Permisjon. Hva tenker dere om fordeling? Erfaring fra dere som har barn fra før?

Slik det ser ut som nå blir vi å ta 100%. Også tar jeg hele min del + felleskvoten. + ferie og ulønnet permisjon.
Har en mann som jobber 2 uker og fri 3 uker.
Mannen tar permisjon i friukene sine slik at han får dobbel lønn men jeg jeg har ulønnet permisjon:)
 
Jeg tar hele fellesperioden. Sper i tillegg på med litt ferie. Usikker på om jeg skal ta noe ulønnet perm i tillegg, det får vi se an.

Med første forsøkte vi at far tok noen uker av fellesperioden, og baby var rundt syv måneder når far overtok, men det fungerte dessverre ikke så godt. Ble veldig vanskelig med ammingen blant annet når jeg begynte på jobb, og hverken jeg eller baby var egentlig klar for det.
Med nummer to tok jeg derfor hele fellesperioden (i tillegg var det covid så jeg satt på hjemmekontor også etter at far startet sin permisjon så jeg var ganske tilgjengelig for amming o.l.)
 
Her blir det nok at jeg tar min del + felles + litt ulønnet + ferie. Så tar far perm etter det. Passer best sånn mtp utbygging av hus så ikke mannen skal bli helt utslitt. Jeg har heller ingen problem med å bli litt lenger hjemme da :D
 
Hardbarka feminist her som alltid har tenkt at vi skulle dele permisjonen likt. Den gang ei. Naive meg skjønner jo no at kroppen min er første pri, og om vi får til amming blir det slik at eg tar heile fellesperioden for å få drøya det lengst mulig. Blir det flaske tror eg vi deler i større grad, men vi får no sjå korleis det går først :)
 
Vi kommer til å ta 80 % for å kunne være hjemme lengst mulig. Vil ha minst mulig ulønnet perm, da jeg mister sykepengerettigheter. Jeg er hjemme ca 11 mnd før far overtar.

Med første begynte hun i barnehagen da hun var 1 år. I etterkant har jeg tenkt at det var alt for tidlig. Hun var ikke klar for det. Var veldig tøft de første mnd til hun lærte seg og gå, pluss å uttrykke behov.
 
Vi kommer til å ta 80 % for å kunne være hjemme lengst mulig. Vil ha minst mulig ulønnet perm, da jeg mister sykepengerettigheter. Jeg er hjemme ca 11 mnd før far overtar.

Med første begynte hun i barnehagen da hun var 1 år. I etterkant har jeg tenkt at det var alt for tidlig. Hun var ikke klar for det. Var veldig tøft de første mnd til hun lærte seg og gå, pluss å uttrykke behov.
Bare nysgjerrig her - hvordan får du 11 mnd hjemme ved 80%? Med mors kvote og felles kvote får man 37 uker :)
Hvis man tar 100% + 10 uker ulønnet, får man 41 uker (mors kvote+felleskvote+ulønnet), og man får mer utbetalt totalt om man gjør det slik fremfor å ta 80%. Hvis arbeidsgiver synes det er ok, så kan man splitte opp de ulønnede ukene og ta f.eks 1-2 uker ulønnet per mnd, og da mister man ikke rettighetene som sykepenger og pensjonsoppsparing :)
 
Bare nysgjerrig her - hvordan får du 11 mnd hjemme ved 80%? Med mors kvote og felles kvote får man 37 uker :)
Hvis man tar 100% + 10 uker ulønnet, får man 41 uker (mors kvote+felleskvote+ulønnet), og man får mer utbetalt totalt om man gjør det slik fremfor å ta 80%. Hvis arbeidsgiver synes det er ok, så kan man splitte opp de ulønnede ukene og ta f.eks 1-2 uker ulønnet per mnd, og da mister man ikke rettighetene som sykepenger og pensjonsoppsparing :)
Det gjør jeg ikke :dead: ved 80 % er permisjonen min ferdig i juni en gang. Så må jeg bruke ferie fra i år og neste år. Ulønnet resten.

Tror det er veldig mye arbeid for arbeidsgiver å splitte permisjonen slik. Jeg spurte om dette med ulønnet og sykepengerettigheter, men fikk beskjed om at det fikk man ikke.
 
Bare nysgjerrig her - hvordan får du 11 mnd hjemme ved 80%? Med mors kvote og felles kvote får man 37 uker :)
Hvis man tar 100% + 10 uker ulønnet, får man 41 uker (mors kvote+felleskvote+ulønnet), og man får mer utbetalt totalt om man gjør det slik fremfor å ta 80%. Hvis arbeidsgiver synes det er ok, så kan man splitte opp de ulønnede ukene og ta f.eks 1-2 uker ulønnet per mnd, og da mister man ikke rettighetene som sykepenger og pensjonsoppsparing :)
Det visste jeg ikke gikk an! Hvorfor mister man ikke rettighetene hvis man splitter opp? Hvor mye ulønnet kan man ta sammenhengende før man mister rettighetene?
 
Det visste jeg ikke gikk an! Hvorfor mister man ikke rettighetene hvis man splitter opp? Hvor mye ulønnet kan man ta sammenhengende før man mister rettighetene?
Ved ulønnet permisjon lengre enn 14 dager, men under 4 uker: sykepenger fra nav ytes fra den 15. dagen regnet fra sykemeldingstidspunktet. Sykepengene utgjør da 65 % av sykepengegrunnlaget.
Ved ulønnet permisjon over 4 uker, mister man retten til sykepenger både fra arbeidsgiver og nav, samt pensjonsoppsparing.

Så jeg har hørt det lønner seg å splitte opp, så man slipper å miste rettighetene. Men dette må så klart godkjennes av arbeidsgiver først. Jeg har begrunnet det med at jeg ønsker å fordele inntektstapet gjennom permisjonstiden :smiley-ashamed004 Jeg har ikke fått svar fra jobben min ennå om det er greit eller ikke, men krysser fingrene:shy::bag:
 
Ved ulønnet permisjon lengre enn 14 dager, men under 4 uker: sykepenger fra nav ytes fra den 15. dagen regnet fra sykemeldingstidspunktet. Sykepengene utgjør da 65 % av sykepengegrunnlaget.
Ved ulønnet permisjon over 4 uker, mister man retten til sykepenger både fra arbeidsgiver og nav, samt pensjonsoppsparing.

Så jeg har hørt det lønner seg å splitte opp, så man slipper å miste rettighetene. Men dette må så klart godkjennes av arbeidsgiver først. Jeg har begrunnet det med at jeg ønsker å fordele inntektstapet gjennom permisjonstiden :smiley-ashamed004 Jeg har ikke fått svar fra jobben min ennå om det er greit eller ikke, men krysser fingrene:shy::bag:
@Månelilje Sniker. Jeg er ingen ekspert på dette, men tror jeg ville sjekket ut det litt mer. Hvis man tar ut ulønnet foredrepermisjon rett etter at foreldrene har tatt lønnet foreldrepermisjon tror jeg man har krav på sykepenger fra nav fra dag 15. så lenge man skal tilbake i arbeid på en fastsatt dato. De skriver litt om det under. På nav sin lenke står det kort under «Hvis du er midlertidig ute av arbeid». Beste er nok å spørre nav direkte :)


 
@Månelilje Sniker. Jeg er ingen ekspert på dette, men tror jeg ville sjekket ut det litt mer. Hvis man tar ut ulønnet foredrepermisjon rett etter at foreldrene har tatt lønnet foreldrepermisjon tror jeg man har krav på sykepenger fra nav fra dag 15. så lenge man skal tilbake i arbeid på en fastsatt dato. De skriver litt om det under. På nav sin lenke står det kort under «Hvis du er midlertidig ute av arbeid». Beste er nok å spørre nav direkte :)


Ok, er jo bra dersom man får det likevel, men man får da ikke mer enn 65% av sykepengegrunnlaget, ser jeg. Hvis man deler det opp, får man 100% av sykepengegrunnlaget, slik jeg forstod det :smiley-ashamed004
 
  • Liker
Reactions: HCS
Så få det var her som deler fellesperioden… Vi tenker å gjøre som med forrige. Da delte vi fellesperioden, ikke helt 50/50, men sånn at barnet rundet 6mndr før jeg gikk tilbake til jobb. Skal sies at vi da forberedte oss godt med å starte med smaksprøver/fast føde fra så tidlig som er «lov» og at jeg hadde to timer ammefri hver dag (jeg delammet til hun passerte ett år, så det gikk ikke utover det). Jeg elsket å komme tilbake til jobb og være noe mer enn bare mamma. Skal også sies at dette var under coronapandemien så det var temmelig lite aktiviteter å finne på i permisjonen. Gikk mye på tur for å si det sånn
 
Så få det var her som deler fellesperioden… Vi tenker å gjøre som med forrige. Da delte vi fellesperioden, ikke helt 50/50, men sånn at barnet rundet 6mndr før jeg gikk tilbake til jobb. Skal sies at vi da forberedte oss godt med å starte med smaksprøver/fast føde fra så tidlig som er «lov» og at jeg hadde to timer ammefri hver dag (jeg delammet til hun passerte ett år, så det gikk ikke utover det). Jeg elsket å komme tilbake til jobb og være noe mer enn bare mamma. Skal også sies at dette var under coronapandemien så det var temmelig lite aktiviteter å finne på i permisjonen. Gikk mye på tur for å si det sånn
Det er ikke så enkelt å få til ammefri i praksis, når man har én time reisevei mellom jobb og hjemmet hver vei, og kun én time ammefri, så derfor velger jeg heller å være hjemme lengre (men det kan jo endre seg underveis i permisjonen). Men jeg tenker jeg uansett kommer til å kose meg hjemme med baby under permisjonen :p Kjenner mange som skal i permisjon samtidig, så har sikkert nok å finne på:)
Skjønner at noen synes det er veldig fint å komme tilbake på jobb, og man må jo få gjøre som man selv ønsker og føler er riktig for seg selv og familien. Tenker det kommer an på hvordan fødselen går (og hvor fort man kommer seg etterpå), hva slags type barn man får, type jobb man har og reisevei osv. Har man mulighet til hjemmekontor hver dag, er det jo i praksis lettere å gå ut i jobb tidligere og legge inn ammefri
 
Det er ikke så enkelt å få til ammefri i praksis, når man har én time reisevei mellom jobb og hjemmet hver vei, og kun én time ammefri, så derfor velger jeg heller å være hjemme lengre (men det kan jo endre seg underveis i permisjonen). Men jeg tenker jeg uansett kommer til å kose meg hjemme med baby under permisjonen :p Kjenner mange som skal i permisjon samtidig, så har sikkert nok å finne på:)
Skjønner at noen synes det er veldig fint å komme tilbake på jobb, og man må jo få gjøre som man selv ønsker og føler er riktig for seg selv og familien. Tenker det kommer an på hvordan fødselen går (og hvor fort man kommer seg etterpå), hva slags type barn man får, type jobb man har og reisevei osv. Har man mulighet til hjemmekontor hver dag, er det jo i praksis lettere å gå ut i jobb tidligere og legge inn ammefri
Det er akkurat det. Det er mange ting som kan være veldig forskjellig fra familie til familie og fra ett barn til et annet. Så jeg tenker at der beste man kan gjøre er å være åpen for å endre planer underveis avhengig av barnet og situasjonen totalt.

For min del ønsker jeg å være hjemme lengst mulig da jeg følte at jeg trengte den tiden sist til å komme meg etter fødsel og en intens amme/barseltid.
 
Så få det var her som deler fellesperioden… Vi tenker å gjøre som med forrige. Da delte vi fellesperioden, ikke helt 50/50, men sånn at barnet rundet 6mndr før jeg gikk tilbake til jobb. Skal sies at vi da forberedte oss godt med å starte med smaksprøver/fast føde fra så tidlig som er «lov» og at jeg hadde to timer ammefri hver dag (jeg delammet til hun passerte ett år, så det gikk ikke utover det). Jeg elsket å komme tilbake til jobb og være noe mer enn bare mamma. Skal også sies at dette var under coronapandemien så det var temmelig lite aktiviteter å finne på i permisjonen. Gikk mye på tur for å si det sånn
Vi deler ikke fellesperioden fordi amming er viktig for meg, og den føler jeg tvinges til å bli styrt av permisjonsordningen.. Her har pappaen hjemmekontor, så totalen for våre barn er faktisk mer tid med far enn med meg generelt i døgnet siden jeg pendler til jobb. I tillegg var nr 1 til oss veldig avhengig av meg, så vi hadde uansett måttet endret permisjonsplanen til at jeg tok alt av felles :hilarious: Så da gjør vi det like så godt denne gangen også! Men synes det er veldig fint å se hvordan andre som deler mer på fellesperioden løser det, for det er nok mange løsninger man ikke tenker på før de deles:)
 
Er inne på nav nå og trikser litt med permisjonsplan, og får til slutt at «Planen din kan ikke slutte med at den andre foreldren skal være hjemme». Er det ikke vanlig at pappa tar sist? :hilarious:

Hvis vi får barnehageplass i august 24 men vil holde henne hjemme til september, pleier det å være helt i orden med barnehage? :)
 
Er inne på nav nå og trikser litt med permisjonsplan, og får til slutt at «Planen din kan ikke slutte med at den andre foreldren skal være hjemme». Er det ikke vanlig at pappa tar sist? :hilarious:

Hvis vi får barnehageplass i august 24 men vil holde henne hjemme til september, pleier det å være helt i orden med barnehage? :)
Er ikke 100% sikker men tror det er fordi du ikke skal legge inn far sin periode i din plan. Du skal legge inn din periode + det du skal ha av fellesperioden også lar du resten være igjen. Det er fordi far må sende inn egen plan over sin periode når det nærmer seg permisjon for han.

Når det gjelder barnehageplass så er det nåkk forskjell fra bhg til bhg. Men kan ikke skjønne at noen sier nei til det så lenge dere er villige til å betale for plassen fra August. Vet at her jeg bor så har folk søkt om plass fra August men ikke startet før Januar, men da har de betalt for plassen fra August :happy:
 
Angående det med barnehageplass er jeg enig med @Fru95. Jeg tror de fleste barnehager vil være fleksible der. Det går jo an å allerede nå ringe noen av de barnehagene som du tror kan være aktuelle og høre hva praksis er? Vi har allerede snakket med barnehagen til sønnen vår og de sier at så lenge vi betaler for plassen til nestemann så kan vi holde den av så lenge vi vil.
 
Takk for svar :Heartpink Da ser det foreløpig ut som jeg klarer å strekke meg til starten av juni :Heartpink tar hele fellesperioden, årets ferie plassert i november (tips! halv skatt i desember:hilarious:), noen feriedager i romjulen og påske for 2 ekstra uker «uten uttak» i nav, så har jeg sikkert noe av 2024 ferien på sommeren når mannen tar permisjon slik at vi får vært litt sammen :D Han tar jo også litt av sin ferie når jeg har permisjon. Dersom økonomien tillater det vil jeg jobbe 80% en periode når barna er minst, og ha fri på fredager, så de skal slippe full arbeidsuke i barnehagen :Heartpink Men vi får se hvordan politikerne tillater det i det neste året:hungover:
 
Back
Topp