Permisjon. Hva tenker dere om fordeling? Erfaring fra dere som har barn fra før?

H-40427871

Andre møte med forumet
Man vet jo ikke hvordan barseltiden blir og hvor lang tid det tar før man føler seg klar for å være i jobb igjen. Synes det er vanskelig å skulle avgjøre dette som førstegangsfødende uten erfaring fra tidligere barseltider:oops::Heartblue
 
Man vet jo ikke hvordan barseltiden blir og hvor lang tid det tar før man føler seg klar for å være i jobb igjen. Synes det er vanskelig å skulle avgjøre dette som førstegangsfødende uten erfaring fra tidligere barseltider:oops::Heartblue
Her blei det 100%, litt fordi jeg ikke ammet og jeg viste at jeg ikke hadde jobb etter endt permisjon. Samt at 100% uttak er mer økonomisk. Men trur det kan være lønnsomt å sette opp ett regnestykke på det. 100 mot 80 % og evt muligheter for ulønnet perm hvis du velger 100%
 
Man vet jo ikke hvordan barseltiden blir og hvor lang tid det tar før man føler seg klar for å være i jobb igjen. Synes det er vanskelig å skulle avgjøre dette som førstegangsfødende uten erfaring fra tidligere barseltider:oops::Heartblue
Sist tok vi fordeling på 50/50 mellom meg og mannen min. Vi tok 100% pluss en mnd hver ulønnet. Da fikk vi i overkant av ett år (inkludert ferie) før hun begynte i bhg. Jeg hadde totalt 7 mnd sammenhengene hjemme med baby før jobb, og syns egentlig det var ganske greit å begynne i jobb og møte kollegaer og bruke hjernen på en litt annen måte igjen da :happy:

Denne gangen ønsker jeg lengre tid, det er ikke fordi jeg syns det var for kort sist, men det har skjedd så mye i mellomtiden at jeg kjenner jeg trenger den ekstra tiden hjemme med baby :Heartred her fordeler vi det hovedsakelig likt (50/50) siden mannen min også vil være med baby, men vi tar i tillegg litt mer ulønnet. Så blir ca 10 mnd på meg (inkludert ferie), dvs tre mnd mer enn sist:happy::Heartred

Red: jeg var mentalt klar for å begynne å jobbe litt etter tre mnd :happy:
 
Vi planla å dele fellesperioden 50/50, men skjønte fort at det var helt urealistisk med tanke på hvor mye vi ammet fortsatt da han var 6-7 måneder og hvor dårlig han og jeg sov på nettene. Så vi endte opp med at jeg tok hele fellesperioden + noen måneder med ulønnet perm. Og det var nesten litt for tidlig for meg å begynne å jobbe da også, siden gutten fortsatt våknet 5-6 ganger hver natt og amming/mammakos var det eneste som funket for få å han til å sovne igjen (og det ble enda mer slik når jeg var borte hele dagen- da ville han i hvert fall ikke slippe meg ute av synet på natta). Så det første halvåret tilbake på jobb var jeg ganske zombie pga oppstykket søvn.

Så jeg tenker at hvis det blir likt med neste barnet skal jeg heller bare bli hjemme til ting har gått seg ordentlig til- om det blir ett år, halvannet år eller to år! Men jeg kan ikke forestille meg å gå tilbake på jobb noe særlig tidligere enn ett år i all tilfelle.

Men barn er så forskjellige - og familier er så forskjellige. Så mitt beste råd et å planlegge ut i fra hva dere tror nå, og så ikke være redde for å gjøre om på planene hvis det ikke blir helt slik dere hadde tenkt! I tillegg er et tips å prøve å spare opp litt penger, hvis dere har mulighet, slik at dere kan ta noe ubetalt hvis det skulle være behov. Det reddet oss.
 
Her blei det 100%, litt fordi jeg ikke ammet og jeg viste at jeg ikke hadde jobb etter endt permisjon. Samt at 100% uttak er mer økonomisk. Men trur det kan være lønnsomt å sette opp ett regnestykke på det. 100 mot 80 % og evt muligheter for ulønnet perm hvis du velger 100%
Tenkte mer på fordeling mellom mor/far, ser det ikke kom tydelig frem;) også skjønt det slik at 100% lønner seg:)
 
Vi planla å dele fellesperioden 50/50, men skjønte fort at det var helt urealistisk med tanke på hvor mye vi ammet fortsatt da han var 6-7 måneder og hvor dårlig han og jeg sov på nettene. Så vi endte opp med at jeg tok hele fellesperioden + noen måneder med ulønnet perm. Og det var nesten litt for tidlig for meg å begynne å jobbe da også, siden gutten fortsatt våknet 5-6 ganger hver natt og amming/mammakos var det eneste som funket for få å han til å sovne igjen (og det ble enda mer slik når jeg var borte hele dagen- da ville han i hvert fall ikke slippe meg ute av synet på natta). Så det første halvåret tilbake på jobb var jeg ganske zombie pga oppstykket søvn.

Så jeg tenker at hvis det blir likt med neste barnet skal jeg heller bare bli hjemme til ting har gått seg ordentlig til- om det blir ett år, halvannet år eller to år! Men jeg kan ikke forestille meg å gå tilbake på jobb noe særlig tidligere enn ett år i all tilfelle.

Men barn er så forskjellige - og familier er så forskjellige. Så mitt beste råd et å planlegge ut i fra hva dere tror nå, og så ikke være redde for å gjøre om på planene hvis det ikke blir helt slik dere hadde tenkt! I tillegg er et tips å prøve å spare opp litt penger, hvis dere har mulighet, slik at dere kan ta noe ubetalt hvis det skulle være behov. Det reddet oss.
Tusen takk for grundig svar og gode tips! Føler med deg<3 Håper det blir lettere nå;)
 
Man vet jo ikke hvordan barseltiden blir og hvor lang tid det tar før man føler seg klar for å være i jobb igjen. Synes det er vanskelig å skulle avgjøre dette som førstegangsfødende uten erfaring fra tidligere barseltider:oops::Heartblue
Med nr 1 så tok vi 100% foreldrepenger og jeg tok hele min kvote og fellesperioden, pluss forlenget med ferie. Mannen kombinerte jobb og permisjon etter det. Sist var vi litt tvunget til at jeg startet i jobb rett etter permisjon fordi vi flyttet og jeg fikk ny jobb mens jeg var i permisjon :)

Denne gangen er livssituasjonen og økonomien litt annerledes, så planen er å ta ut 100% foreldrepenger, spare så mye som vi klarer, forlenge min permisjon med ferie i år og neste år, og kanskje noe ulønnet. Vi planlegger ut fra ulønnet i tillegg, men ser an mitt og barnets behov når den tid nærmer seg! Da kan jeg potensielt ha nesten 10 mnd permisjon eller mer:) I tillegg til at jeg tar hele fellesperioden. Mannen lar meg bestemme permisjonsfordelingen ut fra mitt behov, og det setter jeg enormt stor pris på! Han jobber fast hjemmefra, så han får vært med baby stort sett hele tiden.

Så blir det nok 50/50 pappaperm og jobb når det er mannen sin tur, da får barnet en roligere oppstart i bhg og det fungerte veldig godt på nr 1! Ble levert en times tid før frokost, deltok på frokosten, deltok litt etterpå i lek før det var dupp og så henting kort tid etter duppen!
 
Vi har også planlagt at jeg skal ta min kvote + hele felles, 100% uttak. Har ikke plan om å sende junior i barnehage så tidlig (skjønner de som må, men er uaktuelt for oss), så jeg skal starte som dagmamma for å spe på inntekten. Har vært dagmamma flere år tidligere, og trives kjempegodt med det.
 
Foreløpig plan er at jeg tar hele felleskvoten og legger inn årets ferie for å forlenge noe. Deretter ønsker jeg å jobbe 80% (ulønnet permisjon 20%) en god stund og ha fri fredager. Lille må nok starte i barnehagen i august 24 fordi vi ikke kan ta ut mye ulønnet, og det vil jeg kompensere for med å jobbe litt redusert. Mitt ønske er å jobbe 80% frem til barna er over 3 år gamle, så får vi se om det lar seg gjøre evt blir lengre :)
Kjekt å se andres løsninger, enkelte ting vi ikke har tenkt på ser jeg, så vi får se hva vi ender opp med. Førstegangs, så det er jo en jungel med tanker!
 
Hvis jobben godtar at jeg tar 10 uker ulønnet, som jeg deler opp med 1 uke ulønnet per mnd fra starten av permisjonen, så blir det 100% + ulønnet. Som jeg skrev over skal jeg ha min del og hele felleskvoten + ulønnet + ferie, hvis jobben ikke slår seg vrang på det også da… :rolleyes: Da får jeg 49 uker totalt
 
Sniker; bare nevner at permisjonen kan endres etter babyen er kommet ❤️
Eneste du ikke kan endre på, er om du har 80% eller 100% uttak, men fordeling av perioder og pauser, osv skal kunne endres på i ettertid.

Her er yngste 1,5 nå og jeg er hjemme på svangerskapspenger. Hun har ikke vært i bhg enda, da vi greide løse det på andre vis. Jeg håper på at neste også slipper bhg før hun er minst 1,5-2 år. Blir nok til at jeg tar hele min+felles med neste også.
Dette fordi.. han for det første ikke KAN ta særlig permisjon. Blir 50% kombinert jobb/perm, kun for å ta ut.. ellers, så ammer jeg gjerne (siste ble ammet til hun var 15 mnd), også føler jeg meg egentlig ikke klar for jobb før etter ca 1 år etter fødsel..
 
Takk for mange gode innspill, absolutt bra å få høre andres erfaringer og ulike måter å løse det på:cat:❤️ føler jeg har litt mer kjøtt på beinet til diskusjonen her, og også godt å vite at man kan endre på det! Fikk inntrykk av at det måtte vi bestemme nå, og sånn skulle det bli :oops: :dead:
 
Hvis jobben godtar at jeg tar 10 uker ulønnet, som jeg deler opp med 1 uke ulønnet per mnd fra starten av permisjonen, så blir det 100% + ulønnet. Som jeg skrev over skal jeg ha min del og hele felleskvoten + ulønnet + ferie, hvis jobben ikke slår seg vrang på det også da… :rolleyes: Da får jeg 49 uker totalt
Vi tenker å gå for samme løsning, dele opp den ulønnede permisjonen til en uke i mnd hvis jobben godkjenner det! Sier arbeidsgiver nei så frister det litt å si at jeg hadde forventa mer støtte til det slik at jeg får prioritert eget barn og familie med tanke på hvilken jobb jeg har, rett og slett guilt trippe litt :angelic:
 
Vi tenker å gå for samme løsning, dele opp den ulønnede permisjonen til en uke i mnd hvis jobben godkjenner det! Sier arbeidsgiver nei så frister det litt å si at jeg hadde forventa mer støtte til det slik at jeg får prioritert eget barn og familie med tanke på hvilken jobb jeg har, rett og slett guilt trippe litt :angelic:
Ja, da slipper man jo å miste rettigheter som sykepenger og pensjonssparing. Samme her! Hvis arbeidsgiver blir litt vrang på det, skal jeg prøve meg med å si at jeg ønsker å dele opp perioden jeg ikke får lønn gjennom hele permisjonen, fremfor å få 10 uker sammenhengende uten lønn.
Jeg håper også de godtar at jeg kun tar én uke sommerferie, så jeg kan bruke resten under permisjonen :shy:
 
Ja, da slipper man jo å miste rettigheter som sykepenger og pensjonssparing. Samme her! Hvis arbeidsgiver blir litt vrang på det, skal jeg prøve meg med å si at jeg ønsker å dele opp perioden jeg ikke får lønn gjennom hele permisjonen, fremfor å få 10 uker sammenhengende uten lønn.
Jeg håper også de godtar at jeg kun tar én uke sommerferie, så jeg kan bruke resten under permisjonen :shy:
Jeg har vell sakte, men sikkert akseptert at jeg blir sykmeldt resten av svangerskapet. Så da må min ferie i år utsettes til neste år uansett, i tillegg til timer jeg har til avspasering!
Synes det er enklere å planlegge økonomien med mindre hver mnd, enn å skulle planlegge for en lengere periode uten noen penger :shy: I tillegg tenker jeg at det sier litt om arbeidsgivers respekt for familielivet hvis de sier nei og det egentlig er gjennomførbart..
 
Takk for mange gode innspill, absolutt bra å få høre andres erfaringer og ulike måter å løse det på:cat:❤️ føler jeg har litt mer kjøtt på beinet til diskusjonen her, og også godt å vite at man kan endre på det! Fikk inntrykk av at det måtte vi bestemme nå, og sånn skulle det bli :oops: :dead:
Ja, det er jo det inntrykket man får. Men det mest kan endres, men man må passe på frister.
 
Jeg kommer mest sannsynlig til å gå hjemme til 1.januar. Etter det vil jeg jobbe 40%(2dager pr uke), mens far er hjemme :D
Jeg har fleksibel jobb, kan jobbe hjemmefra og det er kort vei til jobb. Muligheten for å ha med baby er også tilstede.
Det vi sliter mest med er at jeg ønsker å ha lille hjemme til januar 25- evt bare ha 1-2 dager i barnehage fra august 24:laughing002
Ønsker å dra permisjonen lengst mulig ut..
 
Jeg tar min del + fellesperioden (100%)+ulønna. Hadde det vært lov hadde vi overført fars sin permisjon til meg også, da han jobber på sjøen. Han er uansett hjemme 8 måneder i året og trenger ikke noe ekstra perm. Vi løser det ved at han tar ut permen når han likevel er hjemme i 4 uker og jobber som vanlig i 2. Da får han permpenger + lønn i den perioden til han har brukt opp sine 15 uker. Det strekker seg til slutten av September 2024. Jeg kan dermed gå hjem ulønna uten dårlig samvittighet og mannen får stå for det økonomiske i den perioden. Så jeg blir i alle fall hjemme fra jobb et drøyt år, muligens et par mnd mer. Erfaringsmessig ammer jeg fortsatt mye både på dag og natt og sover lite på den tiden :wacky:
 
Last edited:
Back
Topp