan vell forandre på permisjonsplanen gjennom hele permisjonen om jeg har forstått det rett.
Men så har jeg mulighet til å ta ut to uker ferie utenom sommer + tre uker på sommeren så kan trikse til slik at permisjonsslutt blir til samme tid uansett med de ukene om det skulle bli nødvendig.
 
Her blir nok bare jobbstart fremskyndet like lenge som eventuell tidlig fødsel. Fødte 19 dager før sist, så kan jo absolutt skje.
 
Back
Topp